NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
12. VIII. 1998.
Raspad interesne zajednice
"Nedavno je u bliskoj policijskoj suradnji Slovenije i Hrvatske
razbijen lanac trgovine drogom, kojim je heroin, podrijetlom iz
Turske, prebacivan, balkanskim putem, u Nizozemsku i Španjolsku.
Ministri unutarnjih poslova u Ljubljani i Zagrebu podjednako su se
veselili uspjesima svojih istražitelja. U ostalim sferama odnosa
između dvije metropole vlada već dugo neugodna atmosfera, koja je,
između ostaloga, došla do izražaja i zbog izostanka dugo planiranog
državnog posjeta hrvatskog predsjednika Franje Tuzđmana susjednoj
zemlji.
Sastanci na 'najvišoj razini' obično se održavaju tako da se
prethodno diplomatskim kanalima ili na sastancima stručnih
ministara uklone sporna pitanja, koja ih blokiraju. Takav je
postupak u slučaju predstavnika Slovenije i Hrvatske zacijelo još
potrebniji, budući da su te dvije države - nezavisne od 1991.
godine, bile članice jugoslavenske federacije čije nasljeđe
izaziva razdor među nasljednicama. Slovensko-hrvatska 'ratna
koalicija', aktualna tijekom odvajanja od Beograda i nesumnjivo
najčvršća u prvoj polovini ljeta 1991. godine, kad je Slovenija
bila prvi cilj srpsko-jugoslvenske narodne vojske, raspala se
prilično brzo. U duljem ratu 'Jugoslavije' protiv Hrvatske
Slovenija je, uz iznimku (uglavnom prikrivene) logističke pomoći i
privremenog prijema izbjeglica), nastupila uglavnom kao
'gledatelj'. Takvo je ponašanje ostavilo tragova na bilateralnim
odnosima.
Od tada dva susjeda nastoje razjasniti međusobne odnose. Taj proces
blokira nekoliko teških problema. Osim čistog odvajanja udjela
pojedinih nasljednica u državnoj imovini 'stare' Jugoslavije -
'nova' Jugoslavija uporno postavlja prepreke u rješavanju tih
pitanja - treba 'nacionalizirati' državna (u međuvremenu
djelomično privatizirana) slovensko-hrvatska zajednička
poduzeća. Odmah nakon toga slijedi 'repatrijacija' državne imovine
bivših jugoslvenskih republika Slovenije i Hrvatske i transfer
zamrznutih računa hrvatskih i slovenskih građana u bankovnim
ustanovama susjedne zemlje. U tom je kontekstu u središtu
pozornosti likvidacija 'Ljubljanske Banke' i njezine zagrebačke
podružnice, u čijem stvaranju nasljednice, u 'Novoj Ljubljanskoj
Banci', slovenska država ima glavnu riječ.
Zbog višestruko nerazjašnjenoj točnog položaja granice između
dviju država, već su često izbijale trzavice. U ružnom je sjećanju
ostao 'slučaj špijunaže', nakon kojeg je slovenski ministar obrane
u proljeće ove godine bio prisiljen dati ostavku, iako su neke
naznake upućivale na zaključak da je 'prislušna akcija' dva
pripadnika slovenske vojne obavještajne službe, njihovo stupanje
nekoliko metara u dubinu hrvatskog teritorija i njihovo uhićenje
možda poslužili predsjedatelju jednog partnera u slovenskoj
koalicijskoj vladi tek kao izlika za smjenjivanje vlastitog
strančkog kolege.
Najspornija je granica u slikovitom Piranskom zaljevu. Zagreb
zastupa stajalište da granica prolazi sredinom zaljeva, dok
Ljubljana drži da ona prolazi suprotnim obalnim pojasom duž
hrvatskog rta, izbočenog daleko u more. Hrvatska se ponaša kao da je
položaj granice već određen i postupa u skladu s tim stavom.
