FRANCUSKA
LIBERATION
8. IX. 1998.
Kako pomoći Rusima
"Ruska financijska kriza dovela je zapadne vlade u veliku nelagodu.
Šute ili i dalje bajaju o nastavku 'reforma' koje su još smješnije
zbog propasti te politike. Takvo ponašanje dodatno pogoršava već
dovoljno veliko nepovjerenje Rusa prema Zapadu. No, unatoč svemu
tome, ne možemo samo tako napustiti tu državu. Ona je dio Europe u
kulturnom, političkom i, naravno, gospodarskom pogledu. Neuspjeh
prethodne pomoći ne znači i da je nemoguća bilo kakva pomoć. Moguće
je izići iz dvojbe o tome treba li pomoć davati bezuvjetno i bez
jamstava ili pod lošim i nepodnošljivim uvjetima.
No, najbolje je znati što se ne smije činiti. Ponajprije, treba
izbjeći podupiranje rješenja koja bi mogla samo pogoršati sadašnje
nevolje Rusije. Takva je i zamisao o stvaranju monetarnog vijeća
(Currency Board) koju sada zagovara Međunarodni monetarni fond, i
to nakon što ga je nedavno optužio za neuspjeh u Indoneziji, a
ostvarila bi se u obliku slanja nekadašnjeg argentinskog ministra
Dominga Cavalla u Moskvu. Poguban sam po sebi, takav zatezni klin
koji guši gospodarstvo i uništava banke, neprilagođen sadašnjoj
krizi, zapravo se ne može primijeniti u Rusiji kao nekakvo
rješenje. Černomirdinova ideja o izlasku iz kaosa bez monetarnog
nadzora nije baš najbolja. Između potpune beskrupuloznosti i
potpuno ukočenoga sustava, razum nalaže biranje nekog trećeg puta.
Monetarni nadzor je u Rusiji moguć, pod uvjetom da se uspostavi
nadzor nad tečajem i da se privremeno ograniči konvertibilnost
rublja.
Poslije toga ne smijemo se više užasavati pri spominjanju riječi
'nacionalizacija'. Iako je pad cijena sirovina, ubrzan azijskom
krizom, zadao posljednji udarac ruskom financijskom sustavu,
razlozi krize nisu u konjunkturi. Sedam godina liberalnih reforma
podosta je promijenilo nekadašnje sovjetsko gospodarstvo, ali je
dobar dio tih promjena išao zapravo u pogrešnom smjeru. O tome
najbolje svjedoči bujanje robne razmjene između 1993. i 1998.
godine.
Nekontrolirana liberalizacija cijena u gospodarstvu u kojemu
tržišne ustanove još nisu postojale omogućila je pojavu velikih
zarada za posrednike. One su uzrok nastanka mafijaškog
gospodarstva i stvaraju privid o industriji koja proizvodi
gubitke, a zapravo se radi o tome da je iscrpljuju ruski ili strani
posrednici. Gubitak kapitala događa se i zbog prakse kao što je
'tolling', koji brojnim zapadnim tvrtkama omogućuje da nametnu
cijenu rada koja je izvanredno nepovoljna za njihove ruske
partnere. Konačno, i privatizacija, kojoj smo se klanjali zbog
njezine brzine i obujma, osobito je stvarala situacije u kojima
nitko više ne zna tko je za što odgovoran. Umjesto da se zbog toga
ljutimo, trebali bismo podupirati bilo kakav pokušaj da se stvari
dovedu u red. Brza nacionalizacija velikih banaka uvjet je za
postavljanje bankovnog sustava na noge. Jednako tako,
nacionalizacija tvrtka u energetskom sektoru nameće se kao nužna za
izbjegavanje dramatične krize koja se najavljuje za ovu zimu.
I na kraju, bilo bi dobro da se stanovništvo ne tjera u očaj. Više od
materijalnih nedaća, koje su velike, raspad je 17. kolovoza
izazvala kriza morala. Iako se nisu slagali s nekim usmjerenjima,
iako su vjerojatno mislili da bi neki drugi način rješavanja bio
bolji, brojni su se Rusi prilagodili stanju koje vlada posljednjih
godina, unatoč općem osiromašivanju, očekujući postupno
poboljšanje. A građani sada vide da se vraćaju u najgora vremena iz
1991. godine. Danas pozivati na 'nastavak reforma', kao da se u
međuvremenu ništa nije dogodilo, značilo bi zanemariti tu krizu
morala. I to bi očaj pretvorilo u bijes. To bi značilo igrati igru u
korist nacionalizma i protuzapadne ksenofobije. Ne bi to bila samo
pogrješka, nego i zločin, za Ruse, ali i za njihove susjede i za
Europu u cjelini.
