BRITANSKI RADIO - BBC
23. VIII. 1998.
Pregled tiska
Britanski tjednici danas donose opširne izvještaje, analize i
komentare o američkim raketnim napadima na ciljeve u Afganistanu i
Sudanu, za koje američka vlada tvrdi da su logori za obuku terorista
kojima upravlja prognani Saudijac Osama bin Laden, kojega
Amerikanci smatraju odgovornim za nedavne bombaške napade na
američke ambasade u Keniji i Tanzaniji. 'The Independent on Sunday'
tako piše da su Sjedinjene Države jučer pokrenule akciju za
zapljenu bin Ladenova imutka. Američka vlada zabranila je
transakcije između američkih tvrtki i pojedinaca povezanih s bin
Ladenom. List kaže kako je sad jasno da kampanja protiv bin Ladena
traje već najmanje godinu dana, dosad se to uglavnom odvijalo u
tajnosti zbog razloga sigurnosti, ali i zato što Washington nije
htio dovoditi Saudijsku Arabiju u neugodnu situaciju. Bin Ladenova
obitelj ima veliku građevinsku kompaniju u toj zemlji, zaključuje
'The Independent on Sunday'.
'The Sunday Times' u svoj izvještaju tvrdi kako Osama bin Laden ima
u Britaniji svoju bazu za financiranje globalne mreže islamskih
fundamentalističkih organizacija. Tvrdi se da bin Ladenov imutak
vrijedi 150 milijuna funti, a od toga je dio u Britaniji. List
također piše pozivajući se na izraelske obavještajne izvore, da je
bin Laden izbjegao američkim raketama kad je isključio svoj
satelitski telefon, kojemu su Amerikanci bili na tragu. Izraelci
tvrde da su američki operativci znali gdje se nalazi bin Laden u
krugu od deset metara, dok se on služio satelitskim telefonom. No,
telefon je isključen u četvrtak, samo nekoliko sati prije američkog
napada na njegov logor u Afganistanu. Drugi izvori pak kažu kako je
bin Laden pretpostavljao da napad predstoji pa je pobjegao,
prepuštajući sudbini svoje sljedbenike, zaključuje 'The Sunday
Times'.
'The Observer' se osvrće na drugi američki raketni napad na ciljeve
u Sudanu. List kaže kako je predsjednik Clinton znao kako je napad
usmjeren na civilni cilj kada je naredio da se rakete ispale na
sudansku kemijsku tvornicu. Prema dostupnim podacima, u tvornici
nije bilo nervnog plina, a dva britanska stručnjaka koji su nedavno
radili u toj tvornici, jasno su rekli kako ona nije nikakva vojni
pogon, kaže dalje 'The Observer'. Amerikanci tvrde da je tvornica u
sjevernom Kartumu proizvodila sastojke sa smrtonosnim bojnim
otrovom VX, no sudanska uvjeravanja da tvornica proizvodi oko 50
posto ljekova za potrebe te zemlje mnogo su bliže istini. To će
otkriće, smatra list, produbiti krizu u odnosu Sjedinjenih Država s
njihovim muslimanskim saveznicima koji traže da predsjednik
Clinton iznese čvrste dokaze da su napadi bili legitiman odgovor u
ratu protiv međunarodnog terorizma. 'The Observer' također kaže
kako su izvori bliski bin Ladenu izjavili da britanski ciljevi neće
biti meta uzvratnih mjera. Bin Laden je navodno telefonom nazvao
urednika jednog arapskog lista sa sjedištem u Londonu i rekao je
kako jedino želi udariti po Sjedinjenim Državama i Izraelu,
zaključuje 'The Observer'.
Samo 'The Independent of Sunday' od nedjeljnih listova piše o
Kosovu. Paul Wood, autor je reportaže pod naslovom 'Kosovske
redovnice uzele pištolje u ruke'. Riječ je o devet redovnica iz
manastira Dević koje su nabavile automatske pištolje kalibra 9 mm.
Većinu godine njihov je manastir bio na teritoriju pod kontrolom
Oslobodilačke vojske Kosova'. Za vrijeme nedavne ofenzive to su
područje zauzele srbijanske snage i za redovnice to je bila pobjeda
protiv starog neprijatelja. Na ploči na manastirskom zidu piše kako
su glavninu originalne zgrade iz 14. stoljeća uništili 1941.
albanski gerilci. Sad se kraj manastira nalazi policijski bunker, a
povremeno i još masivnije utvrde. 'To su samo mali pištolji, a ne
velike puške,' kaže sestra Anastazija, 'mi smo sve žene, prolazimo
kroz šumu do svoje zemlje i zato imamo pištolje. Ovdje se vodi rat'.
Autor članka u 'The Independentu' je kazao kako međunarodni
službenici koji pokušavaju ishoditi sporazum za Kosovu uviđaju da
je Oslobodilačka vojska Kosova doduše pretrpjela nekoliko teških
udaraca u nedavnoj srpskoj ofenzivi, ali su njezini borci
disciplinirani i motivirani. Pokušaj međunarodne zajednice da
privuče albanske pobunjenike i njihove predstavnike za
pregovarački stol nisu uspjeli. Amerikanci se nadaju da će
pregovarački tim Ibrahima Rugove kojega mnogi u vrhu Oslobodilačke
vojske Kosova smatraju izdajnikom, hoće sklopiti nagodbu koja će
uvjeriti Albance da odbace oružje, ali na Kosovu svi očekuju dugi
rat, zaključuje Paul Wood u 'The Independent on Sunday'(...)
22. VIII. 1998.
Pregled tiska
Naslovnim stranicama britanskih ozbiljnijih listova dominiraju
napisi o posljedicama američkih raketnih udara na ciljeve u
Afganistanu i Sudanu, a neki listovi poput 'The Guardiana'
posvećuju čak četiri pune stranice. Premda nekolicina listova
izvješćuje o povoljnim reakcijama, poglavito u Americi i
Britaniji, naslov na prvoj stranici 'The Independenta' podvlači
posljedice s kojima se sada sučeljava Amerika, a taj naslov sažima i
ton mnogih drugih napisa u britanskim listovima. Tako 'The
Guardian', primjerice, donosi fotografiju demonstranata u
pakistanskom gradu Karachiju kako spaljuju američku zastavu. 'The
Times' pak objavljuje izvješće svojeg dopisnika koji se nalazi na
granici između Pakistana i Afganistana i koji piše o problemima
stranaca koji bježe od protuzapadnih prosvjeta.
U svom uvodniku 'The Times, međutim tvrdi da je sila bila jedina
opcija koju su još imale Sjedinjene Američke Države u svojim
pokušajima da obuzdaju djelatnosti saudijskog disidenta u egzilu
Osame bin Ladena. List međutim dodaje kako se vojne udare mora
poduprijeti pojačanom aktivnošću u mirovnom procesu na Srednjem
istoku.
List 'The Guardiana' dolazi do sličnog zaključka premda osuđuje
američke napade, ističući da će oni vjerojatno više potaknuti nego
odvratiti teroriste. List 'The Financial Times' uspoređuje
američke reakcije s posljedicama prošlotjedne eksplozije u
Sjevernoj Irskoj. List tvrdi kako pomirba do koje je došlo poslije
eksplozija u gradu Omagh podvlači nedostatak potpore za Ameriku u
arapskom svijetu, koja je bitna ako se želi dobiti rat protiv
terorizma, stoji među inim u listu 'The Financial Times'.
Bombaški napad u gradu Omagh u Sjevernoj Irskoj i dalje dobiva
prostora na naslovnim stranicama britanskih listova, premda danas
zbog drugog razloga. Listovi 'The Express', 'The Daily Telegraph' i
'The Independent' donose fotografije žene koja ja rodila svoje
dijete samo nekoliko dana pošto je ranjena u rečenoj eksploziji
bombe. 'The Express' naziv dva dana staru djevojčicu Nicole Aimary
bebom nade, dok 'The Daily Telegraph' navodi riječi njezina oca
koji je također bio ranjen u eksploziji, a koji je rekao kako se nada
da će ona odrastati bez nasilja i bez bombi.
Na stranicama posvećenim komentarima i analitičkim tekstovi list
'The Financial Times' donosi zanimljiv tekst o problemu secesije s
kojom su sučeljene neke zapadne federacije poput Britanije,
Francuske ili Španjolske, ali koje o tome ne žele ni razmišljati.
Autor teksta, međutim, ne ulazi u probleme spomenutih zemalja, nego
se osvrće na odnose Quebeca i kanadske vlade koji bi, kako drži
autor Edward Olden, mogli biti dobar primjer za rečene zemlje. List
podsjeća svoje čitateljstvo da je ovog tjedna kanadski Vrhovni sud
pokušao učiniti nešto što dosad nije učinio niti jedan vrhovni
tribunal neke zemlje, a to je javno iznijeti kako bi se neka zemlja
mogla zakonski i mirno razdružiti. Zaključke kanadskog Vrhovnog
sud pomno će proučiti druge zemlje u kojima su aktivni
separatistički pokreti kao što su Britanija, Španjolska i
Francuska, piše dalje 'The Financial Times'.
Kanadska vlada nadala se da će Vrhovni sud jasno odbaciti tvrdnje
Quebeca kako ima pravo na unilateralno odcjepljenje. To se i
dogodilo, piše 'The Financial Times'. Međutim, vlada u Otawi dobila
je i nešto čemu se nije nadala. Dobila je ono što je Jaques Brassar,
quebečki ministar za međuvladine odnose, nazvao priznavanje
demokratskog legitimiteta procesa temeljem kojega bi Quebec
jednoga dana mogao napustiti Kanadu, čitamo među ostalim u 'The
Financial Timesu.'(...)
21. VIII. 1998.0
Pregled tiska
Američki zračni napadi na terorističke ciljeve u Afganistanu i
Sudanu dominiraju naslovnim stranicama i uredničkim komentarima
svih britanskih dnevnih listova. Tabloidi bez ustručavanja ukazuju
na veze između odlučne vojne akcije i teške situacije u kojoj se
predsjednik Clinton nalazi zbog skandala glede njegove veze s
Monicom Lewinsky, bivšom pripravnicom u Bijeloj Kući. 'The Sun',
najtiražniji od svih britanskih tabloida kaže da se u trenutku kada
je gospođica Lewinsky po drugi put pred velikom porotom svjedočila
o seksualnoj vezi s američkim predsjednikom, prirodno javlja
sumnja da su napadi samo cinična predstava kojoj je cilj da američki
predsjednik nakon tjedna punog poniženja popravi svoj imidž.
'The Daily Mail' i 'The Express' također ističu da kritičari
predsjednika Clintona špekuliraju o razlozima zašto su napadi
upravo sada izvedeni. Cinici će reći da je predsjednik Clinton
učinio ono što su učinili svi američki čelnici suočeni s osobnom
političkom krizom kod kuće, skrenuo je pažnju na vanjsko-politički
problem, stoji na početku uredničkom komentara lista 'The
Guardian', u kojemu se prognozira da će ovaj potez Clintonu
donijeti jedino nove probleme u vanjskoj politici. Napadi na
Afganistan će baciti sjenu na pokušaje da se uspostave novi odnosi s
Teheranom, a neće ni na koji način olakšati mirovni proces na
Srednjem istoku. Udari na navodnu tvornicu kemijskog oružja u
Sudanu izazvat će provale bijesa, čak i neslaganja u europskim
metropolama. No za gospodina Clintona odlučna akcija znači i jasnu
demonstraciju da bit institucije američkog predsjednika čini
daleko više od prvog DNK testa uzetog u Bijeloj kući, zaključuje se
u uredničkom komentaru 'The Guardiana'.
