DE-E-US-NJEMAČKA-EU-NATO-Organizacije/savezi-Diplomacija-Obrana-Politika +njem 21. X. FAZ: valja stvoriti antikriznu kontaktnu skupinu za sredozemlje ++NJEMAČKA+FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG+21. X. 1998.+Njemačka ni u kom slučaju
nije imuna na rizike i opasnosti+"Kad Njemačka u prvom polugodištu godine 1999. preuzme dužnost +predsjedatelja Vijeća Europske unije i počne pripreme za treći +euromediteranski sastanak na vrhu, ponovno će se suočiti s pitanjem +o ciljevima i prioritetima svoje politike na Sredozemlju - između +ostaloga, ali ponajprije i u sferi sigurnosti. Već nekoliko godina +Bonn naglašava da Njemačka ni u kom slučaju nije imuna na +potencijalne opasnosti i rizike koji izviru iz Sredozemlja. +Posebno je dosadašnji ministar obrane Volker R?he opetovano +govorio da rizicima i nestabilnosti Sredozemlja valja poklanjati +veću pozornost. Na kraju je njegovo stajalište podupro i savezni +stručni odbor CDU-a za vanjsku i sigurnosnu politiku. Uspkos tome, +u njemačkoj sigurnosnoj politici još uvijek prevladava procjena da +Njemačka, zbog svojega zemljopisnoga položaja i činjenice da su +zemlje na jugu Europe osjetno jače 'pogođene' zbivanjima u toj +regiji, nije predodređena za aktivniju politiku prema južnom rubu +Europe. Umjesto toga, prioritet je i dalje stabilizacija +srednjoeuropskih i istočnoeuropskih država, dalnji razvoj
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
21. X. 1998.
Njemačka ni u kom slučaju nije imuna na rizike i opasnosti
"Kad Njemačka u prvom polugodištu godine 1999. preuzme dužnost
predsjedatelja Vijeća Europske unije i počne pripreme za treći
euromediteranski sastanak na vrhu, ponovno će se suočiti s pitanjem
o ciljevima i prioritetima svoje politike na Sredozemlju - između
ostaloga, ali ponajprije i u sferi sigurnosti. Već nekoliko godina
Bonn naglašava da Njemačka ni u kom slučaju nije imuna na
potencijalne opasnosti i rizike koji izviru iz Sredozemlja.
Posebno je dosadašnji ministar obrane Volker R?he opetovano
govorio da rizicima i nestabilnosti Sredozemlja valja poklanjati
veću pozornost. Na kraju je njegovo stajalište podupro i savezni
stručni odbor CDU-a za vanjsku i sigurnosnu politiku. Uspkos tome,
u njemačkoj sigurnosnoj politici još uvijek prevladava procjena da
Njemačka, zbog svojega zemljopisnoga položaja i činjenice da su
zemlje na jugu Europe osjetno jače 'pogođene' zbivanjima u toj
regiji, nije predodređena za aktivniju politiku prema južnom rubu
Europe. Umjesto toga, prioritet je i dalje stabilizacija
srednjoeuropskih i istočnoeuropskih država, dalnji razvoj
Europske Unije, preustrojavanje transatlantskih odnosa i
uključivanje Rusije u europsku sigurnosnu arhitekturu.
Dosadašnji prioriteti sukladni su neposrednim
sigurnosnopolitičkim interesima, koji proizlaze iz geostrateškog
položaja Njemačke. No, oni nedovoljno uzimaju u obzir činjenicu da
sve važnija sigurnosnopolitička uloga Sredozemlja može snažno
utjecati, odnosno da već utječe na strukture i ustanove europske
sigurnosne politike. Ignoriranje te činjenice moglo bi dugotrajno
oslabiti položaj Njemačke u sigurnosnopolitičkim savezima i
ustanovama Zapada, poput NATO-a i Zapadnoeuropske unije (WEU).
