VATIKAN, 7. listopada (Hina) - Papa Ivan Pavao II. govorio je u srijedu na Trgu sv. Petra u Rimu, tijekom redovitog tjednog susreta s hodočasnicima, o pastoralnom pohodu Hrvatskoj gdje je boravio protekloga vikenda.
VATIKAN, 7. listopada (Hina) - Papa Ivan Pavao II. govorio je u
srijedu na Trgu sv. Petra u Rimu, tijekom redovitog tjednog susreta
s hodočasnicima, o pastoralnom pohodu Hrvatskoj gdje je boravio
protekloga vikenda. #L#
Donosimo cjelovit tekst Papina govora (neslužbeni prijevod s
talijanskog):
"Od prošloga sam petka do prošle nedjelje bio u drugom pastirskom
pohodu Hrvatskoj. Dok mi još uvijek pred očima lebde prizori s toga
hodočašća, želim se kratko zaustaviti s vama u razmišljanju o
njegovu značenju smještajući ga u okvir povijesnih zbivanja kojima
je bila zahvaćena ne samo Hrvatska nego i cijela Europa.
Prije svega zahvaljujem Bogu koji mi je omogućio doživjeti to tako
dojmljivo iskustvo. Sa zahvalnošću mislim potom na predrage
biskupe u Hrvatskoj, jednako kao i na gospodina Predsjednika
Republike, na ostale vlasti i na sve koji su omogućili taj ponovni
susret Petrova nasljednika i hrvatske nacije koja mu je uvijek,
preko trinaest stoljeća, ostala vjerna.
Tema pohoda odjekuje u riječima koje je uskrsli Isus upravio
apostolima: 'Bit ćete mi svjedoci' (Dj 1, 8). Bilo je to dakle
hodočašće u znaku svjedočenja. S tih sam obzora mogao u duhu
obuhvatiti gotovo dvotisućljetnu povijest: od mučenika iz doba
rimskih progona do onih iz doba nedavne komunističke vladavine; od
svetoga Dujma, biskupa u Solinu, gdje je bilo staro primasovo
sjedište, do kardinala Alojzija Stepinca, zagrebačkog nadbiskupa,
čije je proglašenje blaženim bilo vrhunac mojega boravka u
Hrvatskoj. Tako se svečani bogoslužni čin visoko izdiže nad
pozadinom povijesnih zbivanja koja sežu u doba staroga Rima u
vrijeme kada u toj zemlji još nisu prebivali Hrvati.
Druga središnja točka mojega apostolskog putovanja bila je
proslava 1700. obljetnice grada Splita. Oba su ta događaja praćena
marijanskim hodočašćem: najprije u nacionalno svetište u Mariji
Bistrici, a potom Gospi od Otoka u Solinu, u najstarije svetište
posvećeno Djevici Mariji u Hrvatskoj. Ovo je vrlo značajna
činjenica. Naime, kada se jedan narod suoči s trenucima muke i
križa, vrlo snažno, kao ni u jednoj drugoj zgodi, osjeti povezanost
s Kristovom Majkom te mu Ona postaje znak nade i utjehe. Tako je bilo
u mojoj domovini, u Poljskoj, tako je bilo i u Hrvatskoj i u svakoj
drugoj kršćanskoj naciji koja je bila izložena teškim povijesnim
iskušenjima.
'In Te, Domine, speravi' (U Te se, Gospodine, ufam) bilo je geslo
kardinala Alojzija Stepinca na čijem sam se grobu zadržao u molitvi
čim sam stigao u Zagreb. U njegovu je liku sažeta cijela tragedija
koja je pogodila Europu tijekom ovoga stoljeća, obilježena velikim
zlima fašizma, nacizma i komunizma. U kardinalu Alojziju Stepincu
blista u punini katolički odgovor: vjera u Boga, poštivanje
čovjeka, ljubav prema svima potvrđena praštanjem, jedinstvo s
Crkvom vođenom Petrovim nasljednikom.
Uzrok progona i lažnog sudskog postupka protiv kardinala Alojzija
Stepinca bilo je njegovo odlučno odbacivanje više puta ponovljenih
zahtjeva režima da se odijeli od Pape i od Apostolske Stolice i da
stane na čelo nekakve 'hrvatske narodne crkve'. On je više volio
ostati vjeran Petrovu nasljedniku. Zbog toga je bio oklevetan i
potom osuđen.
U njegovu proglašenju blaženim prepoznajemo pobjedu Kristova
Evanđelja nad totalitarnim ideologijama; pobjedu Božjih prava i
savjesti nad nasiljem i ugnjetavanjem; pobjedu praštanja i pomirbe
nad mržnjom i osvetom. Blaženi Alojzije Stepinac na taj način
predstavlja Hrvatsku koja želi oprostiti i pomiriti se, očistivši
sjećanje od mržnje i pobjeđujući zlo dobrom.