'The Independent' drži da je cilj američkih zračnih udara bilo
dokazati da je Amerika spremna braniti svoje interese usprkos
trenutnoj preokupaciji s temama ispod pojasa. Do sličnog zaključka
dolazi i 'The Daily Telegraph', koji ukazuje na tendenciju
Washingtona da za terorističke napade okrivljuje pojedine islamske
skupine, čime skida odgovornost s država koji tim teroristima
pružaju logistiku i utočište. Sve dok terorističke države budu
koristile ove skupine kao tampon zonu, odnosno kao one koji će na
sebe primiti odmazdu, neće biti prisiljene platiti punu cijenu za
svoja gnusna djela, piše 'The Daily Telegraph'.
Najizravniju podršku američkoj akciji daje 'The Times' u čijem se
uredničkom komentaru kaže da jedino iznenađuje to što je američki
odgovor na napade u Keniji i Tanzaniji bio tako brz i masovan. To je
legitiman i nužan odgovor kojega ne treba držati slijepom odmazdom
za užasne zločine počinjene u Keniji i Tanzaniji. Možda je Osama bin
Laden uistinu pobjegao, kao što su to žustro objavili Talibani.
Amerika se mora pripremiti na tvrdnje da je u napadima poginuo
veliki broj nedužnih civila. Washington će morati izdržati kritike
da je prije vojnih akcija trebalo pričekati s rezultatima istrage,
piše 'The Times' i dodaje da je prevencija u borbi protiv terorizma
najbolja taktika. To nije kraj sage o terorizmu, ali je odlučan
početak američkog uzvraćanja.(...)
(BBC)
GLAS AMERIKE - VOA
22. VIII. 1998.
O novom fenomenu koji se javlja na kraju milenija - privatizaciji
terora - u prilogu Laure Kassman.
"Nakon američkih raketnih napada na terorističke ciljeve i
infrastrukturu u Afganistanu i Sudanu sve je jača i zabrinutost od
osvete. Neki na Zapadu se pitaju jesu li ovakvi napadi - kao kaznena
mjera za bombaške napade na američke ambasade u istočnoj Africi -
uopće učinkoviti i vrijedni rizika. Američki su dužnosnici
upozorili da je opasnost od terorističke odmazde dosta izgledna.
No, Bijela je kuća smatrala da je rizik ipak prihvatljiv, te da
treba izvršiti raketne udare koji bi spriječili buduće bombaške
napade. Američka je vlada napade u Najrobiju i Dar es Salaamu
povezala s Osamom bin Ladenom, bogatim saudijskim disidentom koji
se smatra odgovornim i za niz prijašnjih napada na američke
ciljeve.
Važna poruka teroristima
Kakav je značaj prekjučerašnjih raketnih udara na terorističku
infrastrukturu u Afganistanu, te na jednu sudansku tvornicu za koju
se sumnja da je proizvodila kemijsko naoružanje? Na ovo pitanje
odgovara Bruce Hoffman, profesor Centra za istraživanje terorizma
i političkog nasilja pri Sveučilištu Škotske. Gospodin Hoffman
kaže da američke akcije nisu uništile terorističku mrežu, ali one
teroristima šalju važnu poruku. "Može se reći da bi novi
teroristički napadi uskoro uslijedili, bez obzira na američki
odgovor. Ako ništa drugo, ovako se šalje upozorenje da Sjedinjene
Države neće mirno sjediti i čekati na nove provokacije, već da će na
njih odlučno odgovoriti."
Naručitelj - pojedinac
Većina stručnjaka slaže se da je američka vlada morala odgovoriti
na posljednja dva teroristička napada u Keniji i Tanzaniji, u
kojima je poginulo više od 200 osoba, - Amerikanaca, Kenijaca i
Tanzanijaca. S druge strane, odgovor na teroristički napad prijeti
ulaskom u zatvoreni krug nasilja. Na ulicama arapskih gradova čuju
se opet anti-američke parole, a Washington se kritizira zbog
navodno dvostrukih mjerila koje koristi na Srednjem Istoku. Zbog
toga teško je odgovoriti na pitanje: koje će ciljeve teroristi
izabrati, i kada? Bruce Hoffman kaže da je na pitanje teško
odgovoriti i zbog toga što se priroda terorizma kao političkog
fenomena mijenja. Šezdesetih i sedamdesetih godina teroristi su
izvodili otmice ili bombaške napade, a nakon njih bi, putem medija,
obznanili zbog čega su to učinili. Mnoge od ondašnjih terorističkih
skupina podržavale su određene države. "Osamdesetih godina,
slijedi niz bombaških napada koje izvode terorističke skupine,
čiji identitet ponekad nije baš najjasniji. A u ovom desetljeću
dolazi do novog fenomena - privatizacije terorizma. Umjesto tajnih
organizacija ili nekih otpadničkih država, terorističke akcije
naručuje pojedinac - poput Saudijca Osame bin Ladena."
Suvremeni teroristi okrutniji od onih iz prošlosti
Još veću zabrinutost izaziva činjenica da se također mijenja i
priroda političkog nasilja. "Teroristi danas imaju mnogo manje
skrupula, spremni su nasumce napasti, znajući da će biti mnogo
nevinih žrtava." Problem je i u tome, kaže ovaj britanski
stručnjak, sto većina novih terorističkih skupina nema za cilj
osvajanje vlasti ili postizanje nekog drugog političkog cilja, već
jedino žele osvetu i masovno ubijanje civila. Bez obzira na sve to,
Bruce Hoffman smatra da vlade poput američke ne mogu dopustiti da ih
paralizira strah od moguće terorističke osvete.
(VOA)
RADIO DEUTSCHE WELLE - RDW
21. VIII. 1998.
Birokratska nesposobnost i nemar
"Izvješće Europske revizijske komore o rezultatima koje je
povjerenstvo Europske unije tijekom protekle dvije godine postiglo
u procesu obnove u Bosni i Hercegovini zvuči poput objave bankrota.
Nema gotovo ni riječi o navodnoj djelotvornosti najviših europskih
birokrata. Revizori su konstatirali neuspjehe na svim razinama. Do
kraja 1997. g. ostvareno je samo 31 posto zadanih ciljeva. Revizori
su izradili dug popis nedostataka. Navedimo tek neke primjere: do
kraja 1997. g. novcem EU financiran je popravak 10 tisuća kuća od
kojih je završeno samo njih 6300. Pritom valja napomenuti da je
posrijedi tek dva posto ukupno planiranih postupaka popravka.
U gradu Goraždu trebalo je popraviti 400 stanova u ukupnoj
vrijednosti 2,3 milijuna ecu-ja (1 ecu = 1,98 njemačka marka). No,
uistinu su popravljena samo 42 stana a ostali su ostavljeni
poluzavršeni ili nenastanjivi. Osim toga, povjerenstvo je platilo
gotovo 800 tisuća maraka previše a taj mu novac nije vraćen. U
Stocu, smještenom u mostarskoj regiji, trebalo je biti popravljeno
100 kuća za 1,8 milijuna njemačkih maraka. No, završeno je samo 66
kuća a do rujna 1997. g. ponovno ih je nastanjeno samo 20. Mjesno
hrvatsko stanovništvo protivilo se dolasku bosanskih Muslimana,
zapalivši čak dvije renovirane kuće. U Antunovcu i Ernestinovu
trebalo je 1996. g. biti popravljeno 600 kuća za 5,4 milijuna
njemačkih maraka. No, u rujnu 1997. g. nije bila završena ni jedna
jedina kuća. Mjesne hrvatske vlasti izdale su tek 20 dozvola za
gradnju. Krajem 1997. g. u Bosanskoj Krupi, smještenoj u unsko-
sanskom kantonu, prazno je bilo 40 posto kuća, popravljenih 1996.
g. Po planu popravke krovova u istoj općini, umjesto plaćenih 500
izgrađeno ih je samo 435. Ostatak novca nestao je. Pritom valja
napomenuti da je polovina kuća koje su dobile krov ostala prazna
zbog neuseljivosti. U Velikoj Kladuši netragom je nestalo pola
milijuna maraka, namijenjenih popravci stanova.
U jako razorenom istočnoslavonskom gradu Vukovaru u Hrvatskoj
pokrenut je u srpnju 1996. g. program obnove stanova i opskrbe vodom
i strujom u vrijednosti 10 milijuna maraka. Realizacija tog
projekta započeta je zbog loše pripreme tek početkom 1998. g. Drugi
plan izgradnje stanova u raznim selima istočne Slavonije, ukupno
vrijedan oko 5,4 milijuna maraka, bio je zbog otpora hrvatskih
vlasti na ledu dulje od godinu dana. Po istragama revizora Hrvati su
bili spremni graditi kuće samo za svoje sunarodnjake a ne i za
srpske stanovnike. Moguće je navesti još takvih primjera.
Povjerenstvo EU prebacuje pak krivnju sa svojih na tuđa leđa. U
službenom stajalištu to europsko tijelo sa sjedištem u Bruxellesu
skreće pozornost na jedinstvenost tako opsežne akcije pomoći,
podsjećajući da stoga nije moguće isključiti greške. Pritom je kao
argument posebno istaknuta nesposobnost lokalnih vlasti u Bosni i
Hercegovini i tamošnje nacionalističke svađe, koje su navodno
blokirale i projekte u istočnoj Slavoniji. Naravno, istaknuto je i
inzistiranje članica EU na modalitetima raspisivanja natječaja
koji su uobičajeni pri dodjeli projekata financiranih novcem EU
širom svijeta. Osim toga, povjerenstvo EU skreće pozornost i na
zadane okvire proračuna EU.
Dakle, isprika ima dovoljno. No, one nimalo ne utječu na
konstataciju vrhovnih revizora EU da je program obnove 'zabilježio
tek nizak stupanj provedbe'. Ostali međunarodni financijski i
humanitarni pomagači mogu se pohvaliti daleko boljim rezultatima u
Bosni i Hercegovini. Svjetska banka uspjela je realizirati 52 posto
a američka organizacija US-AID čak 78 posto svojih planova. Bitno
bolji uspjeh - 55 posto realiziranih planova - zabilježen je i na
razini izravne bilateralne pomoći članica EU. Izuzmemo li u okviru
EU područje takozvanih programa temeljne pomoći, koji su po
konstatacijama revizora često dospijevali u pogrešne kanale ili su
se pokazali potpunim neuspjehom, izračunat ćemo da je uistinu
izdano samo 17 posto financijskih sredstava za pomoć pri obnovi,
određenih 1996. i 1997.
U periodu od 1996. do 1999. g. pomoć EU pri obnovi bivše Jugoslavije
predviđa izdvajanje financijskih sredstava u vrijednosti oko 2
milijade maraka (jedna milijarda ecu-ja). De facto je gotovo sav
novac bio određen za Bosnu i Hercegovinu - uz iznimku male svote,
namijenjene Srbima na području još donedavno okupirane hrvatske
istočne Slavonije. U Bosni i Hercegovini 90 posto sredstava
dodijeljeno je pak muslimansko-hrvatskoj federacji dok je
Republici Srpskoj iz političkih razloga u početku pružana tek
humanitarna pomoć. Protekle dvije godine izdvojeno je navodno
nešto više od polovine ukupne svote (točno 554,2 milijuna ecu-ja)
ali tek djelić tog novca upotrijebljen je za konačni cilj
približavanja deklariranom cilj EU - povratku oko 1,3 milijuna
izbjeglih Bosanaca - Muslimana, Srba i Hrvata - iz inozemstva u
matična prebivališta. Paralelan cilj bilo je i pronalaženje ili
popravak nastanjivih smještajnih kapaciteta za oko milijun
prognanika, smještenih u samoj Bosni.
