FRANCUSKA
LE MONDE
15. X. 1998.
Francuzi oštro sude djelovanje Ivana Pavla II.
"Dvadeset godina nakon izbora Ivana Pavla II. za poglavara
Katoličke crkve, francusko javno mišljenje općenito izriče
kritički sud o njegovu djelovanju. Postotak odobravanja u stalnom
je padu. Tri istraživanja (1988., 1996. i 1998.) instituta CSA koji
je postavljao pitanja istim riječima, omogućuju da se taj pad
izmjeri. On je naglašeniji kod mladeži, ako je vjerovati procjenama
koje nisu objavljene u tablicama uz ovaj napis: dvije trećine
ispitanih Francuza mlađih od 25 godina očituju svoju 'suzdržanost'
(36 posto) ili 'ne odobravaju' (30 posto ispitanika) djelovanje
ovoga Pape.
Rezultat je to poučniji što u prethodnom istraživanju iz 1988. više
od četvrtine ispitanika (njih 26 posto) nije odgovorilo na pitanje.
Danas se samo 15 posto ispitanih nije očitovalo. Drugim riječima,
dok je Papa prije deset godina još imao određene izglede, danas su
mišljenja odlučnija i uglavnom negativna.
Ipak treba istaknuti jednu važnu činjenicu u vezi s vjerskom
praksom. Postotak praktičnih katolika, koji redovito idu u crkvu
(10 posto Francuza, prema institutima za istraživanje) i onih koji
odobravaju Papino djelovanje, pao je s 87 posto u 1988., na 68 posto
u 1996. On je lagano porastao u ovom našem istraživanju (71 posto).
To znači da se 'tvrdo jezgro' katolicizma odupire padu i da ono
odobrava nepopustljivost Papina naučiteljskog govora i
mobilizaciju Crkve na svečanostima koje imaju snažno zajedničarsko
obilježje - poput svjetskog skupa mladeži u Parizu, prije godinu
dana.
Kad je o tomu riječ, sve je očitija razlika između 'redovitih,
praktičnih katolika' i 'neredovitih' (koji, primjerice, idu na
svetu misu na vjerske blagdane) čija je naklonost prema Papinoj
djelatnosti već deset godina u stalnom padu (69 posto 1988., 52
posto 1996., 47 posto danas). 'Neredoviti' su bliži nevjernicima,
nego 'redovitim' katolicima.
Mišljenja sadrže finije razlike čim se želi ocijeniti Papino
djelovanje u dvadesetogodišnjem razdoblju. Francuzi mu priznaju da
zna privući (on je 'ujedinitelj' i 'potiče zauzetost' misli gotovo
dvije trećine ispitanika), da je 'blizak ljudima' i 'otvoren
današnjem svijetu'. To misle svi slojevi društva.
No, iako je njegov stil dopadljiv, 'bit' njegova govora ipak
izaziva podjelu. Kada je riječ o 'popustljivosti' kao njegovoj
osobini, mišljenja se ne slažu (46 posto misli da jest, a 46 posto da
nije takav). Ne smatraju ga 'novatorom' ni 'vizionarom'. Drugim
riječima, iako ovaj Papa nedvojbeno razumije neke promjene, čini se
da javno mišljenje žali zbog toga što koči dinamičnost suvremenog
društva.
Mladež, napose ona do 25 godina, zna da on može okupiti mnoštvo i
pokrenuti ga (62 posto). Ali, oklijevaju čim se od njih traži da se
očituju o njegovu 'otvaranju' prema suvremenom svijetu: 38 posto mu
priznaje tu osobinu, a 58 posto ne.
Također mu, u vrlo visokom postotku, osporavaju da je 'novator' (67
posto) i 'vizionar' (70 posto). Naprotiv, među starijim
Francuzima, koji mogu bolje prosuditi dvadesetogodišnji rad
poglavara Katoličke crkve, brojniji su oni koji ga smatraju
'novatorom' (44 posto prema 42 posto) i 'vizionarom' (44 posto
prema 34 posto). Isto tako, redoviti praktični katolici gotovo
potpuno odobravaju sve tvrdnje izražene u tome pitanju.
Ukupna ocjena stanja Katoličke crkve dvadeset godina nakon izbora
Ivana Pavla II. više je pesimistična. Gotovo polovica Francuza drži
da je uloga Crkve 'oslabila'. Samo redoviti, praktični katolici -
49 posto - drže, naprotiv, da je Crkva 'ojačala'.
To potvrđuje i opći dojam koji ostavlja ovo istraživanje. Iako se
čini da Papa nije uspio zaustaviti osipanje koje pogađa sve velike
vjerske ustanove, on ipak dobiva 'dividende' kod najodanijih
vjernika zahvaljujući reafirmaciji katoličkog identiteta koji je
strateška odrednica njegova pontifikata.
Dojam o slabljenju Katoličke crkve je iznad prosjeka kod mladih (55
posto) i simpatizera ljevice (56 posto kod komunista, 54 posto kod
socijalista). Naprotiv, 32 posto ispitanika drugih vjera - što je
više od prosjeka - misli da je položaj Crkve u zadnjih dvadeest
godina ojačao.
Francuzi ipak nemaju tako kratko pamćenje, kako bi se to moglo
činiti iz odgovora na prva pitanja ovog istraživanja. Ako je suditi
po pozitivnim reakcijama na Papina stajališta glede obrane mira,
borbe protiv isključenja i protiv povreda ljudskih prava, povijest
će na koncu priznati borbu ovoga Pape za slobodu i demokraciju u
komunističkim zemljama, a protiv diktatorskih režima u državama
Trećeg svijeta. Čini se da Papino djelovanje, kada je riječ o prvim
pitanjima, dobiva priznanje, čak i sveopće odobravanje.
