NJEMAČKA
DEUTSCHE WELLE
25. VIII. 1998.
Lijepi privid i loše ocjene
"Oštra kritika kojom je Europska komora za reviziju popratila
upotrebu financijskih sredstava Europske unije za obnovu Bosne i
Hercegovine ponovno je bacila loše svjetlo na rad Europskog
povjerenstva. Revizori su govorili o nesposobnosti uprave EU da
reagira na posebnosti zadaće. Ta je nesposobnost prouzročila ne
samo materijalnu već i političko-moralnu štetu. Nastup EU u ulozi
najvećeg financijera lijep je privid a loše su ocjene za provedbu
stvarnost. To se događa upravo u trenutku kada je na potezu od
Balkana preko Bliskog istoka do Afrike potreban čitav spektar
potpore gospodarskog diva EU radi jačanja političke i gospodarske
stabilnosti. Nadalje, u EU istodobno jača zahtjev za povratom
ovlasti s bruxelleskih vlasti na pojedine članice. To je pitanje
već sada stalna tema na području pomoći EU pri razvoju. Krajem
listopada bit će čak održan poseban sastanak na vrhu šefova država i
vlada, koji bi se trebao pozabaviti pitanjem ne bi li svemoćna
birokracija EU trebala smršaviti radi povećanja djelotvornosti i
pojačano prenijeti svoje nadležnosti na nacionalne uprave, što bi
bio logičan potez s obzirom na veću blizinu tih tijela u odnosu na
građane.
Bruxellesko povjerenstvo pokajnički je priznalo neuspjeh u slučaju
Bosne, pohvalivši se poboljšanjem kako bi povećalo transparentnost
i učinkovitost pomoći EU. No, negativna slika koju su birokrati EU i
njihovi vanjski pomoćnici posredovali protekle dvije godine na
području bivše Jugoslavije uvjetovana je čitavim nizom čimbenika.
Nesposobnost počinje na razini vodstva, u Bruxellesu i na samom
terenu. Svi se rađe bave politikom nego da se brinu za prokleto
nužne sitnice. Mnogo toga odnosi se i na ostale zemlje i dijelove
zemaljske kugle gdje se EU angažira u pružanju pomoći pri razvoju i
humanitarne pomoći i otklanjanju posljedica katastrofe. S jedne
strane treba spomenuti inzistiranje Vijeća ministara i - u
slučajevima kada je treba konzultirati - Europske skupštine na
sudjelovanju u donošenju odluka. Dok je skupština načelno sklona
velikodušnosti pri pružanju pomoći trećim zemljama jer
odgovarajućim financijskim sredstvima uglavnom upravljaju
iskusne nevladine organizacije, Vijeće ministara EU vrlo
cjepidlačno inzistira na poštivanju takozvanih procedura dodjele
financijskih sredstava. Predstavnicima zemalja-članica strašno
je važno da se pri dodjeli narudžbi kao i pri raspisivanju javnih
natječaja EU poštuje opće uvriježena proceduralna pravila. To
znači da se za takve narudžbe - uz malobrojne iznimke - mogu
natjecati samo poduzeća iz EU. To načelo vrijedi i za isporuke
materijala. Uz iznimku Visokog povjerenstva UN za izbjeglice
(UNHCR)i ECHO, organizacije EU za humanitarnu pomoć, to vrijedi i
za nevladine organizacije. Bit stvari: nakon napornog i
dugotrajnog natezanja novac uglavnom ostaje u članicama EU. Zato
je, primjerice, Radnički samarićanski savez, koji se u Njemačkoj
obično brine za spasilačke zadaće, prijevoz bolesnika i njegu
starijih osoba, i dobio od Povjerenstva EU poseban dodatak za
program obnove u hrvatskoj istočnoj Slavoniji. Po izvješću
revizora EU u tom su projektu zbog loše pripreme postignuti tek
malobrojni rezultati. Tamošnji činovnici EU mogu na terenu
odlučivati što s koliko novca gdje i kako treba učiniti praktički
samo u okviru vlastite skromne priručne blagajne. Nakon kritike
revizorske komore njihov bi limit trebao biti povećan. Osim toga,
ubuduće bi primjenu financijskih sredstava na terenu trebao
nadzirati i veći broj činovnika EU. No, ti će kadrovi zbog slabog
poznavanja prilika u zemlji i zbog nepoznavanja jezika biti upućeni
na mjesne snage ili na mjesnu upravu kojoj, naravno, moraju slijepo
vjerovati. Naravno, među navodno humanim ljudima u i izvan EU, koji
su spremni pomoći, ima i takvih koji smatraju da su naišli na zlatnu
žilu. Savjetnici i stručnjaci, često samozvani ili opremljeni
dvojbenim preporukama nacionalnih vlasti, nameću se činovnicima EU
na terenu i u Bruxellesu. Bakšiš je također u većini slučajeva
uvriježen mjesni i nacionalni običaj.
To pokazuje čitav spektar i rizik takvog poduhvata. EU može
pripomoći u vlastitim redovima i pri vlastitoj proceduri. Za
ostatak vrijedi pravilo da pružanje pomoći ne smije zakazati čak i
ako promjene nabolje nisu moguće", piše Heribert Korfmacher.
260146 MET aug 98
Renault blago povećao prodaju u 2024.
ISPRAVAK VIJESTI: Najava događaja - kultura - za četvrtak, 16. siječnja
Benetton zatvara tvornicu u Osijeku, otkaz za više od 260 radnika - sindikat
Čak 600 policajaca na ogledu košarkaške Eurolige u Parizu
Više od 150 osoba učilo hrvatski jezik na Sveučilištu Magellanes u Čileu
Počinje energetska obnova zgrade gradske uprave u Grubišnom Polju
Francuska: Predsjednica parlamenta upozorava na rizik izglasavanja nepovjerenja vladi
Sabor: Raste broj članova dobrovoljnih mirovinskih fondova
MojPosao: "Lead developeri" lani s najvišim plaćama, najpotplaćeniji frizeri
Izrael optužio Hamas za odustajanje od dijelova sporazuma o primirju