HR-kandidati-Organizacije/savezi-Gospodarski pokazatelji-Ljudska prava +fr-le monde 4.11. proširenje eu ++FRANCUSKA+LE MONDE+4. XI. 1998.+Bruxelles ocjenjuje napredak kandidata za pristup Europskoj uniji+"Čestitke Poljskoj i Estoniji,
poticaj Letoniji i Litvi, malo +prigovora Republici Češkoj i Sloveniji... Povjerenstvo daje dobre +i loše bodove u dvanaesterim izvješćima koje će u utorak 4. XI. +predati vijeću i parlamentu. Ono u njima ocjenjuje napredak koji je +za godinu dana ostvarilo deset zemalja kandidata iz srednje Europe, +kojima treba pribrojiti Tursku i Cipar.+U zajedničkom dokumentu kojega je sačinio ured Hansa van den +Broeka, odgovornog povjerenika, ne predlaže se promjena sadašnjeg +sustava kako su ga utvrdili poglavari država i vlada u Luksemburgu u +prosincu 1997.: proces koji treba dovesti do proširenja započinje +sa svim kandidatima zajedno (Turska se ipak razmatra kao poseban +slučaj), drugim riječima, Europska unija (EU) potvrđuje svoju +volju da ih primi i u tome im pomaže, ali pregovori zapravo počinju +tek sa šest zemalja koje su najbolje pripremljene, naime s +Estonijom, Mađarskom, Poljskom, Republikom Češkom, Slovenijom i +Ciprom. Zaključci iz Luksemburga ističu da je bila riječ o +otvorenom procesu: bilo koja zemlja koja će pristupiti u drugom
FRANCUSKA
LE MONDE
4. XI. 1998.
Bruxelles ocjenjuje napredak kandidata za pristup Europskoj uniji
"Čestitke Poljskoj i Estoniji, poticaj Letoniji i Litvi, malo
prigovora Republici Češkoj i Sloveniji... Povjerenstvo daje dobre
i loše bodove u dvanaesterim izvješćima koje će u utorak 4. XI.
predati vijeću i parlamentu. Ono u njima ocjenjuje napredak koji je
za godinu dana ostvarilo deset zemalja kandidata iz srednje Europe,
kojima treba pribrojiti Tursku i Cipar.
U zajedničkom dokumentu kojega je sačinio ured Hansa van den
Broeka, odgovornog povjerenika, ne predlaže se promjena sadašnjeg
sustava kako su ga utvrdili poglavari država i vlada u Luksemburgu u
prosincu 1997.: proces koji treba dovesti do proširenja započinje
sa svim kandidatima zajedno (Turska se ipak razmatra kao poseban
slučaj), drugim riječima, Europska unija (EU) potvrđuje svoju
volju da ih primi i u tome im pomaže, ali pregovori zapravo počinju
tek sa šest zemalja koje su najbolje pripremljene, naime s
Estonijom, Mađarskom, Poljskom, Republikom Češkom, Slovenijom i
Ciprom. Zaključci iz Luksemburga ističu da je bila riječ o
otvorenom procesu: bilo koja zemlja koja će pristupiti u drugom
krugu (Bugarska, Letonija, Litva, Rumunjska i Slovačka), moći će se
ako je dostigne, priključiti prvoj skupini koja je već dobila
zeleno svjetlo za pregovore.
U dokumentu koji tako šalje pozitivnu poruku Rigi i Vilniusu, kaže
se da, ako se napredak koji su ove dvije zemlje već postigle,
sljedeće godine nastavi istim tempom, Europsko bi vijeće u
Helsinkiju u prosincu 1999. moglo donijeti odluku da s njima
započne pregovore počevši od 1. I. 2000. S obzirom na gorljivost
koju je nekolicina povjerenika očitovala glede baltičkih republika
(gorljivost koja je 1997., na čuđenje mnogih, dovela do toga da je
Estonija ušla u prvi krug), u utorak se u Bruxellesu nije odbacivala
mogućnost da zbor predloži da se pođe korak dalje od tih usluga te da
već 1999. započne pregovore s Letonijom, pače i Litvom. To je očito
bilo jedno od rijetkih neriješenih pitanja. No, bilo kako bilo, u
odnosu na 1997., g. Van den Broek ublažava crtu podjele između onih
s kojima se pregovara i onih koji moraju čekati.