Odavno sam želio poći u glasovito Svetište Majke Božje Bistričke.
Providnost je htjela da se ta želja ostvari prigodom proglašenja
blaženim kardinala Alojzija Stepinca. On je, sve od početka svoje
biskupske službe, svake godine osobno, pješačeći, vodio zavjetno
hodočašće grada Zagreba u bistričko Svetište, udaljeno pedesetak
kilometara od glavnoga grada. Činio je to sve dok komunističke
vlasti nisu zabranile svaku vrstu vjerskoga očitovanja.
Stari i časni drveni kip Bogorodice s Djetetom, koji su u XVI.
stoljeću u vrijeme otomanskih provala vjernici bili prisiljeni
sakriti da bi ga očuvali od svetogrđa i uništenja, na određeni način
predstavlja patničku povijest hrvatskoga naroda tijekom više od
trinaest stoljeća. Proglašenje blaženim kardinala Alojzija
Stepinca u tome svetištu, s pohodom Splitu sljedećega dana, valja
motriti u svjetlu zbivanja koja sežu u davna vremena kada je grad
Split bio u sastavu Rimskoga carstva.
Današnji grad Split, koji u sebi uključuje staro solinsko biskupsko
sjedište, čuva u svojoj središnjoj jezgri palaču i mauzolej cara
Dioklecijana koji je bio jedan od najokrutnijih progonitelja
kršćana. Ali, upravo koje stoljeće kasnije mauzolej je pretvoren u
katedralu i u nju su postavljene relikvije svetoga Dujma,
solinskoga biskupa i mučenika. Zadržao sam se u molitvi pred
njegovim relikvijarom prolazeći u mislima širokim povijesnim
obzorima od Dioklecijana do zbivanja u ovomu našemu stoljeću,
obilježenu ništa manje okrutnim progonima, ali i osvijetljenom
likovima mučenika koji nisu manje blistavi od onih starih.
U Solinu, u kojemu je smješteno marijansko svetište posvećeno Gospi
od Otoka, nalaze se najstariji tragovi kršćanstva u tome kraju.
Upravo sam tamo želio susresti vjeroučitelje, nastavnike i
profesore te pripadnike crkvenih udruga i pokreta, uglavnom
mladeži. Na tome smo mjestu uspomena kršćanskih korjena molili za
budućnost Crkve i propovijedanja Evanđelja.
Prostrana područja na kojima valja raditi jesu prije svega obitelj,
život i mladež, kao što sam podsjetio na susretu sa članovima
Hrvatske biskupske konferencije. Kršćani su na svim tim područjima
pozvani pružati dosljedno kršćansko svjedočenje bilo što se tiče
osobnih, bilo zajedničkih opredjeljenja. Liječenje ratnih rana,
izgradnja pravednoga i čvrstoga mira te navlastito ponovna
uspostava moralnih vrednota, koje su ugrozili prijašnji
totalitarizmi, zahtijevaju dug i strpljiv rad u kojemu je potrebno
neprestano svraćati pozornost na duhovnu baštinu što su je stekli
očevi.
Lik blaženoga Alojzija Stepinca za sve predstavlja točku oslonca u
koju valja upirati pogled da bi se njome nadahnjivali i na nju
oslanjali. Njegovim se proglašenjem blaženim pred nama pokazala,
imajući pred očima minula stoljeća, borba između Evanđelja i
Protuevanđelja, koja zahvaća cijelu povijest. Mučenik naših dana,
kojega se oni stariji još uvijek sjećaju, postaje veliki znak te
borbe: sve od vremena kada su se iz ruševina Rimskoga carstva počele
oblikovati nove društvene zajednice, a kada na obale Jadrana počeše
stizati Hrvati, zatim u teškim vremenima otomanske vladavine, pa
sve do ovoga našega burnog i dramatičnog stoljeća, Crkva se
neprestano suočavala s izazovima zla propovijedajući riječ
Evanđelja neustrašivom odvažnošću.
Hrvati su, prihvativši tu riječ i primivši krštenje, u razdoblju od
preko trinaest stoljeća očuvali svoju vjernost Kristu i Crkvi te je
ponovno potvrdili na pragu trećega tisućljeća. Svjedok je toga
zagrebački nadbiskup blaženi mučenik Alojzije Stepinac! Njegov je
lik povezan s likovima mučenika iz davnih vremena: suprotno
Dioklecijanovim nakanama, progoni su prvih stoljeća učvrstili
nazočnost Crkve u starom svijetu. Molimo Gospodina da, po zagovoru
Djevice Marije, Odvjetnice Hrvatske, najvjernije Majke, progoni iz
naših dana urode novim procvatom crkvenoga života u Hrvatskoj i u
cijelom svijetu."
(Hina) pp/miv ii
071638 MET oct 98