ZAGREB, 18. rujna (Hina) - U svezi s postupkom za ocjenu ustavnosti i zakonitosti Odluke o obveznim uputama za provedbu politike plaća u 1998. godini, koje su zatražile sindikalne udruge zaposlenih u javnim poduzećima, danas je na
Ustavnom sudu RH održan konzultativni sastanak.
ZAGREB, 18. rujna (Hina) - U svezi s postupkom za ocjenu ustavnosti
i zakonitosti Odluke o obveznim uputama za provedbu politike plaća
u 1998. godini, koje su zatražile sindikalne udruge zaposlenih u
javnim poduzećima, danas je na Ustavnom sudu RH održan
konzultativni sastanak.#L#
Tom je odlukom u javnim poduzećima i trgovačkih društava kojima je
vlasnik RH, ograničen rast ukupne mase bruto plaća koja se može
povećati samo za dio iznosa iznad određene stope povrata neto
imovine. Predlagatelji postupka za ocjenu ustavnosti Odluke -
sindikalne udruge - drže da je donošenjem tog akta bitno ograničeno
kolektivno pregovaranje o pravima i primanjima zaposlenika,
povrijeđen Ustav i Zakon o radu. Porast plaća vezan je uz nešto što
nije striktno određeno, onemogućen je porast cijene rada bez obzira
na smanjenje proizvodnih troškova, drže sindikalci.
Dopredsjednik Ustavnog suda i sudac izvjestitelj Jurica Malčić
podsjetio je da su sindikalne udruge podnijele tom sudu prijedlog
ocjene ustavnosti koji ga je odbacio ocijenivši da se ne radi o
propisu usvojivši zaključak da se sazove konzultativni sastanak.
Malčić je napomenuo da Vlada donosi uredbe, podzakonske akte u
skladu s Ustavom i zakonima koje donosi Sabor, a da je Zakonom o
Vladi regulirano da kad donosi propise, to čini u obliku uredaba.
Predstavnik hrvatske Vlade Marijan Prus drži da Odluka o obveznim
uputama za provedbu politike plaća u 1998. godini ne zadire u
nadležnost poslovnih odluka, te da je Vlada taj akt donijela kao
tijelo vlasnika - Republike Hrvatske. Obrazlažući nastojanja
Vlade, predstojnica Vladina Ureda za restrukturiranje i ekonomiku
javnih poduzeća Dunja Vidošević rekla je kako je Vlada željela
postići racionalnije korištenje kapitala i onemogućiti
nekontrolirano povećanje cijena koje bi se prelomilo na krajnjim
korisnicima.
U raspravi je dr. Ivo Borković postavio dilemu je li vlasnik javnih
poduzeća i trgovačkih društava Republika Hrvatska ili hrvatska
Vlada. Vlada upravlja nekretninama u vlasništvu RH, međutim,
upravljanje implicitno ne uključuje ni korištenje niti
raspolaganje, a najmanje vlasništvo, smatra dr. Borković.
Dr. Branko Vukmir istaknuo je da se ne može dopustiti rast plaća u
monopolističkim poduzećima od preko 30 posto. Iznio je stajalište
da odlukom o obveznim uputama za provedbu politike plaća nisu
povrijeđene prava zaposlenih i da Vlada ima pravo određivati razinu
plaće te da je to pravo svakog poduzetnika. Međutim s obzirom da
stopa povrata neto imovine nije predviđena kolektivnim ugovorima,
Vlada ne može mijenjati poslovne odluke i ugovore, drži dr. Vukmir.
Prema mišljenju dr. Dragana Medvedovića obvezne upute nisu
apstraktne, jer se odnose na određen broj subjekata i jer taj akt
ima ograničeno djelovanje na rok od godine dana, no nedostaju mu
elementi sankcije. To nije upravni akt, Vlada je željela dati
naputak poslovodnim odborima i direktorima kako će odlučivati,
smatra dr. Medvedović. Radi se o specifičnim javnim poduzećima i
monopolistima te o problemu zamrzavanja rasta plaća koji u našoj
zemlji postoji dugi niz godina, smatra prof. Željko Potočnjak. Po
njegovu sudu to nije klasičan akt, jer dopušta da se plaće usklađuju
s poslovnim uspjehom i njime nisu ograničene mogućnosti
kolektivnog pregovaranja.
(Hina) dm ds
181754 MET sep 98