SJEDINJENE DRŽAVE
THE USA TODAY
21. X. 1998.
Prije mi je bilo lako odoljeti fascinantnoj Papinoj osobi
"Kad sam 1987. vidjela Papu Ivana Pavla II. kako iz papinskog
zrakoplova pozdravlja moje kolege novinare, on je bio čio i snažan.
Odgovarao je na pitanja o homoseksualcima, AIDS-u i zaređenju žena.
Bilo je lako osjećati frustraciju: njegovi neodređeni, zagonetni
odgovori, nikad do kraja nisu odgovarali na postavljena pitanja.
Kad je govorio izravno, bilo je to obično radi odbijanja pokušaja
modernizacije Rimokatoličke crkve", piše Diane Winston,
djelatnica Centra za proučavanje američke vjere na sveučilištu
Princeton.
"Njegova nazočnost, ovoga ljeta, na Trgu svetog Petra, bila je
zapanjujući podsjetnik na fizički danak koji je posljednjih 10
godina uzelo. Papa je hodao sporo, jedva podižući glavu ili mašući
rukom. Kad je izricao svoju poruku, na impresivnih 11 jezika, govor
mu je bio usporen.
Pa ipak, usprkos svom zdravstvenom stanju, Ivan Pavao II. odlučan
je u namjeri da izdrži do novog tisućljeća. Poput ostarjelog djeda
kojega održava želja da dočeka rođenje još jednog unuka, on se ne
predaje. Papa nije spreman podleći prije nego što vidi (i
blagoslovi) sljedeće tisućljeće. A za ljude toga tisućljeća, on
godinu 2000. namjerava pozdraviti sastankom sa drugim vjerskim
vođama svijeta radi napornog hodočasništva podijeljenim srcem
Srednjeg istoka.
Godinama mi nije bilo teško izbjeći fasciniranost Papom. Gledajući
kako izvjestitelji, političari, čak i industrijski vođe pošašave u
njegovoj nazočnosti, zažarenih očiju poput obožavatelja koji
čekaju znak, ja svoj popis pritužbi nižem poput krunice.
Razmišljanje o njegovim stajalištima prema reprodukcijskim
pravima, ženama u Crkvi i akademskoj slobodi na katoličkim
koledžima više je nego dovoljno za odupiranje karizmi njegove
vjerske snage i duhovne poniznosti.
No, za vrijeme posljednjeg susreta s njegovom Svetosti - ja na
suncu, on na zadnjem dijelu svog 'papamobila' - bila sam zatečena
iznenadnim poimanjem kako njegove smrtnosti, tako i njegove
čovječnosti.
Bez obzira na godine i bolest, on niti staje niti usporava. Upravo
je obilježio dvadeset godina od svojeg izbora za papu, 16.
listopada 1978., papinskim pismom koje sadrži upozorenja glede
znanstvenog i tehnološkog napretka koji bi čovječanstvo mogli
dovesti u opasnost. On je odlučan u namjeri da utisne svoju viziju
21. stoljeća. Ta vizija - priznanje vjerske različitosti u svijetu
i potreba za međusobnom suradnjom ljudskog roda - jest, od vođe
samozvane 'jedine prave crkve' jednako odvažna, kao što je
osamdesetih bila njegova potpora solidarnosti.
Nekoliko dana prije toga, čula sam djelić te vizije u poruci koju je
Ivan Pavao II poslao na konferenciju u Rimu kojoj sam
prisustvovala. On je tiskovnim i televizijskim novinarima,
okupljenim zbog rasprave o medijskom praćenju vjere, rekao da vjeru
'treba promatrati ne u nekom uskom ili ideološkom smislu' već
radije kao 'temeljnu otvorenost ljudskog bića prema zagonetki koja
se nalazi u srcu svih stvari'.
Na konferenciji su vatikanski dužnosnici govorili kako njegov
'san' ide stopama Abrahama i Mojsija, putujući od drevnog grada Ura
do Jeruzalema modernog doba (odnosno od Iraka do Izraela). Poslije
je razmatrao održavanje pankršćanskog sastanka na vrhu planine i
ugošćivanje skupa abrahamskih vjera - judaizma, kršćanstva i
islama - u Jeruzalemu.
Sjedeći na trgu Svetog Petra, pitala sam se kako bi taj krhki čovjek
mogao sve to postići u vremenu koje mu je preostalo. Pa ipak,
okružen mramornim svecima, gomilom ljudi i opipljivim valom
dodvoravanja, činilo se da ostarjelog Papu održavaju tihi
blagoslovi svih onih koji u njega polažu svoje nade.
Dirnuta do dubina svoje židovske duše, osjetila sam da će ga takva
potpora sasvim sigurno voditi do godine 2000.
Je li to bilo od vrućine? Gomile? Zagonetke ljudskog srca? Naše su
stvarne razlike, iako ostaju, odbačene; naša je zajednička svrha
istaknuta. Doživjela sam Papu Ivana Pavla II. kao univerzalnu
figuru, zamislila ga kako grli ekumenskog patrijarha, Dalaj Lamu i
glavnog rabina Izraela.
'Sveti oče', zatekla sam se kako šapućem.
Ipak, kao što možda pogađate, opčinjenost nije dugo trajala. Ubrzo
nakon što sam se vratila u Ameriku, Ivan Pavao II. bio je opet na
vijestima - još jednom zauzdavajući kolege s drukčijom vizijom
moći, ovlasti i doktrine.
Bila sam u iskušenju da zaključim naš odnos, tada i tamo. No - možda
zbog mene, možda zbog njega, možda zbog raspoloženja tisućljeća -
našla sam se u još većem iskušenju da ga uključim u metaforički
ples. On me vodi u dvokoraku. Pažljivo se krećući rubom njegova
crkvenog programa, mi zajedno ulazimo u zajednički san za
čovječanstvo.
Da, to je onaj isti Papa koji je svojoj crkvi nametnuo strog i
partikularistički okvir. U isto vrijeme, on dijeli otvorene pozive
za sudjelovanje u zagonetki koja leži u srcu stvaranja - u Poljskoj,
na brodogradilištima Gdanjska i u grobnicama Auschwitza, na
stadionima Havane, na Kubi.
Različite su tradicije različite - i dobro je da tako ostaje.
No, u najboljem slučaju, one jedne drugima nude viziju i sredstva
zajedničkog cilja. Pitanje koje pritišće sljedeće tisućljeće jest
kako živjeti s drukčijim ljudima, kako učiti od ljudi koji gledaju,
vjeruju i ponašaju se drukčije od nas.
Moj čovjek, onaj u bijelom, traži odgovor. On pruža ruku drugima. I
to je razlog zbog kojega ću, kad dođe novo tisućljeće, i ja pružiti
svoju ruku, spremna za ples."
230145 MET oct 98
Bugarski parlament potvrdio novu vladu
HDZ: Sisačkim odgojiteljicama se nezakonito obračunavaju plaće
Inflacija u prosincu 3,4 posto - druga procjena
Renault blago povećao prodaju u 2024.
ISPRAVAK VIJESTI: Najava događaja - kultura - za četvrtak, 16. siječnja
Benetton zatvara tvornicu u Osijeku, otkaz za više od 260 radnika - sindikat
Čak 600 policajaca na ogledu košarkaške Eurolige u Parizu
Više od 150 osoba učilo hrvatski jezik na Sveučilištu Magellanes u Čileu
Počinje energetska obnova zgrade gradske uprave u Grubišnom Polju
Francuska: Predsjednica parlamenta upozorava na rizik izglasavanja nepovjerenja vladi