E-EU-LJUDSKA PRAVA-Organizacije/savezi-Sudovi-Politika +šv 3. XI. NZZ: Strasbourg -sud ++ŠVICARSKA+NEUE Z?RCHER ZEITUNG+3. XI. 1998.+Nove mogućnosti borbe za ljudska prava+"Trećeg studenoga u Strassburgu će početi s radom novi sud za
+ljudska prava sukladno 11. dodatnom protokolu Europske konvencije +o ljudskim pravima (EKLjP). Reformirani sud zamjenjuje dosadašnja +tijela EKLjP. Najvažnija razlika prema starom sustavu nadzora jest +status stalne institucije na temelju kojeg će novi sud obavljati +svoje zadaće. Suci - po jedan iz svake države koja je potpisala +odgovarajući sporazum - uglavnom će provjeravati poštuju li +članice svoje obveze, proizišle iz EKLjP. Te obveze i dodatni +protokoli obvezuju 40 država potpisnica sporazuma na zaštitu +temeljnih i ljudskih prava, poput prava na život, zabrane mučenja, +prava na pošteno suđenje i zabrane neravnopravnosti. Sud Vijeća +Europe danas je jedina međunarodna institucija, kojoj pojedinci +mogu podnijeti izravnu tužbu protiv države. Prvi predsjednik novog +suda Švicarac je Luzius Wildhaber.+U okviru dosadašnjeg sustava zaštite Europsko povjerenstvo za +ljudska prava provjeravalo je svaku tužbu i utvrđivalo je li +prekršena konvencija o ljudskim pravima. Sud se mogao aktivirati
ŠVICARSKA
NEUE Z?RCHER ZEITUNG
3. XI. 1998.
Nove mogućnosti borbe za ljudska prava
"Trećeg studenoga u Strassburgu će početi s radom novi sud za
ljudska prava sukladno 11. dodatnom protokolu Europske konvencije
o ljudskim pravima (EKLjP). Reformirani sud zamjenjuje dosadašnja
tijela EKLjP. Najvažnija razlika prema starom sustavu nadzora jest
status stalne institucije na temelju kojeg će novi sud obavljati
svoje zadaće. Suci - po jedan iz svake države koja je potpisala
odgovarajući sporazum - uglavnom će provjeravati poštuju li
članice svoje obveze, proizišle iz EKLjP. Te obveze i dodatni
protokoli obvezuju 40 država potpisnica sporazuma na zaštitu
temeljnih i ljudskih prava, poput prava na život, zabrane mučenja,
prava na pošteno suđenje i zabrane neravnopravnosti. Sud Vijeća
Europe danas je jedina međunarodna institucija, kojoj pojedinci
mogu podnijeti izravnu tužbu protiv države. Prvi predsjednik novog
suda Švicarac je Luzius Wildhaber.
U okviru dosadašnjeg sustava zaštite Europsko povjerenstvo za
ljudska prava provjeravalo je svaku tužbu i utvrđivalo je li
prekršena konvencija o ljudskim pravima. Sud se mogao aktivirati
tek kad bi mu povjerenstvo ili država potpisnica sporazuma
podnijela konkretan slučaj. Osim toga, ministarski odbor Vijeća
Europe nerijetko je kao političko nadzorno tijelo kočio proces
odlučivanja o tužbama zbog povrede ljudskih prava. Ta procedura
pokazala se opsežnom i dugotrajnom. Nakon reforme ministarski
odbor nadzirat će još samo provedbu presuda. Tužbe će ubuduće biti
izravno podnošene sudu te će time biti ukinut dosadašnji
dvostupanjski sustav. Novi sud odlučivat će u odborima od po tri
suda o jasno neprihvatljivim a u komorama od po sedam sudova o
preostalim slučajevima - osim ako neki od njih ne postavi važno
pitanje o tumačenju EKLjP. Odnos prema takvim slučajevima bit će
prenesen Velikoj komori koju će činiti 17 sudaca. Tužitelji i
tužene države mogu u roku od tri mjeseca Velikoj komori podnijeti
priziv na donesenu presudu.
Reforma nadzornog sustava EKLjP utemeljena je na švicarskoj
inicijativi. Već 1985., u izvješću podnesenom ministarskoj
konferenciji u Beču, član švicarskog kabineta založio se za
ujedinjavanje povjerenstva i suda u jedinstveno tijelo, europski
sud za temeljna prava. Osim toga, Švicarska je 1991./1992., za
vrijeme svog predsjedanja ministarskim vijećem EU, snažno poticala
opsežnu reformu. Konačno, 11. dodatni protokol na EKLjP potpisan je
u svibnju 1994., a do početka 1998. ratificiralo ga je svih 40
članica. Reforma je ocijenjena kao veliki napredak. Procedura je
postala transparentnija i jednostavnija, a sam je proces znatno
skraćen.
No i nova procedura ima nekoliko slabosti. Primjerice,
problematičnom se čini odredba da Velika komora ne može sama
odlučivati koje će slučajeve preuzeti. Naime, članak 30 u vezi s
člankom 43 EKLjP određuje da Velika komora može preuzimati
slučajeve od velike važnosti samo ako nijedna sukobljena strana ne
podnese odgovarajući prigovor. Ta odredba odlučujuće ograničava
suverenitet suda. Podjednako su neobvezujuće i formulacije o
preventivnim odredbama u slučaju isključivanja nacionalnih
vlada.
