YU-US-E-KOSOVO-BEOGRAD-NATO-Organizacije/savezi-Diplomacija-Obrana-Ratovi +šv 14. XI. NZZ:sporazumi zapad-beograd ++ŠVICARSKA+NEUE Z?RCHER ZEITUNG+14. XI. 1998.+Sukobljene strane na Kosovu i dalje spremne upotrijebiti silu+"'Kršenje
primirja svakodnevna je pojava, proces zastrašivanja +nastavljen je, cestovne blokade niču i dalje, a ljudi još +stradavaju', glasi prikaz sadašnjeg sigurnosnog stanja na Kosovu, +koji je nedavno u Beču iznio predsjedatelj OESS-a Bronislaw +Geremek. Odgovornost za produljenu eksplozivnu situaciju Geremek +je u prvom redu pripisao jugoslavenskoj vladi, a potom i +Oslobodilačkoj vojsci Kosova, najavivši raspoređivanje 1000 +nenaoružanih promatrača OESS-a tijekom prosinca ove godine. +Provedena je prijelazna mjera u obliku pojačanja Diplomatske +promatračke misije, ali njezina je nazočnost i dalje slaba i dosad +nije spriječila neprekidno izbijanje novih izgreda. Promatrači su +očito dobili uputu da se ograniče na promatranje; stoga su samo +promatrali - a ne i intervenirali - kada su srpski snajperisti +krajem listopada otvorili vatru na albansku pogrebnu povorku.+No, vruća faza krize na Kosovu očito je prevladana. Sukob je +istodobno zaleđen. Novo razbuktavanje sukoba u velikom stilu +vjerojatno ne treba očekivati do proljeća sljedeće godine. Do tada
ŠVICARSKA
NEUE Z?RCHER ZEITUNG
14. XI. 1998.
Sukobljene strane na Kosovu i dalje spremne upotrijebiti silu
"'Kršenje primirja svakodnevna je pojava, proces zastrašivanja
nastavljen je, cestovne blokade niču i dalje, a ljudi još
stradavaju', glasi prikaz sadašnjeg sigurnosnog stanja na Kosovu,
koji je nedavno u Beču iznio predsjedatelj OESS-a Bronislaw
Geremek. Odgovornost za produljenu eksplozivnu situaciju Geremek
je u prvom redu pripisao jugoslavenskoj vladi, a potom i
Oslobodilačkoj vojsci Kosova, najavivši raspoređivanje 1000
nenaoružanih promatrača OESS-a tijekom prosinca ove godine.
Provedena je prijelazna mjera u obliku pojačanja Diplomatske
promatračke misije, ali njezina je nazočnost i dalje slaba i dosad
nije spriječila neprekidno izbijanje novih izgreda. Promatrači su
očito dobili uputu da se ograniče na promatranje; stoga su samo
promatrali - a ne i intervenirali - kada su srpski snajperisti
krajem listopada otvorili vatru na albansku pogrebnu povorku.
No, vruća faza krize na Kosovu očito je prevladana. Sukob je
istodobno zaleđen. Novo razbuktavanje sukoba u velikom stilu
vjerojatno ne treba očekivati do proljeća sljedeće godine. Do tada
ostaje vremena za traganje za političkim kompromisima. Pod
vodstvom američkog veleposlanika Christophera Hilla izrađeni su
različiti modeli rješenja, ali nijedan od njih nije dosad dobio
blagoslov svih mjerodavnih snaga. Glavni problem pri diplomatskim
posredničkim naporima jest činjenica da je Milošević jedini čvrsti
čimbenik u jednadžbi s prevelikim brojem nepoznanica.
Washington želi potaknuti kosovske Albance da odustanu od zahtjeva
za neovisnošću. No, nedostaje vodeća osoba, koja bi tako nešto
mogla zastupati pred vlastitim ljudima. U proljeće ove godine
predsjednik međunarodno nepriznate Republike Kosovo Ibrahim
Rugova ponovno je izabran na tu dužnost u prilično nedemokratskim
okolnostima, a tijekom ljeta zabilježio je osjetno slabljenje
potpore među stanovništvom. Naime, za vrijeme sukoba Rugova
nijednom nije posjetio ratom zahvaćeno područje, obišavši ga tek
nedavno u Hillovu automobilu. Adem Demaci nije samostalan
autoritet u ulozi protupredsjednika kojem je mandat dodijelila
Oslobodilačka vojska Kosova. Stoga Hill mora pregovarati s puno
različitih ljudi, koji nemaju jasnu političku legitimaciju. Pritom
valja napomenuti da ključnu poziciju očito zauzima Veton Surio,
izdavač najvažnijeg dnevnog lista na Kosovu. Na drugoj strani
situaciju usložnjava mišljenje kosovskih Srba da ih je Beograd
ostavio na cjedilu i izdao. Momčilo Trajković, jedan od njihovih
glasnogovornika, zatražio je nedavno autonomiju za Srbe unutar
autonomije za Albance, obrazloživši taj zahtjev sljedećim
riječima: 'Ako Albanci kažu da ne žele živjeti pod srpskom vlašću,
mi ćemo reći da ne želimo živjeti pod njihovom'.