Njemačka politika prema Sredozemlju i - kao njezin temelj - razvoj
njemačkog koncepta za Sredozemlje - bili bi važni početni koraci za
sprječavanje takvog razvoja događaja.
Nakon prestanka sukoba između Istoka i Zapada, čiji su razlozi bili
moć i politički poredak, nastupila je ključna promjena u okvirnim
uvjetima zapadne sigurnosne politike. S jedne je strane
međunarodni sustav u sve većoj mjeri obilježen sve većim brojem
međudržavnih i etničkonacionalističkih sukoba. Istodobno sa sve
većim brojem oružanih sukoba među državama ili među pojedinim
etničkim skupinama u državama, članice transatlantske sigurnosne
zajednice suočavaju se sa sve većim teškoćama pri brzim i
djelotvornim reakcijama na te sukobe. Rat u Bosni i Hercegovini te
zbivanja na Kosovu jasno pokazuju da stavove transatlantske
zajednice obilježavaju različite procjene relevantnih
sigurnosnopolitičkih prijetnji.
Navedene načelne promjene sigurnosnopolitičkih okvirnih uvjeta
moguće je svesti na dva ključna pojma: na multipolarnost
međunarodnog sustava i na posljedičnu sklonost raspršavanja
rizika, dakle na različito doživljavanje relevantnih
sigurnosopolitičkih prijetnji i opasnosti za vlastitu nacionalnu
sigurnost. Posljedica tih dviju sklonosti jest različita
doživljavanje prijetnji među zapadnim saveznicama, u odnosu za
jedinstvo u uvjetima sukoba Istoka i Zapada. Različiti zemljopisni
položaji i otklon u geostrateškim prioritetima utječu na različite
procjene prijetećih dimenzija, sadržanih u regionalnim krizama i
sukobima na rubovima Europe. Navedene divergentne procjene
smanjuju spremnost članica organizacija transatlantskog prostora
- posebno NATO-a - da jedna drugoj priteknu u pomoć, budući da
nijedna država ne želi biti uvučena u oružani sukob s drugom državom
ako njezina vlastita sigurnost nije izravno ugrožena. Zbog toga je
otežano postizanje konsenzusa kao pretpostavke za zajedničko
djelovanje u i među europskim sigurnosnopolitičkim ustanovama.
U kontekstu Sredozemlja, to znači da samo dio članica zapadnog
saveza smatra moguće opasnosti te regije prijetnjom vlastitoj
sigurnosti dok ih ostale članice doživljavaju kao daleko manju
prijetnju ili, u krajnjem slučaju, drže da ona uopće ne postoji.
Geostrateški konsenzus, koji je uslijed sovjetske prijetnje
obilježio transatlantsku i unutareuropsku suradnju u posljednjim
desetljećima i na prostoru Sredozemlja, više ne postoji. Naprotiv,
složena sigurnosna problematika na Sredozemlju čak smanjuje
spremnost na uzajamnu pomoć.
Zbog brojnih kriza u južnom dijelu Sredozemlja, zemljopisne
blizine tog prostora u odnosu na južnu Europu i složenih društvenih
i gospodarskih veza, bojazni južnoeuropskih država gotovo nije
moguće odbaciti. Dok se u srednjoj i istočnoj Europi nazire
gospodarska i politička stabilizacija, u okviru koje čak ni Rusija
nije odustala od načelno kooperativne politike u odnosu prema
Zapadu, zbivanja na južnoj periferiji Europe ne pružaju baš povoda
za optimizam. Političkoj želji brojnih sudionika na Balkanu, u
sjevernoj Africi i na Bliskom istoku, da svoje sukobe rješavaju
suradnjom, suprotstavljeni su brojni sukobljeni interesi i rizici.
