ŠVICARSKA
WELTWOCHE
br. 35/98, 27. VIII. 1998.
Teror i protuteror - što Amerika griješi
"Graham Fuller drži da Amerika griješi: vojni udari i tajni poslovi
sa silnicima prijete izazivanjem širokog sukobljavanja s islamom.
-G. Fuller, najavljuju li američki napadi na ciljeve u Afganistanu
i Sudanu temeljni obrat u američkoj politici spram islamskog
svijeta?
=Odgovor glasi: ne. To nije bila nakana tih napada. Vrlo su se
specifično usredotočili na problem političkog nasilja i terorizma,
bez obzira u kojem obliku on nastupa i od koga dolazi: nasilje je
načelno neprihvatljivo.
-Čak ni poslije vojne eskalacije prošloga tjedna ne vidite dakle
poticaj za scenarij civilizacijskog obračuna između islama i
Amerike kako je to planirao harvardski politolog Samuel
Huntington?
=Ta opasnost dakako postoji. Američki osvetnički napad mogao bi se
doista pokazati problematičnim ako će mu posljedica biti
radikalizacija islamskih društava. Američka politika, takva kako
je postulirana, apsolutno je smislena. Samo se bojim da bismo se tom
vrstom jednostranog napada mogli približiti sukobljavanju s
islamom. Clintonova vlada to pokušava izbjeći. No stvarnost je da
je većina muslimana sve nezadovoljnija i ogorčenija zbog američke
politike. Akcije u Afganistanu i u Sudanu zaoštravaju taj problem.
S tim u vezi bojim se da nam predstoji proročanstvo koje ostvaruje
samo sebe.
-Islamski svijet nije monolitan. Čak i islamiste poput
muslimanskog bratstva u Egiptu, FIS u Alžiru ili mreža Osama bin
Ladena razdvajaju znatne ideologijske razlike. Ima li američka
politika dovoljno mašte za odgovarajuću diferencijaciju?
=Vjerujem da ima. Islamske filozofije, djelovanja i taktike imaju
široki spektar. Postoje političke skupine koje su radikalne i
izjašnjavaju se za opsežan protuamerikanizam. Osim njih postoje
pargmatičnije skupine koje pokušavaju promijeniti američku
politiku. Neke skupine su autoritarne, druge demokratičnije. Stoga
nam je potrebno brižljivo diferenciranje i moramo izbjegavati
široke konfrontacije.
-Zagovarate li suradnju s islamskim pokretima?
=Da, ali mora se jasno razlikovati. Kad je u Turskoj došla na vlast
islamska stranka napretka, Washingtonu je bilo vrlo nelagodno pri
duši. Sjedinjene su Države unatoč tomu surađivale s tom turskom
vladom. Turski su vojnici na nesreću odlučili stranku napretka
udaljiti iz vlasti protuustavnim sredstvima. To se nipošto ne može
povezati s američkim željama, naprotiv. Washington je držao da taj
korak nije koristan turskoj demokraciji na dulji rok. Američka
strana već vjeruje dakako, da čak i najbolji pokreti teže ciljevima
koji kompliciraju američku vanjsku politiku. Ako ti pokreti nisu
uvijek poželjni, u nekim su slučajevima ipak neizbježni.
-Amerika je u Afganistanu surađivala s islamskim pokretima. Je li
to bilo pogrješno?
=Nipošto. Sovjetski je ulazak u Afganistan ipak značio proširenje
sovjetskog prostora vlasti. Činjenica da su muslimani a poglavito
Afganistanci bili u stanju odbiti taj napad, bila je preokret u
hladnom ratu. Za mnoge muslimane najvažnija spoznaja iz
afganistanskog sukoba bila je da nepravednim vladama treba pružiti
otpor, ako treba i silom. Muslimani koji su se došli boriti u
Afganistan iz Saudijske Arabije i drugih regija islamskoga
svijeta, odrasli su sa zamisli da protiv vlastitih vlada nikada ne
smiju primijeniti silu. To se u Afganistanu ispitivalo gotovo u
smislu Thomasa Jeffersona. Vlastite su vlade vidjeli u sasma novom
svjetlu: loše se vlade ne smije tolerirati, čak postoji obveza da ih
se smijeni. To je bila ključna zamisao sukoba u Afganistanu.
-Je li sada američka politika u dvojbi? S jedne bi se strane trebalo
usprotiviti teroru ali s druge strane napadi poput onog prošloga
tjedna radikaliziraju široke slojeve stanovništva u muslimanskim
zemljama.
