SARAJEVO, 23. studenog (Hina) - "Škodini" automobili tipa +"Felicia" koji se od rujna sklapaju u Volkswagenovoj tvornici u +Sarajevu bilježe vrlo slabu prodaju i to više nije nikakva tajna.+Sarajevski mediji ovih dana upozoravaju kako
se u pogonima čiji je +većinski vlasnik njemački automobilski koncern dnevno sklopi jedva +desetak Felicia, a do danas ih nije prodano niti stotinu.
SARAJEVO, 23. studenog (Hina) - "Škodini" automobili tipa
"Felicia" koji se od rujna sklapaju u Volkswagenovoj tvornici u
Sarajevu bilježe vrlo slabu prodaju i to više nije nikakva tajna.
Sarajevski mediji ovih dana upozoravaju kako se u pogonima čiji je
većinski vlasnik njemački automobilski koncern dnevno sklopi jedva
desetak Felicia, a do danas ih nije prodano niti stotinu.#L#
Planovi iznošeni prigodom otvaranja pogona u Vogošći govorili su o
nekih pet tisuća automobila koji bi trebali biti montirani i
prodati do kraja ove godine no to, sada je potpuno izvjesno, neće
biti ni približno realizirano.
Temeljni razlog slaboj prodaji navodno je razmjerno visoka cijena
automobila koji izlazi s proizvodnih traka u Vogošći.
Ona za model s benzinskim motorom od 1.300 ccm iznosi 9.600
njemačkih maraka što je gotovo za dvije tisuće više od cijene koju
postižu "Škodini" pogoni u Mladoj Boleslavi.
Felicija koja se pojavi na cestama u BiH sa svim pristojbama staje
13.920 maraka a od najavljivanog izvoza na tržišta Hrvatske, Turske
i drugih zemalja za sada nema ništa.
Je li dakle Volkswagen bacio novac uložen u osposobljavanje
tvornice u Sarajevu i je li to konačni udarac svakoj ozbiljnijoj
iznozemnoj investiciji u BiH?
Hinin izvor u Poslovodnom odboru "UNIS holidinga" kao glavnog
Volkswagenovog partnera u ovom projektu odlučno opovrgava takvu
mogućnost.
On ističe kako je Volkswagen pozorno ispitivao stanje na terenu
prije nego se odlučio na novo ulaganje te da nije ni malo slučajno
što je jedni pogon ovog automobilskog diva uspostavljen ponovo u
Sarajevu.
"Naravno da se računalo na ovakve poteškoće no one nisu bitne. Ovdje
je zapravo rječ o velikom projektu obnove automobilske industrije
za područje koje je znatno šire od nekadašnje Jugoslavije", kaže
ovaj izvor.
Ugovor kojega su potpisali Volkswagen i sarajevski UNIS zapravo i
govori o dvije faze poslovne suradnje. Upravo je u tijeku probna
faza koja će potrajati do 2001. godine. Ona podrazumijeva detaljno
ispitivanje tržišta a nakon toga odlučit će se u kojem obliku
suradnju nastaviti.
Sastavni dio ugovora jeste jednostavna ili tzv. SKD montaža u prvoj
fazi, a nakon razrade uslijedila bi složenija ili tzv. CKD montaža
kakva se prakticira u većini tvornica automobila u svijetu gdje se
od dijelova, uključujući i otpreske limova, proizvode kompletna
vozila.
"Do tada moramo preboljeti sve dječje bolesti ovakvog projekta što
naravno uključuje i vlasničku transformaciju", kaže Hinin izvor.
On međutim upozorava kako je pogrešno shvatanje da je proizvodnja
automobila sama sebi cilj.
"Automobil je u ovom slučaju za Volkswagen samo sredstvo da bi se
razvila proizvodnja automobilskih dijelova odnosno da bi se
otkrili ovi izvori opskrbe koji će ponuditi kvalitetu i sigurnost
isporuke", pojašnjava član Upravnog odbora UNIS-a.
On ističe kako ponuda vrijedi za široki krug zemalja no Hrvatska je
pri tome uz BiH na prvom mjestu jer u njoj i danas djeluje značajan
broj kvalitenih proizvođača autoopreme. U prvoj fazi u ovaj projekt
migli bi biti uključeni i proizvođači iz Slovenije.
"Jednostavno rečeno, montaža vozila nije nikakav problem. Problem
je osposbljavanje industrije auto dijelova jer ona mora biti u
stanju proizvesti velike serije visoke kvalitete", kaže Hinin
izvor.
Kada je rječ o Hrvatskoj, izgledi se nude proizvođačima plastičnih
i elektro dijelova, gumeno-tehničke robe, automobilskih kablova,
aluminijskih odlivaka i proizvoda od sivog i nodularnog lijeva.
Šest proizvođača iz Hrvatske već je zadovoljilo Volkswagenove
standarde, a moguće je da će ta brojka biti proširena na 12 od 37
koliko ih je uzeto u obzir.
U BiH se pak računa s 27 mogućih proizvođača. Brojni među njima
prije rata bili su veoma kvalitetni no sada su njihovi pogoni
devastirani i potrebna su nova ulaganja kako bi se osposobili.
Svjež kapital međutim i dalje čeka proces pretvorbe, a Hinin
sugovornik ističe kako on mora potaknuti i velike proizvodne
sustave jer jedino oni mogu uvesti nove tehnologije, pojaviti se na
tržištu te u konačnici privući strance kao ozbiljne partnere.
"Što mislite, s kim bi to Volkswagen ovdje uopće pregovarao da nije
bilo UNIS-a?", pita Hinin sugovornik.
Privlačenje krupnog kapitala iz inozemstva za BiH se tako u ovom
trenutku postavlja kao ključno pitanje opstanka jer ona nema niti
će uskoro imati vlastite akumulacije iz koje bi sama mogla
investirati i tako se razvijati.
Bez te vrste razvitka neće biti potrebne kupovne moći ni
prihvatljivih kreditnih linija pa će svaki automobil, pa i onaj iz
Vogošće za prosječnog Bosanca, s plaćom od 300 maraka, biti samo
pustim snom.
(Hina) rm dh