FRANCUSKA
LE MONDE
15. X. 1998.
Veličina i granice neobičnog pontifikata
"Imaju li Francuzi kratko pamćenje? Čini se da strogost kojom se u
ovom istraživanju ocjenjuje dvadesetgodišnji pontifikat Ivana
Pavla II., prekida lijepo razdoblje u kojemu je Papa ostvario svoja
dva zadnja posjeta Francuskoj. Kratak upitnik i trenutno
obavljanje ispitivanja ne omogućuju potrebnu udaljenost za
uravnoteženu ocjenu najduljeg pontifikata u XX. stoljeću i
jedinstvenog puta koji je prvi slavenski papa u povijesti prešao od
16. X. 1978. kao poglavar Katoličke crkve.
Oboružan čvrstom vjerom poljskog naroda, ovaj je Papa bez divizija
uzdrmao komunistički blok, samo snagom svoje riječi. Prije ili
kasnije, srušio bi se sustav iza željezne zavjese, ali Karol
Wojtyla je ubrzao to događanje. On je 'Crkve koje šute' ponovno uveo
među slobodne i demokratske zemlje. Rehabilitirao je povijest u
zemljama bez povijesti, govorio istinu režimima gdje su riječi bile
krivotvorene, a laž vještina vladanja. U toj borbi za vjersku
slobodu i poštivanje ljudskih prava, on je nedavno obnovio veze s
Kubom, a već dugo sanja o tome da ih obnovi i s Kinom.
Nakon 1989. taj čovjek pokazuje istu ustrajnost u borbi protiv
pojave nacionalizama u bivšoj Jugoslaviji gdje, od Zagreba do
Sarajeva, osuđuje 'idolatriju' naroda i stranke i 'kulturu smrti'
kako on shvaća rat, terorizam i rasističko nasilje. Rat u Libanonu
razdire zemlju u kojoj mu se nekadašnji zajednički život činio
primjerom uljudbe. Tijekom Zaljevskog rata (1991.) staje na stranu
pacifista, na veliku štetu protuiračkog saveza koji vodi rat za
poštovanje prava koja je povrijedio Sadam Husein.
Taj je čovjek-putnik otvorio i putove dijaloga s drugim vjerama,
nezamislive u vrhu Crkve koja je nekada tvrdila da 'izvan nje nema
spasenja'. On posjećuje indijski mozaik, umjereni (Maroko,
Senegal) i ratoborni islam (Sudan). Godine 1982. muslimanski vođe u
Nigeriji ga bojkotiraju, a šesnaest godina kasnije guraju se da ga
vide. Iako je slika vjere nagrđena totalitarizmima i sektaštvom,
susret vjerskih vođa na koji je pozvao u Assisiu 1986. - i koji će
ponovno sazvati prigodom 2000. godine - način je da se kaže 'ne'
usudu nesnošljivosti i vjerskih ratova.
Još i prije, bio je prvi papa koji je prešao prag rimske sinagoge,
otvorivši tako novu stranicu uzburkanih odnosa između katoličke i
židovske zajednice, poremećenih zbog povijesnih sukoba oko Shoaha
(afera s karmelom u Auschwitzu) i priznanja Jeruzalema.
Najvažnija stvar, on se odvažio - što su njegovi prethodnici uvijek
odbijali - priznati državu Izrael, a to je službeno provedeno
potpisivanjem 'temeljnog sporazuma' između Vatikana i Izraela 30.
XII. 1993. Od tada, pogoršanje stanja na Bliskom istoku više nego
ikada dovodi u pitanje posjet ovome području, idući stopama
Abrahama i prvih apostola.
To je i papa koji traži oprost za pogreške koje je Crkva počinila u
svojoj dvije tisuće godina dugoj povijesti. Oprost za
antisemitizam i 'pouku iz prezira'. Oprost za Sv. Bartola,
Galileja, za križarske ratove, robovlasnički sustav i inkviziciju.
Uvijek iznova ismijavati to 'kajanje' i prigovarati Ivanu Pavlu II.
da se nije očitovao glede 'šutnje' svog prethodnika Pia XII. ili
sudjelovanju Crkve u Hrvata s ustaškim režimom, postalo je
obvezatno. No, zahvaljujući nastojanjima da se 'očisti sjećanje',
ovaj je Papa, za kojega se rado kaže da je zamrznut u svojoj
sigurnosti, prekinuo s tradicijom apsolutne šutnje.