Skromni nagovještaji gospodarske i unutarnjopolitičke
stabilizacije i malobrojni pokušaji miroljubivog rješavanja
sukoba trenutno su, očito, zasjenjeni sukobima. Takvo stanje ne
predstavlja izravnu ili jasno iskazanu prijetnju za europsku ili
čak njemačku sigurnost, ali očituje velik broj napetosti koje bi
mogle prerasti u sukob i obilježene su teško procjenjivim rizikom
od širenja. U kontekstu europskih i transatlantskih ustanova,
takve nejasne prijetnje izazivaju pojavu dviju međusobno
suprotstavljenih tendencija.
Budući da zapadni saveznici u brojnim sigurnosnopolitičkim
pitanjima mogu postići još samo minimalni konsenzus, među
južnoeuropskim zemljama mogla bi se pojačati tendencija stvaranja
vlastitih (subregionalnih) sigurnosnih struktura izvan
dosadašnjih savezničkih struktura. Pritom je sasvim moguće da bi
NATO za te države - posebno u pogledu 'južne dimenzije' - mogao
izgubiti status središnjeg sigurnosnopolitičkog oslonca. Prvi
nagovještaji te sklonosti subregionalizaciji već su se pojavili.
Primjerice, početkom 1995. godine Španjolska, Portugal, Italija i
Francuska donijele su odluku o stvaranju zajedničkih kopnenih i
pomorskih oružanih snaga (EUROFOR i EUROMARFOR), koji su, očito,
usmjereni protiv potencijalnih sigurnosnih prijetnji s juga.
Reagirajući na taj subregionalni odgovor na nestabilnost na jugu,
europske i transatlantske ustanove sve se više bave problemima
Sredozemlja. Ta južna usmjerenost ustanova očitovala se, za sada,
ponajprije u proširenju europske politike na Sredozemlju u
takozvanom barcelonskom procesu te u uspostavi političkog dijaloga
između članica NATO-a i izabranih - prozapadno usmjerenih -
sredozemnih država, godine 1995. I teškom mukom ostvareno i brojnim
problemima obilježeno 'euromediteransko partnerstvo', u čijem je
središtu uspostava slobodne trgovačke zone na Sredozemlju do
2012., te financijska pomoć i politički dijalog, kao i skromni
sredozemni dijalog u okviru NATO-a, manje su uzroci, a više
simptomi pojačane južne usmjerenosti europske i transatlantske
politike. Pokretači tih inicijativa u prvom su redu države s
europskog juga koje ulažu velike napore pri uspostavi
sigurnosnopolitičke 'sredozemne regije'. Stoga će uključivanje
Španjolske u vojnu zapovjednu strukturu NATO-a i aktivniji
angažman Francuske u zapadnom obrambenom savezu vjerojatno
neizbježno izazvati premještanje naglasaka u europskoj i
transatlantskoj sigurnosnoj politici, koje se za sada očituje
ponajprije u aktualnoj raspravi o reformi NATO-vih struktura te u
promijenjenim američkim procjenama rizika i definicijama
interesa, a one već sada upozoravaju da Sjedinjene Države pridaju
južnoj Europi sve veće značenje zbog promijenjenog
sigurnosnopolitičkog stanja u Europi.
Bude li to kretanje nastavljeno, dosadašnji položaj Njemačke kao
najvažnijeg američkog sigurnosnopolitičkog partnera u Europi bit
će u najmanju ruku doveden u pitanje, budući da Njemačka trenutno
nije glavni sudionik u procesu formuliranja, operacionaliziranja i
provedbe sigurnosne politike na južnom boku Europe. Pojačana južna
usmjernost ustanova mogla bi uroditi smanjenim značenjem Njemačke
u NATO-u (uz iznimku misija sukladnih članu V), u Zapadnoeuropskoj
uniji i u Zajedničkoj vanjskoj i sigurnosnoj politici EU-a (Gasp).
Gledano iz njemačke perspektive, težnju subregionalizaciji i
južnoj usmjerenosti za sada valja smatrati negativnom pojavom.
