FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

SARAJEVO: "FELICIA" KAO POKUS ZA OBNOVU AUTOMOBILSKE INDUSTRIJE

SARAJEVO, 23. studenog (Hina) - "Škodini" automobili tipa +"Felicia" koji se od rujna sklapaju u Volkswagenovoj tvornici u +Sarajevu bilježe vrlo slabu prodaju i to više nije nikakva tajna.+Sarajevski mediji ovih dana upozoravaju kako se u pogonima čiji je +većinski vlasnik njemački automobilski koncern dnevno sklopi jedva +desetak Felicia, a do danas ih nije prodano niti stotinu.
SARAJEVO, 23. studenog (Hina) - "Škodini" automobili tipa "Felicia" koji se od rujna sklapaju u Volkswagenovoj tvornici u Sarajevu bilježe vrlo slabu prodaju i to više nije nikakva tajna. Sarajevski mediji ovih dana upozoravaju kako se u pogonima čiji je većinski vlasnik njemački automobilski koncern dnevno sklopi jedva desetak Felicia, a do danas ih nije prodano niti stotinu.#L# Planovi iznošeni prigodom otvaranja pogona u Vogošći govorili su o nekih pet tisuća automobila koji bi trebali biti montirani i prodati do kraja ove godine no to, sada je potpuno izvjesno, neće biti ni približno realizirano. Temeljni razlog slaboj prodaji navodno je razmjerno visoka cijena automobila koji izlazi s proizvodnih traka u Vogošći. Ona za model s benzinskim motorom od 1.300 ccm iznosi 9.600 njemačkih maraka što je gotovo za dvije tisuće više od cijene koju postižu "Škodini" pogoni u Mladoj Boleslavi. Felicija koja se pojavi na cestama u BiH sa svim pristojbama staje 13.920 maraka a od najavljivanog izvoza na tržišta Hrvatske, Turske i drugih zemalja za sada nema ništa. Je li dakle Volkswagen bacio novac uložen u osposobljavanje tvornice u Sarajevu i je li to konačni udarac svakoj ozbiljnijoj iznozemnoj investiciji u BiH? Hinin izvor u Poslovodnom odboru "UNIS holidinga" kao glavnog Volkswagenovog partnera u ovom projektu odlučno opovrgava takvu mogućnost. On ističe kako je Volkswagen pozorno ispitivao stanje na terenu prije nego se odlučio na novo ulaganje te da nije ni malo slučajno što je jedni pogon ovog automobilskog diva uspostavljen ponovo u Sarajevu. "Naravno da se računalo na ovakve poteškoće no one nisu bitne. Ovdje je zapravo rječ o velikom projektu obnove automobilske industrije za područje koje je znatno šire od nekadašnje Jugoslavije", kaže ovaj izvor. Ugovor kojega su potpisali Volkswagen i sarajevski UNIS zapravo i govori o dvije faze poslovne suradnje. Upravo je u tijeku probna faza koja će potrajati do 2001. godine. Ona podrazumijeva detaljno ispitivanje tržišta a nakon toga odlučit će se u kojem obliku suradnju nastaviti. Sastavni dio ugovora jeste jednostavna ili tzv. SKD montaža u prvoj fazi, a nakon razrade uslijedila bi složenija ili tzv. CKD montaža kakva se prakticira u većini tvornica automobila u svijetu gdje se od dijelova, uključujući i otpreske limova, proizvode kompletna vozila. "Do tada moramo preboljeti sve dječje bolesti ovakvog projekta što naravno uključuje i vlasničku transformaciju", kaže Hinin izvor. On međutim upozorava kako je pogrešno shvatanje da je proizvodnja automobila sama sebi cilj. "Automobil je u ovom slučaju za Volkswagen samo sredstvo da bi se razvila proizvodnja automobilskih dijelova odnosno da bi se otkrili ovi izvori opskrbe koji će ponuditi kvalitetu i sigurnost isporuke", pojašnjava član Upravnog odbora UNIS-a. On ističe kako ponuda vrijedi za široki krug zemalja no Hrvatska je pri tome uz BiH na prvom mjestu jer u njoj i danas djeluje značajan broj kvalitenih proizvođača autoopreme. U prvoj fazi u ovaj projekt migli bi biti uključeni i proizvođači iz Slovenije. "Jednostavno rečeno, montaža vozila nije nikakav problem. Problem je osposbljavanje industrije auto dijelova jer ona mora biti u stanju proizvesti velike serije visoke kvalitete", kaže Hinin izvor. Kada je rječ o Hrvatskoj, izgledi se nude proizvođačima plastičnih i elektro dijelova, gumeno-tehničke robe, automobilskih kablova, aluminijskih odlivaka i proizvoda od sivog i nodularnog lijeva. Šest proizvođača iz Hrvatske već je zadovoljilo Volkswagenove standarde, a moguće je da će ta brojka biti proširena na 12 od 37 koliko ih je uzeto u obzir. U BiH se pak računa s 27 mogućih proizvođača. Brojni među njima prije rata bili su veoma kvalitetni no sada su njihovi pogoni devastirani i potrebna su nova ulaganja kako bi se osposobili. Svjež kapital međutim i dalje čeka proces pretvorbe, a Hinin sugovornik ističe kako on mora potaknuti i velike proizvodne sustave jer jedino oni mogu uvesti nove tehnologije, pojaviti se na tržištu te u konačnici privući strance kao ozbiljne partnere. "Što mislite, s kim bi to Volkswagen ovdje uopće pregovarao da nije bilo UNIS-a?", pita Hinin sugovornik. Privlačenje krupnog kapitala iz inozemstva za BiH se tako u ovom trenutku postavlja kao ključno pitanje opstanka jer ona nema niti će uskoro imati vlastite akumulacije iz koje bi sama mogla investirati i tako se razvijati. Bez te vrste razvitka neće biti potrebne kupovne moći ni prihvatljivih kreditnih linija pa će svaki automobil, pa i onaj iz Vogošće za prosječnog Bosanca, s plaćom od 300 maraka, biti samo pustim snom. (Hina) rm dh

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