Primjerice, sredinom srpnja postavila je usred zaljeva umjetno
uzgajalište školjki. Obalne straže dviju država povremeno
zaustavljaju 'protivničke čamce', a cijeli je zaljev, kao i samo 42
kilometra dug slovenski obalni pojas na Jadranu, ljetna turistička
meka.
Nadalje, sukobe izazivaju slovenske nekretnine - u većini
slučajeva riječ je o kućama za odmor - posebno onima u vlasništvu
bivših partijskih moćnika i njihovih nasljednika na hrvatskoj
obali i otocima. Hrvatska tretira vlasnike kao povlaštene
korisnike, a ne kao uknjižbom zaštićene posjednike, ali im
istodobno nameće 'diskriminirajuće' poreze na nekretnine i ostale
namete.
Među sukobe koji najjače opterećuju slovensko-hrvatske odnose
ubraja se onaj vezan za nuklearnu elektranu Krško, smještenu na
pola puta između Celja i Zagreba. Iako vrh slovenske vlade pokušava
umanjiti njegovu važnost i pripisati mu tek 'čisto poslovnu
prirodu', sukob oko Krškog poprimio je prije nekoliko tjedana
razmjere koji sugeriraju da je pojam 'političke napetosti' sasvim
primjeren.
Nuklearna elektrana nalazi se na slovenskom teritoriju, a
vlasništvo je podijeljeno točno na dva dijela. No, samo 20 posto
proizvedene električne energije odlazi Hrvatskoj, koja osim
vlastite proizvodnje mora uvoziti struju iz Austrije, Švicarske,
Italije i Francuske. Pritom valja napomenuti da ta uvezena struja
najvećim dijelom ulazi u hrvatske električne mreže putem
dalekovoda koji se nalaze na slovenskom teritoriju.
Nakon dugotrajnih priprema hrvatski članovi mješovitog upravnog
vijeća NEK-a odbili su, početkom srpnja, sudjelovati u ulaganjima,
usmjerenim na osuvremenjivanje elektrane. Mjere osuvremenjivanja
obuhvaćaju postavljanje novih parnih generatora, koje su po
prvobitnom dogovoru trebale financirati slovenska tvrtka za
proizvodnju električne energije Eles i hrvatski HEP. U Ljubljani
tvrde da su turbine nužne jer će u protivnom rad NEK-a biti ugrožen.
Nakon što dogovor nije postignut ni tijekom susreta dvaju
političkih izaslanstava pod vodstvom slovenskog i hrvatskog
ministra gospodarstva u dvorcu Otočec ob Krki, EleS je 30. srpnja
blokirao dva glavna voda na ukupno osam dalekovoda, na potezu prema
Hrvatskoj, prekinuvši time uglavnom i dotok električne energije
ostalih dostavljača. 1. kolovoza stupila je na snagu jednostrana
zakonska preobrazba NEK-a u pravni subjekt poduzeća, koji nalikuje
društvu s ograničenom odgovornošću, utvrđujući slovenski udjel na
328 a hrvatski na 342 milijuna maraka. Time bi do sklapanja
sporazuma Slovenija imala vlasnička prava, a Hrvatska dobiva ulogu
suulagača koja, po riječima slovenskog ministarstva gospodarstva,
ne narušava pravo Hrvatske na ravnopravni suvlasnički udjel u NEK-
u.
Doduše, hrvatski je HEP prije tjedan dana na račun EleS-a doznačio
otprilike petinu dugova za isporuku energije, neplaćene od lipnja
ove godine. Prema podacima Zagreba, ti dugovi iznose 15 milijuna, a
po podacima Ljubljane, oko 26 milijuna maraka. Nakon tog poteza
EleS je privremeno deblokirao jedan dalekovod. U petak predprošlog
tjedna EleS je ponovno priključio i drugi vod, iako ostatak duga
nije plaćen do roka za plaćanje koji je istekao prethodnog dana.