Služeći se, s jedne strane, 'kriterijima iz Kopenhagena'
(demokracija, ljudska prava, tržišno gospodarstvo, mogućnosti za
integraciju), a s druge 'partnerstvima za pristup' koja su
prihvaćena početkom godine i koja su za svakog kandidata odredila
najvažnije zadaće kao polazištima za procjenu, Povjerenstvo je
prorešetalo prilike u raznim zainteresiranim zemljama.
Na političkom planu (demokracija i dr.), stanje se u cjelini drži
zadovoljavajućim. Izbori koji su protekli normalno, održani su u
mnogim zemljama, a vlade se razvijaju u liberalnom smjeru. To je
rečeno za Rumunjsku i Bugarsku, a napose za Slovačku kojoj je
Bruxelles prošle godine pokazao 'crveni karton', i u kojoj je
autoritativna i populistička vlada Vladimira Mečiara prepustila
mjesto koalicijskoj vladi koja je europsku integraciju stavila kao
svoju glavnu zadaću.
No kada je riječ o pregovorima, prerano je da bi se donosili
zaključci: svakako će trebati vremena da bi se uklonile posljedice
pogrešnog upravljanja posljednjih godina u Slovačkoj.
Petnaestorica će se moći ozbiljno očitovati o prilikama tek u
prosincu 1999. u Helsinkiju. Povjerenstvo je k tome dobro
prihvatilo referendum u Letoniji koji će značiti boljitak za rusku
manjinu. Estonci čekaju proljeće kako bi slično postupili...
U svezi s makroekonomskim rezultatima i tempom provedbe reforma,
stanje je jako dobro u Poljskoj i Estoniji, gdje je rast jak i
uravnotežen; pristojan je u Mađarskoj, unatoč stanovitom
smanjenju. No Češka Republika i Slovenija donekle izazivaju
zabrinutost. Ove dvije zemlje koje su 1997. izabrane među
najpogodnijima, mogle bi zaostati, što će stvoriti poteškoće oko
njihova primitka zajedno s Poljskom, Mađarskom i Estonijom.
Letonija, Litva i Bugarska ostvaruju pozitivne rezultate, ali je
Bugarska krenula s najniže točke. Rumunjska koja se ustvari još
nije uzdigla, zatvara krug. Povjerenstvo također upire prstom na
oglušivanje Litavaca da utvrde rok za zatvaranje nuklearne
centrale Ignalina koja se smatra opasnom.
Potvrđeno je da pristup Cipra neće donijeti veće gospodarske
teškoće. Na političkom polju, Povjerenstvo izričito ne kaže da će
očuvanje podjele na otoku dovesti u pitanje njegov pristup, niti da
će razmještanje ruskih raketa na Cipru povećati napetost. Ono
zacijelo računa na Pariz kako bi Nikoziji i Ateni ubuduće govorilo o
stvarima koje ga ljute.
S Turskom će se odsad postupati kao i s ostalim kandidatima, kaže se
u izvješću Povjerenstva. Pozdravlja se njezina gospodarska
dinamičnost, kao i povratak na 'stečevine zajednice' koji je doveo
do carinske unije s petnaestoricom. Međutim, na političkom polju i
glede ljudskih prava, činjenično je stanje očajno: zatvoreni
novinari, represija Kurda, loše postupanje u policijskim
postajama, opća korupcija...", izvješćuje iz Bruxellesa Philippe
Lemaitre.