ZAGREB, 29. kolovoza (Hina) - Vlada Republike Hrvatske uputila je Hrvatskom državnom saboru Konačni prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Državnom sudbenom vijeću (DSV), koji će se raspraviti u drugom čitanju. Prijedlog
sadrži izmjene i dopune 20- ak članaka Zakona i uključuje većinu prijedloga koje su dali Odbor za zakonodavstvo i Odbor za pravosuđe Zastupničkog doma, te Odbor za zakonodavstvo, Odbor za pravosuđe, izbor i imenovanja Županijskog doma Sabora.
ZAGREB, 29. kolovoza (Hina) - Vlada Republike Hrvatske uputila je
Hrvatskom državnom saboru Konačni prijedlog Zakona o izmjenama i
dopunama Zakona o Državnom sudbenom vijeću (DSV), koji će se
raspraviti u drugom čitanju. Prijedlog sadrži izmjene i dopune 20-
ak članaka Zakona i uključuje većinu prijedloga koje su dali Odbor
za zakonodavstvo i Odbor za pravosuđe Zastupničkog doma, te Odbor
za zakonodavstvo, Odbor za pravosuđe, izbor i imenovanja
Županijskog doma Sabora.#L#
U obrazloženju zakonskog prijedloga navodi se da je Vlada
predložila donošenje Zakona o Državnom sudbenom vijeću sa
izmjenama i dopunama, na temelju Izvješća Predsjednika Republike o
stanju hrvatske države i nacije u 1997. g. - podnijetog na
zajedničkoj sjednici oba doma Hrvatskog državnog sabora, 27.
siječnja ove godine. U tom izvješću, uz ostalo, stoji da je
"potrebno u najkraćem mogućem roku imenovati dostatan broj
nepopunjenih mjesta u sudovima, a nedostatak prostora može se
rješavati uvođenjem rada u smjenama gdje god je to potrebno, radi
postizanja normalnog rada sudstva".
Zakonom o Državnom sudbenom vijeću uređen je izbor predsjednika i
članova DSV-a i prestanak njihove dužnosti; postupak za imenovanje
i razrješenje sudaca i državnih odvjetnika i postupak za
utvrđivanje njihove disciplinske odgovornosti; te druga pitanja
važna za rad Vijeća. Predsjednika DSV-a i sedam članova bira se iz
reda sudaca, četiri člana iz reda državnih odvjetnika i njihovih
zamjenika, jednog člana iz reda odvjetnika i dva člana iz reda
profesora pravnih znanosti.
Tijekom primjene Zakona o državnom sudbenom vijeću (od 26. lipnja
1993.) dobrim dijelom zbog njegove podnormiranosti, ali i zbog
drugih razloga, naišlo se na poteškoće koje nije bilo moguće
riješiti u sklopu odredbi važećeg zakona. Stoga se pristupilo
izradbi Konačnog prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o
DSV-u, koji je Vlada uputila Hrvatskom državnom saboru na drugo
čitanje.
Prema važećoj zakonskoj odredbi, kojom se propisuju mogućnosti
razrješenja predsjednika ili člana Vijeća prije isteka vremena na
koje je izabran, nije predviđena mogućnost razrješenja redsjednika
ili člana Vijeća ako se utvrdi da je u svom radu teže povrijedio
Ustav ili zakone Republike Hrvatske, što nije slučaj ni kod jednog
državnog tijela. Time je praktički onemogućeno razrješenje
dužnosti predsjednika ili člana Vijeća prije isteka mandata na koji
je izabran (osam godina), čak i ako se utvrdi da svojim radom krši
Ustav i zakone. U praksi se pokazala potreba za dopunom te odredbe
na taj način da se odlukom Hrvatskog državnog sabora, predsjednik
ili član Vijeća može razriješiti dužnosti ako se utvrdi da je u svom
radu teže povrijedio Ustav ili zakone RH.
Konačnim prijedlogom tog zakona predloženo je da pravo na
podnošenje prijedloga za razrješenje dužnosti predsjednika ili
člana DSV-a u tom slučaju imaju svi predlagatelji u postupku
utvrđivanja kandidata za predsjednika i članove DSV-.
Predlagatelj također smatra da je potrebno detaljnije propisati
formu i sadržaj odluka DSV-a o imenovanju i razrješenju
predsjednika sudova, sudaca, državnih odvjetnika i njihovih
zamjenika. Odluke trebaju biti u pisanoj formi i uz obrazloženje u
kojem se navode činjenice i okolnosti na temelju kojih je DSV
prilikom raspravljanja utvrdilo da kandidat ispunjava opće i
posebne uvjete za obnašanje sudačke dužnosti, odnosno da postoje
razlozi za razrješenje.