Složenog stanja svjesni su i revizori EU koji su tu ocjenu naveli i u
svom izvješću: 'Izbjeglice su nekada živjeli u gradovima dok su
prognanici za vrijeme rata napustili svoja sela i potražili
relativnu sigurnost u gradovima. Dakle, pretpostavka za povratak
izbjeglica bilo je prethodno pružanje pomoći prognanicima u okviru
Bosne i Hercegovine da se vrate u svoje domove, smještene u
nekadašnjim područjima sukoba'. Ta je zadaća dosada bila jako
teška. Krajem 1997. g. u Bosni i Hercegovini još je uvijek živjelo
800 tisuća prognanika. U Bosnu i Hercegovinu vratilo se samo 200
tisuća izbjeglica. Od ukupno 612 tisuća izbjeglica, njih 263 tisuće
nalazilo se po podacima Visokog povjerenstva UN za izbjeglice u
članicama EU - samo u Njemačkoj živjelo ih je 220 tisuća a 700 tisuća
izbjeglica našlo je po tim podacima trajni smještaj negdje u
svijetu. Težak položaj prognanika i izbjeglica dodatno pojačava
potrebu za što bržom i djelotvornijom međunarodnom pomoći. U želji
da opravda svoj neuspjeh, bruxellesko povjerenstvo spremno poseže
za svakom izlikom. U poglavlju koje nosi naslov 'Čišćenje mina',
istaknuto je, primjerice, sljedeće: 'U okviru svog programa
čišćenja mina... povjerenstvo je jako pazilo da ne bude upleteno u
sumnjive poslove kakvi su na tom području posebno rasprostranjeni.
Stoga je iscrpno provjeravalo podnesene prijedloge, što je katkada
rezultiralo otezanjem'. Prošle godine Bruxelles vjerojatno upravo
iz tog razloga nije uopće izdvojio novac za čišćenje mina iako su
nesreće dan za danom odnosile žrtve i teško ranjavale ljude. Posao
čišćenja mina nastvljen je tek krajem ožujka ove godine.
Povjerenstvo stvara dojam da je uvijek netko drugi kriv što stvari
ne idu po planu. Europski revizori sa sjedištem u Luxemburgu
konstatirali su, doduše, da je uzrok lošeg rezultata jednostavno
nekompetentnost i nesposobnost europskih činovnika i stručnjaka
koje su oni izabrali, uključujući i snage na samom terenu. Osim
toga, u okviru uprave EU zabilježene su i osjetne trzavice između
opće uprave nadležne za obnovu Bosne i podređene povjereniku Hansu
van den Broeku i odjela EU pod nazivom ECHO, zaduženog za pružanje
humanitarne pomoći i povjerenog talijanskoj povjerenici Emmi
Bonino. Ljudi gospođe Bonino bili su po ocjeni revizora bitno
djelotvorniji u primjeni povjerenog novca za pomoć.
Ta je činjenica bitno povezana s kadrovskom strukturom
humanitarnih djelatnika. ECHO radi na terenu, njegovi su ogranci
raspodijeljeni po čitavoj zemlji i ima više stručnjaka i pomoćnika,
dok izaslanstvo EU u Sarajevu ima tek jedan skromni ured s malo
ljudi a bori se i s nedostatnim ovlastima za donošenje odluka.
Najavljena je promjena vezana za posljednji nedostatak. Već prije
nekoliko mjeseci povjerenstvo EU izvuklo je određene konzekvence
iz kritike revizorske komore i iz opetovanih prigovora Europske
skupštine, pojačavši sarajevski ured u pogledu ljudi i ovlasti.
No, prethodno je trebalo uvjeriti Vijeće EU da, primjerice, pri
dodjeli narudžbi za nabavku građevinskih materijala ili bolničkih
potrepština nije moguće postupati po birokratskim pravilima EU o
raspisivanju natječaja. Članice EU ustrajale su pak baš na tim
pravilima budući da - kao i u slučaju ostalih oblika pomoći trećim
zemljama - najveće svote uvijek završavaju u džepovima vlastitih
poduzeća u EU. Na tom području vlada pak živahna konkurencija među
članicama EU koje ljubomorno prate jedna drugu jer se njihovim
nacionalnim poduzećima pruža prilika za zaradu", zaključuje
Heribert Korfmacher.
(RDW)
ITALIJA
LA STAMPA
23. VIII. 1998.
Mantovani: za sve su krivi američki teroristi
"'Izrazili smo sućut i solidarnost obitelji talijanskog vojnika
poginulog na mirotvornoj zadaći. Na žalost smo predvidjeli da će
američka odmazda izazvati spiralu nasilja i nadamo se da sada svi
shvaćaju kako treba činiti sve, samo da je ne treba dodatno
poticati'. Ramon Mantovani, odgovorni za vanjske poslove stranke
Rifondazione comunista, u pogibiji talijanskog vojnika u snagama
UN-a, žrtve zasjede u Kabulu, vidi potvrdu opravdanosti osude
američkog poteza koju je iznijela njegova stranka. Što je bilo
mnogo drastičnije zgražanje od onog vladinog i Uliva.
- Prodi je izrazio oprezno stajalište spram američke odmazde,
napravivši razliku između razumijevanja i upozoravanje na rizik i
potrebe za politička rješenja. Da li ste ga povoljno ocijenili?
= Naravno. Ja sam sam kazao da pozitivno ocjenjujemo odmak
talijanske vlade. Mi bi sigurno bili mnogo kritičniji, no cijenimo
ovaj vladin korak. (...)
- Među političkim mehanizmima o kojima je odlučila međunarodna
zajednica a koje treba aktivirati, Fassino međutim, osim
međunarodne konferencije koju je predložio glavni tajnik UN-a Kofi
Annan, navodi i 25 strateških točaka koje je prije dvije godine
utvrdio G7. Da li se slažete s time?
= G7 nije međunarodna zajednica, to je skup najbogatijih zemalja na
svijetu. To što podtajnik vanjskih poslova miješa međunarodnu
zajednicu s najbogatijim zemljama nije nešto što iznenađuje, i
trebalo bi tjerati na razmišljanje. Fassino bi međutim oštro trebao
prosvjedovati kod vlade Sjedinjenih Dražva, pošto se SAD
usprotivio tomu da novi međunarodni kazneni sud među svojim
prerogativima ima osudu terorističkih djela.
- Mislite na sud uspostavljen u srpnju?
= Jasno. Sjedinjene Države su se žestoko protivile nizu prerogativa
koji su se trebali dati tom sudu. Sada se dobro vidi i zašto.
- Zašto?
= Očito više vole sami provoditi pravdu, prema svojim kriterijima.
Pošto su i oni teroristi, ne žele završiti na sudu.
- Uistinu Billa Clintona smatrate teroristom?
= Kada Amerikanci bombardiraju Gadafijevu kuću ubijajući mu djecu,
što je to? Ako jedan Arapin baci bombu ubijajući nedužne to je
terorizam, a kada to, međutim, učine Amerikanci, to je demokratski?
Vlada Sjedinjenih Država je terorist jednak fundamentalistima. I
odmazde su teroristički čin.
- Vaše stajalište nije, dakle, blisko vladi Uliva.
= Jasno. Ograničavam se na to da budem zadovoljan činjenicom da se
Prodi nije pridružio Tonyiju Blairu kazavši 'mi smo solidarni,
pokazaćemo im'.
- Ne izgleda li vam to pomalo 'šezdesetosmaški' stav?
= A zašto? Nije li možda cijelom svijetu poznato da je šeik koji je
postavio posljednje bombe američka kreatura, kao što je to bio i
Sadam Hussein? Financirali su ga kada im je odgovaralo. Nije novost
da je američka vlada rušila demokratske vlasti, ubijala državne
poglavare, 70 puta pokušala ubiti Fidela Castra, štitila teroriste
koji su postavili bombe u Havani, moram li još nabrajati?
- Dovoljno je. Konkretno, koji su vaši prijedlozi?
= Mi se u potpunosti slažemo s međunarodnom konferencijom pod
okriljem UN-a. I glede djelovanja s ciljem proširivanja
prerogativa međunarodnog kaznenog suda. To su dvije mjere, treba
reći, kojima se Sjedinjene Države protive." Razgovarala Maria
Grazia Bruzzone.
NJEMAČKA
SÜDDEUTSCHE ZEITUNG
22. VIII. 1998.
Gonitelji i progonjeni
"Majstor je ponovno uspio: svi vjeruju u njegovu svemoć. Prošlog
četvrtka George Soros zatražio je u pismu britanskom listu
'Financial Times' devalvaciju rublje; već ovog ponedjeljka taj je
zahtjev ispunjen. Ruska vlada morala je odustati od svojih
očajničkih pokušaja obrane nerealnog tečaja vlastite valute. U
pokušaju jačanja rublje moskovskoj središnoj banci nije koristila
ni primjena pomoć Međunarodnog monetarnog fonda (MMF) u visini 4,8
milijardi dolara.
Takvi događaji neprekidno obnavljaju mit o Sorosu: u službi dobiti,
veliki ulagač igra se s vladama, središnjim bakama i čitavim
nacionalnim gospodarstvima mačke i miša. On je 'pljačkaš i bandit,
koji u roku od dva tjedna uništava plodove 30 do 40 godina rada',
ljutio se, primjerice, prošle godine malezijski premijer Mahathir
bin Mohamad kada je valuta njegove zemlje ringgit morala pokleknuti
pred napadom financijskih tržišta.
No, koliko je Soros uistinu jak? 67-godišnji Mađar, koji danas
stanuje na 7. aveniji na Manhattanu, pokreće milijarde posredstvom
takozvanih hedge-fondova (osiguravajući fondovi - op. prev). Ti se
fondovi razlikuju od normalnih ulagačkih fondova time što zarađuju
novac visoko spekulativnim instrumentima - primjerice, bianco-
prodajom vrijednosnih papira ili valuta. MMF je prošle godine širom
svijeta prebrojio ukupno 1115 takvih fondova, uključujući 262
fonda koji se pak isključivo bave ulaganjem u druge fondove. Adrese
fondova često su Karipski otoci gdje novčani poslovi uopće nisu ili
gotovo i nisu regulirani. Primjerice, Sorosev fond 'Quantum' ima
sjedište na Curacaou. Prvobitno su osiguravajući fondovi
izmišljeni već krajem četrdesetih godina radi ograničavanja rizika
ulaganja novca (to hedge - ograditi živicom) ali su već dugo u prvom
planu visoki renditi.
U svojim poslovima Soros ne koristi samo svoje fondove već i zvuk
svog imena. Mit o Sorosu utemeljio je 1992. g. pobjedom nad Bank of
England. Tada je uložio osam milijardi dolara u okladu da će Velika
Britanija istupiti iz Europskog monetarnog sustava. Dobio je
okladu i zaradio milijardu dolara.
Tko se na taj način pred čitavim svijetom pokaže majstorom za
spekulacije, često više i ne mora stavljati svoj novac na kocku da
bi pokrenuo tržišta; dovoljno je da drugi očekuju da on to možda
učini. Soros je u Rusiju uložio nekoliko milijardi dolara ali nije
jasno je li spekulirao s devalvacijom rublje. Teoretski gledano,
mogao je kod ruskih banaka posuditi rublje i potom im ih vratiti po
nižim tečajevima nakon devalvacje. Soros, doduše, niječe da je na
taj način spekulirao protiv rublje ali novac koji ulagači uplaćuju
fondu 'Quantum' porastao je za vijrme krize rublje s 10,12 na više
od 13 posto. Prošlog tjedna Soros je u osnovi samo dao sasvim
razborit prijedlog, upozorivši da je na pomolu 'taljenje jezgre'
ruskih financijskih tržišta te da MMF samo dodatno pogoršava
stvari. Stoga bi rublja po njegovim riječima trebala biti
devalvirana za 15 do 25 posto i potom čvrsto vezana uz dolar ili
europske valute. Tu bi zadaću trebao obaviti monetarni odbor
(currency board), ustvrdio je Soros.
