ZAGREB, 4. studenoga (Hina) - Sadašnji zakonski okvir kojim je +uređen rad elektronskih medija u Hrvatskoj onemogućuje stvaranje i +provedbu koherentne politike emitiranja, što je kao posljedicu +izazvalo smanjenje pluralizma i
usporavanje rasta privatnih radio +i televizijskih postaja, tvrdi se u izvješću medijskih stručnjaka +Vijeća Europe o Konačnom prijedlogu o izmjenama i dopunama zakona o +HRT-u koje je prošlog tjedna hrvatskoj Vladi i Saboru uputila +misija OESS-a u Zagrebu.
ZAGREB, 4. studenoga (Hina) - Sadašnji zakonski okvir kojim je
uređen rad elektronskih medija u Hrvatskoj onemogućuje stvaranje i
provedbu koherentne politike emitiranja, što je kao posljedicu
izazvalo smanjenje pluralizma i usporavanje rasta privatnih radio
i televizijskih postaja, tvrdi se u izvješću medijskih stručnjaka
Vijeća Europe o Konačnom prijedlogu o izmjenama i dopunama zakona o
HRT-u koje je prošlog tjedna hrvatskoj Vladi i Saboru uputila
misija OESS-a u Zagrebu.#L#
Očitovanje medijskih stručnjaka Vijeća Europe o Konačnom
prijedlogu, na zahtjev potpredsjednika Sabora Vladimira Šeksa od
9. listopada, izradio je potpredsjednik Stalnog odbora za
televiziju bez granica Vijeća Europe i dužnosnik poljske
televizije Karol Jakubowicz.
U uvodu svojeg izvješća na 13 stranica, Jakubowicz kaže da "u
demokratskom društvu, zakonodavstvo o medijima mora se temeljiti
na pretpostavci slobode... Ako te slobode postoje, jasno je da se
zakonima trebaju samo odrediti ograničenja i izuzeci od njih".
"Mnoštvo nezavisnih i autonomnih medija, u kojima se ogleda
raznolikost ideja i mišljenja, temeljni je kamen demokratskog
medijskog sustava", navodi Jakubowicz jednu od postavki iz
Deklaracije o slobodi izražavanja i informiranja koju je VE
donijelo 1982.
Navodeći primjere odluka o medijima svih važnijih europskih
institucija, poljski stručnjak kaže da se od svih europskih zemalja
zahtijeva da "osiguraju neovisnost uređivačke politike javnih
elektronskih medija od svih političkih i gospodarskih utjecaja".
Ocjenu stanja u hrvatskim elektronskim medijima Jakubowicz počinje
tvrdnjom da je u Hrvatskoj u tijeku prijelazno razdoblje u razvoju
demokracije nakon propasti komunizma u kojem je pristup emitiranju
pretežito politički.
Takav pristup, prema Jakubowiczu, obilježavaju
- nedovoljno odvajanje elektronskih medija od državnih struktura
- nedostatak nadležnog tijela koje bi elektronske medije "branilo"
od izravnog utjecaja vlade ili parlamenta
- deklarativno izjašnjavanje o nemiješanju u slobodu emitiranja,
protivno je stvarnosti u kojoj se institucije određene zakonom
ponašaju upravo suprotno
- državna uprava i kontrola nad javnim elektronskim medijima
Govoreći o zakonskom okviru za rad elektronskih medija, Jakubowski
tvrdi da u Hrvatskoj "postoji učinkovit državni monopol nad
medijima na nacionalnoj razini, jer dosad nijedna radio ili TV-
postaja koja bi emitirala na području cijele zemlje nije dobila
licencu".
To je dovelo do stanja u kojem je onemogućeno stvaranje i provedba
koherentne politike emitiranja, pa stručnjak Vijeća Europe
predlaže "stvaranje autonomnog Vijeća za elektronske medije i
telekomunikacije... koje će služiti javnom interesu umjesto uskim
političkim i administrativnim interesima". Osim
telekomunikacija, kaže poljski izvjestitelj, Vijeće bi trebalo
nadgledati i javne i privatne elektronske medije, pa bi njegovim
osnivanjem prestala potreba za Vijećem za telekomunikacije i
Vijećem HRT-a.
Da bi se to ostvarilo, tvrdi Jakubowicz, potrebno je izmijeniti
zakonski okvir jer ni sadašnji Zakon o HRT-u, a ni Konačni prijedlog
izmjena i dopuna toga zakona ne dopuštaju takvu mogućnost.
U dijelu u kojem govori o amandmanima iznijetim u Konačnom
prijedlogu o izmjenama i dopunama zakona o HRT-u, koji su u
međuvremenu, bez uvida u ocjene iz njegova izvješća usvojili
zastupnici Županijskog doma Sabora, Jakubowicz općenito kaže kako
je tek nekolicina amandmana sukladna preporukama stručnjaka Vijeća
Europe i da je potrebno učiniti još mnogo važnih promjena.
U prijedlogu Članka 1, poljski stručnjak smatra da bi tvrdnja kako
je HRT utemeljen u svrhu "proizvodnje programa važnog za Republiku"
mogla poslužiti kao izgovor za državnu kontrolu programa jedne
neupitno javne institucije.
