GLAS AMERIKE - VOA
1. VIII. 1998.
Ništa osim golog betona, ali ipak na svome ognjištu - kako u općini
Dvor na Uni žive Srbi, izvješćuje u svojemu prilogu Linda Miliša:
Nakon tri godine izbjeglištva u Jugoslaviji, 26 Srba prošlog se
tjedna vratilo svojim kućama u selima općine Dvor. Segezdin je
selo petnaestak kilometara udaljeno od Dvora na Uni i dobro
skriveno u brdu pod Šamaricom. U jednu od pet kuća u zaseoku
Adamovići, nakon pune tri godine izbjeglištva, iz Srbije su se
vratili Ljubica i Božo Adamović. "Kuća je opustošena, ali je čitava
i to je važno", kaže 70-godišnji Božo, pokazujući ostatke nekad
velikog seoskog imanja okruženog u travu zaraslim voćnjacima
i vrtom. "Ovdje su rođeni moj djed, otac, ja, moja djeca i unučad",
kaže plačnim glasom, dvojeći da li da uspomene oživi ili
potisne.
Trogodišnji život u izbjeglištvu u Lukićevu kraj Zrenjanina svodio
se na golo preživljavanje. "U Srbiji smo bili stranci i sirotinja,
pitali su nas hoćemo li ostati i rekli da nam ništa ne jamče,
ponudili nam odlazak u inozemstvo, a kome trebamo ovako stari",
objašnjava zašto su se vratili 63-godišnja Ljubica. "Prekinila ova
humanitarna pomoć, ne možeš živjeti. Moj je muž šećeraš,ako nešto i
zaradimo, pojedemo, tu je dvoje djece, snaha, sin. Sin radi kod
privatnika koji mu, kad hoće dadne, kad neće kaže nema para. Nema
para, uvijek lažu." Težak izbjeglički život u većine pojačava želju
za povratkom. "Sigurniji su, ali znate šta je. Dođe neka loša vijest
pa to pobrka svijet. Mene su toliko provocirali kad sam odlazio.
Rekao sam im, ja sam odlučio, ja idem na svoje ognjište umrijeti."
"Zlo se zlim vraća". Adamovići su bili imućna obitelj. "Od rakije
što bi je napravio mogao sam traktor kupiti, 'Dukatu' sam mlijeko
prodavao, svi su u Segezdinu dobro živjeli od svog rada", sjeća se
Božo, dodajući kako su mještani 1984. sami sebi asfaltirali cestu
do kuća. "Ja očekujem da me nitko neće dirati, da ću u miru, djeco,
spavati, a spavam na onom betonu." Adamovići nemaju ništa osim
golog betona, odjeće na njima i potvrde o povratku Visokog
povjerenstva UN-a za izbjeglice. Iskrcalo ih je pred kuću i
ostavilo. "Ništa nemamo, ništa, ništa nemamo!" "Živjeli smo
normalno do "Oluje" i onda je nesreća i nas zadesila", kaže Ljubica
i dodaje "zlo se zlim vraća". Kada se zlo 1991. događalo susjedima
Hrvatima šutjelo se, odgovornost se prebacivala na druge,
naviklo se ne misliti na ono što nisi skrivio. "Strašno je bilo
gledati kako u plamenu nestaju hrvatske kuće, ali reci ti nešto
protiv. Onda se zlo zlim vratilo", ponovit će Ljubica u kojoj, kaže,
od 1995. živi strah. "Ovaj narod, što se vratio, kaže da ih nitko ne
dira, nitko ne straši, nitko s njima nema posla."
U Samaričke Brđane, do kojeg vodi teško prohodan poljski put, sa
svoje šestoro djece vratili su se Vujanić Jagoda i Nikola. Kuću, tri
krave, svinje i kokoši čuvali su im roditelji koji nisu htjeli u
Srbiju. "Da sam znala ono što znam danas, nikad ne bih bježala.
Oboljela sam na živce, liječila se na psihijatriji u Leskovcu,
bježala od muke, bilo je teško", kaze Jagoda. "Samo smo jeli
makarone i grah, nema, nema života ni tamo." Vujanići su živjeli u
izbjegličkom centru u Sijarinskoj Banji na jugu Srbije. "Jako blizu
Kosova", pojašnjavaju. "Siromašno to, uglavnom su tamo Šiptari, ne
razumijemo jezik, ništa." Najmlađi sin Vujanićevih, Đuro na jesen
bi trebao u školu. Do najbliže u Dvoru ima 30 kilometara, autobusi
do njihove kuće ne mogu, niti su ikad vozili. Do prve prodavaonice
pješačiti treba više od 15 kilometara. Za sada nemaju potrebe jer
nemaju novca. "Navodno će biti neka pomoć, obećali su nam, hranit
ćemo stoku, zivjet ćemo ..."
