SPLIT, 27. kolovoza (Hina) - Pokaže li se točnim da je "Crni Peristil", crnu mrlju na splitskom Peristilu, načinila osoba protiv koje je splitska policija podigla kaznenu prijavu, likovnjaci bi se trebali zauzeti za autora, a isto bi
trebao učiniti i Ured za kulturu grada Splita. To je izjavila kustosica Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu Marija Gattin, članica Ocjenjivačkoga suda ovogodišnjega 33. zagrebačkog salona, na kojemu je "Crni Peristil" nagrađen.
SPLIT, 27. kolovoza (Hina) - Pokaže li se točnim da je "Crni
Peristil", crnu mrlju na splitskom Peristilu, načinila osoba
protiv koje je splitska policija podigla kaznenu prijavu,
likovnjaci bi se trebali zauzeti za autora, a isto bi trebao učiniti
i Ured za kulturu grada Splita. To je izjavila kustosica Muzeja
suvremene umjetnosti u Zagrebu Marija Gattin, članica
Ocjenjivačkoga suda ovogodišnjega 33. zagrebačkog salona, na
kojemu je "Crni Peristil" nagrađen. #L#
Splitsko-dalmatinska policijska uprava jučer je podnijela kaznenu
prijavu protiv I.G. (29) iz Zagreba na temelju osnovane sumnje da je
u noći s 10. na 11. siječnja ove godine na središnjemu trgu splitske
Dioklecijanove palače Peristilu, prvorazrednome spomeniku
kulture, prolio crnu boju od čega je napravio mrlju promjera oko
osam metara. Ta intervencija, nazvana "Crni Peristil", nagrađena
je pak na 33. Zagrebačkome salonu, smotri suvremene hrvatske
likovne umjetnosti krajem ovog proljeća.
Marija Gattin, pripadnica tročlanoga Ocjenjivačkog suda koji je
nagradio "Crni Peristil", u današnjoj je izjavi za Hinu odvojila
"umjetničko djelo Crnoga Peristila" od kaznenoga djela oštećivanja
spomenika kulture. Nagrađeno je umjetničko djelo, i to ne sama
mrlja, koja je vrlo brzo uklonjena, nego njezini odjeci u medijima,
odnosno fotografije i izresci iz novina, objašnjava kustosica
zagrebačkoga Muzeja suvremene umjetnosti.
Drži također kako tvorac mrlje nije kanio oskrnaviti znameniti
spomenik, o čemu svjedoči činjenica da je upotrijebio tvar koju je
lako oprati. Naprotiv, htjelo se vidjeti kakve će biti posljedice
toga čina, odnosno njegova recepcija u javnosti, ali i podsjetiti
na "Crveni Peristil", sličnu akciju u kojoj je prije točno trideset
godina isti prostor obojen u crveno, tumači Marija Gattin.
Ocjenjuje također kako je, sa stajališta likovnoga kritičara, u
reakcijama na "crveni" i "crni" Peristil zapazila stanoviti
napredak estetske osjetljivosti javnosti. Naime, 1968. je bojanje
Peristila u crveno proglašeno samo "vandalizmom", dok je 1998. za
crni Peristil ipak postavljeno pitanje "je li riječ o vandalizmu
ili vrsti umjetnosti".
(Hina) pbo/ag il
271725 MET aug 98