Jednako tako, izgovor za svakodnevnu kontrolu programa mogao bi se
pronaći i u tvrdnji da je HRT "vlasništvo Republike Hrvatske".
Jakubowicz zamjera i činjenicu da se u Članku 3 Konačnog prijedloga
predviđa da HRT i dalje emitira tri radijska i TV programa, što u
nedostatku slobodnih frekvencija (a on ne vjeruje da ih ima) znači
održavanje monopola na nacionalnoj razini.
U Članku 12 Prijedloga navodi da je usvojena jedna preporuka VE i to
u dijelu kad se predlaže da "predstavnici Parlamenta budu manjina
(10 od 24) u Vijeću HRT-a".
Ono što nije dobro, smatra Jakubowicz, jest činjenica da će Sabor i
dalje imati pravo veta pri imenovanju u Vijeće predstavnika
društva. Kao slabosti tog prijedloga navodi izrazito politički
odabir članova Vijeća HRT-a, činjenicu da će članovi vijeća iz
Sabora najvjerojatnije biti zastupnici, koji će prije svoje odluke
tražiti naputke od stranačkih čelnika i činjenicu da nije
predviđena pojedinačna rotacija članova Vijeća kojom bi se
onemogućilo da u slučaju promjene vlasti u zemlji vijeće HRT-a mora
doći u koliziju s novim vlastima ili potpuno promijeniti sastav.
U Konačnom prijedlogu ne valja ni to što nisu dovoljno ojačane
ovlasti Vijeća HRT-a, a osobito činjenica da Vijeće neće imati
pravo izabrati generalnog direktora, već je to u nadležnosti
Sabora.
"To zapravo znači da će generalni direktor upute dobivati iz
Sabora, a ne iz Vijeća HRT-a", kaže Jakubowicz, dodajući da time
"poprilično besmislena" postaje i uloga Vijeća u nadzoru i ocjeni
programa, "budući da ne može otpustiti glavnog direktora ako on
loše radi".
Istodobno, međutim, poljski stručnjak upućuje pohvale prijedlogu
da Vijeće imenuje glavne urednike radija i televizije, koji ne
smiju biti stranački dužnosnici.
Jakubowicz primjećuje i nesklad između odredbe članka 12 da članove
Vijeća HRT-a imenuje i razrješuje Sabor i članka 14. prema kojemu
mandat predsjednika i članova Vijeća traje četiri godine. One
predlaže da u svrhu neovisnosti i sigurnosti HRT-a i njegova
Vijeća, mandat Vijeća bude točno određen i da se njegovi članovi ne
mogu opozivati u bilo kojem trenutku, već samo na temelju jasno i
usko određenih razloga.
Ukratko, medijski stručnjak Vijeća Europe smatra da bi "Vijeće HRT-
a u svim, osim u iznimnim, slučajevima moralo biti vrhovni
autoritet oko svih pitanja u vezi s HRT-om".
"U mnogim europskim zemljama, parlament i vlada isključeni su iz
izravnog sudjelovanja u djelovanju javnih elektronskih medija.
Parlament još i može biti uključen u imenovanje ili izbor
nekolicine ili svih članova najviših tijela zaduženih za kontrolu i
upravljanje tim medijima, ali njegova uloga tu obično prestaje i na
tom području više nema mogućnosti obavljati ikakve druge
dužnosti", kaže Jakubowicz.
Karol Jakubowicz izražava zadovoljstvo i člankom 21 u kojem je
predloženo da se godišnje financijsko izvješće o HRT-u objavi u
novinama, jer time financijsko poslovanje HRT-a postaje dostupno
javnosti.
Govoreći o ovlastima i statusu članova nadzornih tijela u javnim
elektronskim medijima, Jakubowicz u Dodatku svojem izvješću
postavlja nekoliko jednostavnih i jasnih pravila.
Ta pravila bi, posebno, trebala zajamčiti da članovi nadzornih
tijela:
- budu imenovani otvorenim i pluralističkim načinom
- kolektivno predstavljaju interese društva u cjelini
- ne smiju primati upute od ijedne osobe ili tijela osim onih koji su
ih imenovali, osim u iznimnim slučajevima predviđenim zakonom
- ne smije biti otpušteni, suspendirani ili zamijenjeni tijekom
mandata odlukom bilo koje osobe ili tijela osim onih koji su ih
imenovali, osim u iznimnim slučajevima predviđenim zakonom
- ne smiju, izravno ili neizravno, obnašati dužnosti, primati
dohodak ili imati interese u poduzećima ili drugim organizacijama u
medijima ili medijima bliskim područjima gdje bi to moglo dovesti
do sukoba interesa s njihovom funkcijom u nadzornom tijelu
Ocjene Karola Jakubowicza, kako je prošlog tjedna rekao
glasnogovornik OESS-a u Zagrebu Mark Thompson, trebale su
poslužiti tijekom parlamentarne rasprave o prijedlogu koji je
sastavio klub zastupnika HDZ-a, ali budući da je prijedlog usvojen
bez uvida u izvješće, misija OESS-a Vladi i Saboru poslala ga je "za
eventualne buduće rasprave o istoj temi".
(Hina) dam sv