ZAGREB, 16. listopada (Hina) - Primjena gorivih ćelija u automobilskoj industriji, na kojoj intenzivno rade proizvođači kao što su General Motors (GM), Crysler, Daimler-Benz, Volvo, Volkswagen (VW), Peugeot, Toyota i Mitsubishi, u
skoroj će budućnosti svojom masovnom primjenom u prometu potisnuti motore s unutrašnjim izgaranjem, a naftna se industrija mora pripremiti na značajno smanjivanje tržišta klasičnih motornih goriva, podaci su Službe za strategijski razvitak Ine.
ZAGREB, 16. listopada (Hina) - Primjena gorivih ćelija u
automobilskoj industriji, na kojoj intenzivno rade proizvođači kao
što su General Motors (GM), Crysler, Daimler-Benz, Volvo,
Volkswagen (VW), Peugeot, Toyota i Mitsubishi, u skoroj će
budućnosti svojom masovnom primjenom u prometu potisnuti motore s
unutrašnjim izgaranjem, a naftna se industrija mora pripremiti na
značajno smanjivanje tržišta klasičnih motornih goriva, podaci su
Službe za strategijski razvitak Ine. #L#
Crysler najavljuje prototip nove generacije vozila s gorivim
ćelijama do 2005, a njihovu komercijalnu upotrebu do 2015. godine.
Spajanjem Cryslera s Daimlerom, moguće je da će rok komercijalne
primjene biti još skraćen.
Gorive ćelije služe pretvaranju kemijske energije vodika u
električnu energiju, a u njihovu dosadašnjem razvoju usavršeno je
nekoliko vrsta: alkalijske gorive ćelije, zatim gorive ćelije s
fosfornom kiselinom, s polimernom membranom, s rastopljenim
karbonatom i krutim oksidom.
Dok se, primjerice, NASA za svoje svemirsko vozilo koristila
alkalijskim ćelijama, za široku komercijalnu uporabu tražila su se
druga rješenja koja ne troše čisti vodik i kisik. Tako se razvoj
usmjerio prema polimernoj membrani za pogon u automobilima i tzv.
stacionarne izvore male snage od 200 do 250 kilovata (kW). U
komercijalnoj su primjeni i gorive ćelije s fosfornom kiselinom,
također za stacionarne izvore snage do 200 kW.
Cijena vodika je, procjenjuju stručnjaci, osnovni problem u
komercijalizaciji gorivih ćelija. Vodik proizveden iz prirodnog
plina prodaje se, primjerice, u Sjedinjenim Američkim Državama
(SAD) po dva dolara za kilogram, što je dvostruko više nego što je
cijena benzina u SAD-u.
Gorivo za dobivanje vodika može biti sintetski plin, prirodni plin
i metanol. Stoga će zalihe plina imati u idućem stoljeću važnu ulogu
ne samo u energetici, nego i kao sirovina za dobivanje vodika.
(Hina) js vel
161013 MET oct 98