HR-SASTANAK-EUROPA-INTEGRACIJE +njemačka Suddeutsche Zeitung-seminar-26. X. ++NJEMAČKA+S?DDEUTSCHE ZEITUNG+26. X. 1998.+Viši seminar o budućnosti Europe+"Viši seminar političkih znanosti ne bi mogao bolje proteći. Za +vikenda su
šefovi država i vlada EU-a mogli iznijeti svoje zamisli o +budućnosti Europe. Premijer Španjolske Jose Maria Aznar podnio je +izvješće o unutarnjoj sigurnosti. Premijer Velike Britanije Tony +Blair održao je predavanje o zajedničkoj vanjskoj i sigurnosnoj +politici. Nizozemac Wim Kok posvetio se zaposlenosti. Austrijski +savezni kancelar i sadašnji predsjednik Vijeća EU-a Viktor Klima +govorio je o subsidijarnosti i bliskosti građanima. Suzdržao se +samo jedan: njemačkom saveznom kancelaru Gerhardu Schr?deru - u tom +predmetu još neiskusnom brucošu - bio je dovoljan kratak posjet +P?rtschachu. +Nitko, dakako, od ovog neformalnog sastanka na vrhu nije očekivao +važne odluke. Zašto se šefovi ne bi jednom neusiljeno sastali? +Pravi je problem, dakako, nešto drugo. Sastanak na vrhu u +P?rtschachu simbolizira duboku nesigurnost političara glede +budućih zadaća EU-a. Kako daleko treba ići europski proces +integracije? Ima li Europsko povjerenstvo previše vlasti? Treba li
NJEMAČKA
S?DDEUTSCHE ZEITUNG
26. X. 1998.
Viši seminar o budućnosti Europe
"Viši seminar političkih znanosti ne bi mogao bolje proteći. Za
vikenda su šefovi država i vlada EU-a mogli iznijeti svoje zamisli o
budućnosti Europe. Premijer Španjolske Jose Maria Aznar podnio je
izvješće o unutarnjoj sigurnosti. Premijer Velike Britanije Tony
Blair održao je predavanje o zajedničkoj vanjskoj i sigurnosnoj
politici. Nizozemac Wim Kok posvetio se zaposlenosti. Austrijski
savezni kancelar i sadašnji predsjednik Vijeća EU-a Viktor Klima
govorio je o subsidijarnosti i bliskosti građanima. Suzdržao se
samo jedan: njemačkom saveznom kancelaru Gerhardu Schr?deru - u tom
predmetu još neiskusnom brucošu - bio je dovoljan kratak posjet
P?rtschachu.
Nitko, dakako, od ovog neformalnog sastanka na vrhu nije očekivao
važne odluke. Zašto se šefovi ne bi jednom neusiljeno sastali?
Pravi je problem, dakako, nešto drugo. Sastanak na vrhu u
P?rtschachu simbolizira duboku nesigurnost političara glede
budućih zadaća EU-a. Kako daleko treba ići europski proces
integracije? Ima li Europsko povjerenstvo previše vlasti? Treba li
Europska unija zajedničku vanjsku politiku? Treba li monetarnu
uniju nadopuniti ciljanom politikom zapošljavanja EU-a? Na zadnje
pitanje su, uglavnom socijaldemokratske vlade Saveza, odgovorile
pretjerano potvrdno. Koordinacija gospodarske politike čini se
čarobnom formulom za stvaranje više radnih mjesta u Europi.
Sve u svemu, time se nacionalna odgovornost prenosi na ustanove u
Bruxellesu. Posljedice su sagledive: već sada prekomjerna
proizvodnja zelenih i bijelih knjiga EU-a, kao i akcijskih planova
za politiku zapošljavanja, i dalje se podgrijava. No, to nije izlaz
iz krize tržišta rada. Radna mjesta nastaju u poduzećima, nipošto
birokratskom gimnastikom.
Neobično je: dok se u raspravi o subsidijarnosti zahtijeva više
bliskosti građanima i decentralizacija, vlak u politici
zapošljavanja vozi u suprotnom smjeru: sve treba urediti
centralno. To pokazuje da se načelo subsidijarnosti tumači prema
političkim bojama. Po načelima subsidijarnosti, utvrđenim
sporazumom Maastrichta i novim sporazumom EU-a iz Amsterdama,
zajednica treba djelovati samo onda ako to može obaviti bolje nego
države članice.
Svakako je besmisleno da se EU brine o zabrani duhana i o
smjernicama za veličinu sjedala na traktorima. Krivci za bijesno
donošenje pravila, dakako, nisu samo eurokrati u povjerenstvu,
nego i države članice koje u Vijeću stalno pronalaze nove zadaće za
zajednicu.
S druge strane, EU se u doista važnom dijelu svojih zadaća pokazuje
sasma nesposobnim udružiti svoje snage - u vanjskoj politici.
Premijer Velike Britanije Blair još je prije sastanka na vrhu
tražio brzu odluku o postavljanju visokog predstavnika za vanjsku
politiku. Britanci time pokazuju da se u buduće žele jače umiješati
u Europi. I pokazuju volju da to mjesto, po mogućnosti, popune
Britancem. Međutim, kadrovski poker vara (i Francuska ima ambicija
za ured visokog predstavnika) kad je riječ o pravom problemu
zajedničke i sigurnosne politike, a to je dominacija nacionalnih
taština.
Niti jedan od 15 ministara vanjskih poslova EU-a neće dopustiti da
mu se neki 'mister visoki predstavnik' nepozvan upliće u posao.
Facit: P?rtschach je pokazao da EU loše koristi raspravu o svemu što
je teoretski moguće. Zajednica bi se zbog već dugo neriješenih
divovskih zadaća - proširenje, novi financijski okvir - morala
usredotočiti na osiguravanje postignutog, a to znači na izgradnju
unutarnjeg tržišta, politiku natjecanja i monetarnu uniju" -
zaključuje Andreas Oldag.