Potrebnim se ocjenjuje i pobliže odrediti zadaće predsjednika DSV-
a, na taj način da se izrijekom propiše da predsjednik predstavlja
DSV, saziva i predsjedava sjednicama DSV-a, predlaže dnevni red
sjednica, objavljuje rezultate glasovanja, potpisuje akte koje
donosi DSV, skrbi o provedbi odluka DSV-a i obavlja druge poslove
određene zakonom ili općim aktom.
Predloženo je i osnivanje posebne stručne službe Vijeća, budući da
je administrativno tehničke i računovodstvene poslove za Vijeće
obavljalo Ministarstvo pravosuđa, pri čemu su se povremeno
javljale poteškoće i nesporazumi.
Radi ubrzanja postupka imenovanja predloženo je da da se slobodno
sudačko mjesto objavljuje po službenoj dužnosti ili na prijedlog
ovlaštenih osoba. Prijedlog su ovlašteni podnijeti predsjednik
suda u koji se imenuje sudac, predsjednik neposredno višeg suda i
predsjednik Vrhovnog suda RH. Radi većeg isticanja autonomije
sudbene vlasti i većeg utjecaja sudaca u postupku imenovanja,
predloženo je uvođenje institucije sudačkih vijeća na sudovima
koja bi davala mišljenja o kandidatima za sudačke dužnosti.
Nadalje, predloženo je da umjesto hrvatske Vlade RH kako je to
propisano važećom zakonskom odredbom, prijedlog za imenovanje
predsjednika Vrhovnog suda RH podnosi Predsjednik Republike.
Slijedom toga - navodi predlagatelj - potrebno je izmijeniti i
odredbu o davanju prisege koju bi ubuduće pred Predsjednikom
Republike (umjesto pred predsjednikom Vijeća) davali predsjednik i
suci Vrhovnog suda RH, predsjednik Upravnog suda, Visokog
trgovačkog suda RH i Visokog prekršajnog suda te predsjednici svih
županijskih sudova.
Kod imenovanja na viši sud predsjednik suda, osim svog mišljenja o
prijavljenom kandidatu dužan je dostaviti i ocjenu obnašanja
sudačke dužnosti kako bi se DSV-u omogućio bolji uvid u rad
pojedinog suca. U svrhu ubrzavanja postupka imenovanja predloženo
je i propisivanje rokova u sklopu kojih tražena mišljenja
predsjednici sudova trebaju dostaviti Vijeću. U slučaju da se
traženo mišljenje ne dostavi u propisanom roku od 60 dana, ministar
će u daljnjem roku od 15 dana zatražiti mišljenje. Ako ni u tom roku
mišljenje ne bude dostavljeno, ministar pravosuđa će listu
kandidata koji ispunjavaju uvjete za imenovanja podnijeti Vijeću i
bez traženog mišljenja predsjednika suda, predsjednika neposredno
višeg nadređenog suda, odnosno sudačkog vijeća. Uz listu kandidata
ministar pravosuđa istodobno izvješćuje i o svim prijavljenim
kandidatima, stoji u Konačnom prijedlogu Zakona o izmjenama i
dopunama Zakona o Državnom sudbenom vijeću.
Predlagatelj drži da davanje ovlasti ministru pravosuđa za
oglašavanjem slobodnih sudačkih mjesta i bez prijedloga ovlaštenih
osoba, te podnošenje DSV-u liste kandidata (koji ispunjavaju
uvjete za imenovanje) sa svojim mišljenjem, a bez mišljenja
ovlaštenih osoba nakon isteka propisanog roka - ne predstavlja
zadiranje u neovisnost i samostalnost sudbene vlasti.
Predlagatelj nije, uz ostalo, prihvatio prijedlog DSV-a da se briše
članak 3. Prijedloga zakona, budući je Ustavni sud RH utvrdio da su
u nekoliko odluka članovi DSV-a povrijedili Ustavom utvrđene
slobode i prava građana u postupcima imenovanja i razrješenja
sudaca, što je i bio jedan od razloga za predložene izmjene i
dopune. Nije prihvaćen ni prijedlog Odbora za pravosuđe izbor i
imenovanje Županijskog doma da se DSV obaveže da i kandidatima koji
nisu imenovani, odluku obrazloži i dostavi. Predlagatelj nije
prihvatio ni prijedlog DSV-a za izmjenu odredbe kojom se predlaže
da samo odluka o razrješenju (a ne i o imenovanju) bude
obrazložena.
(Hina) dm sp
291158 MET aug 98