Njegovo zauzimanje za međunarodnu pravdu i solidarnost nije se
nimalo smanjilo. Od njegova prvog puta u Meksiko, tri mjeseca nakon
izbora, on brani 'opredjeljenje za siromašne', upozoravajući
teologe oslobođenja koji će se kasnije pojaviti pred odborom bivšeg
Svetog Oficija. Međutim, ovaj je Papa opravdavao sve što je
socijalni nauk Crkve mogao dopustiti - osim nasilja - u borbi protiv
nepravilnosti. Nakon pada berlinskog zida, on u enciklici o
postkomunizmu ('Centesimus annus', 1991.) optužuje
neoliberalizam bez vjere i zakona koji ovladava istočnom Europom i
još više povećava socijalne razlike u Srednjoj i Latinskoj Americi.
Na čestim putovanjima u zemlje Trećeg svijeta, on opetuje da
neuspjeh marksističkih i kolektivističkih rješenja ne znači da
kapitalizam može činiti sve što ga je volja.
No, postoje zone sumraka. Ponavljajući da je kriza suvremenih
demokracija uzrokovana njihovom nesposobnošću da se slože glede
moralnih kriterija, stavlja si za vrat veliki dio javnog mišljenja.
Njegovi opetovani prosvjedi protiv svake legalizacije pobačaja i
neprirodne kontracepcije (enciklika 'Evangelium vitae', 1995.)
nemaju ploda. Stajališta koja je Vatikan očitovao na međunarodnim
konferencijama u Kairu o demografiji (1994.) i Pekingu o ženi,
promatrači bez oklijevanja uspoređuju s najneliberalnijim
postavkama islamskih zemalja.
On nije mogao provesti unutarnju reformu Crkve u doba sve većih
zahtjeva za osobne slobode, sudjelovanje i dogovaranje. Naše
istraživanje pokazuje koliko je, pa i među najredovitijim
katolicima, popularna podređenost žene, ženidba svećenika ili
povratak u Crkvu onih koji su u drugom braku. Tijekom svoja 84
putovanja izvan Italije, on je podupirao mjesne Crkve, a u Rimu se s
njome dogovarao kao nijedan papa prije njega. Ipak, nije opravdao
očekivanja o decentralizaciji katoličkog 'sustava' koji je stvoren
na zadnjem koncilu (1962-1965.) kao i biskupske sinode u Rimu koje
su prije mjesto snimanja postojećeg stanja, nego inicijative.
Svećenik svijeta, Ivan Pavao II. je poistovjetio Crkvu s njezinom
dužnošću. Imenovanjima konzervativaca, kažnjavanjem naprednih
teologa, podređivanjem zavoda za izobrazbu, podupiranjem
hijerarhije i opetovanjem zabrana koje nalaže najtradicionalniji
moral glede spolnosti, on je vjerojatno pridonio suzdržanosti
katolika, o čemu svjedoči i ovo istraživanje.
Međutim, svjestan nedostataka tako centraliziranog sustava vlasti
utjelovljenog u jednoj osobi, on je potaknuo raspravu o 'prvenstvu'
Rima (enciklika o ekumenizmu 'Ut unum sint', 1995.). Iza te riječi u
pitanju je oblik obnašanja vlasti na čelu Crkve. Ako Papa bude imao
dovoljno snage da privede kraju tu raspravu, koja je oprezno
pokrenuta, to bi moglo imati posljedice na djelovanje Crkve, kao i
na dijalog s nekatolicima (protestanti, pravoslavci, anglikanci)
za koje je rimsko 'prvenstvo' glavna zapreka na putu ujedinjenja",
piše Henri Tincq.
160101 MET oct 98
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
Trudeau: Ništa nije isključeno kada se radi o odgovoru na američke carine
Kuba počela puštati zatvorenike uhićene nakon prosvjeda 2021.
Najava - gospodarstvo - za četvrtak, 16. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za četvrtak, 16. siječnja
Najava događaja - kultura - za četvrtak, 16. siječnja
Najava događaja - svijet - za četvrtak, 16. siječnja
Najava događaja - fotografije - za četvrtak, 16. siječnja
Najava događaja - sport - za četvrtak, 16. siječnja