Problem je samo u tome što čak i Sorosevo raspravljanje o razboritim
stvarima pojačava nervozu na tržištima. George Soros je izvor
spekulacija čak i kada tek priča.
MMF je pod dojmom azijske krize zatražio izradu studije kako bi
utvrdio jesu li osiguravajući fondovi u međuvremenu postali tako
moćni da ometaju normalno funkcioniranje tržišta. Istraživači pod
vodstvom uglednog ekonomista Barryja Eichengreena (sa sveučilišta
Berkley) otklonili su slična upozorenja: osiguravajući fondovi
obrću, doduše, ogromne svote novca ali su sitne ribe u usporedbi s
ostalim institucionalnim ulagačima, glasilo je njihovo mišljenje.
Osim toga, oni su u najmanju ruku podjednako često progonjeni kao i
goniči.
Primjerice, u lipnju 1997. g. Soros je uspješno spekulirao protiv
tajlandskog bahta ali je pogrešno procijenio daljnji tijek rkize te
je u listopadu navodno u roku od tjedan dana izgubio dvije milijarde
dolara. Osiguravajući fondovi nisu 'na kraju bili na čelu hajke',
istaknuto je u spomenutoj studiji. Stoga se istraživači nisu ni
založili za oštriju regulaciju fondova. Doduše, poboljšanje obveze
fonda o dostavi informacija i ograničavanje prava inozemnih
ulagača na posudbu novca može biti svrsishodno ali presudno je da
političari ne omoguće međunarodnim spekulantima 'sigurne oklade'
nedosljednom politikom i netočnim tečajevima.
Dakle, osnovu problema ne čini toliko Soros ni osiguravajući
fondovi koliko daleko načelnije pitanje nije li možda brzo
otvaranje financijskih tržišta u mladim tržišnim privredama u
Aziji i Rusiji bilo kapitalna greška? Ekonomist Paul Krugman s
Massachusetts Institute of Technology (MIT) pozitivno odgovara na
to pitanje, zalažući se u časopisu 'Fortune' prvi puta eksplicitno
za uvođenje kontrole prometa kapitala u jugoistočnoj Aziji - i time
grubo kršeći pravila politički korektnog razmišljanja u svom cehu.
Krugman priznaje da takve kontrole loše funkcioniraju ali smatra da
u kontekstu katastrofe u Aziji treba postaviti sljedeće pitanje:
'Loše - u usporedbi s čime?'
Soros i njegove kolege iz ostalih osiguravajućih fondova više su
simptomi nego uzroci problema. Globaliziranim financijskim
tržištima i njihovim mogućnostima političari i financijski
stručnjaci stvorili su instrumente čijim rizicima ni izdaleka ne
vladaju", smatra Nikolaus Piper.
Premijer Kok: užasnut sam
"Nizozemski premijer Wim Kok oštro je osudio nizozemske vojnike u
sastavu plavih kaciga, koji su u noći s 11. na 12. srpnja 1995. g. u
bosanskoj enklavi Srebrenici svojim oklopnim transporterom
pregazili skupinu od 20 do 30 Muslimana. 'Užasnut sam', kazao je Kok
kada je po povratku s kratkog odmora čuo za taj incident. Nizozemska
skupština kritizirala je premijera za tu izjavu, ističući da ništa
još nije dokazano. U želji da istraži teške optužbe s kojima se
suočavaju plave kacige, zastupnički dom nizozemske skupštne
osnovao je u petak radnu skupinu. Ta skupina trebala bi 'oštro
pratiti' i povjerenstva, koja bi trebala rasvijetliti okolnosti
pada zaštićene zone UN. Prije nekoliko dana nizozemski vojnici u
sastavu plavih kaciga prvi su puta javno priznali da su prije tri
godine pomogli Srbima pri deportaciji Muslimana iz Srebrenice.
Srpske postrojbe tom su prilikom praktički na juriš svladale lako
naoružane vojnike UN, poklavši nakon toga više od 7000 Muslimana.
Časnik stacioniran u Srebrenici ispričao je nizozemskoj televiziji
da je Kok već prije tri godine bio obaviješten da Muslimane odveli
nizozemski vojnici u sastavu UN. U tom je kontekstu navodno
upotrijebljena i riječ 'kolaboracija'. Nakon pada Srebrenice,
nizozemski premijer, prijestolonasljednik Willhelm Alexander,
tadašnji ministar obrane Joris Voorhoeve i brojni zastupnici
pozdravili su nizozemske plave kacige u zračnoj luci Pleso kod
Zgreba kao prave junake. Skupština je velikom većinom glasova
odobrila angažman nizozemskih vojnika na Balkanu a nizozemske
plave kacige trebale su zaštititi Srebrenicu od srpskih napada. No,
uslijedio je najveći pokolj u Europi nakon drugog svjetskog rata.
Trenutačno su u Nizozemskoj u tijeku tri istrage o slučaju
Srebrenica: carski institut za ratnu dokumentaciju (RIOD)
rasvjetljava već dvije godine znanstvenu pozadinu događaja ali još
nije objavio rezultate. Drugo povjerenstvo dobilo je zadaću da
provjeri vjerodostojnost dosadašnjih istraga nizozemskog
ministarstva obrane o padu Srebrenice. Primjerice, istraga treba
utvrditi je li ministarstvo zataškalo iskaze vojnika i što se
dogodilo s dva ili više filmova koje su časnici snimili u
Srebrenici, zabilježivši, navodno, između ostalog i Srbe u činu
smaknuća. Filmovi su navodno 'greškom' uništeni u mornaričkom
laboratoriju.
Istodobno bi trebalo biti istraženo i jesu li nizozemske plave
kacige počinile kakve prekršaje i za vrijeme angažmana u sastavu UN
u Angoli i Kambodži koji su tema neprekidnih priča ali dosada nisu
dokazani - između ostalog i zato što je opterećujući materijal
nestao. Na kraju, državno tužiteljstvo u Arnheimu istražuje jesu li
vojnici u bijegu pregazili Muslimane", izvješćuje dopisnik lista
iz Amsterdama.
SJEDINJENE DRŽAVE
GLOBAL SECURITY & TRADE JOURNAL
KOLOVOZ/RUJAN 1998.
Hrvatska: više od izvrsnog nogometa
"Hladni rat naučio nas je da male države mogu bacati veliku sjenu,
neke u negativnom, a neke u pozitivnom smislu. Među ove prve spadale
su sjeverna Koreja, sjeverni Vijetnam, Kuba, Libija, Sirija te u
razdoblju poslije hladnog rata, srpski elementi bivše Jugoslavije;
na drugom popisu nalazili su se Japan, Tajvan, južna Koreja,
Poljska, Čile.
Hrvatska je zasigurno kandidat za ovaj drugi popis. Među malenim
zemljama, ona najviše obećava, i to ne samo zbog svoje izuzetne
izvedbe na Svjetskom prvenstvu 1998. Hrvatska je vrijedna da se
uvrsti na taj popis zbog svojih iznimnih geopolitičkih i društvenih
osobina koji ju čine ključem trajnog mira unutar proširene Europe,
koja hoda po žici između mogućnosti novog rata (u području bivše
Jugoslavije) koji bi se mogao raširiti i dugoročno podijeliti
Europu, i velike Europe utemeljene na koordiniranom rastu EU, trudu
Partnerstva za mir i proširenju NATO-a, koje miješaju i integriraju
sad neovisne zemlje i baltički sektor s atlantskom zajednicom.
Hrvatska je mala, ne veća od najmanjih država Amerike. Ima oko 4,7
milijuna stanovnika, a to baš i nije broj koji bi, u odnosu na
njezinu veličinu, izazivao zabrinutost. Niti je Hrvatska fizički
smještena kao jedini most između Istoka i Zapada. Ona NIJE jedina
moguća veza između regija.
Gdje je, stoga, ta presudna važnost Hrvatske za buduću regionalnu
stabilnost? Iz nedavnog komentara hrvatskog zamjenika premijera i
ministra vanjskih poslova dr Mate Granića, koji je dao za nedavne
posjete Sjedinjenim Državama, postaje očito slijedeće: dobar dio
hrvatske važnosti proizlazi iz činjenice da je ona veoma malena.
Ona se prostire na tek oko 56,5 tisuća kvadratnih kilometara. To je
također slučaj i s mnogim drugim entitetima bivšeg varšavskog pakta
koji također žele biti dio nove Europe te trenutačno prihvaćanje EU
i NATO-a drže sredstvom preživljavanja i rasta. Za njih brz
prijelaz Hrvatske iz federacijskog entiteta u neovisnu demokraciju
daje pozitivni primjer.
Nadajući se punopravnom članstvu u EU i NATO-u nakon prihvaćanja u
Partnerstvo za mir, Hrvatska bi mogla biti model po uzoru na koji bi
ti mali entiteti pronalazili smjer i samopouzdanje; zapravo, dokaz
da se politika poput njihove može zaista u potpunosti izmiješati sa
Zapadom unutar konteksta 'jedne Europe'. Nadalje, kao što je dr
Granić objasnio glavnom uredniku ovog lista, 'Hrvatska je, po
svojim shvaćanjima i zajedničkoj društvenoj svijesti, zapadna
država. Od 1991., ona je privatizirala proizvodnju i usluge unutar
svakog državnog segmenta, primjerice, bankarstva (gotovo 40%),
prijevoza, proizvodnje i veleprodaje roba.' Samo to bilo bi
beznačajno, međutim, kad Hrvatska svoju izjavu ne bi mogla poduprti
uspješnom stopom rasta BDP-a, koji je narasao za stopu veću nego u
većini zemalja. Sve u svemu, hrvatska je privatizacija imala više
pozitivne nego negativne rezultate, sugerirajući (s nacionalnim
prihodima 1997. većim od 4,7 milijardi dolara) da će rasti još i
više.
Ako je rast hrvatskog BDP-a zaista izravni rezultat privatizacije,
a privatizacija se nastavlja, tad je vjerojatan daljnji rast BDP-a.
Također je zamjetna hrvatska sposobnost da sprječi ozbiljnu
inflaciju (manja je od 3,8%) te niska stopa nezaposlenosti, što je
još jedan plus za moguće puno prihvaćanje u EU. Osim toga, govori dr
Granić, 'Hrvatska je bila na čelu među novim zemljama koje su slale
mirovne postrojbe za operacije u bivšoj Jugoslaviji. Osim toga,
Hrvatska već neko vrijeme, usprkos usporavanjima koja su rezultat
pitanja ratnih zločina i razlika između Srba i Hrvata, oživljava
svoje programe obnove, poput povratka izbjeglica, a bez ozbiljnih
stopa pada u socijalnim naknadama.'
U usporedbi s drugim novim zemljama, Hrvatska ima jednu od najviših
i najzdravijih trgovinskih bilanci, gledano na temelju odnosa
nekoliko neovisnih hrvatskih izvoznika i broj zemalja u koje se
njezini proizvodi izvoze te također u odnosu na potrošačko
stanovništvo per capita. Još jedan dobar znak hrvatskog zdravlja
jest rast njezinog turizma od oko 25% u posljednih nekoliko godina.
Među njezinim trgovačkim partnerima nalaze se Sjedinjene Države,
Francuska, Njemačka, Velika Britanija i Izrael.
