ZAGREB, 10. studenog (Hina) - Ukupna vrijednost prometa robom i +uslugama putem Interneta u svijetu očekuje se da bi ove godine mogla +dosegnuti 20 milijardi američkih dolara, što bi bilo čak 2500 posto +više u odnosu na prošlu
godinu. Tvrtka IBM predviđa da bi do 2000. +godine taj promet mogao iznositi i 100 milijardi dolara, što +ukazuje da poslovanje putem globalne elektronske mreže ili e-+business doživljava svoj puni procvat.
ZAGREB, 10. studenog (Hina) - Ukupna vrijednost prometa robom i
uslugama putem Interneta u svijetu očekuje se da bi ove godine mogla
dosegnuti 20 milijardi američkih dolara, što bi bilo čak 2500 posto
više u odnosu na prošlu godinu. Tvrtka IBM predviđa da bi do 2000.
godine taj promet mogao iznositi i 100 milijardi dolara, što
ukazuje da poslovanje putem globalne elektronske mreže ili e-
business doživljava svoj puni procvat.#L#
Dvije trećine svih europskih tvrtki predviđa da će za pet godina
najmanje 20 posto svojega prometa ostvarivati preko Interneta, dok
25 posto tvrtki očekuje i do 50 posto.
Tehnički gledano, pod terminom e-business podrazumijeva se set
mrežnih računalnih opcija, kao što su intranet, extranet,
različiti on-line servisi za korisnike i sl.
Općenito se može reći da, posebice za male tvrtke, poslovanje preko
Interneta predstavlja dobar način borbe protiv velikih
konkurenata, jer su na mreži mudrost i inicijativa važniji od
veličine. Velikim, pak, tvrtkama to znači bolju produktivnost,
kroz integraciju dobavljača, partnera i korisnika u elektronički
lanac nabave, distribucije, plaćanja i servisiranja korisnika.
"Prvi korak za započinjanje e-businessa je stvaranje vlastitih Web
stranica u promotivne svrhe, a sljedeći je uspostavljanje
komunikacije, dok se pravi rezultati postižu posvemašnjim
uključivanjem mreže u obavljanje svakodnevnih poslovnih
aktivnosti", rekla je direktorica IBM-ovog ureda u Hrvatskoj Mirna
Bratulić, pojašnjavajući novu poslovnu strategiju te tvrtke na
prijelazu u novo stoljeće.
"Započinjanje e-businessa je prvenstveno poslovna odluka, što
znači da strategiju ovakvog poslovanja tvrtki trebaju oblikovati
njihova poslovodstva, a nipošto informatičari", ističu u IBM-u.
Nužno je poznavati i poštivati zakonitosti Interneta, ali i
posjedovati odgovarajuću informatičko-tehnološku
infrastrukturu. Zbog toga treba uzeti u obzir da se na Internetu
poslovanje odvija 24 sata dnevno, 365 dana u godini, da informacije
moraju biti dostupne samo onima kojima su namijenjene, a
komercijalne transakcije potpuno sigurne.
"Zbog neuzimanja u obzir važnosti navedenih karakteristika mnoge
tvrtke nisu uspjele u svojim e-business nastojanjima, iako su
troškovi takvog načina trgovanja, za razliku od uobičajenog, 10 do
20 puta niži", rekla je Mirna Bratulić.
Nameće se pitanje jesu li i u Hrvatskoj ostvarene osnovne
pretpostavke za uspješno prihvaćanje i djelovanje u području
informacijske tehnologije, u smislu obrazovanja, kapitalne
podrške i sl., da bi se prije svega dao poticaj, a onda dogodila i
ekspanzija e-businessa.
Domagoj Juričić
(Hina) dju rub