HR-zajednice-Oružani sukobi-Vjerske zajednice-Izbjeglice/prognanici-Vlada +fr-la croix 16.11.dečanski monasi ++FRANCUSKA+LA CROIX+16. XI. 1998.+Monasi u Dečanima zauzimaju se za dijalog među zajednicama+"Ispred ulaza u crkvu stražari
redarstvenik u odori 'komandosa'. Do +njegovih nogu u travi složeno je desetak kalašnjikova. Ljudi +ošišani do kože i jedan rendžer ostavili su vani oružje prije nego +su ušli u građevinu iz XIV. stoljeća ukrašenu šarenim freskama. +Pale tanke svijeće, stavljaju pred ikonu nekoliko zgužvanih +novčanica i na koljenima prolaze ispod lijesa Dušana Stevana, +srpskog cara koji je umro 1355., utemeljitelja manastira. Smatra se +da ovaj domaći obred donosi sreću.+Danas, kada su hodočasnici rijetki, samo vojnici i srpski +redarstvenici navraćaju da se saberu u manastiru Dečani, jednom od +najstarijih na Kosovu. Crkva i okolne zgrade luka su mira i tišine +sakrivena u predivnoj šumi, u srcu pokrajine zahvaćene ratom. Kako +je moguće ujutro pucati na civile, a navečer se moliti u Dečanima? +'Srpski policajci koji dolaze ovamo ne počinjaju zločine', odlučno +tvrdi otac Sava, zamjenik poglavara manastira. 'Mi smo ustvari +oštro osudili svako nasilje, tko god bili počinitelji. I Sveti +Sinod Srpske pravoslavne crkve jasno se očitovao protiv politike
FRANCUSKA
LA CROIX
16. XI. 1998.
Monasi u Dečanima zauzimaju se za dijalog među zajednicama
"Ispred ulaza u crkvu stražari redarstvenik u odori 'komandosa'. Do
njegovih nogu u travi složeno je desetak kalašnjikova. Ljudi
ošišani do kože i jedan rendžer ostavili su vani oružje prije nego
su ušli u građevinu iz XIV. stoljeća ukrašenu šarenim freskama.
Pale tanke svijeće, stavljaju pred ikonu nekoliko zgužvanih
novčanica i na koljenima prolaze ispod lijesa Dušana Stevana,
srpskog cara koji je umro 1355., utemeljitelja manastira. Smatra se
da ovaj domaći obred donosi sreću.
Danas, kada su hodočasnici rijetki, samo vojnici i srpski
redarstvenici navraćaju da se saberu u manastiru Dečani, jednom od
najstarijih na Kosovu. Crkva i okolne zgrade luka su mira i tišine
sakrivena u predivnoj šumi, u srcu pokrajine zahvaćene ratom. Kako
je moguće ujutro pucati na civile, a navečer se moliti u Dečanima?
'Srpski policajci koji dolaze ovamo ne počinjaju zločine', odlučno
tvrdi otac Sava, zamjenik poglavara manastira. 'Mi smo ustvari
oštro osudili svako nasilje, tko god bili počinitelji. I Sveti
Sinod Srpske pravoslavne crkve jasno se očitovao protiv politike
Slobodana Miloševića...'
Visok, svježeg lica koje zrači mirom, duge kose i duge plave brade,
on nosi crnu mantiju pravoslavnih monaha. Odsječno izgovara svoju
poruku koju je stalno pokušavao obrazložiti predstavnicima dviju
zajednica: 'Dijalogom se može izbjeći rat'. Zatim priznaje: 'Danas
je teško postići da te ljudi čuju...' To više što je upravo
nazočnost srpskih manastira na Kosovu dokaz kojim srpski
nacionalisti pravdaju svoju nepopustljivost prema Albancima.
Osim riječi, dečanski se manastir istaknuo znakovitim postupcima
koji bi trebali povezati dvije zajednice. 'Podijelili smo
namirnice i odjeću albanskim izbjeglicama', kaže otac Sava. Koncem
listopada primio je službenog predstavnika Oslobodilačke vojske
Kosova (OVK) Adema Demacija i susreo se s katoličkim biskupom na
Kosovu. 'Nažalost, srbijanska glasila ne govore o tim
inicijativama', žali se.
'Trebat će vremena da Srbi i Albanci otkriju što im je zajedničko',
uzdiše monah. 'Treba reći i opetovati da ovaj rat ne suprotstavlja
dvije zajednice, već ekstremiste na obje strane...'
Pada noć. Mladi redovnik obilazi mramorne zidove crkve i u
redovitim razmacima kucka po drvenoj pločici malim čekićem. Tako
poziva monahe koji rade na obližnjim poljima da dođu u isposničku
blagovaonicu, vrijeme je za zajednički objed. Svako jutro u pet
sati, 25 monaha tri sata zajednički mole pred ikonostasom krcatim
zlatom iz dečanske crkve. Pomišljaju li monasi na odlazak, ako se
sukob pojača? 'Napad Albanaca na manastir bio bi vrlo jak negativan
simbol. Ne vjerujem da će se to dogoditi', misli otac Sava. U jeku
sukoba u proljeće, OVK je napao samo jedan manastir vjerujući da su
se u njemu sakrili redarstvenici. No brzo je vraćen monasima, a
Albanci su ga popravili da bi nadoknadili štetu.
Otac Sava podsjeća na pomirbu Francuza i Nijemaca, kao i pomirbu
koju žele postići građani Sjeverne Irske. 'Nama na Balkanu
nedostaje ta kultura dijaloga', tvrdi. A zatim zaključuje: 'Puno
ovdašnjih ljudi vjeruje da se samo silom može nešto postići. Mislim
da su sada shvatili kako je to loš put'", piše Alain Guillemoles.