ZAGREB, 5. listopada (Hina) - Dan Hrvatskih željeznica (HŽ), 5. listopada, ove se godine obilježava i proslavom 125. obljetnice riječkih pruga - Šapjane-Rijeka i Karlovac-Rijeka. Središnji događaj proslave je u Rijeci, a od Zagreba do
Rijeke upriličena je i promotivna vožnja talijanskim vlakom Pendolino ETR 407 Fiat Ferroviaria. HŽ slavi 5. listopada, jer je toga dana 1991. Sabor, donošenjem Zakona o Hrvatskim željeznicama, omogućio da po prvi puta u povijesti sve pruge na području Hrvatske budu u jedinstvenom sustavu.
ZAGREB, 5. listopada (Hina) - Dan Hrvatskih željeznica (HŽ), 5.
listopada, ove se godine obilježava i proslavom 125. obljetnice
riječkih pruga - Šapjane-Rijeka i Karlovac-Rijeka. Središnji
događaj proslave je u Rijeci, a od Zagreba do Rijeke upriličena je i
promotivna vožnja talijanskim vlakom Pendolino ETR 407 Fiat
Ferroviaria. HŽ slavi 5. listopada, jer je toga dana 1991. Sabor,
donošenjem Zakona o Hrvatskim željeznicama, omogućio da po prvi
puta u povijesti sve pruge na području Hrvatske budu u jedinstvenom
sustavu. #L#
Već 8. listopada 1991., odlukom Sabora, HŽ su prestale biti
članicom zajednice Jugoslavenskih željeznica. Desetog travnja
1992. tadašnje Hrvatsko željezničko poduzeće promijenilo je naziv
u Hrvatske željeznice (HŽ). Time su bili stvoreni i svi uvjeti za
primitak HŽ-a u Međunarodnu željezničku uniju (UIC), što se i
dogodilo 10. lipnja 1992. Dobivanjem međunarodnog Koda 78, 1.
listopada 1992. Hrvatske su željeznice dobile i pravo sudjelovanja
u međunarodnom željezničkom prometu.
Zaposlenici Hrvatskih željeznica svoj Dan ove godine obilježavaju
nizom kulturnih događaja. Hrvatski željeznički muzej postavio je
izložbe u svim većim kolodvorima na obje riječke pruge - na Glavnom
kolodvoru u Zagrebu, Karlovcu, Ogulinu, Moravicama, Delnicama,
Rijeci i Opatiji-Matuljima. Posjetitelji će do kraja godine moći
razgledati izložbu starih fotografija, povijesnih dokumenata
vezanih uz gradnju pruga, starih uporabnih željezničkih predmeta i
starih vučnih sredstava.
Generalni direktor HŽ-a Marijan Klarić ističe kako se Hrvatske
željeznice suočavaju s dva temeljna problema - otklanjanja ratnih
posljedica i povećanja produktivnosti, kako bi se HŽ izjednačio sa
razvijenim željezničkim upravama.
Mreža željeznica je zaokružena, obnavljaju se infrastrukturni
objekti, a osjetno je povećana i produktivnost rada. Broj
zaposlenih, kojih je trenutno u HŽ-u 20.000, smanjen je za dvije
tisuće, dok je istovremeno teretni promet povećan 20-ak posto. No,
ni s tim rezultatima HŽ još uvijek ne dostiže željezničke uprave,
poput slovenske ili portugalske, koje djeluju u sličnim
gospodarskim okružjima, napominje Klarić.
Proces restrukturiranja, posebice planovi o smanjenju broja
djelatnika i iznalaženje rješenja za njihovu daljnju egzistenciju,
glavna je zadaća HŽ-a. U narednim godinama HŽ računa na sredstva iz
proračuna u visini 0,9 posto bruto društvenog proizvoda, dok sva
ostala sredstva potrebna za rad i poslovanje željezničari moraju
zaraditi sami. To, zaključuje Klarić, nameće potrebu
racionalizacije HŽ-a na svim područjima.
(Hina) bma db
051119 MET oct 98