31. VII. 1998.
Sjedinjene Države impresionirane su radom vlade Republike Srpske,
kaže američki izaslanik za Balkan, stoji u prilogu Vladimira
Bilića:
Posebni izaslanik američkog predsjednika Robert Gelbard jučer je
boravio u Republici Srpskoj, a danas će, kako je najavljeno,
posjetiti Sarajevo, Travnik i Mostar. Robert Gelbard razgovarao je
jučer u Banjoj Luci s predsjednicom republike Srpske Biljanom
Plavšić i predsjednikom vlade Miloradom Dodikom. Tom je prigodom
najviše bilo riječi o predstojećim rujanskim izborima u Bosni i
Hercegovini i o provedbi mirovnog sporazuma. Sjedinjene Države
impresionirane su šestomjesečnim radom vlade Republike
Srpske,rekao je Gelbard, ali je dodao da se američka politika neće
poistovjetiti s pojedincima, već sa svima onima koji rade na
primjeni Daytonskog sporazuma. "Dokaz naše potpore onima koji
provode mirovni sporazum u Bosni i Hercegovini jest da su
Sjedinjene Drzave u proteklih šest mjeseci uložile oko 63 milijuna
dolara za gospodarsku pomoć Republici Srpskoj", naglasio je
izaslanik američkog predsjednika. Robert Gelbard će, kako je
najavljeno, danas u Sarajevu razgovarati s predsjedateljem
predsjedništva Bosne i Hercegovine Alijom Izetbegovićem i
supredsjedateljem Ministarskog vijeća BiH Harisom Silajdžićem, a
nakon toga posjetit će Travnik i Mostar.
(VOA)
NJEMAČKI RADIO - RDW
31. VII. 1998.
Gospodarska panorama
Unutar Europske unije poljodjelstvo ima sve više problema.
Europski su proizvodi na svjetskome tržištu skupi, a razlog je
način proizvodnje. Polja za sadnju su isparcelizirana, a to obradu
čini neekonomičnom. To je glavna sličnost hrvatskih
poljoprivrednika s europskima. Ali na visoku cijenu proizvoda s
hrvatskih polja ne utječe samo struktura. O uzrocima trenutačne
krize u toj grani izvješćuje Stephani Streloke:
Dvostruko veći uvoz od izvoza - to je bilanca prvog polugodišta
1998. godine u Hrvatskoj. Ukupni gospodarski nesrazmjer oslikava
se i u poljodjelstvu. To je uočila i Dragica Zgrebec, članica
Socijaldemokratske stranke koja vodi jednu privatiziranu zadrugu.
Ona kaže: "Mi imamo stravičan trgovinski rebalans u uvozu i izvozu
poljodjelskih proizvoda. U prošloj godini, prema statistikama, to
je bilo više od milijardu dolara. To nisu samo proizvodi koje bismo
mi tradicionalno uvozili, jer ih nema, ili zato što ih ne
proizvodimo. Dobrim dijelom to su i nekakvi osnovni prehrambeni
proizvodi. Npr. Hrvatska, koja raspolaže s više od tri milijuna
hektara zemljišta, ne može za svojih manje od pet milijuna
stanovnika osigurati dovoljno žitarica. Mi proizvodimo negdje čak
i manje od 500 kilograma žitarica po stanovniku, dok bi prema
nekakvim kriterijima FAO-a to trebalo biti oko jednu tonu. Dakle,
trebalo bi dva puta povećati proizvodnju. Mislimo da je to stanje
neodrživo."
Naravno, mora se uzeti u obzir da se za vrijeme rata dio hrvatskog
poljoprivrednog zemljišta nije obrađivao. Ali, kako kaže Dragica
Zgrebec, nije samo rat kriv za nisku proizvodnju: "Možemo reći da je
jednim dijelom to utjecaj rata, jer su upravo okupirana područja
bila vodeća u poljoprivredi, dakle dio Slavonije i Baranja - gdje je
i najveći dio kvalitetnog poljoprivrednog zemljišta. Međutim, na
ovom drugom segmentu, gdje nije bilo okupacije, situacija nije puno
bolja. I na tom području ima puno neobrađene zemlje, jer praktički
na selu ostaju samo stara domaćinstva. Mladi ljudi nemaju gotovo
nikakvu perspektivu, jer unatoč tome što je Hrvatska prije gotovo
pet godina donijela strategiju razvoja poljoprivrede, ta
strategija se ne ostvaruje."