Osim složenosti i nedostatne jasnoće, problem je dosad značila u
prvom redu dugotrajnost procesure. Strassburška tijela bila su već
odavno potpuno preopterećena i prijetilo im je postupno tonuće u
sve veću gomilu tužba. Kod pet posto tužba, koje su uopće
proglašavane prihvatljivim te su stizale pred sud, procesi su u
prosjeku trajali šest godina. Stoga nije bilo moguće poštovati čak
ni zahtjev članica za brzim završetkom procesa.
Proteklih je godina broj pritužba stalno rastao. Dok je godine
1985. podneseno 2800 tužbi, g. 1997. taj se broj već popeo na
12.500. Nadzorni sustav bio je početno koncipiran za 10 do 12
članica. Danas tužbe mogu podnositi građani 40 država potpisnica
sporazuma - uključujući, od svibnja 1998., i oko 150 milijuna Rusa.
Među novim članicama nalaze se države poput Albanije, Ukrajine i
Rusije, u kojima pravna država i demokracija nisu dostatno
razvijene ili još nisu dovoljno učvršćene. Doduše, zasad je broj
tužba iz novih članica iz istočne i srednje Europe još skroman, ali
je u porastu i valja očekivati da će ubuduće i u tim zemljama sve
veći broj građana iskoristiti svoja prava.
Mnogi promatrači već se danas zabrinuto pitaju može li sud - usprkos
novoj proceduri - uopće svladati naznačeni teren tužba. Osim toga,
treba što prije riješiti i brdo slučaja, preuzetih od prijašnjeg
suda. Trenutačno treba razmotriti vie od 6500 registriranih tužba,
a 87 preuzetih slučajeva iščekuje presudu. Predsjedajući sudac
Wildhaber ipak je pun samopouzdanja i vjeruje da preuzeti slučajevi
mogu biti riješeni do veljače sljedeće godine budu li odgovarajuće
vlade spremne surađivati. Djelotvornost novog suda ovisi
ponajprije o razvoju broja tužba, ističe sudac Wildhaber. Ostane li
stalan, suđenja će ubuduće moći biti završena za dvije godine. No, i
Wildhaber očekuje daljnji porast broja tužba. Obistini li se ta
prognoza, vjerojatno će u određenom trenutku biti potrebno pronaći
nova rješenja - primjerice, u obliku popunjavanja osoblja ili novog
prvostupanjskog tijela.
40 sudaca izabrala je Parlamentarna skupština Vijeća Europe. Vlada
svake države predložila je tri kandidata. Izabrani kandidati morat
će prvo dokazati svoju neovisnost. Naime, postoji opasnost da će se
ti suci u Strassburgu smatrati manje obveznim poštovati EKLjP nego
svoje države, što bi onemogućilo donošenje neovisnih presuda. No,
predsjednik suda je optimist i u tom pogledu. Nakon izbora sudac će
donositi odluke po svojoj savjesti, smatra Wildhaber. Stari je sud
pokazao da suci često glasuju i protiv vlastitih zemalja, napominje
on. Neovisnost izabranih sudaca manji je problem od činjenica da je
njihov izbor u određenim državama politički motiviran, ističe on,
zaključujući da Strasbourg ne može utjecati na takvo stanje.
Po Wildhaberovu će mišljenju u Strasbourgu biti angažirani samo
izuzetno ugledni suci - zahvaljujući, između ostalog, i iznimno
dobroj plaći i velikom ugledu, povezanom s tom djelatnošću. Unatoč
tome, oni koji nisu bili u sastavu staroga suda ili potječu iz
država sa slabijom tradicijom pravne države, moraju prvo steći
nužno povjerenje. Kontinuirano, jedinstveno i neovisno suđenje
vrhovni je cilj, napominje Wildhaber. Unatoč snažnu samopouzdanju,
bilo bi naivno očekivati potpuno gladak početak, smatra on,
napominjući da čitavom tom pitanju pristupa s određenom dozom
filozofske distance te da je svjestan ogromnih izazova. U prvom će
redu države s autoritarnom prošlošću sigurno trebati još malo
vremena za stvaranje željenog državno-pravnog okvira, ističe
Wildhaber, dodajući da je taj proces i u zapadnoj Europi trajao
određeno vrijeme. Nadalje, ne treba zaboraviti da temeljna prava
nisu izborena zauvijek te da su i u zapadnoj Europi izložena
neprekidnim povredama, upozorava on.
Budući da je zaštita ljudskih prava posredstvom konvencije
subsidijarna - drugim riječima, da sud može biti uključen tek kada
su iscrpljena sva unutardržavna pravna sredstva - i u okviru novog
režima EKLjP ljudska prava moraju štititi ponajprije nacionalne
države. Stoga je po Wildhaberu izuzetno važno pružiti pomoć novim
članicama prilikom izgradnje pravnog sustava. Sukladno tome,
Vijeće Europe već ima odgovarajuće proširene programe. Predsjednik
suda sam je posjetio Rusiju i Rumunjsku radi savjetovanja tamošnjih
sudaca i dužnosnika", piše novinar.