IR-IRAN-VLAST-Društvo +IRAN - VLAST NARODA ILI ALAHA ? ++piše: Ranko Bernardić, posebni izvjestitelj iz Teherana+TEHERAN, 3. studenoga (Hina) - Iran, ni dvadesetak godina nakon +pobjede Islamske revolucije, nije uspio naći konačan
odgovor na +pitanje - pripada li vlast narodu, ili vrhovnom vođi i šiitskom +kleru, koji se poziva na volju Alaha.
piše: Ranko Bernardić, posebni izvjestitelj iz Teherana
TEHERAN, 3. studenoga (Hina) - Iran, ni dvadesetak godina nakon
pobjede Islamske revolucije, nije uspio naći konačan odgovor na
pitanje - pripada li vlast narodu, ili vrhovnom vođi i šiitskom
kleru, koji se poziva na volju Alaha.#L#
Ta se dvojba stalno ponovno postavlja u iranskoj politici, a
jedinstvenoga odgovora nema ni među vodećim ljudima vladajućeg
klera. Predsjednik Madžlisa (parlamenta) Ali Akbar Natek-Nouri
rekao je prošloga tjedna "kako se legitimnost vodstva temelji na
božanskim ovlastima", dodajući kako nisu u pravu oni koji se
pozivaju na rezultate izbora.
Prema iranskom listu Hamšahri, predsjednik utjecajnog Vijeća
korisnosti, Hašemi Rafsandžani, rekao je, par dana kasnije, kako
"griješe oni koji, u svojoj propagandi, preuveličavaju moć
velajat-e fakiha (vođe) i koji misle da glasovanje nije ni
potrebno".
Korijeni te dvojbe sadržani su u samom iranskom Ustavu, u kojemu je
Kuran proglašen vrhunskim i neupitnim mjerilom sveukupnog života u
zemlji, dok se narodu istodobno daje pravo da bira svoje
predstavnike u vlasti.
Sam Ustav je proglašen pozivanjem na volju naroda, koji ga je
velikom većinom prihvatio na referendumu 1979. Od tada, u Iranu su
redovno održavani predsjednički, parlamentarni i drugi izbori, pa
je ta zemlja, barem po tome, demokratičnija nego mnoge druge u
regiji.
Iranski ustav je, međutim, također uveo instituciju vrhovnog vođe,
koji bi trebao biti najučenija i najcjenjenija osoba u šiitskoj
vjerskoj hijerarhiji, osoba neospornog autoriteta, koja će znati
učenje K'urana primijeniti na državne poslove. Vrhovni vođa
istodobno je vjerski i državni vođa, te je po funkciji iznad
predsjednika, a u svojim rukama drži glavne poluge vlasti - on je,
među ostalim, zapovjednik oružanih snaga.
Za života Ajatolaha Ruholaha Homeinija, taj sustav se oslanjao na
njegov karizmatski autoritet, ali se, nakon njegove smrti 1989.,
pitanje na što se oslanja legitimnost vlasti počelo sve oštrije
postavljati.
Pisci iranskog Ustava predvidjeli su sustav koji bi trebao
spriječiti odstupanja od islamskih vrijednosti - zaduživši za to
tijela kao što su Vijeće korisnosti i Vijeće čuvara, ali je taj
sustav u praksi postao oruđe eliminacije političkih protivnika.
To se pokazalo i na izborima održanim prije desetak dana za 86-članu
skupštinu stručnjaka, tijela čija je zadaća da u slučaju potrebe
izabere novog vrhovnog vođu. Od 396 kandidata, Vijeće čuvara - čije
članove imenuje vrhovni vođa - propustilo je ih je samo 167, većinom
konzerativnih ličnosti.
Takav sustav, smišljen da čuva samoga sebe od promjena, ipak je
omogućio prošlogodišnji neočekivani izbor relativno liberalnog
Mohamada Hatamija za predsjednika. Hatami je obećavajući
liberalizaciju života i uvođenje "islamskog civilnog društva", s
ogromnom većinom pobijedio svoje konzervativne protivnike, što je
bio očit znak da Iranci žele promjene.
Hatamijevo zauzimanje za slobodu tiska, višestranački sustav i
slobodne izbore, očito se temelji na shvaćanju kako legitimnost
vlasti leži na volji naroda, ali u tome nailazi na velike otpore
konzervativnog dijela klera, koji ima premoć u strukturama
vlasti.
Konzervativci su, primjerice, u posljednje vrijeme zabranili
nekoliko liberalnih listova i časopisa, a popularni teheranski
gradonačelnik Golam-Husein Karbaši, Hatamijev sljedbenik,
smijenjen je pod optužbom za pronevjeru javnih fondova. Premda
Ustav ne zabranjuje političke stranke, konzervativni dio klera na
njih gleda s velikim sumnjom, tako da trenutačno postoji samo jedna
značajnija stranka - izvršitelji izgradnje, koju predvodi
Karbaši.
Promjene za koje se zauzima Hatami ipak nije lako zaustaviti. Za
promjene su čak i neki među nekadašnjim radikalnim studentima, koji
su prije 19 godina zauzeli američko veleposlanstvo u Teheranu i 444
dana kao taoce držali 52 američka diplomata. Oni su se u ponedjeljak
pojavili na manifestaciji obilježavanja toga događaja koja je
održana u organizaciji liberalnog dijela studenata teheranskog
sveučilišta. Na toj manifestaciji je spaljena lutka ujaka Sama,
umjesto kao do sada američka zastava, što je trebalo biti znak
potpore Hatamijevoj tezi kako Iran nema neprijateljskih osjećaja
prema američkom narodu, nego se samo protivi politici američke
vlade.
Konzervativni dio klera je, čini se, i sam prihvatio neke promjene,
tako da iranska službena politika više ne govori o izvozu islamske
revolucije, što je Iranu svojedobno donijelo izolaciju od svijeta,
nego se propagira Hatamijeva ideja "dijaloga među civilizacijama"
i objavljuju uspjesi Irana u poboljšanju odnosa s mnogim zemljama.
Politički promatrači se ipak ne usuđuju predviđati daljnji tijek
iranskih unutarnje političkih kretanja. Hatami uživa neospornu
popularnost, a želja za promjenama motivirana je i nezadovoljstvom
zbog inflacije, nezaposlenosti i nepovoljne ekonomske situacije,
među ostalim zbog niske cijene nafte. Stvarna vlast je, međutim, i
dalje najvećim dijelom u rukama konzervativaca, čiji interesi nisu
samo ideološki, nego i ekonomski, i teško da će je lako ispustiti iz
ruku.
Iran, tako, nastavlja živjeti u neobičnom sustavu - s dvije
službene vojske (redovine i revolucionarne garde), dva sudska
sustava, nekoliko čelnika i mnogim centrima moći i s vlašću čiji se
jedan dio poziva na volju naroda a drugi na volju Alaha.
(Hina) rb dh