Ivica Gaži, nekadašnji predsjednik Hrvatske gospodarske komore i
današnji predsjednik Odbora za poljoprivredu hrvatske Vlade stanje
procjenjuje drugačije. Naravno, i on uočava nesrazmjer između
izvoza i uvoza. Ali, za razliku od Dragice Zgrabec, on drži da je
poboljšanje već nastupilo: "Konačno evo naznake na području
Zagreba: Zagrebačka mljekara ima dovoljne količine mlijeka,
postupno se oslobađa uvoza, proizvodnja žita je dovoljna ne samo za
podmirivanje potreba, nego i za izvoz. Stanje je još uvijek loše u
povrtlarskom i voćarskom dijelu, ali i tu će se činiti napori da se
ta bilanca uspostavila."
Kako bi se bilanca popravila, moraju se svladati još neke zapreke.
Ako se želi povećati izvoz, moraju se sniziti cijene. Samo u tom
slučaju hrvatski proizvodi mogu postati konkurentni na svjetskom
tržištu. No, Dragica Zgrabec ne vjeruje da će cijene u bližoj
budućnosti stvarno pasti: "U ovom trenutku, mi s cijenama koje su u
proizvodnji u Hrvatskoj ne možemo konkurirati, a da ne ostvarujemo
gubitak. Prema tome, mi nemamo iste uvjete da bismo reprodukcijski
materijal mogli uvoziti, pa bismo mogli s nešto nižim input-om
imati i niže cijene u proizvodnji i na taj način snižavati cijenu.
Na žalost, u nabavi za poljodjelstvo imamo domaće monopole, a u
izvozu onda, naravno, ne možemo konkurirati." Pojeftiniti mora ne
samo repro-materijal, kao što je gnojivo i gorivo. Da bi hrvatsko
poljodjelstvo postalo konkurentno, morala bi se poboljšati i
suradnja poljodjelstva i prerađivačko-prehrambene industrije.
Jer, tu postoje golemi problemi, kaže Dragica Zgrabec i dodaje:
"Glavni problem koji se javlja na toj relaciji jest problem
plaćanja. To što u jednom normalnom svijetu i u normalnim poslovnim
uvjetima ne bi uopće trebao biti problem, kod nas predstavlja jedan
veliki problem. Na primjer, za proizvodnju u ratarstvu, koja traje
oko deset mjeseci, a s ukupnim ulaganjima i nešto više. A kada te
proizvode poslije predate na prehrambenu preradu, tada morate
čekati jos šest, a ponekad i sedam mjeseci da biste to dobili
plaćeno." Mala obiteljska poljodjelska dobra tako su se poslije
samo nekoliko sjetvi našla pred propašću: ako novac za svoje
proizvode ne dobiju na vrijeme, često im nedostaje kapital za
nabavu prijeko potrebnoga sjemena za novu sjetvu. Ali, s problemima
se bore ne samo poljoprivrednici, nego i preradivačka industrija,
kaže Ivica Gaži i nastavlja:
"Ta tzv. međusektorska suradnja sigurno da prima mnoge, sve
zaoštrenije oblike, jer su prerađivači manje ili više
privatizirani i jasno je da svatko traži svoj interes oštrije nego
što je to do sada bilo. I sigurno da se seljaci i taj primarni sektor
proizvodnje moraju bolje organizirati, kako bi postao pravi
partner prerađivačima i trgovcima. To znači produktivnost, način
pakiranja, pripreme robe za tržište. Kod nekih roba, ako padne
kiša, onda se dva, tri dana do te robe ne može doći. To je u jednom
urednom tržištu vrlo teško." Prijelaz sa socijalističkog planskog
gospodarstva na slobodno, tržišno gospodarstvo od
poljoprivrednika zahtijeva i promjene u razmišljanju: oni moraju
shvatiti da su u slobodnom tržišnom gospodarstvu oni odgovorni za
funkcioniranje tržišta. Tu zadaću više ne preuzima država, kako su
se hrvatski poljoprivrednici naviknuli za vrijeme socijalizma.