=Nema jednostavnog puta iz te dvojbe. Realno gledano, uvijek će
postojati neka radikalna islamska skupina koja će Americi najaviti
rat. Čak bi najbolja politika to teško mogla spriječiti. No ono što
se može spriječiti jest masovna radikalizacija cijelih naroda. Kad
velika muslimanska većina postane ogorčena zbog američke politike,
na napade jednog bin Ladena reagirat će s odobravanjem, iako nema
simpatija za bin Ladena. Reći će, no eto, Amerikanci zaslužuju neku
kaznu, iako ne odobravaju način takvog kažnjavanja. To ozračje
ohrabruje na terorističke akcije. Nije jednostavno pronaći izlaz
iz te dvojbe.
-Nije li ozbiljan presedan kad Sjedinjene Države uzvraćaju udarac
pozivom na članak 51 povelje UN-a?
=Time što je to učinio, Bill Clinton je de facto etablirao načelo
koje može zahtijevati svaka država. Da navedem primjer: ako je Irak
uvjeren da radikalne kurdske skupine ugrožavaju jedinstvo zemlje i
zbog toga šalje komandose u Berlin da ubiju vođu tih skupina, to se
drži gnjusnim, kršenjem njemačke suverenosti. U svojoj usporedbi
ne želim otići predaleko, ali teoretski bi svaka zemlja mogla
zahtijevati da se protiv određene osobe koja boravi u nekoj drugoj
zemlji, primijeni sila. To bi se moglo dogoditi i u Americi.
-Izjasnili ste se za suradnju s islamistima poput alžirskog FIS-a,
s nadom da će te skupine postati umjerenije ako će imati političku
odgovornost. Je li to realno?
=FIS nije bio bezuvjetno radikalna organizacija prije nego što mu
je vojska oduzela pravo da se politički okuša na izborima. Vjerujem
da, ako bi se islamske organizacije moglo ohrabriti da osnuju svoje
stranke i ako te stranke, ne preko noći nego postupno izborima dođu
na vlast, da će postati umjerene. Možda ne uvijek, nema pravila. No
općenito za skupine koje sudjeluju u demokratskom procesu, vrijedi
pravilo da se prilagode.
-Zapad drži islam neumoljivim protivnikom globalizacije i
modernizacije svijeta koje potiče Amerika. Bi li islamski pokreti
ipak mogli imati ulogu u procesu modernizacije muslimanskoga
svijeta?
=Postoje područja gdje islamske skupine provode modernizaciju. Ne
traže sve skupine povratak u sedmo stoljeće. Neke traže otvaranje
političkih sustava. Jedna od njihovih želja je poštivanje ljudskih
prava. Ne stoga što ih bezuvjetno vodi vjera u demokraciju, nego
stoga što su glavne žrtve nedostatka demokracije i ljudskih prava.
Stoga su postali svjesni značenja tih vrijednosti.
-Države poput Saudijske Arabije ili Iraka sliče strojevima za
represiju koji proizvode radikalnost.
=Te autokracije nemaju budućnost. U najgorima, poput recimo Iraka,
prijelaz u drugi politički oblik vlasti bit će nažalost vrlo
nasilan.
-Ne bi li Sjedinjene Države trebale pridonijeti demokratizaciji
islamskoga svijeta?
=Američka je politika jako ambivalentna. Vjerujemo, naravno, u
demokratske vrijednosti, no problem je koji prioritet među mnogim
prioritetima ima Amerika u toj regiji, kojem će dati prednost. Na
žalost govorimo doduše o ljudskim pravima i demokratizaciji, ali
druge su stvari važnije. U Egiptu, gdje bi predsjednik Mubarak
trebao otvoriti državu i društvo, s američkog je stajališta to
najvažnije za mirovni proces, u Saudijskoj Arabiji najvažnija je
cijena nafte i stabilnost regije. Jednog ćemo se dana morati
odmaknuti od tog stajališta.
Graham Fuller bio je podpredsjednik National Intelligence Councila
i u CIA-i nadležan za Bliski Istok i južnu Aziju. Danas je Fuller
vodeći analitičar u Think Tank Rand Corporation koja je bliska
Pentagonu.
Razgovor s Grahamom Fullerom vodio je Martin Killian.
280122 MET aug 98
Rumunjska: Novi predsjednički izbori u svibnju
Dodikovi zastupnici blokirali rad parlamenta BiH, europski zakoni na čekanju
Gospodarstvo - ukratko do 14,30 sati
Vonn pala na treningu spusta u Cortini
Najmanje dvoje ubijenih u školi u Slovačkoj - TA3
Femi Kuti nastupa 11. ožujka u zagrebačkom Boogaloo klubu
Žena u Puli u romantičnoj i računalnoj prevari oštećena za više od 50 tisuća eura
Frankfurtska zračna luka i u 2024. ispod pretpandemijske razine
Državna matura: Učenici Međimurske najbolji, Ličko-senjske najčešće zadnji
Pula: Hotel Valkane predao zahtjev za izdavanje građevinske dozvole