NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
3. IX. 1998.
Svjetskopolitički uskogrudno
"Svi su još tu: Castro, Gadafi, Sadam Husein, Milošević. Ni Indijci
ni Pakistanci ne daju se impresionirati nego čekaju s atomskim
djelima. Svima je zajedničko što se sankcijama, ili prijetnjom
njima, ne daju odvratiti od svojih nakana. Dvojbe u djelotvornost
sankcija u biti su stare koliko i sankcije. Pod kritikom su među
ostalim postojećim osobito jednostrane Sjedinjenih Država protiv
mrskih vlada.
Prigovori koje dobivaju Amerikanci imaju težinu ponajprije ako ih
daju države članice Europske unije. U njima uglavnom lebdi kritika
stvaranja vodeće uloge 'neizbježne nacije'. Sjedinjene Države drže
da su optužene zbog neopravdanog prisvajanja, moraliziranja ili
uskogrudnih obzira spram lokalnih birača, čiju naklonost
osiguravaju financiranjem izbora dok izopćuju države poput Kube.
Osim toga, da je američka politika sankcija dvostrukog morala koji
zapostavlja borbu za ljudska prava ako se radi o osiguranju tržišta
u Kini.
Unatoč svim kritikama koje se sve više opažaju i u Sjedinjenim
Državama, Washington i dalje pobuđuje dojam da su sankcije
najvažniji instrument njegove vanjske politike poslije hladnoga
rata. Od stupanja na dužnost predsjednika Clintona 1993. godine, na
snagu je stupilo više od 60 saveznih zakona i propisa. Sada je pod
američkim gospodarskim sankcijama ništa manje nego 75 zemalja ili
moraju računati na proglašenje takvih mjera. U kongresu čeka
raspravu 26 novih sankcija protiv deset zemalja - Kine, Rusije,
Vijetnama, Azerbejdžana, Sirije, Meksika, Hrvatske, Jugoslavije,
Nigerije i Sudana.
Razloga za proglašenje sankcija ima mnogo. One slove, kako je to
formulirao voditelj odjela za gospodarska pitanja u ministarstvu
vanjskih poslova Eizenstat, kao primjereni odgovor 'vodeće
svjetske sile' na novo svjetskopolitičko stanje poslije hladnoga
rata. Kao obrazloženje navode državni sigurnosni interes -
nuklearno širenje, međunarodni terorizam - ili napore za očuvanje
ljudskih prava i demokratskih načela. Sankcije mogu sezati od mjera
protiv financijskih transakcija preko zabrana ulaganja do potpunog
trgovačkog embarga.
Osobito oblikovanje doživjele su sankcije Washingtona dometom
zloglasnog Helms-Burtonovog zakona protiv Kube 1996. godine i
istodobnih sankcija protiv Irana i Libije. Tim zakonima ne
stavljaju se samo američka poduzeća u službu američke vanjske
politike. Prijetnjom kaznama za inozemna poduzeća - i ona iz
prijateljskih zemalja - koja trguju s izopćenim zemljama ili tamo
ulažu, Washington želi iznuditi široku 'koaliciju' za svoj
vanjskopolitički režim sankcija. Neraspoloženje, poglavito u
Kanadi i u Europskoj uniji, prijeteći trgovački rat i moguće
razilaženje u Svjetskoj trgovačkoj organizaciji (WTO) s teškim
posljedicama, uvijek su poticali predsjednika Clintona na
suspenziju kaznenih mjera.
Sklonost kongresa sankcijama u međuvremenu je dala krila pojedinim
saveznim državama, gradovima i općinama da si pridaju
vanjskopolitički predznak. Nekih 30 mjesnih uprava donijelo je
zakone koji zabranjuju da se u javnim natječajima narudžba dade
tvrtkama koje održavaju trgovačke odnose s nevoljenim režimima.
Takve inicijative u vrtlogu washingtonske sankcijske politike
dovele su već i do unutarnjopolitičkih zapleta oko
vanjskopolitičkih ovlasti.
Kritičari upozoravaju na usitnjavanje američke vanjske politike, a
time i na rizike za poduzeća u globalnom tržišnom gospodarstvu.