U međunarodnom angažmanu na Kosovu Sjedinjene Države preuzele su
vodeću ulogu kao i ranije u Bosni. Upravo je američki posrednik
Holbrooke vodio odlučujuće pregovore s jugoslavenskim
predsjednikom Slobodanom Miloševićem. Šef nadzorne misije također
je Amerikanac - William Walker. Nadzor iz zraka provodi se uglavnom
iz američkih uporišta posredstvom američkih zrakoplova i
helikoptera. Amerikanci su planski gradili svoju vodeću poziciju
na Kosovu. Već prije nekoliko godina obilježili su svoju nazočnost
informacijskim centrom u Prištini. Njihova nazočnost bila je,
doduše, obilježena promjenjivim uspjehom i pikantnim seksualnim
skandalom ali - bili su prisutni. U proljeće, u vrijeme eskalacije
oružanih sukoba na Kosovu, organizirali su diplomatski konvoj iz
Beograda prema Kosovu, a kasnije su bili pokretačka snaga pri
uspostavi Diplomatske promatračke misije.
Europska unija (i ostatak Europe) nastupa na Kosovu u ulozi
blagajnika. Po nekim izvorima, ona snosi 70 posto troškova nadzorne
misije i čini 70 posto osoblja. Europljani će jednoga dana
nesumnjivo platiti i lavovski dio pomoći za obnovu Kosova - kao i u
Bosni, iako će svote, doduše, biti manje. Stoga je EU željela
imenovati šefa nadzorne misije ali nije uspjela nametnuti svoj
zahtjev. U početku je američko inzistiranje da šef OESS-a bude
Amerikanac ljutilo Europljane. Radi njihova umirivanja
uspostavljen je položaj 'Višeg zamjenika' (Senior Deputy), koji je
dodijeljen jednom Francuzu. I ostali su zamjenici Europljani.
Europa se u međuvremenu pomirila s američkom prevlašću, uočavajući
i njezine prednosti. Koordinacija nadzora na terenu i iz zraka
jednostavnija je kada je zapovjedništvo potpuno u američkim
rukama, a francuski uhode nisu upućeni u zbivanja. Osnova
međunarodnog angažmana na Kosovu jest takozvani beogradski
sporazum, koji je Holbrooke najavio na tiskovnoj konferenciji u
Beogradu; načela tog sporazuma objavljena su istog dana u
jednostranom priopćenju srpske vlade. No, diplomatski izvori tvrde
da stvarni sporazum s dva potpisa ne postoji. Opisana procedura
trebala je omogućiti Beogradu da sačuva dostojanstvo budući da
sukob na Kosovu načelno želi tretirati kao unutrašnje srpsko
pitanje. Nakon fantomskog sporazuma uslijedio je 16. listopada
sporazum između Jugoslavije i OESS-a o raspoređivanju nadzorne
misije na Kosovu. Nekoliko dana kasnije sklopljen je još jedan
sporazum - ovaj put između Savezne Republike Jugoslavije i NATO-a -
koji je regulirao pojedinosti nadzora iz zraka ali nije objavljen.
Nadzorna misija trebala bi sa svojih 2000 članova nadzirati
poštivanje rezolucija Vijeća sigurnosti UN 1160 i 1199, a kasnije,
s dodatnim osobljem, i izbore na Kosovu. Pri tim bi zadaćama misija
trebala imati punu slobodu kretanja, a njezinu sigurnost trebala bi
jamčiti vlada u Beogradu. Rezolucija 1199 poziva na sklapanje
primirja, izbjegavanje humanitarne katastrofe i na dijalog uz
međunarodno posredovanje. Od Beograda zahtijeva smanjivanje broja
vojnika - doduše, bez određenih brojki. Spominje se 'povlačenje
onih postrojba policijskih snaga, koje su angažirane radi tlačenja
civilnog stanovništva'. Washington je navodno u početku zatražio
smanjenje broja vojnika na 17.500 pripadnika vojske i policije;
izvori tvrde da je NATO potom u cjenkanju s Beogradom prihvatio
smanjenje na 25.000 vojnika. OESS nije dosad utvrdio nikakve
limite.
Nadalje, Beograd je rezolucijom UN 1199 obvezan na suradnju s
Međunarodnim kaznenim sudom u Den Haagu. No, beogradski je režim
nedavno visokim predstavnicima haaškog suda uskratio pristup
Kosovu uz obrazloženje da sukob na Kosovu nije u njihovoj ovlasti.
Holbrooke je pak izjavio da je Milošević predstavnicima haaškog
suda odobrio slobodni pristup Kosovu. Potpuno je jasno da Milošević
i njegovi ljudi nisu zainteresirani za kazneno gonjenje onih ljudi
koji su na Kosovu zapovijedili i počinili pokolje. Predsjednica
haaškog suda zatim je Srbiju proglasila 'državom-negativcem'.
Ostale reakcije 'međunarodne zajednice' ostale su neobično mlake",
zaključuje novinar.