Zahvaljujući pojačanoj južnoj usmjerenosti Saveza, Njemačka bi u
dogledno vrijeme mogla izgubiti mogućnosti sigurnosnopolitičkog
oblikovanja. Stvaranje jednog ili više subregionalnih europskih
sigurnosnih sustava nesumnjivo bi oslabilo transatlantski savez, a
time i središnji manevarski okvir njemačke sigurnosne politike.
Osim toga, kopnjenje sigurnosnopolitičkih interesnih
podudarnosti moglo bi, bar tendencijski, potaknuti južnoeuropske
države da uskrate potporu dosadašnjoj europskoj (i njemačkoj)
politici prema srednjoj i istočnoj Europi.
Gledano iz te perspektive, opsežnija analiza sigurnosnopolitičkih
potreba južnoeuropskih država, pa čak i uvid u potencijalnu
jednakopravnost istočne i južne dimenzije europske sigurnosti,
postaju važnim sastavnim dijelom strategije koja bi mogla suzbiti
moguće osipanje savezničkih sturktura i smanjenje njemačkog
manevarskog prostora u zapadnim savezima. Dosadašnje njemačke
vanjskopolitičke maksime - čvrsta veza sa Zapadom i povezivanje s
Istokom - bitno su utemeljene na jedinstvenom okviru djelovanja
njemačke vanjske politike u procesu europskog ujedinjenja i u
Sjevernoatlantskom savezu. Stoga je očuvanje i jačanje tog okvira
djelovanja središnji element njemačke državne vanjske politike.
Slijedimo li tu nit razmišljanja, uvidjet ćemo da će uključivanje
Njemačke u zapadnu politiku prema Sredozemlju u dogledno vrijeme
postati važnom varijablom njemačkih nastojanja, usmjerenih na
daljnje poštivanje tih maksima. Gledano iz te perspektive,
povezivanje Njemačke s jugom bilo bi važan doprinos osiguranju pri
učvršćivanju njemačke veze sa Zapadom. Iz navedenog proizlazi
zaključak da će bavljenje Sredozemljem za Njemačku srednjoročno
manje biti izravna sigurnosnopolitička nužnost, a više
funkcionalna nužnost. Želi li Njemačka sačuvati svoj suodlučujući
utjecaj na europsku sigurnosnu politiku, mora aktivno sudjelovati
u oblikovanju europske i transatlantske politike prema Sredozemlju
te odrediti vlastite interese i položaj u odnosu na tu regiju.
Kako bi konkretno trebala izgledati politika prema Sredozemlju,
koja uzima u obzir njemačke sigurnosne interese? U prvom redu,
trebalo bi skicirati opsežni koncept za Sredozemlje, koji bi
analogno već postojećim konceptima za Aziju i za Latinsku Ameriku,
odredio interese, ciljeve i strategije njemačke politike na
prostoru Sredozemlja. Takav koncept za Sredozemlje morao bi u prvom
redu utvrditi da navedena regija nije jedinstveni interakcijski
prostor, obilježen političkim, kulturalnim i gospodarskim
dodirnim točkama. Umjesto toga, spomenuti prostor trebao bi biti
podijeljen na tri subregije i na jednu državu (Magreb, Bliski
istok, Balkan i Tursku), budući da svaka navedena subregija,
odnosno Turska, razvija vlastitu, različitu sigurnosnopolitičku
dinamiku.
Koncept za Sredozemlje trebao bi od samog početka imenovati
primarne sigurnosnopolitičke interese Njemačke u odnosu na
pojedine subregije i na Tursku. Među tim interesima nalazi se
očuvanje jedinstvene transatlantske politike, jasna raspodjela
zadaća i dovoljna koordinacija multilateralnih aktivnosti zapadne
politike na Sredozemlju, sigurnost Izraela, miroljubivo
rješavanje sukoba na Bliskom istoku i na Balkanu, sprječavanje
širenja oružja za masovno uništenje, stabilizacija strateški
važnih država (Turska i Egipat), suzbijanje ilegalnog useljavanja
u Njemačku te nadzor i prekid aktivnosti radikalnih oporbenih
skupina iz sredozemnih zemalja. Nadalje, buduća njemačka vlada
trebala bi odgovoriti na pitanje kakav je doprinos spremna dati u
slučajevima mogućih vojnih intervencija u državama ili subregijama
Sredozemlja.
