BEZ PREKRETNICA-26. XI. ++SLOVENIJA+DELO+26. XI. 1998.+Bez prekretnica, molim+"Na istjeku roka koji su Hrvatska i Slovenija postavile za pregled +škakljivih susjedskih tema i dogovor o tomu koje se mogu riješiti +bilateralno, a što
preusmjeriti na treći autoritet, pravog +rezultata nema. Nije ga trebalo ni očekivati jer se opsežna +međunarodna poglavlja o kojima se susjedi nisu mogli dogovoriti +više godina, ne mogu riješiti preko noći. A ako politika sada nudi +prividan dobitak, stalo joj je barem do dobrog dojma. U njegovoj +pozadini teško se može prikriti da je dosje Hrvatska onaj nadasve +sklizak diplomatski teren koji je za politiku previše riskantan i +donosi malo javnog odobravanja a da bi bila spremna uhvatiti se +doista s njim u koštac.+Nikakvih prekretnica, molim, smanjuje očekivanja vođa diplomacije +Boris Frlec, koji je poslije dobre godine dana na ministarskom +položaju upoznat sa svim tegobama slovensko-hrvatskog dosjea, a +još više s njegovom upregnutošću u koalicijsku vladavinu. U takvim +okolnostima diplomacija se ne može pobrinuti za nešto više doli +stvaranja primjernog političkog ozračja. Pomalo udaljeno od smjele
SLOVENIJA
DELO
26. XI. 1998.
Bez prekretnica, molim
"Na istjeku roka koji su Hrvatska i Slovenija postavile za pregled
škakljivih susjedskih tema i dogovor o tomu koje se mogu riješiti
bilateralno, a što preusmjeriti na treći autoritet, pravog
rezultata nema. Nije ga trebalo ni očekivati jer se opsežna
međunarodna poglavlja o kojima se susjedi nisu mogli dogovoriti
više godina, ne mogu riješiti preko noći. A ako politika sada nudi
prividan dobitak, stalo joj je barem do dobrog dojma. U njegovoj
pozadini teško se može prikriti da je dosje Hrvatska onaj nadasve
sklizak diplomatski teren koji je za politiku previše riskantan i
donosi malo javnog odobravanja a da bi bila spremna uhvatiti se
doista s njim u koštac.
Nikakvih prekretnica, molim, smanjuje očekivanja vođa diplomacije
Boris Frlec, koji je poslije dobre godine dana na ministarskom
položaju upoznat sa svim tegobama slovensko-hrvatskog dosjea, a
još više s njegovom upregnutošću u koalicijsku vladavinu. U takvim
okolnostima diplomacija se ne može pobrinuti za nešto više doli
stvaranja primjernog političkog ozračja. Pomalo udaljeno od smjele
izjave kojom je prvi diplomat popratio preuzimanje položaja kad je
rješenje pitanja s Hrvatskom proglasio svojom prvom zadaćom, koju
shvaća kao uvjet za brzo uključivanje Slovenije u Europsku uniju.
Dobru godinu dana kasnije, kad opomene zbog neriješenih pitanja na
južnoj granici opet izrazitije pritišću - i imaju svoja imena:
bruxellesko povjerenstvo, britanski ministar Cook - taj isti vođa
diplomacije tiho se pridružuje općenitoj logici podcjenjivanja
nesređenih pitanja sa susjednim državama.
A nije moguće utvarati si da popis otvorenih pitanja s Hrvatskom za
Sloveniju nije teret. Odnosi sa Zagrebom prva su i neprekidna
trauma slovenske vanjske politike. Negdje između, dijalog s
Italijom je barem privremeno popustio, iako odnosi ostaju opasno
krhki. I u odnosima s Austrijom naslućuje se više mekanih točaka, a
dijalog je barem tu i tamo miroljubiv. Političko prenapuhane ali
rubne teme s Rimom i Bečom nisu te koje bi doista naštetile
slovenskoj vjerodostojnosti. Za razliku od toga, dosje Hrvatska
povezan je s prvorazrednim političkim pitanjima - neodređena
kopnena i morska granica, neriješena financijska problematika - a
Sloveniji donosi glas države koja svoje probleme prenosi na
međunarodnu zajednicu.
I zato je dobro političko ozračje i spoznaja o značenju rješenja
odnosa, što nam nude kao jedini plod tromjesečnog provjeravanja
stanja slovensko-hrvatskih odnosa, poslije sedam godina obećanja,
donekle premalo. Nakon što su odnosi s Hrvatskom zapletima glede
elektrike iz Nuklearne elektrane Krško ljetos dosegli dno,
smirivanje tonova i nešto više uzajamnog povjerenja samo je korak
naprijed. A možda nešto vrijedi i spoznaja da su se obje strane
sporazumjele koji se čvorovi mogu rješavati uz postojeće
pregovaračke pozicije a gdje će trebati pomoć trećega.
Ipak uz iznimku pomaka u pregovorima o statusu NEK, sve ostaje po
starom. Koncept suvlasništva na koji očito pristaju i Zagreb i
Ljubljana, određen je pomak, ako ga shvaćamo u okviru više
obvezujuće odgovornosti za hrvatsku stranu, jer uključuje diobu
brige za nuklearni otpad i zatvaranje elektrane. Na posljetku, radi
se o jednom od najgorih strahova, povezanim s opskrbom južne
susjede alternativnim izvorima energije.
Pripremljeni imovinskopravni sporazum koji je zbog blokiranog
vlasništva u Hrvatskoj bit slovenskog interesa, ne može biti korak
naprijed ako je i dalje uvjetovan dogovorom o Ljubljanskoj banci.
Baš u tom pitanju, gordijskom čvoru slovensko-hrvatskih odnosa,
susjedi priznaju potpunu nemoć i kao jedini izlaz prijenos spora na
trećeg suca. Predmet dogovora još je samo odabir međunarodnog
autoriteta (arbitraža ili savjetodavne usluge). Što Ljubljana koja
bježi od odgovornosti za dug hrvatskim deviznim štedišama očekuje
od pomoći međunarodne financijske ustanove, nije jasno. No
istodobno je znakovito da hrvatska strana to ne odbija. Ishod je za
Sloveniju primamljiv već stoga što neugodan teret odlaže u
nesigurnu budućnost i na leđa trećega. No što ako arbitraža postane
previše rabljen instrument, pri ruci za tako reći sva neriješena
pitanja. O određivanju granice uz pomoć međunarodnoga suca za sada
doduše nema govora, no prije ili kasnije opet će postati aktualno.
Što ako recimo Zagreb predloži arbitražu za određivanje morske
granice u Piranskom zaljevu? Međunarodnopravna praksa prije je na
njegovoj strani nego na strani državnoga zbora koji ustraje na
cjelovitosti zaljeva, a slovenska vlada se ni u parlamentu ni u
javnosti ne usudi reći da je to neostvariv maksimalistički
zahtjev.
Nade da će izričitost bruxelleskih dužnosnika prisiliti premijera
na mjere, da će vladanje otrijezniti potpredsjednika, a da će dosje
Hrvatska izazvati ministra vanjskih poslova, rasplinjuju se. I kao
da još vjerujemo u mit da odnosi s Hrvatskom moraju odležati" - drži
Saša Vidmajer.