FRANCUSKA
LA CROIX
12. X. 1998.
Prve riječi: 'Ne bojte se!'
"Iako su uzete iz Evanđelja, prve riječi prvoga slavenskog Pape u
povijesti 'Ne bojte se!', imale su političke posljedice već 1978.
Strah se iz svijeta hladnog rata seli drugamo. Gierek, glavni
tajnik poljske Komunističke stranke, i Brežnjev, glavni tajnik
Komunističke stranke Sovjetskog Saveza i predsjednik SSSR-a, ne
daju se zavarati: to je čast za Poljsku, kaže Gierek, ali imat ćemo
teškoća. A Brežnjev neće mirovati dok ne odgodi posjet Ivana Pavla
II. Poljskoj 1979. i potakne vladu u Varšavi na veću agresivnost
prema poljskoj Crkvi.
U UNESCO-u, koji nije vjersko, već ponajprije političko tijelo,
Ivan Pavao II. neočekivano je 1980. očarao skup sumnjičavih
novinara i diplomata, stavši u obranu slobode, naroda i njihovih
kultura, jezikom koji je nedvosmislen i koji komada marksizam-
lenjinizam. Na koncu jednog od najvećih govora nakon rata, on
upravlja drugi gotovo metodološki poziv: 'Postupajte ispravno'.
Taj je izričaj genijalan za sve koji su, kao i ja, živjeli u dodiru
sa sovjetskim svijetom, bio on lenjinistički, staljinistički ili
hruščovljevski. To je neograničeno oružje protiv mistifikacije
socrealizma.
Već u kolovozu 1980., godinu dana nakon prvog putovanja Ivana Pavla
II., 'Solidarnost' potresa temelje svijeta u kojemu je ideologija
samo prazna ljuštura. To je prvi put da se radnici bune protiv
režima koji bi ga trebao zastupati, a koji oklijeva pred
represijom.
No komunizam se odupire: g. 1983. u Poljskoj je opsadno stanje samo
odgođeno kad je Ivan Pavao II. ostvario mučno putovanje koje su
promatrači ocijenili kao 'povijesni zaokret'. Kao veleposlanik u
Varšavi, tjedan dana sam bio nazočan izvanrednoj psihološkoj
promjeni. General Jaruzelski, glavni tajnik stranke i premijer,
obraćajući se Ivanu Pavlu II. pred televizijskim kamerama, počinje
drhtati ('Ne bojte se!'). A Poljska vjeruje da je potpuno slobodna,
u ritmu propovijedi i govora koji do temelja ruše marksističko-
lenjinistički sustav, i to u središtu sovjetskoga svijeta.
No, da bi stigao do cilja, Papa ne može zaboraviti nešto što duguje
Providnosti: dolazak na vlast Gorbačova, s kojim će se Ivan Pavao
II. susresti 1. prosinca 1989., nakon pada Berlinskog zida, i koji
mu je obećao - obećanje je održao - da će donijeti zakon o slobodi
vjere i savjesti koji je u Sovjetskom Savezu donesen u listopadu
1990.
Godine 1995., kao odgovor na svoj govor u UNESCO-u iz 1980., Ivan
Pavao II. u UN-u raščlanjuje svjetsku revoluciju koja je na svim
kontinentima dokrajčila gotovo sve posljedice revolucije iz 1917.
i njezino proširenje nakon Drugoga svjetskog rata: srednja Europa,
baltičke zemlje, bivši Sovjetski Savez, južna Afrika, jugoistočna
Azija, Latinska Amerika itd. Jedini ostaci su Sjeverna Koreja,
Kuba, a napose Kina, koja je najvažniji zadatak za Ivana Pavla II.
Papa veliku važnost pridaje jubilarnoj 2000. godini kako bi, na
pragu novog stoljeća i novog tisućljeća, označio kraj velikih
zabluda XX. stoljeća koje su potekle iz nacizma i staljinizma, kraj
rasizmu i podjelama unutar Crkve - vraćajući se čak u doba
križarskih ratova i inkvizicije - i to putem oprosta i kajanja koji
su sastavni dio istinske revizije povijesti bez presedana u kojoj
ekumenizam ima ključnu ulogu.
Ivan Pavao II. iznenadio nas je jer, osim tomizma i augustinizma,
nismo poznavali filozofsku naobrazbu Karola Wojtyle koji je
poznavao velike suvremene filozofske pravce: fenomenologiju,
egzistencijalizam, marksizam. Toj izvanrednoj naobrazbi on
velikim dijelom duguje svoju mirnu odlučnost.
Kada u siječnju 1992., u trenutku raspada bivše Jugoslavije,
priznaje suverenost i neovisnost Hrvatske, kada proglašava
blaženim kardinala Stepinca, on zna, protivno klevetama, da ne
obraća ljude na katoličanstvo, već da je samo, bolje od drugih,
istražio koliko je za balkansku krizu odgovoran postkomunizam:
želja bivšeg komunista, preobraženog u srpskog nacionalnog
komunista, Miloševića, za vlasti.
Osim toga, on, kao i Francois Mauriac, zna da osuda kardinala
Stepinca od Titova režima 1946. nipošto nije dokaz koji bi ga
teretio zbog njegova ponašanja tijekom Drugoga svjetskog rata:
zagrebački se nadbiskup, kao i drugi crkveni poglavari u Mađarskoj,
Poljskoj i Čehoslovačkoj, pod nacističkom čizmom morao snalaziti
kako bi spasio što više ljudskih života i sačuvao veće izglede za
slobodu.
Koliko Papa ima divizija, pitao je podrugljivo Staljin 1945. Danas,
prigodom posjeta Ivana Pavla II. Zagrebu, Kosovo odgovara: Papa je
bez divizija do sada učinio više nego Zapad s nebrojenim divizijama
Atlantskog saveza", piše Jean-Bernard Raimond, zastupnik RPR-a iz
pokrajine Bouches-du-Rhone, bivši ministar vanjskih poslova
(1986. - 1988.) i bivši francuski veleposlanik u Poljskoj,
Sovjetskom Savezu i pri Svetoj Stolici.
130244 MET oct 98
Bugarski parlament potvrdio novu vladu
HDZ: Sisačkim odgojiteljicama se nezakonito obračunavaju plaće
Inflacija u prosincu 3,4 posto - druga procjena
Renault blago povećao prodaju u 2024.
ISPRAVAK VIJESTI: Najava događaja - kultura - za četvrtak, 16. siječnja
Benetton zatvara tvornicu u Osijeku, otkaz za više od 260 radnika - sindikat
Čak 600 policajaca na ogledu košarkaške Eurolige u Parizu
Više od 150 osoba učilo hrvatski jezik na Sveučilištu Magellanes u Čileu
Počinje energetska obnova zgrade gradske uprave u Grubišnom Polju
Francuska: Predsjednica parlamenta upozorava na rizik izglasavanja nepovjerenja vladi