Dakle, treba učiniti nešto drugo i na neki drugi način. Rusija će se
udaljiti od liberalizma i od zapadnih modela. Umjesto da se opiremo
tom kretanju, budući da nema nade i budući da ćemo to samo još
pojačati i radikalizirati, trebalo bi to pratiti na taj način da se
ono što je nužno lakše prihvati. Zato treba i dalje pomagati Rusiji,
državi i njezinim građanima, a ne samozvanim demokratima,
liberalima bez načela koji ne poznaju riječ 'vrijednosti' osim u
njezinu burzovnom kontekstu. Konkretno, treba reći da će se i dalje
održavati načelo pomaganja i da će ta pomoć kao jedini uvjet imati
politiku čiji je prvi cilj obnova države i demokracije uz pomoć
ustanova koje će na kraju osigurati stvarnu ravnotežu na vlasti te
uspostavljanje ustanova unutarnjeg tržišta i monetarno jedinstvo
države. To su uvjeti koji vrijede da se za njih čovjek politički
bori. (...)
No, da bi bila uvjerljiva, pomoć mora biti pružena na način bitno
drugačiji od onoga na koji je pružana do danas. Financijska
dimenzija te pomoći dobrim je dijelom izgubila kredibilitet, kako u
Rusiji tako i na Zapadu. Tehnička pomoć, osobito ona koja se obavlja
u okviru europskog programa Tacis, mogla bi biti mnogo korisnija
kad se novac ne bi rabio za financiranje zapadnih konsultantskih
tvrtka na terenu. Treba imati hrabrosti za brzu reviziju procedure
djelovanja tog programa koji će na kraju uzrokovati veliko
upropaštavnaje novca i vremena. I treba opet razmišljati o
strukturalnoj pomoći, ono što obično zovemo 'Marshallovim planom'.
Ideja je jako jednostavna. Kako bi se razvijala i mijenjala, Rusija
mora razvijati svoju infrastrukturu, kako materijalnu tako i
ljudsku. Stoga, kako možemo poželjeti uvoditi nekakvu mobilnost na
tržištu radne snage kad se ruši sustav socijalne zaštite, a
stanovništvo postaje vezano uz ono što mu nudi tvrtka ili grad u
kojemu živi? A danas, u državi čiji je bruto domaći proizvod
prepolovljen, čak i s poreznim sustavom u dobrom stanju, vlada
nikako ne bi mogla financirati te infrastrukture. Umjesto da se
stalno povećava ruski javni deficit, recimo Vladi: načinite
trogodišnje ili petogodišnje programe u području infrastruktura
(zdravstvo, stanogradnja, obrazovanje, prijevoz,
telekomunikacije itd...) i mi ćemo ih preuzeti. A vi se potrudite da
ostatak proračuna bude razumno potrošen. Novac sa Zapada trošio bi
se u Rusiji, isplaćivale bi se plaće, radile bi ruske tvrtke i
stvarala bi se radna mjesta, a potražnja bi sve to pojačala. Nema
sumnje da uvođenje takvih mjera neće biti ni lako ni jednostavno.
Ali će se barem sigurno znati da je novac dobro utrošen, a nitko to
ne može reći za novac potrošen posljednjih nekoliko godina. Davanje
godišnje pomoći od 15 do 20 milijarda dolara, koja bi imala veliki
utjecaj na rusko gospodarstvo, ne bi se ni osjetilo na razini država
G7 ili na razini Europske unije. Taj način pomaganja podrazumijeva
i sklapanje stvarnog političkog partnerstva s Rusijom, a ne
plašljivo prebacivanje odgovornosti na međunarodne
organizacije", piše Jacques Sapir, ekonomist i voditelj
istraživanja na Ecole des hautes etudes et sciences sociales, čije
je najnovije djelo, 'Le Chaos russe' (Ruski kaos), objavljeno u
Parizu 1996. godine.
090103 MET sep 98
Dodikovi zastupnici blokirali rad parlamenta BiH, europski zakoni na čekanju
Gospodarstvo - ukratko do 14,30 sati
Vonn pala na treningu spusta u Cortini
Najmanje dvoje ubijenih u školi u Slovačkoj - TA3
Femi Kuti nastupa 11. ožujka u zagrebačkom Boogaloo klubu
Žena u Puli u romantičnoj i računalnoj prevari oštećena za više od 50 tisuća eura
Frankfurtska zračna luka i u 2024. ispod pretpandemijske razine
Državna matura: Učenici Međimurske najbolji, Ličko-senjske najčešće zadnji
Pula: Hotel Valkane predao zahtjev za izdavanje građevinske dozvole
Kekin traži hitno rješavanje krize upravljanja u KBC Zagreb