SARAJEVO, 17. kolovoza (Hina) - Armija BiH uspjela je obraniti položaje koje je držala u najtežim danima rata zahvaljujući izravnim isporukama oružja iz islamskih zemalja koje su pristizale preko improvizirane zračne luke u Visokom,
trideset kilometara udaljenoj od Sarajeva, tvrdi sarajevski magazin "Dani" u svom najnovijem broju.
SARAJEVO, 17. kolovoza (Hina) - Armija BiH uspjela je obraniti
položaje koje je držala u najtežim danima rata zahvaljujući
izravnim isporukama oružja iz islamskih zemalja koje su pristizale
preko improvizirane zračne luke u Visokom, trideset kilometara
udaljenoj od Sarajeva, tvrdi sarajevski magazin "Dani" u svom
najnovijem broju.#L#
Sarajevski tjednik objavio je reportažu o visočkoj zračnoj luci
čija je izgradnja započela 1993. godine i koja nije prekinuta ni
danas iako je obližnja zračna luka Sarajevo otvorena već dvije
godine.
Skupini sarajevskih novinara početkom kolovoza su, u nazočnosti
članova "Fondacije za pomoć muslimanima Bosne" koja formalno
upravlja i financira taj projekt, predstavljeni planovi daljnje
izgradnje "Aerodroma Visoko".
Tom prigodom načelnik općine Visoko Kenan Jusufbašić izjavio je
kako su na pistu 1994. godine sletjela četiri zrakoplova donijevši
"važan materijal" a da su se letovi nastavili i 1995. dok je rat još
trajao.
"Zahvaljujući tim letovima u '95 godini promijenila se i vojno-
politička situacija", rekao je novinarima Jusufbašić. Iako je
visočki gradonačelnik rekao samo kako je pomoć pristigla iz
"prijateljskih zemalja", "Dani" navode da je riječ o pošiljkama
oružja iz Irana.
Sarajevski magazin tvrdi da je Iran 1993. pomogao izradnju zračne
luke u Visokom ne bi li se omogućila izravna isporuka oružja Armiji
BiH. List podsjeća da je u to vrijeme središnja Bosna bila u
potpunoj izolaciji te da su prijašnji pokušaji dostave oružja,
uključujući i one preko zračne luke u Zagrebu, bili povezani s
golemim poteškoćama i zapljenama provođenim po zahtjevu Bushove
administracije ali i različitim poteškoćama na putu kroz
Hercegovinu.
"Dani" navode kako je hrvatska strana u BiH uzimala trećinu
pošiljki oružja za sebe te da je istodobno priječila dostavu teškog
oružja Armiji BiH.
List drži da su isporuke teškog oružja iz Irana u posljednjem
razdoblju rata obavljane uz nespornu američku suglasnost o čemu je
u kongresnoj istrazi svjedočio i bivši veleposlanik SAD u Hrvatskoj
Peter Galbraith.
Kanadski vojnici iz sastava tadašnjeg UNPROFOR-a bazirani u
Visokom sugerirali su 1995. zapadnim novinarima kako bi se trebali
raspitati o zrakoplovima koji tamo slijeću.
Mediji su tada bilježili i čuđenje UN-a nad činjenicom da su
zrakoplovi "AWACS" koji su nadzirali nebo nad BiH i zonu
zabranjenog leta od svibnja do listopada 1995. registrirali samo
dva slijetanja u Visoko dok su s terena stizala izvješća o desecima
takvih letova.
"Dani" se slažu s mišljenjem da je zračna luka u Visokom imala
veliko značenje tijekom rata ali da njezina dogradnja u miru nema
nikakva smisla ni ekonomskog opravdanja.
Unatoč tome, Fondacija iza koje zapravo stoji utjecajna obitelj
Čengić predvođena jakim ljudima Stranke demokratske akcije -
Hasanom i Halidom, najavila je nastavak izgradnje.
Jedan od projektanata, Nijaz Šabanović najavio je produženje piste
kako bi ona mogla primati i zrakoplove tipa jumbo-jet te posebne
stajanke za takve letjelice.
Time bi visočka zračna luka postala najveća u BiH, no cijena tog
projekta i do danas je potpuna tajna.
(Hina) rm fp
171559 MET aug 98