ES-MEDIJI-INTEGRACIJE-NOVINSTVO +ŠP. 2. XI.El Pais - o eu medijima ++ŠPANJOLSKA+EL PAIS+2. XI. 1998.+Europsko društvo, nacionalni mediji+"Ne postoje europski mediji u pravom smislu te riječi. Izuzetak bi +mogao biti 'Financial Times',
ali to je zapravo medij koji čita +gotovo isključivo transnacionalna elita. Ako bi se neki drugi i +odlučili na čitanje toga lista, naišli bi na jezičnu zapreku. Stoga +bi se najvažnijim europskim dnevnim listom mogao smatrati 'The +International Herald Tribune', a to je zapravo američki medij. Kao +i CNN. Iako se s pravom može smatrati da postoji europsko društvo, +kad već ne postoji europski narod, europski su mediji i dalje +uglavnom mediji pojedinih država. A i televizijski programi. Ne +postoji nijedan europski program, podsjeća nas na to i njemački +sociolog Ulrich Beck ('Što je to globalizacija?', Paidos, 1988.) +koji bi zaista mogao konkurirati programima pojedinih državnih +televizija. I sve to unatoč činjenici da Europi ne nedostaje +vlastite proizvodnje, budući da je 78 posto cjelokupnoga programa +koji je prvi put prikazan na europskim televizijama proizveden +upravo u tim državama, prema nedavnom istraživanju koje su proveli +studio Mediametrie i još neke tvrtke. Problem je u tome što ta
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
2. XI. 1998.
Europsko društvo, nacionalni mediji
"Ne postoje europski mediji u pravom smislu te riječi. Izuzetak bi
mogao biti 'Financial Times', ali to je zapravo medij koji čita
gotovo isključivo transnacionalna elita. Ako bi se neki drugi i
odlučili na čitanje toga lista, naišli bi na jezičnu zapreku. Stoga
bi se najvažnijim europskim dnevnim listom mogao smatrati 'The
International Herald Tribune', a to je zapravo američki medij. Kao
i CNN. Iako se s pravom može smatrati da postoji europsko društvo,
kad već ne postoji europski narod, europski su mediji i dalje
uglavnom mediji pojedinih država. A i televizijski programi. Ne
postoji nijedan europski program, podsjeća nas na to i njemački
sociolog Ulrich Beck ('Što je to globalizacija?', Paidos, 1988.)
koji bi zaista mogao konkurirati programima pojedinih državnih
televizija. I sve to unatoč činjenici da Europi ne nedostaje
vlastite proizvodnje, budući da je 78 posto cjelokupnoga programa
koji je prvi put prikazan na europskim televizijama proizveden
upravo u tim državama, prema nedavnom istraživanju koje su proveli
studio Mediametrie i još neke tvrtke. Problem je u tome što ta
produkcija, kao što se događa i u kinematografiji, ne prelazi
granice, u tome što se taj program ne izvozi. Američka produkcija,
naprotiv, posebno američki filmovi, u posljednjih nekoliko godina
povećava izvoz (od toga 80 posto ide u Europu) i izvozom dobiva
polovicu cjelokupne zarade.
Kad je riječ o medijima, takvo nas stanje navodi na zaključak da je
lokalno uvijek lokalno, a globalno je, uglavnom, američko. Je li
Europa dimenzija koja ne postoji kad je riječ o medijima? Je li to
odraz činjenice da se zajednička Europa tek gradi? Nije nužno. Jer,
u posljednje vrijeme svjedoci smo nove pojave: iako se ne
pojavljuju europski mediji, pojavljuju se europske medijske
skupine, zajedničke produkcije, tijesna suradnja i upotreba
zajedničkih sredstava, kao što to rade npr. 'El Pais' i 'Le Monde',
koji su ovoga tjedna u Madridu sazvali I. međunarodni forum, kao
pokušaj da se mirno i temeljito raspravlja o pitanjima od
zajedničkog interesa za španjolsko, francusko i europsko društvo,
a ovom prigodom i o novim problemima sigurnosne politike.
Tako bi se, umjesto europskih komunikacijskih medija, mogle početi
pojavljivati i europske mreže medija, na jednak način kao što se
Europa ne pretvara u jednu državu, nego u sustav, u mrežu. Što čemu
treba prethoditi? Mediji europskoj politici ili obrnuto?
Vjerojatno bi se to trebalo događati istodobno. A budući da u
europskoj demokraciji nema dovoljno 'vježbica' posvećenih tome
kako se nešto treba izvesti, ni europski mediji ne mogu izrasti na
toj nepostojećoj 'constituency', kako bi to rekli Englezi.
Unatoč tome, ti mediji, bili oni jedinstveni ili povezani u mrežu,
apsolutno su nužni za izgradnju zajedničke Europe. To je prijeko
potreban element za poticanje razvijanja europskog domoljublja, a
to je koncept koji je Španjolska uspjela uvesti u sporazum iz
Maastrichta, ali se on ne može nametati odozgo. Europsko
domoljublje, ideja suprotna postojanju klanova, mora se pojaviti
odozdo. Mediji su najnužnije sredstvo u vrijeme kad se to bude
trebalo izraziti, kao što je rečeno i na Drugim europskim
susretima, održanima u Luksemburgu, a ove su godine bili posvećeni
društvu i medijima u Europi. Mediji mogu i moraju pridonijeti
stvaranju europskog prostora, čak i zajedničke inteligencije, a to
nastojanje danas olakšava informatička tehnologija. Jasno,
'domoljublje mora biti kritično', kako je napisao Joseph Weiler. A
prva kritika mora polaziti od nedavne primjedbe Jacquesa Delorsa:
kao politički cilj i sustav ustanova, čuvstvena vrijednost Europe
jednaka je ništici. A taj nedostatak dobiva posve drugo značenje u
vrijeme kad su u modi, kao što je to danas, neurološke teorije o
doprinosu čuvstava pri sposobnosti logičkog rasuđivanja ljudskog
bića", piše Andres Ortega.