FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

FRANCUSKA-LIBERATION OD 25.8.98. AUSCHWITZ

FRANCUSKA LIBERATION 25. VIII. 1998. Raspela razdora u Auschwitzu "Od 14. VI. Kazimir Switon, bivši borac protiv komunizma, stručnjak za štrajk glađu i utemeljitelj prvih otvorenih tajnih sindikata u Šleskoj koncem sedamdesetih, promatra križeve postavljene na zemljištu bivše šljunčare na rubu bivšeg nacističkog logora Auschwitz. Šator urešen bijelo-crvenim zastavama i znakom njegove organizacije Pokreta za zaštitu poljskog naroda, služi mu istodobno kao kuća i mjesto za tiskovne konferencije. S ključem od ulaznih vrata sa željeznim šipkama u rukama, Switon je jedini samoproglašeni gospodar ovih osam tisuća četvornih metara koji s jedne strane graniče sa zidom logora iza kojega se vidi zatvor smrti, a s druge bivši karmel Auschwitz koji je preseljen prije pet godina. Jan Garstka, 76-godišnji umirovljenik koji živi u susjednom selu Brzezinki (poljski naziv za Birkenau) gdje je bio smješten pomoćni logor Auschwitz II., odgovorio je na Switonov poziv i donio križ. 'Tako malen!', kaže mu Switon gledajući raspelo od gotovo dva metra, 'treba nam križ od najmanje tri metra'. Malene križeve više i ne računa, njegov je cilj postaviti 152 križa u spomen na 152 poljska politička zatočenika koje su Nijemci tu strijeljali 1941. Switon pušta čovjeka da uđe, daje mu lopatu i pokazuje mjesto na kojemu može kopati i postaviti svoj križ. 'Nedavno sam popravljao ženin grob, kaže umirovljenik, ovaj križ više nije služio ničemu; tu, na mjestu poljskih mučenika, on će omogućiti da branimo vjeru naših otaca protiv napadaja neprijatelja naše vjere. Nećemo valjda dopustiti židovima da odlučuju što ćemo činiti u vlastitoj zemlji', kaže. Jan je na koncu zadovoljan, njegov križ nije jako daleko od velikog, takozvanog 'papinskog' križa koji je usred područja nazvanog 'Dolina križeva'. Taj križ visok preko osam metara povod je novome sukobu između židova i Poljaka, jedva pet godina nakon afere s karmelom. On je bio postavljen na oltaru na kojemu je 1979. Ivan Pavao II. slavio misu u logoru Birkenau prigodom prvog posjeta Poljskoj. Devet godina kasnije, u doba afere karmel, župljani su ga izvukli s jednog skladišta i bez odobrenja vlasti postavili na mjestu koje je tada bilo vrt redovnica. Karmel je na koncu preseljen 1993. na zahtjev židovske zajednice, na temelju sporazuma sklopljenog između Vatikana i poljske Katoličke Crkve. Ali križ je ostao. Danas ultrancionalist Switon kaže da jedan od potpisnika sporazuma, kardinal Franciszek Macharski, nadbiskup Krakova kojemu pripada i Oswiecim, 'nije imao pravo odlučivati u ime čitavog poljskog biskupskog zbora'. Drugi aktivist Socijalnog odbora za obranu križa kaže da je 'Papa učinio veliku pogrješku kada je popustio židovima. Oni žele ukloniti naš križ, onda će navaliti na crkvu u Brzezinki za koju misle da je preblizu logoru. Jednog će dana imati čitavu Poljsku'. Prema mišljenju židova, 'papinski' se križ izdiže nad logorom i mora se ukloniti. Područje koje je za njih najveća židovska grobnica na svijetu - tu je u plinskim komorama našlo smrt gotovo milijun žena, muškaraca i djece - ne smije imati nikakvo vjersko obilježje. Poljaci pak primjećuju da je papinski križ izvan područja logora i da imaju pravo odati počast svojim žrtvama. K tomu, Papa ih je tijekom svog zadnjeg puta pozvao da 'brane križ u svom životu, u školama i na javnim mjestima'. Njegovu teološku poruku doslovno su shvatili ljudi poput Switona, kao i radikalna katolička postaja Radio Marija i njezino glasilo, dnevnik 'Nasz Dziennik' (nacionalistička desnica). Ovoga je vikenda skupina skinheadsa čak došla da postavi križeve. Ipak, većini Poljaka je teško shvatiti zašto jedan križ smeta židovima da bi molili. 'Ako žele, mogu tu postaviti Davidovu zvijezdu, mi ćemo se moliti ispred našega križa, a oni ispred svoje zvijezde', kažu. No za mnoge je židove križ simbol progona kojih su bili žrtve dvije tisuće godina. Njegova je nazočnost nedopustiva i zbog teoloških razloga: 'Naša nam vjera brani da se molimo drugim bogovima', objašnjava veliki poljski rabin Menachem Joskowicz. Rabin želi da čitavim područjem logora po redu upravljaju zemlje čiji su građani pogubljeni u Auschwitzu. Zamisao su odbacile sve židovske zajednice u Poljskoj koje su izjavile da područje mora pripadati isključivo poljskim vlastima. No mišljenja su različita. 'Ovo je mjesto univerzalno, ono pripada čitavom svijetu. Njime bi trebao upravljati međunarodni odbor, primjerice UN', kaže direktor izraelske srednje škole koji je šesnaestogodišnjake doveo u posjet logoru. Prijedlozi o preseljenju velikog križa koje iznose poljske vlasti, neki biskupi i katolički krugovi čine još krutijima radikale kojima su se pridružili integristi msgr Lefebvrea koji su podigli križ od pet metara, najviši nakon 'papinskog'. Pred težinom problema vlasti su nedavno upozorile na ugovor o zakupu dotičnog zemljišta. On je potpisan prije odlaska sestara 1993. između karmela i udruge ratnih stradalnika koja podupire branitelje križa i daje slobodne ruke Switonu. Država je ove godine službeno postala vlasnikom zemljišta, ali mora pričekati završetak dugih parbenih postupaka da bi u potpunosti zagospodarila njime. Predsjednik udruge stradalnika Mieczyslaw Janosz već je najavio da će se boriti do kraja. K tome, njega u Poljskoj jako kritiziraju jer je tisak otkrio da je kao bivši časnik komunističke političke policije bio umiješan u pronevjeru novca. Neki u ovoj aferi vide izazov komunista koji uoči ulaska Poljske u NATO i EU žele okaljati njezinu sliku. Poljski biskupski zbor koji je podijeljen na tradicionaliste i liberale mora u srijedu izreći svoje mišljenje, i nalazi se između čekića i nakovnja. 'Jedno je sigurno, u Auschwitzu će biti još vruće', kaže Switon. On nestrpljivo očekuje dolazak newyorkškog rabina ekstremista Avi Weissa koji je najavio svoj dolazak i prosvjed protiv križa", kaže se u napisu Maje Zoltowske. 260057 MET aug 98

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