NJEMAČKA
DIE WELT
26. VIII. 1998.
Osovine kriza
"Gledano u povijesnim okvirima, Njemačka se u razdoblju između
1989. i 1991. g. našla u sretnom položaju jer su devize nacionalnog
ujedinjenja posredstvom tržišne privrede i demokracije nakon
raspada sovjetskog carstva i socijalista napredovale do statusa
svjetskih deviza. Stvari su napokon došle na pravo mjesto. Činilo
se da su vlastiti interesi zaštićeni planetarnim konsenzusom.
Stanje se u međuvremenu promijenilo. Društvovno kroćeni
kapitalizam, demokratska pravna država i baklja ljudskih prava
naišli su na putu univernalnog širenja na prepreke i
protukretanja.
'Globalizacija' očituje napukline. Bila je utemeljena na zapadnim
gospodarskim probitcima ali je potom - radi uzvišenijeg opravdanja
- opterećena citiranim kanonom liberalnih vrijdnosti. Njezina
misija podsjećala je na mirovni program predsjednika Woodrowa
Wilsona iz 1918. g. Njegov kasniji učenik, Amerikanac Francis
Fukuyama, prognozirao je 1992. g. kraj revolucija, 'gospodarsku
sublimaciju' rata i širenje demokracije kao 'jasno definiranog
političkog cilja, kojem zajednički teže različite regije i kulture
širom svijeta'.
Objava 'kraja povijesti' odjeknula je u ušima poviješću
opterećenih Nijemaca poput radosne vijesti. Nitko nije očekivao
takav završetak dijalektike, i vjerojatno su upravo zato zbivanja
od studenog 1989. g. naovamo opremljena epitetom 'povijesni' - u
smislu najvišeg dostižnog cilja i konačnog završetka. Stoga je
zavladala još dublja tišina kada je nakon bitke protiv Saddama
Husseina i Bushove objave 'novog svjetskog poretka' u ožujku 1991.
g. započeo niz balkanskih ratova. Rat, već uvršten u kategoriju
starog željeza, podigao je glavu upravo u Europi. Reakcija je bila
prožeta neodlučnošću i uvrijeđenošću. Američki ministar vanjskih
poslova James Baker bijesno je Balkan proglasio 'kolijevkom
ratova'.
Kolijevka danas izgleda uistinu pretrpano; rat i krize zasnivaju
obitelji i nadijevaju sebi brojna imena. Njemački interes u periodu
boljih nadanja sastojao se u miru u organizaciji države i u osjećaju
pripadnosti koji nadilazi granice. Težište je bilo na Europi i
pripadništvu čitavom svijetu, pri čemu su crte plemenitog
samoporicanja, naglašavanja zajedničkih točaka s ostalim ljudima,
pa i nepovratne integracije svjesno potiskivale u drugi plan
nacionalni, egocentrični pojam 'dobro shvaćenog' interesa. Ostali
- bilo da je riječ o Francuzima, Rusima, Amerikancima a kamoli
Arapima i Kinezima - nikada nisu dijelili to euforično stajalište
ali lijepe ideje - kao što je poznato - rezultiraju nekom vrstom
zaslijepljenosti koja se - srećom po njih - rijetko tumači kao
pogreška a u većini slučajeva kao zaljubljenost.
Umjetno svjetlo, koje je od 1989. g. odozgo istodobno obasjavalo i
uljepšavalo svjetsku pozornicu, zasjenili su pravi požari. Krize
se okupljaju duž dvije osovine. Jedna se proteže od istočne Azije do
Europe, izbacujući u prvi plan gospodarsku kategoriju: zapadni
usadak kapitalističkoga gospodarstva proizveo je divlje izrasline
ili je odbačen kao u slučaju Rusije i Kine, gdje je povijesno mjeriv
rok za prilagodbu krajnje discipliniranim tržišnim reformama
nedopušteno prekoračen. Vrlo je raširena bojazan od širenja ruskog
financijskog kaosa na domenu politike ali taj strah istodobno
prikriva činjenični obratni redoslijed: nomenklatura je
promijenila dlaku a ne politiku.
Druga osovina krize na jugoistočnoj i južnoj zemljopisnoj širini
ima naizgled kulturno-političku dimenziju. Riječ je o
zastranjenjima islamsko-arapskog i afričkog svijeta, koja prati
opasnost rata u svim njegovim oblicima, te povijesne neuroze i
genocidni izgredi. Francisa Fukuyamu, koji je smatrao da se
najrazvijeniji, liberalni čovjek može boriti još samo protiv sebe
samog, zamijenio je Samuel P. Huntington. U njegovoj
revizionističkoj viziji razdjelnice više međusobno ne odvajaju
ideologije već vjerom prožete kulture, koje jedna prema drugoj
nastupaju neprijateljski poput europskih država u 19. stoljeću.
Slika svijeta kao globalne frakture pruža novi poticaj interesnoj i
koalicijskoj politici kraja stoljeća. Budući da je njemačka
politika odanija ugroženom univerzalističkom mirovnom poretku
nego njegov američki začetnik, jer smatra obranu tog poretka
iskupljenjem i jamstvom trajne sreće, povratak u nekadašnju
stvarnost posebno joj teško pada. Njemačka smatra da bi bilo upravo
nečasno uključiti etničke sukobe, vjerske nesuglasice, nejednako
priznavanje jednakih ljudi u koncept političkog djelovanja i time
se pokoriti prilikama odnosno određenim zahtjevima.
Osovine kriza završavaju u Europi gdje Njemačka mora odrediti svoj
interes. Naš je pogled usmjeren prema istoku i baltičkom prostoru.
U tom okružju, uvjetovanom ujedinjenjem, stabilnost Rusije nameće
se kao prioritet. U kontekstu nestabilne Rusije aktualna pitanja
poput kontrole naoružanja, kritičnog Balkana i istočnih dijelova
EU, uključujući Finsku i baltičke države, poprimaju obilježja
rizika. Bez obzira na to tko i kako vlada Rusijom, Berlin će biti
prisiljen angažirati SAD i većinu članica EU u interesu stabilnosti
istoka.
U osvrtu na stanje na jugu, pozornost privlači razlika između
islama i islamizma, kontakt s Iranom i suradnja Francuske i SAD u
Africi, gdje uslijed prijetećih ratnih požara opcija organiziranog
suzbijanja sukoba preteže moguće prednosti intervencije. Mjerilo
djeovanja jest zaštita pozicije zemlje u okružju rasplamsalih
sukoba, čiju tendenciju širenja nije moguće previdjeti", upozorava
Herbert Kremp.
270023 MET aug 98
Uhićena majka djeteta za kojim se traga u Savi
Energetski će se obnoviti zgrada Gimnazije i Strukovne škole Gospić
Veleposlanstvo SAD u BiH zastupnicima: Ili ste s nama ili na strani Rusije
Puljak: Incident u školi u Splitu "jako ozbiljan"
VLADA Utvrđen popis od 32 nekretnine od strateškog značaja za državu
SKV: Hrvatska u 12,30 sati
SKV: Sport u 12.30 sati
SKV: Svijet u 12,30 sati
Na Adventu u Varaždinu 2024. rekordnih 200.000 posjetitelja, oboreni i drugi rekordi
Koordinacija HVO-a traži procesuiranje desetaka masovnih zločina nad Hrvatima u BiH