Dok su Sjedinjene Države, argumentira primjerice organizacija 'USA
Engage' (udruga šesto američkih tvrtaka koje su se posvetile borbi
protiv jednostrane politike sankcija), proteklih godina sve više
rabile sankcije kao najjači vanjskopolitički instrument, troškovi
američke vanjske politike sve više i više se prebacuju na poduzeća,
radnike i poljoprivrednike. Jer da njihove trgovačke odnose vlada
rabi kao poluge utjecaja na neposlušne režime. Po izračunima
Instituta za međunarodno gospodarstvo, poduzeća su 1995.
pretrpjela gubitak od 15 do 19 milijarda dolara zbog sankcijama
ograničenog izvoza u 26 zemalja. Osim toga su sankcije, često u
inozemstvu shvaćene kao dobrovoljno prihvaćene, dovele u dvojbu
pouzdanost američkih trgovačkih partnera. U slučaju sumnje strani
bi partneri dali prednost neameričkim poduzećima jer je njihovo
ponašanje uračunljivije.
Da li bi slobodan razvitak poduzetničkih aktivnosti u ophođenju s
mrskim državama bio bolja politika (...), nije sigurno. Bijela kuća
i kongres dakako ne odbijaju više sasma takve prigovore. Poslije
automatskih sankcija protiv Indije i Pakistana zbog atomskih
pokusa u svibnju, kongres je izuzeo izvoz prehrambenih proizvoda da
bi američkim poljoprivrednicima omogućio ponudu pšenice Pakistanu
u vrijednosti od 37 milijuna dolara. Potkraj srpnja jedan je odbor
senata stavio na led prijedlog zakona koji je predviđao sankcije
protiv zemalja - među njima i Kine - u kojima su ljudi izloženi
vjerskim progonima.
Kako bi se američku politiku sankcija donekle uskladilo s poslovnim
interesima, republikanski je senator Lugar iz Indiane već prošle
godine predočio prijedlog reforme o kojemu senat treba odlučiti
ovih dana. Lugar se u svojem prijedlogu zakona načelno drži
sankcija kao vanjskopolitičkog instrumenta. No upozorava na
opasnosti jednostranog postupka i naglašava da je u takvim
slučajevima nužno proglasiti sankcije zajedno s drugim zemljama,
inače bi američka poduzeća mogla ostati bez dobitka, radna bi
mjesta bila ugrožena i pokopana sposobnost za humanitarnu pomoć.
Katalog smjernica trebao bi u buduće pomoći da se opreznije
odlučuje o uvođenju sankcija: jesu li prikladne predviđene
jednostrane sankcije da bi se postigao jasno određeni politički
cilj? Što su gospodarski troškovi? Treba li računati s ozbiljnim
posljedicama na humanitarne, sigurnosne ili vanjskopolitičke
ciljeve i može li se suradnja sa saveznicima dovesti u težak
položaj? U svakom bi slučaju jednostrane sankcije - ako ipak budu
uvedene - trebale isteći nakon dvije godine, osim ako predsjednik
ili kongres donesu odluku o njihovu produljenju.
Prema stajalištu senatora Hagela, američka će vodeća uloga doći u
opasnost ako se ne bude obazirala na interese prijateljskih država
i ako drugima pokušava nametnuti svoj životni stil. Sankcije su
ionako do sada samo iznimno bile uspješne. One koje je proglasila
međunarodna zajednica, primjerice protiv Južne Afrike, koje su na
posljetku pridonijele padu režima apartheida, bile su takva
iznimka" - piše Richard Wagner.
040115 MET sep 98
Oporba: Prosječna mirovina jedva pokriva režije
Nakon šoka u Kupu Lyon osramotili i njegovi navijači
Coulibaly prešao u Leicester
OI 2028: Požari zakomplicirali situaciju, ali preseljenje Igara malo vjerojatno
Šimrak kritizirao govor mržnje prema Mladeži HDZ-a
Čazmanski osnovnoškolci od iduće godine u jednoj smjeni
Erumpirao vulkan u Indoneziji
U zagrebačkom naselju Borovje počinje gradnja vrtića vrijednog 9,3 milijuna eura
Australian Open: Marozsan iznenadio Tiafoea
Korlaet: Za djetetom se traga duž cijelog sliva Save u Zagrebu i Zagrebačkoj županiji