No, konsenzus je manji čim je riječ o 'ideološkom' sadržaju toga
programa, t.j. čim se od Francuza traži odgovor na pitanja o zaštiti
obitelji, približavanju Židovima, njegovim žestokim napadajima na
komunizam ili pretjerani liberalizam. Pozitivna su mišljenja na
istoj razini, ali ta različita djelovanja ne nailaze uvijek na
veliko razumijevanje, ako je suditi prema postotku suzdržavanja od
odgovora glede njegovih odnosa prema judaizmu (21 posto) ili
komunizmu (24 posto). Treba reći da u procjenama koje nisu
objavljene na ovim stranicama, 26 posto simpatizera komunističke
stranke i 11 posto simpatizera Nacionalne fronte negativno
ocjenjuje njegovo približavanje židovskoj zajednici.
Nesklad je još očitiji kad se dotakne tema Papina gledišta o moralu
u vezi sa spolnošću i pobačajem. O tim dvama pitanjima, samo
redoviti praktični katolici daju za pravo Ivanu Pavlu II. Iako to
čine jako skromno, sudeći prema postotku koji ne doseže ni polovinu
ispitivanih vjernika. Na isto pitanje, postavljeno 1988., 61 posto
redovitih praktičnih katolika još se pozitivno očitovalo o učenju
Katoličke crkve glede spolnog morala. U tom uzorku redovitih
vjernika, postotak neslaganja sa stajalištem o pobačaju također je
visok (40 posto), kao da su redoviti katolici htjeli reći kako ne
dijele u potpunosti radikalno mišljenje kojim bi se trebalo
opravdati djelovanje žestokih protivnika namjernog prekida
trudnoće. Postotak žena koje se ne slažu s Papinim stajalištem o
pobačaju (63 posto) i o spolnosti općenito (56 posto), također je
vrlo visok.
Jesu li sutra moguće reforme u djelovanju i učenju Katoličke crkve,
napose glede osobnog i spolnog morala? One bi dobro došle, ako je
suditi po tome kako su prihvaćeni poučci iz ovog istraživanja. Neki
u tome vide obrise liberalnijeg programa za koji i sami redoviti
vjernici žele da se provede na čelu Katoličke crkve. Novost ovoga
istraživanja jest u tome što su najvjerniji katolici, koji su,
gledajući u cjelini, sve bliži smjeru koji priželjkuje većina
Francuza, izrazili svoje želje.
Vrlo je visok postotak (72 posto, prema 90 posto svih Francuza)
sklon tome da se Papa jednom očituje za uporabu prezervativa, što
svjedoči o potpunom nerazumijevanju, i u njegovim vlastitim
redovima, Papina govora o toj temi. Dvije trećine redovitih
vjernika željelo bi da Papa ukloni zabranu uporabe kontracepcijske
pilule. 62 posto (golem postotak) bilo bi sklono otvorenijem
stajalištu o eutanaziji.
Čini se da su i katolici koji su sudjelovali u ovom istraživanju
raspoloženi za dublje reforme unutar njihove Crkve. Dvije trećine
njih (66 posto) protivi se celibatu, dok ih je prigodom sličnog
istraživanja koje je 1986. za 'Le Monde' proveo Sofres, uoči Papina
posjeta području Lyona, samo njih 47 posto bilo protiv. 50 posto ih
je za zaređivanje žena, iako zapreka nije samo stegovne (kao za
ženidbu svećenika), već i dogmatske naravi. Godine 1986., 45 posto
anketiranih bilo je sklono zaređivanju žena.
Iz istog uzorka redovitih praktičnih vjernika, njih 60 posto je
sklono ponovnom vjenčanju rastavljenih osoba u crkvi. Tu smo
suočeni s novim tumačenjem sve većih razlika između učenja Crkve i
želja najredovitijih vjernika. Ta promjena, koja pogađa djelatni
sastav katoličanstva već se dugo očituje na službenim skupovima,
kao i na biskupskim sinodama.
Naprotiv, pobačaj je i dalje zabranjena tema. Većina redovitih
praktičnih katolika još uvijek nije sklona ukidanju crkvene
zabrane namjernog prekida trudnoće (55 posto), dok se s time ne
slažu neredoviti vjernici (76 posto), u istom postotku kao i
nevjernici. 40 posto redovitih praktičnih katolika smatra da će
borba protiv pobačaja negativno obilježiti pontifikat. Isti je
postotak katolika koji su za liberalizaciju stajališta Crkve o
namjernom prekidu trudnoće", piše H. T.
160100 MET oct 98
NBA: Zubac vrlo dobar u rekordnoj pobjedi LA Clippersa
Britanski premijer doputovao u Kijev, sastaje se sa Zelenskijem
Australian Open: Swiatek ekspresno
AO: Pavić i Dodig prošli prvo kolo, Mektić ispao
NBA: Rezultati
NHL: Rezultati
Nastavljena potraga za djetetom u Savi
Netanyahu zahvalio Trumpu i Bidenu na pomoći u jamčenju primirja i dogovoru o taocima
SKV: Svijet uz kavu
Borba protiv požara u Los Angelesu napreduje, jaki vjetrovi jenjavaju