JE +TEL AVIV: POMIRBA VOJNIH PROIZVOĐAČA OKO MODERNIZACIJE MIGA-21 ++TEL AVIV 3. studenoga (Hina) - Izraelski tisak ovih je dana u +nekoliko navrata pisao o okončanju 50-godišnjeg tržišnog rata +između dva velika domaća konkurenta u
proizvodnji vojne opreme +Elbita i Izraelske zrakoplovne industrije.
TEL AVIV 3. studenoga (Hina) - Izraelski tisak ovih je dana u
nekoliko navrata pisao o okončanju 50-godišnjeg tržišnog rata
između dva velika domaća konkurenta u proizvodnji vojne opreme
Elbita i Izraelske zrakoplovne industrije. #L#
Izravan povod za okončanje tog dugogodišnjeg "rata" bio
je, kako se navodi u izraelskom tisku, hrvatski natječaj za
modernizaciju 20 "Migova-21" u vrijednosti od oko 100
milijuna dolara. To je, ističe se, dovelo do potpisivanja sporazuma
između Elbita i Izraelske zrakoplovne industrije po kojem će oni
zajednički nastupiti na natječaju.
U izraelskom ministarstvu obrane kažu da, premda je "Mig-21" ruski
proizvod, izraelska strana ima veće izglede na natječaju za
modernizaciju tih zrakoplova s obzirom da su Izraelci, kada su već
jednom došli u posjed "Migova", dobro upoznali njihove dobre i loše
strane. Tim više, jer su nasuprot izraelskim borbenim zrakoplovima
u svim dosadašnjim izraelsko-arapskim ratovima stajali "Migovi".
Do kolovoza 1966. godine "Mig-21" je bio potpuna misterija u očima
zapadnog svijeta. O tom brzom i učinkovitom borbenom zrakoplovu na
zapadu se znalo prilično malo sve dok irački pilot Munir Radfa nije
uspostavio vezu s izraelskim generalom Motijem Hodom izrazivši
želju prebjeći u Izrael s "Migom 21".
Izraelci i irački pilot sastali su se u jednoj trećoj zemlji kako bi
dogovorili pojedinosti Radfina bijega. Munir Radfa je tvrdio da se
odlučio na bijeg jer u iračkoj vojsci kao kršćanin nije mogao dobiti
viši čin, te zato što se muslimanski piloti prema njemu odnose s
prezirom. Kazao je također da je pet godina ranije bio prisiljen
bombardirati kurdska sela što je, kako je rekao, protivno njegovoj
savjesti. Izraelci su odlučili preuzeti rizik i dopustiti mu da
prebjegne u Izrael, želeći upoznati osobine "Miga 21". No,
prethodno je bilo potrebno prebaciti Radfinu ženu i djecu u neku
drugu državu, a da se pri tom ne pobude sumnje Iračana. Na koncu je
trebalo čekati vojni manevar Iračana u Jordanu, u blizini izraelske
granice, odakle bi sredinom kolovoza, po vlastitim riječima, Radfa
lako mogao prijeći na izraelsku stranu.
16. kolovoza na izraelskim radarskim monitorima pojavio se Radfin
"Mig 21". U susret su mu poslana dva izraelska "Miragea" čiji piloti
nisu ništa znali o prirodi akcije budući da je akcija do kraja
čuvana u najvećoj tajnosti.
Radfa je po slijetanju bio prebačen u Tel Aviv. Sa sobom je donio i
knjigu uputa za upravljanje i održavanje zrakoplova čije su
Izraelci prednosti i mane odmah tijekom probnih letova usporedili
sa svojim "Mirageima". Otkrivene slabosti "Miga 21" Izraelci su
zatim koristili u kasnijim borbama sa Sirijcima i Egipćanima.
Do "Miga 23" Izrael je došao tek koncem 1989. godine nakon niza
godina bezuspješnih pokušaja.
11. listopada 1989. godine čekala su dva sirijska "Miga-23" na
dozvolu slijetanja u vojnu zračnu luku u blizini izraelske granice.
Nakon što je dana dozvola za slijetanje, zaokrenuo je sirijski
pilot bojnik Adel Basam zrakoplov u pravcu Izraela i nastavio
letjeti nisko na samo 20 metara iznad zemlje i brzinom od 1.250 km na
sat. Sirijski pilot prešao je izraelsku graničnu crtu u niskom
letu, no ubrzo je bio zamijećen i iz Tel Aviva mu je u susret krenulo
nekoliko izraelskih borbenih zrakoplova. U međuvremenu, Basam je
sletio na prvo moguće pogodno mjesto i predao se objašnjavajući da
je riječ o planiranom bijegu iz Sirije.
U Siriji nije objavljena informacija o njegovom bijegu. Na
konferenciji za novinare Basam je izjavio da je napustio Siriju
samovoljno, želeći započeti novi život u demokratskoj zemlji.
U Izraelu je bijeg sirijskog pilota izazvao velike polemike, jer se
pokazalo u kojoj su mjeri izraelske granice otvorene, ranjive i
osjetljive.
(Hina) bz ii