Sadašnje europske i transatlantske inicijative na Sredozemlju
obilježene su ponajprije nedostatnom koordinacijom između NATO-a,
EU-a i WEU-a, kao i udvostručavanjem zadaća i ovlasti. Takvo bi
stanje srednjoročno moglo stvoriti konkurenciju između Europske
unije i NATO-a na Sredozemlju, budući da će Sjedinjene Države i
ubuduće biti formalno isključene iz razvoja europske politike
prema Sredozemlju. Trzavice koje postoje već danas - ponajprije
glede zajedničke reakcije na potencijalne prijetnje i odnosa prema
državama poput Libije i Sirije - pojačat će se, a djelotvornost
transatlantske i europske politike prema Sredozemlju bit će
smanjena. Nepostojanje koordinirane politike prema Sredozemlju
pogodit će ponajprije južnoeuropske države u kontekstu napetosti
između Francuske i Sjedinjenih Država, zapadnih sila reda u
sredozemnoj regiji. Naime, francuska politika stavlja težište na
području Sredozemlja na EU (WEU), kako bi u toj regiji stvorila
protutežu u odnosu na Sjedinjene Države, dok Amerika i dalje
zadržava mogućnost unilateralnog djelovanja.
To bi za Njemačku značilo da proces subregionalizacije europskih
sigurnosnih stuktura gotovo i nije moguće zaustaviti čak ni
pojačanim njemačkih angažmanom na Sredozemlju, budući da trenutno
samo Sjedinjene Države, na temelju nazočnosti 6. flote u
Sredozemlju, mogu jamčiti zaštitu južnoeuropskih država od vojnih
prijetnji s juga. Mnoge probleme, koji izravno dodiruju i njemačke
sigurnosne interese, rješavaju u prvom redu Sjedinjene Države. No,
SAD već zbog svoje zemljopisne udaljenosti naginje politici koja
nije uvijek nužno sukladna njemačkim sigurnosnopolitičkim
interesima. Zato Njemačka mora težiti jasnoj raspodjeli zadaća i
dovoljnoj koordinaciji. Pitanje o budućim jamstvima za
koherentnost transatlantske politike prema Sredozemlju, koje je
R?he postavio povodom njemačko-britanske konferencije, održane u
K?nigswinteru u ožujku ove godine, trebalo bi biti težište
njemačkog koncepta za Sredozemlje.
Takva raspodjela zadaća mogla bi biti ostvarena podjelom
nadležnosti između Europske unije/Zapadnoeuropske unije i NATO-a.
U tom slučaju članice EU-a bavit će se samo gospodarskim,
socijalnim i ekološkim problemima u Sredozemlju, dok bi se NATO
trebao latiti sigurnosnopolitičkih izazova. Zapadnoeuropskoj
uniji bi u okviru koncepta NATO-vih Savezničkih oružanih postrojbi
posebne namjene (CJTF) trebala pripasti važna uloga. Takva
raspodjela rada načelno već postoji, ali nije utemeljena na
samoograničenju sudionika 'qua conventione', već na strukturnim
nedostacima, ponajprije u Europskoj uniji. Sve dok Europska unija
nema zajedničku sigurnosnu politiku, praćenu povezanom obrambenom
politikom, trebala bi se i formalno ograničiti na stvaranje
sredozemne zone slobodne trgovine i ograničiti barcelonski proces
na njegove gospodarske, razvojne i socijalnopolitičke elemente.