O glavnim vanjskopolitičkim ciljevima, dr Granić kaže: 'Da
ispunimo svoje planove i sudjelujemo u pokušajima Partnerstva za
mir, NATO-a i EU, što je hrvatski recept i program da se u potpunosti
bude zapadna demokracija i učinkovita regionalna i globalna
zemlja-partner.' Jedan od hrvatskih oružja u ostvarivanju tog
cilja jest vjerodostojnost koju joj je dala činjenica da je bila
prva i najaktivnija nova europska vlada koja je pomogla u
postizanju Daytonskog dogovora, kao i sadašnji hrvatski položaj
predsjedateljice regionalne organizacije balkanskih zemalja
stvorene za stvaranje mjera dugotrajne gospodarske, političke i
sigurnosne suradnje među članicama. Iako, prema dr Graniću,
Hrvatska NE zagovara isključivo regionalna rješenja za sadašnje
teškoće bivše Jugoslavije, njegova je vlada sklona čvršćem
povezivanju svih regionalnih vlada unutar većeg Partnerstva za
mir, NATO-a i EU naravno, s nadzorom UN-a, koji bi blijedio dok bi se
napredak u području širio. Drugim riječima, Hrvatska je sklonija
nekoj vrsti vertikalne i trokutne stabilnosti za svoje područje,
sastavljene od Partnerstva za mir, NATO-a i UN-ovih programa
pomoći, sve dok regionalni mir više ne zahtijeva potporu vanjske
sile. 'Mi, dakako, odobravamo snage Partnerstva za mir unutar naše
regije, unutar većeg konteksta NATO-a i/ili UN-a', dodao je dr
Granić."
THE WASHINGTON POST
23. VIII. 1998.
Jedan napad u dugom ratu
"Povijest američkog rata protiv terorizma na Bliskom istoku jest
duga po uzrocima kratka po učincima. Nekarakteristično brzi napadi
projektilima na Afganistan i Sudan teško da će promijeniti taj
obrazac. No taj žalostan nesrazmjer ovaj napad ne čini nepotrebnim,
niti ništa manje opravdanim.
Osvetnički napadi na Osamu bin Ladena i njegove suradnike oblik su
nacionalne samoobrane. Clinton nije trebao čekati na nepobitan
dokaz kako bi kaznio, uništio i zastrašio razbojnike koji se
skrivaju u dvije propale države koje ili nemaju volje ili
sposobnosti da ih nadziru.
Postoji i neizrečeni motiv: osveta. Diplomatski i politički
razlozi spriječili su Clintona da u četvrtak objavi da u tome ima
želje za osvetom. No Amerikanci i Afrikanci koji su
nediskriminativno pobijeni u Nairobiju i Dar Es Salamu i zaslužuju
ovu vatrenu potvrdu da nisu zaboravljeni.
Oni zapravo zaslužuju i više. Oni, i oni koji su poginuli u ranijim
napadima, i oni koji bi mogli poginuti u budućim djelovanjima ove
bande, zaslužuju neprekidno, usredotočeno predsjednikovo
nastojanje da teroriste privede pravdi i da se suprotstavi vlasti i
postojanju država koje ih štite i udomljuju.
Sve do sada Clintonova državna uprava tu obvezu da se izravno silom
suprotstavi razbojničkim vladama nije uzimala ozbiljno koliko bi
trebala. Washington se htio oslanjati na gospodarske sankcije kako
bi obuzdao Irak, koji ima značajne veze s bin Ladenom putem svoje
velike obavještajne nazočnosti u Sudanu, i druge režime koji
izravno podupiru terorizam protiv američkih ciljeva.
Ako su podmetanja bombi u veleposlanstvima u Keniji i Tanzaniji
otvorila Clintonu oči prema potrebi stalne predsjedničke budnosti
i djelovanja, onda će iz ovih strašnih tragedija izaći nešto
dobra.
No postoje zabrinjavajući znakovi da bi ovaj predsjednik mogao
prirediti još jedan sitan napad, objaviti da je problem riješen i
okrenuti se svojim vlastitim i unutarnjim problemima. Jedna noć
napada projektilima neće samoproglašene neprijatelje Amerike za
dugo vremena ostaviti izvan ravnoteže.(...)
U ratu protiv terorizma potreban je posebice strog realizam.
Sjedinjene Države su, kako bi zaštitile svoje građane i svoju
globalnu nazočnost, pribjegavale i zakonima džungle i zakonima
sudnice. Niti jedno niti drugo nije donijelo više od kratkog
prestanka često grubih napada na interese SAD-a.
Izolirani i ograničeni napad Ronalda Reagena na Libiju 1986. doveo
je do novog terorizma iz Tripolija, u koju je moguće uključeno i
postavljanje bombe u Pan Am 103 u prosincu 1988.. George Bush je,
spremajući u jesen 1990. operaciju Pustinjska oluja, kada su
američke ruke pali uvjerljivi dokazi libijske umiješanosti,
odlučio Libijce progoniti putem međunarodnog zakona, i taj pokušaj
još uvijek nije dao rezultata.
Drugi zločini prošli su bez učinkovite odmazde; ubojstvo dvojice
diplomata UN-a od strane palestinskih gerilaca u Khartoumu 1973.,
uzimanje za taoce diplomate SAD-a u Teheranu 1979., od Sirije
potpomognuti bombaški napadi na veleposlanstvo SAD-a i barake
marinaca u Bejrutu 1983., i, za sada, napadi na vojnike SAD-a u
Saudijskoj Arabiji.
Američko otvoreno društvo, njeni zakoni, politička etika, svi
priječe točno i sustavno uzimanje oka za oko. Vaga koja mjeri
američke žrtve s odmazdama uvijek je u neravnoteži u korist
terorista.
To čini nužnim da američki predsjednik do maksimuma iskoristi svaku
priliku da smanji učinkovitost i utjecaj terorističkih skupina i
onih koji ih podržavaju.
Državna uprava se hvalila vrhunskim obavještajnim podacima i
dokazima koje je prikupila kao i silom primjenjenom u ovom slučaju.
Teško je vjerovati da je jedna noć napada iscrpila to što Clinton
može i treba učiniti da spriječi krvavi ekstremizam bin Ladena.
Ovdje nisu pitanje osobni Clintonovi razlozi. Ne vjerujem da bi
trebao biti optužen da je djelovao samo kako bi skrenuo pozornost od
njegovih teškoća s Levinskijevom. Bilo kako, strategija korištenja
vanjskih poslova u takvoj situaciji ne bi uspjela, kao što je to
Richard Nixon otkrio 1974. kada je pokušao promijeniti temu s
Watergatea na svoje izvještaje o Bliskom istoku.
Američka je javnost dovoljna mudra da razdvoji posljedice ... od
predsjednikovih međunarodnih dužnosti, i da ih rješava odvojeno.
Predsjednik je kazao da je Amerika u ratu s teroristima i da mora
prevladati. On je u pravu. Ovoga puta mora pokazati da to doista i
misli.", piše Jim Hoagland.
21. VIII. 1998.
Europske saveznice podupiru američke napade
"Europske saveznice dale su u četvrtak izjave potpore Sjedinjenim
Državama, poslije američkih raketnih napada na terorističke baze u
Afganistanu i farmaceutski pogon u Sudanu koji Washington drži
tvornicom kemijskog oružja", piše William Drozdiak.
"Britanski premijer Tony Blair izjavio je da su bombardiranja
američkih veleposlanstava u Keniji i Tanzaniji, kao i eksplozija u
Omaghu u sjevernoj Irskoj, ukazala na potrebu da demokratske zemlje
pokažu solidarnost, suočene s terorističkim napadima na civile.
'Snažno podupirem američku akciju protiv međunarodnih terorista',
izjavio je Blair. 'Teroristi svijeta sad znaju da će demokratske
vlade odlučno djelovati da spriječe njihove zločine.' Predsjednik
Clinton telefonski je razgovarao s britanskim premijerom prije
američkih vojnih napada, izjavio je Blairov glasnogovornik.
Clinton se također posavjetovao s francuskim predsjednikom
Jacquesom Chiracom i njemačkim kancelarom Helmutom Kohlom kako bi
oni imali vremena evakuirati svoje državljane iz zemlji koje su
bile mete, kažu dužnosnici iz Pariza i Bonna.
Nekoliko sati prije američkih napada, francuska i njemačka
veleposlanstva u Pakistanu, Afganistanu i Sudanu upozorila su
svoje građane i sve druge Europljane da napuste te zemlje što je
brže moguće zbog sigurnosnih razloga, izjavili su njemački
dužnosnici. (...)
Britanska glasnogovornica izjavila je da su američki dužnosnici
pokazali uvjerljivu potrebu za raketnim napadima obrazloženjem da
'očekuju da ta mjesta budu uporabljena za nove terorističke napade,
pa su tako Amerikanci djelovali u samobobrani.'
No njemački televizijski komentar prošle večeri obilovao je
pozivanjem na Clintonov odnos s bivšom djelatnicom Bijele kuće
Monicom S. Lewinsky i aluzijama na to da su zračni napadi vremenski
namješteni da bi odvratili pažnju od svjedočenja gđe Lewinsky.
Australski premijer John Howard izjavio je danas da podupire
američke napade jer su bombardiranja američkih veleposlanstava u
istočnoj Africi bila 'činovi ubojstva i terorizma' te da svaka tako
napadnuta zemlja ima pravo na samoobranu.
Japanski premijer Keizo Obuchi bio je manje oduševljen, rekavši ovo
jutro pred parlamentom da 'japanska vlada istražuje podrobnosti'
događaja ali da vjeruje da 'možemo izraziti razumijevanje za
američko stajalište.' (...)
UN-ov glavni tajnik Kofi Annan izrazio je u četvrtak navečer svoju
uznemirenost napadom, iako je osudio terorizam 'u svim oblicima'.
Annan je izjavio da je o napadima bio obaviješten tek nekoliko
minuta prije njih te da će tražiti daljnje informacije o tome što ih
je izazvalo."
THE NEW YORK TIMES
23. VIII. 1998.
U društvu terorista
"Malo bi Amerikanaca posumnjalo u ispravnost načela da Sjedinjene
Države imaju pravo vojno kazniti vladu koja rabi oružane snage
protiv Amerike ili njezinih građana u inozemstvu", piše Ronald
Steel. "Nijedna zemlja koja ima moć to učiniti ne bi se ponašala
drukčije. No imaju li Sjedinjene Države pravo bombardirati
položaje u zemljama koje same nisu u otvorenom ratu s nama, već su
prije domaćini američkih neprijatelja? Je li dopustivo zajedno s
metom napasti i domaćina?
To je pitanje koje se postavlja nakon raketnih napada izvršenih u
četvrtak protiv navodnih terorističkih baza u Afganistanu i
sudanskog pogona za koji je vlada ustvrdila da je proizvodio važne
dijelove za kemijsko oružje.
Predsjednik Clinton izjavio je da je svrha napada odvratiti daljnje
terorističke napade i osvetiti bombardiranje američkih
veleposlanstava u Keniji i Tanzaniji, u kojima je poginulo 12
Amerikanaca i gotovo 300 Afrikanaca. Obje mete, obrazloženo je,
smještale su operacije koje nadzire Osama bin Laden, saudijski
milijunaš u progonstvu za kojeg se vjeruje da vodi mrežu posvećenu
'svetom ratu' protiv američkih interesa i američkih građana.
G. bin Ladena i druge teroriste poput njega ne grize savjest zbog
ubijanja civila, Amerikanaca ili drugih, u borbi za ostvarenje
svojih ciljeva. No tvrdnja da Sjedinjene Države ne bi trebale imati
takve norme uznemiruje. Ne bismo li mi morali ustrajati na višim
zakonskim, ili moralnim normama, nego teroristi? Zar kažnjavanjem
pasivnih promatrača zajedno sa zločincima ne potkopavamo svoje
vlastite vrijednosti?
U pokušaju da se obračunamo s kršiteljima zakona postoji opasnost
da nevini građani nastradaju. Zbog tog je razloga posebno važno
razlučiti između slučajeva gdje teroristi djeluju bez znanja (ili
čak protiv želja) vlade, i onih gdje teroristi uživaju vladino
odobravanje, potporu i financijsku pomoć.
