SJEDINJENE AMERIČKE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
26. VIII. 1998.
Spašavanje Kosova projekt je cijele Europe
"Naravno da postoje velike razlike između Sjeverne Irske, Bosne i
Kosova, no postoje i sličnosti. U svakom slučaju, etnički ili
religijski sukobi iskorištavani su i otežani sličnim tužnim
slijedom događaja.
Kada umjerene političke sile ne bi uspjele u svojim namjerama,
radikali bi došli na vlast, pristiglo bi oružje od simpatizera iz
inozemstva, nakon napada uslijedila bi osveta a ekstremistički bi
se položaji učvrstili.
Izlaz iz takovog uzročno- posljedičnog zla je težak i složen, kao
što to znamo i iz Daytona i iz Belfasta. Znatni međunarodni pritisci
i potpora nisu ništa manje važni od ustavnog okvira za domaću
izgradnju mira.
Predugo su beogradske vlasti odbijale međunarodno uključivanje u
ono što smatraju svojim vlastitim unutrašnjim problemom. Ovo
stajalište je neodrživo zbog barem tri razloga. Prvo, odražava
zastarjelu koncepciju suvereniteta. U Vijeću Europe- za članstvo u
kojemu Jugoslavija ima aspiracije- mi smo duboko uvjereni kako su
pitanja ljudskih prava naša uobičajena briga a ne isključiva domena
bilo koje države.
Ovo uvjerenje, koje je osnova Europske konvencije o ljudskim
pravima, zasnovano je ne samo na idealizmu nego i na vlastitom
interesu. U današnjoj Europi niti jedna se zemlja ne može osjećati
sigurnom uz šovinističke i autoritarne susjede. To je razlog zbog
kojega se zajedničke vrijednosti nalaze u središtu novog
sigurnosnog sistema kojega Europljani pokušavaju sagraditi.
Drugo, represija na Kosovu imala je značajnog utjecaja na ostale
europske države znatno prije nego što je započeo najnoviji val
nasilja. Van Jugoslavije živi nekoliko tisuća Kosovara.
Treće, samovoljnost nije realistična opcija za Beograd. Ako žele
pronaći izlaz iz jugoslavenskog siromaštva i samo- izolacije,
čelnici se ne mogu jednostavno pretvarati kako prihvaćaju temeljne
standarde. Tako se moraju ponašati i u praksi.
Nakon okončanja Hladnog rata, unutardržavni sukobi i problemi
manjina na europskom su političkom planu postali najveći problem
kao glavna prijetnja sigurnosti kontinenta. Ako se identificiraju
pravovremeno, takove opasnosti mogu biti dočekane uz niz civilnih
mjera.
Najvažnija obrana jest ojačati osnovna sredstva 'demokratske
sigurnosti'. Jačanje zakonodavstva, promicanje (...) vodstva na
koje se može računati na svim razinama te izgradnja neovisnog
sudstvenog sistema neophodni su i neodvojivi elementi u toj
strategiji.
No potrebne su i posebnije mjere koje bi zadovoljile službene
potrebe različitih manjina. Uz mozaik etničkih i jezičnih skupina u
Europi, malo, ako ijedna, država je potpuno homogeno. Zemlja koja
ne može izaći na kraj sa ovakovim različitostima i koja ne može
integrirati svoje grđane na dostojan način prije ili poslije može
biti suočena sa dezintegracijom.
Na Summitu u Beču 1993., Vijeće Europe je dobilo opunomoćenje od
svojih država članica da imenuje ovaj problem. Stvorena su dva nova
ugovora: Europska povelja za regionalne i manjinske jezike
(European Charter on Regional and Minority Languages) i Okvirna
konvencija za zaštitu nacionalnih manjina (Framework Convention on
the Protection of National Minorities).
Obje na snagu stupaju ove godine a primjenu će nadgledati neovisni
stručnjaci.
Mnoge države tek trebaju usvojiti ove konvencije. Pitanje je
osjetljivo i ponekad dotiče, ili se tako smatra, ustaljene
koncepcije zemlje kao države- nacije.
Cilj je borba protiv ksenofobije i nepovjerenja između
tradicionalno sukobljenih naroda i ojačati prekograničnu suradnju
kao i lokalnu i regionalnu demokraciju. Važan zadatak je povijesno
obrazovanje učiniti predmetom koji će otvarati oči a ne zatvarati
ih.
Mnoge europske države su pomoću ustavnog inženjeringa određenim
područjima i manjinama osigurale poseban status. Nekolicini
novoosnovanih demokracija pomaže Venecijanski odbor za
demokraciju putem zakona Vijeća Europe (Council of Europe's Venice
Commission on Democracy Through Law), skupina stručnjaka za
ustavno pravo.(...).
Borbe na Kosovu odvijaju se oko pitanja smostalne vlade. Za
kosovske Albance, ponovna uspostava autonomije nije dovoljna. Za
Srbe, neovisnost je nezamisliva.
Jaz između ova dva naizgled nepomiriva stajališta nije
nepremostiv. Nedavno europsko iskustvo, od Sjeverne Irske do
Moldavije, pokazuje kako se do riješenja po mjeri ipak, teškom
mukom, može doći.
Jugoslavenski čelnici možda i jesu nadomak ugušenja otpora na prvim
crtama bojišnice, no mogu li ikada više uspostaviti jedinstvo
zemlje?
Osim ljudskih žrvtava, glavni gubitci u ratu jesu mentalni i
moralni. Uspostava povjerenja i poštovanja ljudskih prava moraju
biti osnovni ciljevi bilo kakove strategije za oporavak",
zaključuje Daniel Trschys (generalni tajnik Vijeća Europe).
270144 MET aug 98
Bugarski parlament potvrdio novu vladu
HDZ: Sisačkim odgojiteljicama se nezakonito obračunavaju plaće
Inflacija u prosincu 3,4 posto - druga procjena
Renault blago povećao prodaju u 2024.
ISPRAVAK VIJESTI: Najava događaja - kultura - za četvrtak, 16. siječnja
Benetton zatvara tvornicu u Osijeku, otkaz za više od 260 radnika - sindikat
Čak 600 policajaca na ogledu košarkaške Eurolige u Parizu
Više od 150 osoba učilo hrvatski jezik na Sveučilištu Magellanes u Čileu
Počinje energetska obnova zgrade gradske uprave u Grubišnom Polju
Francuska: Predsjednica parlamenta upozorava na rizik izglasavanja nepovjerenja vladi