Što se tiče NATO-a, njegove bi članice u takvom obliku podjele rada
trebale, uz sredozemni dijalog i zajedničke pomorske manevre,
provesti odgovarajuće političke i vojne pripreme za moguće ad-hoc
intervencije u južnom ili istočnom dijelu Sredozemlja. Taj bi
projekt zahtijevao brzu strukturnu reformu, ponajprije glede
zapovjedništva južnih snaga. Napokon, valjalo bi u okviru NATO-a
razviti i politiku neširenja atomskog naoružanja i borbe portiv
terorizma na Sredozemlju.
Pritom valja napomenuti da bi problematičan dio takvog scenarija
bila nedovoljna koordinacija aktivnosti Europske unije i NATO-a.
Osim toga, Francuska, koja nije sastavni dio NATO-va vojnog saveza,
mogla bi se suprotstaviti podjeli rada po sektorima zato što bi
takav koncept mogla protumačiti kao pokušaj suzbijanja njezina
političkog utjecaja u Sredozemlju, u prilog snažnijoj američkoj
prevlasti. Kao jamstva za dovoljnu koordinaciju mogli bi se
upotrijebiti konzultativni mehanizmi, koje su Amerika i EU
dogovorili 1994. u svojoj transatlantskoj agendi. Bilo bi nužno da
Washington i članice EU-a u transatlantskom planu djelovanja
utvrde konkretne interese i strategije - primjerice, glede
zajedničkog nastupa u vezi sa širenjem atomskog oružja, odnosa
prema terorizmu i bliskoistočnog mirovnog procesa. No, pokaže li se
da mehanizmi transatlantske agende i dalje baš nisu primjereni za
koordinaciju transatlantske politike, njemačka vlada morala bi
potražiti nove oblike koji će osigurati dovoljnu koherentnost
zapadne politike prema Sredozemlju.
Takvu zadaću mogla bi preuzeti neformalna sredozemna kontaktna
skupina, koja bi trebala biti stavljena izvan institucionalnih
okvira i obveza NATO-a i EU-a, a bila bi primjereni okvir za
ublažavanje razlika u interesima između pojedinih sredozemnih sila
reda te za usklađivanje različitih politika prema Sredozemlju.
Osim toga, u okviru takve kontaktne skupine mogla bi biti razvijena
zajednička politika za pojedine subregije i usklađena reakcija na
međudržavne probleme. Iako bi njegov rad u biti trebao biti
usmjeren na koordinaciju aktivnosti NATO-a, WEU-a i Gasp-a, to bi
tijelo moglo po potrebi obuhvatiti i države iz južnog, istočnog i
balkanskog dijela Sredozemlja. Stalne članice takve kontaktne
skupine bile bi Sjedinjene Države, Njemačka, Francuska, Velika
Britanija, Italija i Španjolska te predstavnik Gasp-a.
Budući da Njemačkoj zbog njezine relativne važnosti nitko ne bi
mogao osporiti status stalne članice kontaktne skupine, ona bi
mogla zastupati vlastite interese, ali i preuzeti ulogu posrednika
između pojedinih članica kontaktne skupine i država srednje i
istočne Europe. Ta bi mogućnost bila povoljna za Njemačku koja bi u
tom slučaju mogla postati vezom između južne, srednje i istočne
Europe. U uvjetima sve veće sigurnosnopolitičke važnosti
Sredozemlja u Europi, Njemačka bi aktivnim angažmanom u takvoj
kontaktnoj skupini mogla djelotvornije zastupati vlastite
interese i istodobno spriječiti moguće pogoršanje okvirnih uvjeta
za djelovanje njemačke vanjske politike. Njemačka bi stoga trebala
prihvatiti ideju o kontaktnoj skupini u okviru koncepta za
Sredozemlje i aktivno tražiti potporu za osnivanje takvog tijela.
Njemačko predsjedanje EU-om i organizacija sredozemnog sastanka na
vrhu, koji bi u prvoj polovini 1999. trebao biti održan u Njemačkoj,
nude odgovarajuću prigodu", smatraju Andreas Jacobs i dr. Carlo
Masala, suradnici istraživačkog instituta za političku znanost i
europska pitanja na k?lnskom sveučilištu.