Postoji razlika između državnog terorizma i terorizma skupine. Oni
nisu uvijek jedno te isto. Skupine terorista djeluju čak i unutar
Sjedinjenih Država, iako zasigurno ne uživaju vladino
odobravanje.
Pa ipak postoje države koje, iako same ne provode terorizam,
opraštaju takve činove a njihovim počiniteljima čak nude utočište.
Upravo kao što se pojedinac koji skriva zločinca izlaže opasnosti,
tako je to i slučaj sa zemljom koja dobrovoljno štiti teroriste.
Afganistan i Sudan takve su države. Njihove vlade nadziru islamski
fundamentalisti koji iz muslimanskog svijeta žele iskorijeniti
američku moć i utjecaj. Te vlade ne mogu svoju gostoljubivost i
sredstva nuditi onima koji su u ratu sa Sjedinjenim Državama, da bi
zatim tvrdili da su tek nevini promatrači, kad se Amerikanci
pokušaju zaštititi od onih koji su protiv njih objavili rat.
Većina vlada ne podupire teroriste budući da oni potkopavaju
autoritet vlade i njezin monopol na moć. No neke vlade takve skupine
smatraju korisnima u postizanju vlastitih ciljeva, s istovremenim
izbjegavanjem odgovornosti za terorističke činove.
Iznimno je teško, možda nemoguće, da Sjedinjene Države te teroriste
kazne. Vlade u Kabulu i Khartoumu, međutim, mogu ih prilično lako
pronaći. S potrebnim poticajem, bilo mrkvom ili batinom, može ih se
uvjeriti da povuku svoju potporu i prisile te strane teroriste na
odlazak.
Terorističke skupine poput bin Ladenove ne mogu djelovati bez
suradnje svojih dobrohotnih domaćina. To ne znači da bismo trebali
objaviti rat vladama poput afganistanske i sudanske, iako ih sasvim
sigurno treba tretirati kao neprijateljske. No trošak njihove
dobrohotnosti i potpore možemo učiniti veoma visokim.
G. bin Laden i njegovi sljedbenici žele kazniti Sjedinjene Države
jer one kao najmoćnija država svijeta promiču vrijednosti koje oni
mrze. Oni koriste terorizam jer to je najsnažnije oružje koje
imaju. Bezobzirni su u svom izboru meta i spremnosti da u borbi za
svoje ciljeve žrtvuju civile.
Vlade koje ih štite, poput afganistanske i sudanske, nisu samo
domaćini već i dobrovoljni suučesnici. One ne mogu tvrditi da su
nevine za događaje koje su omogućile. Smatraju li naše
bombardiranje svojih ubojitih gostiju nesnosnim? Neka onda izbace
iz svojih zemalja g. bin Ladena i njegove sljedbenike."
INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
23. VIII. 1998.
Summit Rusija- SAD: velika Clintonova prilika
"Većina Amerikanaca vjeruje kako se predsjednik Bill Clinton, kada
je pristao svjedočiti pred velikom porotom Kennetha Starra, suočio
sa najodlučnijim trenutkom u svojoj karijeri. Zapravo, mnogo
važniji dan za gospodina Clintona i ostatak svijeta biti će za dva
tjedna kada će se američki predsjednik u Moskvi susresti sa
predsjednikom Borisom Jelcinom.
Do toga vremena, sasvim je vjerojatno, Rusija će već biti u agoniji
zbog totalnog raspada tržišta koji bi, opet, mogao uzrokovati
politički preokret obima onoga u Indoneziji. Za razliku od
Indonezije, kako bilo, Rusija još uvijek ima 10.000 nuklearnih
bojnih glava. Težina ruske krize summit koji će se održati ovoga
rujna čini jednom od najvažnijih političkih misija Clintonova
predsjedničkog mandata.
Prvi predsjednikov zadatak jest osigurati to da središte sastanka
bude na cijelovitoj situaciji. Pitanjima hladnoratovske kontrole
oružja, europske sigurnosti, regionalnih sukoba i ljudskih prava
ne smije se dozvoliti da dominiraju niti tonom niti sadržajem
sastanka.
Iako bi ruska ratifikacija sporazuma START-2 bila važno dostignuće
a ruski ustupci glede trgovine s Iranom bili dobrodošli, Clintonova
glavna misija treba biti očuvanje tržišta i demokracije u Rusiji.
To neće biti jednostavno. Rusko tržišno gospodarstvo i izborna
demokracija još su jednom na kušnji. Unatoč pomoći Međunarodnog
monetarnog fonda, ruska je vlada morala smanjiti vrijednost
rublja. A iznenadni porast cijena potaknut devalvacijom mogao bi
potaknuti još veće društvene nemire od postojećih.
U panici, dužnosnici trgovačkih udruga i čelnici komunističke
partije boje se da bi mogli izgubiti potporu svojih birača, koji bi
se u vrijeme krize mogli okrenuti radikalnijim političkim
skupinama. Neki su u Rusiji predsjednika Jelcina potakli da
razmisli o uvođenju propisa o izvanrednom stanju.
U ovoj visoko nabijenoj atmosferi, Clintonove bi izjave o važnosti
START-a-2 ili lošoj strani trgovine sa Iranom izgledale
trivijalno.
Umjesto toga, Clinton treba pronijeti poruke o važnosti
kapitalizma i demokracije u Rusiji i idejama i programima kojima bi
se pomoglo Rusiji pri nastojanju da se postignu ti ciljevi.
Clintonova administracija je pokazala vodstvo agresivno
odgovarajući na nedavnu rusku finacijsku krizu. Clinton sada mora
nastaviti sa tim pristupom uz poruku kako Rusija ne može očekivati
pomoć i u buduće osim ako se napokon ne obave temeljne reforme.
Clinton rusku vladu mora pozvati da se ozbiljno prihvati zatvaranja
gubitničkih poduzeća, da proda na stotine udijela koje još uvijek
posjeduje u stotinama poduzeća i da se potrudi učiniti
vjerodostojinima svoja obećanja o implemenataciji programa za
borbu protiv krize, uključujući i konkretnija nastojanja da sakupi
porez i od korporacija i od pojedinaca.
Nakon što prenese ovu otvorenu poruku Jelcinu i njegovoj vladi,
Clinton bi trebao ponuditi kreativne solucije koje bi ruskoj vladi
pomogle da izbjegnu bankrot. (...) Clinton bi trebao istražiti
mogućnosti zamjene kratkoročnih računa ruskog ministarstva
finacija za dugoročne račune američkog ministarstva finacija.
Djelotvorna zamjena dugova bila bi bolja nego direktni transfer
novca ruskoj vladi zbog toga što će tržište znati da novac nije
potrošen uludo.
Clinton Jelcina treba potaknuti da razmišlja hrabro. U situaciji
kava jest, Jelcin ne raspolaže dobrim solucijama za riješenje
problema nego treba izabrati između lošeg i lošijeg.
Clintonova poruka glede ruske demokracije mora biti jednako
otvorena. Iako nesavršena, Rusija je učinila napredak u
konsolidiranju izborne demokracije a Clinton bi trebao javno
priznati ova dostignuća.
Kako bilo, Clinton mora prenijeti privatnu ali odlučnu poruku
Jelcinu i ostalim ruskim čelnicima o negativnim posljedicama
spriječavanja demokratskog procesa- ideje koja postaje sve
popularnija u elitnim moskovskim krugovima kako totalni ekonomski
krah postaje sve vjerojatniji.
Autoritarna vlast za Rusiju je pogrešna a bilo koji pokušaj da ju se
primjeni će propasti.
Mnogi Amerikanci su se umorili od Rusije i to zbog toga što je
uspjeha bilo malo a glavobolja mnogo. No sada nije vrijeme da se
odustane od Rusije. Tek sedam godina nakon kolapsa Sovjetskog
Saveza, ruska revolucija nikako nije završena. Ruski čelnici još
uvijek su predani razvoju tržišnog gospodarstva i demokratske
politike a od vitalnog je državnog interesa SAD-a da osigura da se
ovim putem nastavi.
Nitko nema većeg interesa u promoviranju ujedinjenja demokracije i
kapitalizma u Rusiji nego predsjednik Clinton. Ako Rusija
eventualno i uspije u tome da postane članica međunarodne zajednice
i jedna od demokratskih država, Clinton će osigurati svoje mjesto u
povijesti kao predsjednik koji je bio važan za vanjsku politiku",
zaključuje Michael Mc Faul.
21. VIII. 1998.
Pogledajte što se događa Rusiji pod 'reformama'
"Ruski gospodarski slom izmiče nadzoru, no američke su rasprave o
toj zemlji rijetko kad (ako uopće) bile tako nepažljivo i opasno
sukobljene sa stvarnošću", piše profesor ruskih studija i
povijesti na newyorškom sveučilištu, Stephen S. Cohen.
"Sa svojom beskrajnom ideološkom mantrom 'prijelaza iz komunizma u
slobodno tržište i kapitalizam', gotovo svi komentari američke
vlade, medija i akademskih krugova temelje se na dvije duboko
pogrešne pretpostavke: da je ruski problem u biti financijska
kriza, dok je lijek brža i odlučnija primjena politike 'reformi'
koje predsjednik Jeljcin slijedi od 1991.
Tretiranje ruske agonije kao pitanja podupiranja ruske burze,
bankovnog sustava i valute putem veće proračunske strogosti i
ubiranja poreza, devalvacije rublja i zapadnog financijskog
spašavanja - nalikuje premještanju ležaljki na Titanicu.
Ruski je problem besprimjerna, sveobuhvatna gospodarska
katastrofa - gospodarstvo koje se gotovo sedam godina nalazi u
procesu neprekidnog uništenja.
Bruto domaći proizvod opao je barem za polovicu, a prema jednom
izviješću za čak 83%; ulaganja kapitala pala su za 90%; stada mesa i
stoke za mužu za 75%. Osim energije, zemlja proizvodi veoma malo.
Većina potrošačkih roba, posebice u velikim gradovima, stiže iz
uvoza.
Ruska gospodarska i društvena katastrofa toliko je velika, da sad
moramo razgovarati o još jednom besprimjernom događaju:
demodernizaciji jedne zemlje dvadesetog stoljeća.
Infrastrukture proizvodnje, tehnologije, znanosti, prometa,
grijanja i komunalnog odvoza u raspadu su; deseci milijuna ljudi ne
prima zaslužene prihode; nekih 75% društva živi ispod ili jedva
iznad nivoa preživljavanja, a barem 15 milijuna ljudi doslovno
gladuje; očekivani životni vijek muškaraca pao je na 57 godina;
pothranjenost među školskom djecom postala je pravilo; nekad
iskorijenjene bolesti ponovno postaju epidemične, dok osnovna
socijalna pomoć nestaje; čak i visoko obrazovani građani moraju
sami uzgajati hranu da bi preživjeli, a barem pola gospodarskih
transakcija otpada na trampu. Sve to je neporeciv dokaz tragičnog
povratka u razdoblje prije modernog doba.
Čak i kad bi se gospodarski rast nekim čudom pokrenuo, Rusiji bi
trebala desetljeća da ponovno dobije ono što je izgubila
devedesetih, a ništa ne može vratiti milijune života koji su već
skraćeni ovim 'prijelazom'.
Kao što statistička studija profesora Stephena Shenfielda s
sveučilišta Brown pokazuje, približava se još veća i možda
neizbježna gospodarska i društvena katastrofa.
Zašto to zvati 'reformom', kao što to čini doslovno svaki američki
komentator? Sigurno je da to radi još veoma mali broj Rusa, osim
kako bi g. Jeljcina i njegovu politiku prokleli, a pogotovo onu koju
Clintonova vlada dugo i s žarom promiče.
