E-EU-DIPLOMACIJA-SIGURNOST-Organizacije/savezi-Diplomacija-Obrana-Gospodarstvo/poslovanje/financije +švicarska 26. X. NZZ: eu oprezno crta okvire svoje diplomacije i obrane ++ŠVICARSKA+NEUE Z?RCHER ZEITUNG+26. X. 1998.+Težak rad na
oživljavanju anemične unije+"Tek je američki pritisak i puni angažman predsjednika Clintona +ponovno oživio izraelsko-palestinski mirovni proces. Europska +unija se morala zadovoljiti izravnim dolaskom šefa palestinskih +autonomnih vlasti Arafata u P?rtschach, u Koruškoj, nakon +završetka višednevnih pregovora u SAD-u. Arafat je doputovao u +P?rtschach kako bi tamo okupljene šefove država i vlada izvijestio +o rezultatu pregovora i zamolio Europljane za daljnju velikodušnu +financijsku pomoć. Tek je puni autoritet vodeće zapadne sile i +NATO-a polučio pomak i u sukobu na kosovu. Europska unija je upućena +na gledateljsku klupu. Navedena dva aktualna primjera +pojašnjavanju vanjskopolitičku i sigurnosnopolitičku ulogu EU-a u +svijetu: ona praktički ne postoji i u gruboj je suprotnosti u odnosu +na značenje bruxelleske zajednice kao gospodarske sile i +trgovinskog bloka.+U tom je kontekstu potpuno logično što su se šefovi EU-a na +neslužbenom sastanku, održanom na slikovitim žalima Worthskog +jezera, posebno intezivno bavili zajedničkom vanjskom i
poslovanje/financije
!! švicarska 26. X. NZZ: eu oprezno crta okvire svoje diplomacije i obrane
ŠVICARSKA
NEUE Z?RCHER ZEITUNG
26. X. 1998.
Težak rad na oživljavanju anemične unije
"Tek je američki pritisak i puni angažman predsjednika Clintona
ponovno oživio izraelsko-palestinski mirovni proces. Europska
unija se morala zadovoljiti izravnim dolaskom šefa palestinskih
autonomnih vlasti Arafata u P?rtschach, u Koruškoj, nakon
završetka višednevnih pregovora u SAD-u. Arafat je doputovao u
P?rtschach kako bi tamo okupljene šefove država i vlada izvijestio
o rezultatu pregovora i zamolio Europljane za daljnju velikodušnu
financijsku pomoć. Tek je puni autoritet vodeće zapadne sile i
NATO-a polučio pomak i u sukobu na kosovu. Europska unija je upućena
na gledateljsku klupu. Navedena dva aktualna primjera
pojašnjavanju vanjskopolitičku i sigurnosnopolitičku ulogu EU-a u
svijetu: ona praktički ne postoji i u gruboj je suprotnosti u odnosu
na značenje bruxelleske zajednice kao gospodarske sile i
trgovinskog bloka.
U tom je kontekstu potpuno logično što su se šefovi EU-a na
neslužbenom sastanku, održanom na slikovitim žalima Worthskog
jezera, posebno intezivno bavili zajedničkom vanjskom i
sigurnosnom politikom. Amsterdamski sporazum naznačuje kako bi
Europska unija ubuduće trebala bolje i djelotvornije zastupati
svoje interese na tim područjima. Pritom valja napomenuti da taj
sporazum još nisu ratificirale sve članice Europske unije i da on
zapravo još i nije stupio na snagu. Tome valja dodati da je
obrambeno-politička dimenzija praktički ostala izuzeta iz tog
sporazuma, baš kao i odnos prema Zapadnoeuropskoj uniji (WEU), koju
često nazivaju naoružanom rukom-protezom Europske unije. Usprkos
tome, na sastanku na vrhu EU-a očito je postignut dogovor o što
bržoj provedbi amsterdamskog sporazuma kao i o svojevrsnom
profiliranju vanjske politike, odnosno o imenovanju 'Visokog
predstavnika', koji bi trebao predstavljati EU u vanjskopolitičkim
pitanjima.
Osim toga, neslužbeni karakter sastanka omogućio je pogled u nešto
daljnju budućnost. Primjerice, britanski premijer Blair objasnio
je svoju obrambeno-političku inicijativu, objavljenu prije
nekoliko dana. Njegov poticaj zaslužuje pozornost u prvom redu zato
što Velika Britanija prvi puta kategorički ne odbacuje ovlasti
Europske unije na tom području. Doduše, Blair je govorio o
otvorenom procesu, ne navodeći jasno bi li se Zapadnoeuropska unija
- kao što želi Pariz - trebala stopiti s Europskom unijom ili ne.
Britanski premijer posebno je naglasio tvrdnju da Europa mora
poboljšati svoje obrambene sposobnosti kako bi mogla stajati na
vlastitim nogama u slučaju da izostane vojno uključivanje SAD-a.
Gledano iz te perspektive, Blairova je inicijativa možda prije
svega očitovanje u prilog pravednijoj raspodjeli tereta između
Europe i SAD-a.
Objašnjenje za oprezan nastup u smjeru zajedničke vanjske i
sigurnosne politike i za pažljivo načinjanje tematike obrambene
politike valja tražiti u prvom redu u potrebi za konsenzusom uoči
svakog koraka koji bi trebao rezultirati produbljenjem EU-a. Taj je
proces nužno spor i dugotrajan zbog heterogenih interesa članica
EU-a, ali je solidan i već iskušan na području gospodarstva. Naime,
Europska unija je u gospodarstvu pronašla svoju ulogu - i u Europi i
širom svijeta. Njezin glas ima odjeka, a ona sama zna moćno
nametnuti svoje legitimne interese u vanjskotrgovinskim odnosima.
Predstojeće uvođenje eura emancipirat će EU i na
monetarnopolitičkoj razini. Sva su ta postignuća značajna budući
da je prije nekoliko godina bilo potpuno neizvjesno hoće li
Europska unija ikada postati nešto više od istaknute slobodne
trgovinske zone. No, oživljavanje anemične političke unije
zahtijevat će još puno teškog rada", smatra komentator.