Ponovno priključenje obrazloženo je tvrdnjom da je Slovenija
Hrvatskoj, čijom obalom danima haraju šumski požari, izazivajući
pregorijevanje brojnih transformacijskih stanica, željela izići u
susret. Unatoč tome, Zagreb se u međuvremenu obratio Međunarodnom
tijelu za nuklearnu energiju IAEO sa sjedištem u Beču, proglasivši
isključivanje električne energije 'neprimjerenim i protupravnim
potezom', i tražeći od Europske unije da 'intervenira'.
Iako ga je Ljubljana odbacila, hrvatski prigovor da je ugrožena
sigurnost postrojenja smještenog na trusnom području djelomice je
opravdan, budući da je IAEO već 1995. g. upozoravao upravu NEK-a da
poduzme nove sigurnosne mjere u nuklearnoj elektrani koja je
priključena na mrežu 1983. godine, uz predviđeni rok proizvodnje do
2023., a često je privremeno prekidala rad. Nove turbine, koje
Ljubljana namjerava izgraditi sama, budući da je Zagreb odbio
sudjelovati u tom projektu, sastavni je dio planova za
osuvremenjivanje i poboljšavanje sigurnosti. U susjednoj
Austriji, koja na pitanja vezana za nuklearnu politiku reagira
krajnje razdražljivo, istodobno se neprekidno javljaju izjave da
Krško treba smatrati jednim od ispita 'zrelosti' Slovenije,
trenutačno najizglednijeg kandidata, za prijem u Europsku uniju'.
Hrvatsko je ponašanje vjerojatno motivirano i odlukom slovenske
skupštine iz 1995. godine, kad je odlučeno da bi NEK trebao prestati
proizvoditi struju već 2005. No, referendum održan 1996., usmjeren
na zatvaranje NEK-a krajem ovog tisućljeća nije, dobio potreban
kvorum. Čak ako se pogon modernizacijom sigurnosti održi, kako se
govori, do 2010. Zagreb bi mogao imati malo sklonosti za ulaganje u
pogon iz kojeg i Slovenija pokriva samo 23 posto svojih energetskih
potreba. Osim toga, inozemni ponuđači struje, osobito Francuska,
koja sve jače prodire na hrvatsko tržište, imaju cijenu po kilovat-
satu nižu za trećinu od cijene na koju je Zagreb vezan ugovorom. I na
posljetku, poslije isključenja prijepornog pogona, ostaju
troškovi rastavljanja i uklanjanja koji se procjenjuju na oko 550
milijuna njemačkih maraka.
Sve to zapravo dopušta pretpostavku da se Zagreb, što je moguće
bezbolnije, pokušava izvući iz Krškog i zbog toga usmjeriti
pozornost na druga bilateralna pitanja koja se moraju riješiti.
Možda su se u Ljubljani, gdje su do sada vjerovali da će s hrvatskim
susjedima izgladiti nesporazume time što su došli u položaj da
Zagrebu u njegovim napornim pokušajima 'priključivanja' Europi
milostivo pomognu, za što su očekivali protuusluge, ipak
prevarili. Bez obzira na to što će se do ulaska Slovenije u Europsku
uniju, nakon čega bi takvo stajalište postalo realno, iz
Ljubljanice uliti još puno vode u Savu, koja je sada, kako izgleda,
jedina neprijeporna veza između ta dva glavna grada" - piše
Reinhard Olt.
122358 MET aug 98
ISPRAVAK VIJESTI: Kekin traži hitno rješavanje krize upravljanja u KBC Zagreb
Kukavica (DP): Polovica djevojaka je na dijeti, poremećaji prehrane uzimaju maha
Rumunjska: Novi predsjednički izbori u svibnju
Dodikovi zastupnici blokirali rad parlamenta BiH, europski zakoni na čekanju
Gospodarstvo - ukratko do 14,30 sati
Vonn pala na treningu spusta u Cortini
Najmanje dvoje ubijenih u školi u Slovačkoj - TA3
Femi Kuti nastupa 11. ožujka u zagrebačkom Boogaloo klubu
Žena u Puli u romantičnoj i računalnoj prevari oštećena za više od 50 tisuća eura
Frankfurtska zračna luka i u 2024. ispod pretpandemijske razine