Ruski ekonomisti i političari sad očajnički pokušavaju oblikovati
alternativnu ekonomsku politiku koja bi mogla spasiti njihov narod
- politiku sličniju Rooseveltovom New Dealu nego neoliberalnom
monetarnom pravovjerju američkog ministarstva vanjskih poslova i
financija, MMF-a, Svjetske banke i legija zapadnih savjetnika,
koji su učinili toliko da rusku nesreću podjare.
No kad predsjednik Clinton u rujnu posjeti Moskvu, on će bez sumnje
predsjedniku Jeljcinu javno reći, kao što je to često činio u
prošlosti i kao što je podpredsjednik Al Gore učinio za svoje
posjete u srpnju: 'Ostanite na tom putu!' Za mnoge Ruse, to će
značiti da Amerika pozdravlja ono što se dogodilo njihovoj zemlji
te da ne mari za njihove uništene živote."
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
22. VIII. 1998.
Jeljcin - drugi obezvrijeđeni
"Bill Clinton nije jedini uglednik svjetske političke pozornice
čija je vjerodostojnost ovoga tjedna dostigla najnižu točku.
Njegov ruski prijatelj i partner Boris Jeljcin pretrpio je ne manji
gubitak obraza de-facto obezvrijeđivanjem rublje. Još koncem
prošloga tjedna kremaljski je šef tvrdio da će rublju
nepokolebljivo braniti od svih pritisaka devalvacije. No već u
ponedjeljak je gospodarski i psihološki naponosniji uspjeh ruske
reformske politike, u javnosti povećano povjerenje u stabilnost
vlastite valute, napušten bijedno zamagljenom devalvacijom.
Presudna razlika od zavođenja javnosti koje je Clinton priznao
škrgućući zubima u aferi nedostojnoj u svakom pogledu, sastoji se u
tomu što će normalni ruski građani koji su prošli mnoga iskušenja,
na vlastitoj koži vrlo stvarno osjetiti posljedice Jeljcinove
prekršene riječi u obliku još veće materijalne bijede.
Ako Clinton početkom rujna otputuje u Moskvu, to će mu teško
donijeti žurno potrebne dividende. Jer sa slomom stabilnosti
rublje i barem djelomičnom obustavom vraćanja kredita, opet su
nestale još prije nekoliko mjeseci postojeće nade u veće znakove
ozdravljenja ruskog gospodarstva i u bolju klimu za inozemna
ulaganja. To pak ne predstavlja samo gorki udarac za unutarnje
stanje euroazijskog diva. Istodobno su postale mračne perspektive
onog projekta u koji je većina zapadnih političara - s Clintonom na
čelu - uložila ne baš mali politički i financijski kapital: u
predodžbu nezaustavljivog i širokog gospodarskog i političkog
partnerstva s nekadašnjom protusilom u Moskvi.
Taj projekt unatoč najnovijim razočaranjima i opasnim pojavama
poremećaja, u Rusiji nije načelno pogrješan ili iluzoran. Kako se
sada ponovno vidi, povezan je s velikim rizicima i zahtijeva puno
više strpljenja i izdržljivosti nego što se na Zapadu kao i na
Istoku poslije iznenadnog raspada sovjetskog imperija prije sedam
godina obično očekivalo. Neprilike oko rublje inače ne bi
uznemiravale da se predsjednik Jeljcin sjetio svojih nekadašnjih
kvaliteta vođe i da je duboko razočaranim ruskim građanima pokazao
da čvrsto drži kormilo i da i sam zna kamo vodi olujni put. No malo se
od toga moglo vidjeti u zadnje vrijeme. Je li to povezano sa
zdravstvenim razlozima ili s nedostatkom političke volje, u biti je
nevažno.
Zbog razorenih nada u brzo poboljšanje gospodarskoga stanja, i tu i
tamo govori se o krizi gospodarskog sustava u Rusiji. Nitko neće
poreći da su dosadašnje reforme u smjeru tržišnog gospodarstva i
demokracije i u usporedbi s drugim zemljama bivšeg istočnog bloka
sve drugo doli uzorne. U Rusiji od kolapsa Sovjetskog saveza
postoji kriza reformske politike. No ta natuknica nameće i pitanje
o temeljnim političkim i gospodarskim alternativama.
Dakle povratak u komunizam? O tome ne sanjaju čak ni svi birači
komunističke stranke. Ruski komunisti danas nemaju ni potreban
vodeći kadar niti sredstva za provođenje takvog preokreta. Prije bi
se moglo zamisliti da na sljedećim predsjedničkim izborima za dvije
godine lik s jasno autoritarnim sklonostima i nacionalistički
prožetim programom poput bivšeg generala Lebeda preuzme vlast u
Kremlju. To ne bi bezuvjetno moralo značiti kraj svim nadama
običnih građana u malo blagostanja. No propuštena je prilika da se
takvo svjetlo pojavi na kraju dugačkog ruskog tunela još u
Jeljcinovo doba" - piše komentator lista R. M.
Američki udari nisu bili tek manevar za odvraćanje pozornosti
"Vojnim udarom na uporišta terorista Clintonov kabinet dao je hitno
potreban znak da je još živ. Previše je rano za ocjenu o (ne)uspjehu
akcija u Afganistanu i Sudanu, izvedenim u znak odmazde za bombaške
napade na američka veleposlanstva u Nairobiju i Dar es Salaamu te
radi odvraćanja budućih atentata. No, načelna odluka o vojnom
odgovoru na teroristički izazov bez veće vremenske odgode bila je
nesumnjivo ispravna - upravo zato što je stvoren dojam da je
Washington blokiran Clintonovim skandalima te da stoga nije
sposoban povlačiti nužne poteze.
Već prije najnovije epizode u Clintonovoj melodrami pojavili su se
uznemiravajući znakovi da je američka vanjska politika općenito
prebačena na automatsko upravljanje. Na Bliskom Istoku ništa se ne
miče s mrtve točke - u svakom slučaju, ništa konstruktivno; u južnoj
Aziji vlada pomutnja nakon atomskih pokusa Indije i Pakistana;
Pentagon izvješćuje - bez komentara i odjeka - o gradnji velikog
podzemnog kompleksa bunkera u blizini sjevernokorejanskih
atomskih postrojenja; režim sankcija protiv Libije i Kube škripi i
jednostavno je zanemaren; Iran testira raketu srednjeg dometa bez
ikakvih prepoznatljivih reakcija Clintonova tima za sigurnost;
Saddam Hussein ponovno izaziva inspektore UN i očekivano se protivi
najnovijoj misiji glavnog tajnika UN Annana; sukobi na Kosovu i na
Cipru nisu potaknuli uvjerljive odgovore vodeće sile - slika o
opasno pasivnoj Americi sve se više zaoštrava. Clintonovo konačno
skupljanje snage za odlučni potez došlo je u posljednjem trenutku i
bilo je i te kako potrebno.
Neki već kritiziraju američki potez prigovorom da Washington nema
dokaze da je saudijski 'financijer terora' Osama bin Laden bio
začetnik eksplozija bombi u Africi te da je kemijska tvornica u
Khartumu uistinu proizvodila kemijsko oružje. Slični prigovori
isticani su i prilikom američke akcije protiv Ghadafija; Francuska
je čak zatvorila svoj zračni prostor za američke zrakoplove - što je
osamdesetih godina bila posebno uvjerljiva podvala galske
perfidnosti. No, Reaganov udar ipak je donio nekoliko godina mira
na terorističkoj bojišnici. Međunarodni terorizam očigledno
zahtijeva dodatne mjere obrane od 'pukog' regularnog sudskog
postupka koje nakon temeljite i strpljive potrage za istinom možda
može u jednom slučaju bez ikakve sumnhe utvrditi začetnika
terorističkog udara. Nijedna država ne smije tolerirati klanje
svojih građana u prljavom terorističkom ratu.
Sasvim je prirodno da demokratske države imaju problema s
otklanjanjem ratnih i terorističkih opasnosti. Spoznavanje
opasnosti same po sebi traje određeno vrijeme. Davno prije iračke
invazije na Kuvajt postojale su konkretne naznake da je Saddam
Hussein zaokupljen izgradnjom arsenala oružja za masovno
uništenje. Da nije napravio grešku i napao malu susjednu zemlju,
tadašnji predsjednik Bush morao bi se vjerojatno još dugo vremena
ograničavati na nemoćnu diplomaciju - kao što se Clinton sada
skriva iza glavnog tajnika UN, prepuštajući mu inicijativu u
pokušaju da Saddama umiri riječima. Rezultat je očigledan a račun
će jednog dana morati biti plaćen.
Nikoga ne treba čuditi što je u Washingtonu Clintonov osvetnički
udar smješta kritiziran kao manevar za odvraćanje pozornosti.
Takve su kritike u sadašnjoj situaciji neizbježne. Jedan
republikanski senator javno je kazao da mnogi Amerikanci sumnjaju
da predsjednik očajnički nastoji sačuvati svoj oložaj umjesto da
dade ostvku; proigrao je svoju vjerodostojnost, ne može
mobilizirati povjerenje u svoju sposobnost rasuđivanja niti više
bez daljnjeg voditi zemlju u slučaju krize. Možda je uistinu tako.
Usprkos tome, napad na teroriste signal je prijateljima i
neprijateljima da Amerika nije istinski blokirana čak ni svojim
nevjerodostojnim i ometenim predsjednikom te da još uvijek može
odlučno odgovoriti na smrtonosnu provokaciju", smatra
komentator.
BELGIJA
LE SOIR
22. VIII. 1998.
U Moskvi svi galame
"To se odavno nije vidjelo, barem otkako je 10. studenoga...1987.
Boris Jeljcin maknut iz vodstva komunističke stranke. Trebalo je da
Amerikanci udare u Afganistanu i Sudanu da bi se, čudom, u Rusiji
sklopio sveti savez. Boris Jeljcin se u petak sastao s
političarima, pa i komunističkim zastupnicima kako bi osudio
amričku drskost.
Predsjednik Jeljcin koji je bio nazočan pomorskim vojnim vježbama u
vodama Murmanska, zagrmio je: Naravno, ne odobravam ih (američke
napade), kao ni bilo koji teroristički čin ili vojno upletanje
(...). Ogorčen sam i osuđujem ove operacije. Uvrijeđen što nije bio
obaviješten, dodao je: Nisam znao. Pokazalo se da nitko nije znao.
Izvukli su to iz šešira. To je vrlo nekorektno.
Kada je riječ o Dumi, Donjem domu parlamenta, gdje neizbježni
ultranacionalist Žirinovski nije propustio zgodu da Amerikance
nazove 'banditima', ona je izglasala rezoluciju kojom se SAD
osuđuju, prijeteći još jednom da neće odobriti rusko-američki
sporazum o nuklearnom razoružanju Start II.
Ustvari, ovaj je savez samo privid. On ne svjedoči toliko o jasnoj
strategiji i načelnom stajalištu koliko o frustracijama većine
ruskih političara na kojima su ostavile traga godine hladnog rata i
koji su ojađeni zbog gubitka statusa svjetske velesile. To
objašnjava zašto se političari ljute što se SAD ponašaju kao
'svjetski policajac', dok je narod zaokupljen svakodnevnim
problemima, padom rublja, inflacijom i ne brine se puno za 'visoku
diplomaciju'.
S druge strane, Boris Jeljcin se još jednom poskliznuo. Njegova je
okolina osjetila da mora umanjiti škandal i ublažiti moguće
diplomatske posljedice Predsjednikove ljutnje.
Njegov je službeni predstavnik nastojao na činjenici da je
Predsjednik napose ogorčen što je poruka Billa Clintona kojom ga on
obavještava o napadima, stigla nakon završetka operacija. On je
istaknuo da su Rusija i SAD (bile) na istom brodu što se tiče borbe s
međunarodnim terorizmom. Ali mi se ne slažemo uvijek s
primijenjenim sredstvima. Nakon još par sati razmišljanja
ministarstvo vanjskih poslova je objavilo još diplomatskije
priopćenje izbjegavajući glagol osuditi.
