DE-LJUDSKA PRAVA +faz-na straži u strasbourgu-3. XI. ++NJEMAČKA+FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG+3. XI. 1998.+Na straži u Strasbourgu+"U četrdesetoj godina svojega postojanja Europski je sud za ljudska +prava na novom početku. Od 2.
studenoga sam, kao stalni ustroj sa +službenim i stalno zaposlenim sucima, stražari nad poštivanjem +ljudskih prava u četrdeset zemalja članica Vijeća Europe. Do sada +je sud zasjedao samo jedan tjedan u mjesecu. Prije nego što se mogao +baviti s nekim slučajem, pritužbu je moralo ispitati Europsko +povjerenstvo za ljudska prava. Ono se sada raspušta. Sud će biti +ojačan i time što odbor ministara Vijeća Europe gubi svoje pravne +ovlasti za ispitivanje i u buduće će samo paziti poštuju li države +članice presude suda.+Potrebna je bila reforma sudskog sustava budući da mu je zbog +tromosti i zamršenosti prijetio slom. Uz tisuće neobrađenih +pritužaba iz prijašnjih godina, prošle je godine došlo još 4700 +novih žalba u kojima se upozorava na kršenje Europske konvencije za +zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda. A njihov će se broj +povećavati, ponajprije za pritužbe iz istočnih i srednjoeuropskih +država članica Vijeća Europe u kojima svijest o pravima na slobodu
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
3. XI. 1998.
Na straži u Strasbourgu
"U četrdesetoj godina svojega postojanja Europski je sud za ljudska
prava na novom početku. Od 2. studenoga sam, kao stalni ustroj sa
službenim i stalno zaposlenim sucima, stražari nad poštivanjem
ljudskih prava u četrdeset zemalja članica Vijeća Europe. Do sada
je sud zasjedao samo jedan tjedan u mjesecu. Prije nego što se mogao
baviti s nekim slučajem, pritužbu je moralo ispitati Europsko
povjerenstvo za ljudska prava. Ono se sada raspušta. Sud će biti
ojačan i time što odbor ministara Vijeća Europe gubi svoje pravne
ovlasti za ispitivanje i u buduće će samo paziti poštuju li države
članice presude suda.
Potrebna je bila reforma sudskog sustava budući da mu je zbog
tromosti i zamršenosti prijetio slom. Uz tisuće neobrađenih
pritužaba iz prijašnjih godina, prošle je godine došlo još 4700
novih žalba u kojima se upozorava na kršenje Europske konvencije za
zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda. A njihov će se broj
povećavati, ponajprije za pritužbe iz istočnih i srednjoeuropskih
država članica Vijeća Europe u kojima svijest o pravima na slobodu
često nije baš izražena, a izgradnja državnopravnih struktura još
nije napredovala kao u zapadnim državama članicama.
Državnopravni i demokratski razvitak u zemljama poput Ukrajine,
Hrvatske i Slovenije novi sud može unaprijediti samo ako
tužiteljima i tuženim državama brzo odgovori na pitanje o kršenju
ljudskih prava. Stoga se mora voditi briga o tomu da se postupci
koji sada traju već godinama, više ne odugovlače. Stari se sud često
nije uspijevao pridržavati čak ni rokova koje je sam proglasio
dopuštenim za trajanje sudskog postupka. Stoga ne čudi da države
koje su optužene za predugo trajanje postupka, oklijevaju u davanju
pomoći. Među 'grješnike' pripada i savezni ustavni sud.
Tužiteljima koji su više od pet godina morali čekati odluku iz
Karlsruhea, strasbourški je sud potvrdio da je povrijeđeno njihovo
pravo na djelotvornu pravnu zaštitu - a za tu je odluku sudu trebalo
također pet godina.
No do sada u Strasbourgu nije bilo puno njemačkih procesa koji bi
pobudili pozornost izvan stručnih krugova. Najpoznatija je bila
pritužba jedne donjosaske učiteljice koju je tadašnja pokrajinska
vlada 1972. suspendirala iz službe zbog njezina članstva u
Njemačkoj komunističkoj partiji. Sud je - za razliku od saveznog
ustavnog suda - zaključio da zabrana rada na temelju takozvanog
radikalnog ukaza krši slobodu okupljanja i slobodu mišljenja.
(...)
S nadom mogu gledati prema Strasbourgu oni koji žele veću zaštitu
izbjeglica i prognanika. Tako se sud ne slaže sa zabranom
izbacivanja iz zemlje samo u slučaju mučenja od državnih tijela
nego i pri zlostavljanju od nedržavnih udruga. Zabrana izbacivanja
iz zemlje treba vrijediti i ako stranac u svojoj domovini nema nade
za medicinski postupak koji bi mu spasio život ili omogućio čovjeka
dostojnu smrt. Po shvaćanju saveznog ustavnog suda, u takvim
slučajevima, naprotiv, ne postoji općenita zabrana izbacivanja iz
zemlje. O mogućem izbacivanju vlasti su odlučivale pojedinačno.
Stoga je vjerojatno samo pitanje vremena kad će se stranci koje
Njemačka teba izbaciti, obratiti sudu u Strasbourgu.(...)
No zemlje nisu uvijek spremne prihvatiti presude iz Strasbourga i
povući potrebne kozekvencije. Kad je sud 1995. osudio strijeljanje
više nenaoružanih članova irske republikanske vojske od jedne
britanske posebne postrojbe na Gibraltaru, iz krugova britanskih
konzervativaca stigao je čak prijedlog da mu se zbog te odluke koja
da predstavlja 'trijumf terorizma' uskrati pravo sudovanja.
Takvog se koraka vlade boje već i zbog gubitka ugleda. Sudu više
brige zadaje odbojno držanje koje u pitanjima ljudskih prava
zauzima ponajprije Turska. Strasbourg je kao uspjeh već zabilježio
što je vlada u Ankari izrazila spremnost da jednoj žrtvi mučenja
isplati odštetu. No poslije osuda zbog nasilja prema kurdskom
stanovništvu i zbog mučenja i zlostavljanja od turske policije,
stalno pristižu nove optužbe zbog kršenja ljudskih prava. U takvim
je slučajevima sud upućen na to da države članice Vijeća Europe
prisili političkim i gospodarskim putem da se pridržavaju
poštivanja ljudskih prava" - piše među ostalim Katharina
Gelinsky.