Prilike dobivaju posebno nadrealistična obilježja ako se doda da je
Duma zatražila od Borisa Jeljcina da razmotri uputnost posjeta
Billa Clintona Moskvi koji je predviđen za 1-3. IX., uvrstivši u
dnevni red i poziv Predsjedniku da dade ostavku.
Posjet će se obaviti prema predviđenom planu. SAD su umanjile
važnost ruskog ogorčenja, držeći da se s teroristima ne pregovara.
Kada je riječ o primjedbi g. Jeljcina da ga nisu pitali za savjet
prije operacije, bio bi to uzaludan trud budući da je Kremlj u
sličnim prilikama, od Iraka do Kosova, zauzeo stajalište suprotno
od Bijele kuće", piše Pol Mathil.
SRBIJA
VEČERNJE NOVOSTI
21. VIII. 1998.
Tajna sjeverne granice
Beogradski dnevnik VEČERNJE NOVOSTI(21.08.)u komentaru
Miroslava Lazanskog u povodu dogovora Granić-Jovanović da se
sastanu vladina povjerenstva za granice,piše:
(...)"Sada se prvi put spominje i granica na sjeveru,
mada hrvatski kartografi već dulje vrijeme potežu pitanje
"hrvatskih džepova na jugoslavenskoj strani Dunava prema
katastarskim podacima iz 1990.godine."
(...)"Ako bi se išlo u opciju teritorijalnih džepova
i s jedne i s druge strane rijeke,došlo bi se do vrlo kompliciranog
režima plovidbe. Dunav je medjunarodni plovidbeni put,ali na
dijelovima gdje su i jedna i druga strana rijeke pod kontrolom
jedne države,s nekoliko uzastopnih prekida moglo bi doći do
zlouporabe jurisdikcije i uopće komliciranja plovidbe.
Hrvatska je "pitanje sjevernih granica" držala otvorenim
upravo zbog Prevlake,jer Zagreb očito ide na varijantu
"prebijanja":Hrvatska će se zadovoljiti granicom po sredini,ili
tokom matice Dunava,čime će pitanje džepova s jedne i druge strane
rijeke biti kompenzirano,a Jugoslavija će vjerojatno pristati na
neku vrst statusa Prevlake u hrvatskim državnim granicama,ali bez
hrvatke vojske na tom poluotoku.Zapravo,ostat će status quo,jer se
promjenei na sjeveru i na jugu ne moguprovesti bez novog rata. A
ta su vremena prošla."
NAŠA BORBA
22./23.VIII. 1998.
Budućnost Kosova
Profesor beogradskog fakulteta političkih znanosti
dr Dragan Veselinov u vikend dodatku beogradskog lista NAŠA BORBA
(22.-23.08.) analizira budućnost Kosova i uz ostalo iznosi:
(...)"Albanski političari shvatili su da od neovisnosti
Kosovai Metohije neće biti ništa još 1995.godine,Dayton im je
srušio snove,jer je zabranio raspad Bosne i Hercgovine.Iako su
neprekidno galamili protiv velikosrpske politike i beogradske
iredente,potajno su se nadali da će Srbi uspjeti raskomadati i
Hrvatsku, i Bosnu i Hrecgovinu. Da su uspjeli,Rugova,Demaqi i
drugovi,vjerojatno bi dobili neovisno Kosovo."
(...)"U ovom trenutku ne vidi se što bi za Kosovo i
Metohiju bilo bolje od medjunarodng protektorata malog
intenziteta. Na Kosmetu je NATO nužan.Velike bi sile morale Srbiji
jamčiti integritet, a Kosovu veliku samostalnost bez prava
odcjepljenja. I srpski i albanski nacionalnisti moraju na Kosovu
prettrpjeti poraz,pristajući da Kosmet dobije autonomiju koje su
obje strane s gnušanjem kudile.Vjerojatno je nužno da Kosovo i
Metohija neformalno bude federalna jedinica u Srbiji i Jugoslaviji
s posebnim pravima Srba u njemu na pozitivnu diskriminaciju. Možda
sve srpske općine na Kosmetu moraju dobiti ekskluzivno pravo na
veto u parlamentu Kosova u slučaju ugrožavanja njihovih podrobno
pobrojanih manjinskih prava.Kontakt skupina o tome se još nije
izjašnjavala. Ali se svi slažu kako model raznih etničkih
autonomija i reagionalizacija u Europi mogu biti nadahnućem za
projekciju novog ustavnog položaja Kosova i Metohije u političkom
sustavu Srbije i SR Jugoslavije."
(...)"Međunarodni protektorat,odnosno autonomija Kosova
i Metohije u Srbiji,imali bi šanse preživjeti jedino uz gospodarsku
pomoć Zapada i promjenu vlasti u Srbiji. S Miloševićem i sadašnjim
kriminalnim klanom na vlasti,Srbija s albanskim autonomnim Kosovom
nema izgleda očuvati se kao država.Beogradski režim
autodestruktivan je. On je za Zapad zanimljiv jedino stoga što će
pristati postati političkim samoubojicom,koji će obnoviti
autonomiju Kosova.Kako je beogradska oporba nacionalistička,onda
nema razloga da zapad pomaže smjenu vlasti u Beogradu." (...)
FRANCUSKA
LIBERATION
22. i 23. VIII. 1998.
Mi, građani 1968.
Ovaj je tekst napisao Vaclav Havel, predsjednik Češke Republike za
susret koji je u Parizu organizirao Senat na temu '1968:
čehoslovačko proljeće': "U velikom broju europskih zemalja 1968.
se promatra kao važna povijesna prekretnica, kao kamen međaš koji
je obilježio razvitak suvremenog društva. Međutim, češko iskustvo
se znatno razlikuje od borba protiv establishementa i studentskih
nemira na zapadu Europe. U mojoj su zemlji sva razmišljanja o
'šezdeset osmoj' povezana s dvostrukom uspomenom koja je pogodna za
mnoga tumačenja procesa demokratizacije, tzv. praškog proljeća i
njegova nasilnog gušenja od strane postrojba Varšavskog sporazuma.
Istina je da je čehoslovačka tema bila cijenjena u inozemnoj
javnosti i da je izazivala naklonost, ali su politički krugovi na
Zapadu to čehoslovačko oslobođenje često promatrali kao moguću
destabilizaciju, umjesto da su u njemu vidjeli pokušaj
pluralističnog izraza samostalnih europskih naroda.
Događaji u Čehoslovačkoj nisu se ograničavali samo na sukob između
dviju političkih momčadi, na privremenu pobjedu liberalnije
momčadi, a zatim na njezino nasilno uklanjanje. Ja ih promatram
više kao logični svršetak, vrhunac dugog procesa osvješćivanja,
oslobođenja društva, koji se događao u njegovoj nutrini. Ponor koji
je dijelio novu, divno ustrojenu svijest građana i krutost
komunističkog sustava sve se više produbljivao, a želja za
promjenom morala se, prije ili kasnije, odraziti i na političkom
polju. No ta promjena nije bila rezultat točno utvrđenog programa
ili jednodušne želje državnog vodstva i komunističke partije, bilo
je to očitovanje povećanog pritiska u društvu koji je kroz borbu
unutar partije i političke promjene u tadašnjem društvu našao
pogodan trenutak i zbacio poklopac. Strah je nestao, tabui su bili
otkriveni, mnoge su se socijalne suprotnosti najzad mogle nazvati
svojim imenom, glasila su napokon počela ispunjavati svoju pravu
zadaću, građanski se duh slobodno razvijao.
Bio je to, svakako, veliki trenutak i bilo je teško ne biti
zainteresiran i očaran. Međutim, zapazio sam da je vodstvo zbunjeno
tim promjenama. Odjednom su ti ljudi bili predmetom opće potpore i
spontane naklonosti, što do tada nisu poznavali. Oni nisu došli na
vlast demokratskim putem, poznavali su samo javne skupove potpore
koje su organizirali oni koji su im bili jednaki. Ne zaboravimo da
je u većini slučajeva bila riječ o partijskim birokratima koji su
imali svoje predrasude i fiksne ideje, ali su bili malo slobodnijeg
duha, pristojniji i razumniji od onih koje su zamijenili. Svakako,
narodna razdraganost nije poštivala njihove mentalne okvire i
društvo se uvelike razvijalo neovisno.
1968. ponajprije je bila godinom građanskog preporoda, obnove
ljudskog dostojanstva, povjerenja u sposobnosti i mogućnosti
građana da mijenjaju društvo. Sam se nisam izravno uključio u
politički život, nadasve sam djelovao u Društvu pisaca (istina je
da je komunistička država svako djelovanje smatrala političkim!).
Samo sam jednom pisao o čisto političkoj temi, i to u članku pod
nazivom 'O oporbi' koji je objavljen u Književnom listu. Bilo je to
razmišljanje o mogućnosti da se osnuje nova, demokratski usmjerena
politička stranka koja bi mogla biti dostojna oporba komunističkoj
partiji. Ali nisam kanio postati političarem.
Vrtlog javnog ili izravno političkog života zahvatio me tek nakon
upada postrojba Varšavskog sporazuma 21. VIII. 1968. Bilo je to
neobično razdoblje - čelnici su činili ustupak za ustupkom nadajući
se da će nešto spasiti, a zapravo su rezali granu na kojoj su
sjedili. Ne znam je li postojala stvarna mogućnost da se izbjegne
sovjetska invazija. Ne bih se upuštao u spekulacije glede
mogućnosti vojnog otpora. Važno je to da je narod - na svoje veliko
iznenađenje - odmah nakon upada i dalje očitovao građanski duh i
probuđeni nacionalni ponos. Zemlja je vojno bila zauzeta, vodstvo
je popustilo okupatoru, ali se građansko društvo ipak uspjelo
mobilizirati - pa bilo to i u tragičnim trenucima kao što je bio
pokop Jana Palacha.
Iza velikog socijalnog zanosa 1968., iza sovjetskog upletanja i
njegova bolnog epiloga došle su mračne godine Husakova režima,
razdoblje krotke ravnodušnosti i opće malodušnosti, vrijeme
čišćenja, zabrana i isključenja. Bilo je to i doba novog propadanja
nacionalnog ponosa i građanskog duha, doba odricanja i prilagodbe
režimu.
Promjene nakon 1968. omogućuju da se s više gledišta nadiđu granice
1968. Danas, u doba parlamentarne demokracije, više nije tako
aktualno raspravljati o socijalizmu s ljudskim licem i hvaliti
njegove vrlo smetene vođe. Međutim, želja tadašnjeg naroda da
sudjeluje u javnim poslovima, njegovo spontano i uvjerljivo
očitovanje za slobodu i demokraciju, ukratko, poruka obnovljenog
građanstva i dalje je izvor nadahnuća. Bez dobro ustrojenog
građanskog društva - političke stranke to često zaboravljaju - naša
će demokracija biti slaba, nepostojana i stoga ranjiva."
240209 MET aug 98
Najava događaja - sport - za petak, 17. siječnja
OIF: Tek pokoji gubitnik
ZSE: Oporavak Crobexa, dosegnuli nove rekordne razine
Dakar reli: Al-Rajhi pred pobjedom
U Ministarstvu poljoprivrede sastanak o mjerama zbog slinavke i šapa u Njemačkoj
HRW osudio stanje ljudskih prava u svijetu, ističe dodatnu bojazan od Trumpa
U čakovečkoj bolnici devet novih pročelnika službi, odnosno voditelja odjela
Cijene nafte blizu 82 dolara
Svi Mirexi u plusu
SP Rukomet: S Argentincima je uvijek bilo problema