Vlada želi poljoprivrednicima olakšati tu promjenu i stvoriti
poticaje. Zato sada i ulaže novac u mrežu "Zelenih tržnica". Ivica
Gaži objašnjava taj projekt: "To znaći šest punktova u Hrvatskoj
bit će otvoreno tržište, u kojem je udio države dosta velik, preko
pedeset posto, tako da na ovaj način stvaramo jedan tržišni
mehanizam, da Vlada ne bude kriva za višak ili nedostatak krumpira,
nego da je to funkcija tog tržišnog mehanizma. Dakle, onda će
proizvođač, ako se odluči na proizvodnju, imati egzaktne
pokazatelje nekih roba: njezina ponuda i potražnja je takva i
takva, u tim razdobljima to je profitabilno, a u drugima ne. Prema
tome, odluka će biti njegova i on će se sam boriti s tržištem, a ne da
to bude intervencija države. Samo u smislu usmjeravanja tržišta,
nadzora tržišta i eventualno većih poremećaja trebala bi uskakati
država, inače bi to bila normalno funkcioniranje tržišne privrede,
kao što je to i u Njemačkoj."
(RDW)
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
2. VII. 1998.
Sjedinjene Države namjeravaju ujediniti Sadamove neprijatelje
"Na uporne zahtjeve Kongresa da poduzme značajnije mjere kako bi s
vlasti svrgnuo iračkog predsjednika Sadama Huseina, Clintonova je
administracija odgovorila razrađenim planom na 27 stranica o
ponovnom organiziranju iračke oporbe i o pripremama za podizanje
optužnica zbog ratnih zločina protiv iračkih vođa", piše Thomas W.
Lippman.
"Plan bi stajao pet milijuna američkih dolara, što je Kongres već
odobrio. Taj je novac potreban za podučavanje oporbenih skupina o
tehnikama organizacije i pridobivanju novih pristaša, za
financiranje centra za aktivnosti u egzilu u Londonu i za prijevod i
popis milijuna zarobljenih iračkih dokumenata koji bi mogli
poslužiti kao dokaz u suđenjima za ratne zločine.
Dodatnih pet milijuna američkih dolara utrošeno je za
organiziranje oporbene radio postaje 'Radio Slobodni Irak' kojim
upravlja 'Radio Slobodna Europa/Radio Liberty' i koji se nalazi u
Pragu.
Viši američki dužnosnici dali su naslutiti da se radi i na
usporednom i vjerojatno ambicioznijem tajnom planu rušenja režima
u Bagdadu.
Dodali su, međutim, da se ne nadaju da će njihov plan prouzročiti
prijevremeni pad režima Sadama Huseina, ali da žele podržati i
ujediniti iračku oporbu u nadi da će tako potaknuti miran prijelaz
na demokraciju ako kojim slučajem Sadam Husein neočekivano izgubi
vlast.
Clintonova je administracija zato u posjet Washingtonu, koji se
očekuje krajem ove godine, pozvala dvojicu čelnika suparničkih
kurdskih frakcija u sjevernom Iraku - čelnika Kurdske demokratske
stranke (KPD) Masuda Barzanija i čelnika Narodne unije Kurdistana
Jalala Talabanija.
Obojica su 'sumnjivi' saveznici. Barzani je, naime, svoje snage
ujedinio sa Sadamovom vojskom tijekom sukoba 1996. s Talabanijem,
što je dovelo do razaranja oporbenog iračkog pokreta kojeg je
podržavala CIA, a Talabani zato što je u tom sukobu prihvatio
iransku podršku.
'Dok god su oni spremni suprotstavljati se Sadamu Huseinu, spremni
smo s njima surađivati', rekao je prošli tjedan pomoćnik američke
državne tajnice Martin S. Indyk dodajući da to čine 'otvorenih
očiju i s realističnim razumijevanjem načina na koji se u tom dijelu
svijeta mijenjaju saveznici'(...)
(...) Ti kurdski čelnici imaju također razloga biti nepovjerljivi
prema Sjedinjenim Državama jer im Washington, nakon što ih je
potaknuo na pobunu protiv Bagdada nakon Zaljevskog rata, nije
pomogao, rekao je jedan viši američki dužnosnik.
Kada će Barzani doputovati u Washington i prihvatiti američki plan
nije poznato. Njegov nećak Farid Barzani, koji predstavlja KPD u
Washingtonu, rekao je: 'Nemamo ništa protiv da se priključimo
oporbi, ali samo pod uvjetom da Amerikanci podrže Kurde protiv bilo
koje regionalne sile', što znači i Teherana i Bagdada.
Fardi Barzani američki je plan nazvao 'dobrim početkom', no njegovo
stajalište ne dijele ključni republikanski dužnosnici u Kongresu
koji su izjavili da bi Kongres mogao zatražiti izmjene plana kao
uvjet za dodatne novčane uloge.
Popis 73 iračke oporbene skupine s kojima Clintonova
administracija namjerava surađivati "apsurdan je jer mnoge od
navedenih skupina imaju samo jednog člana, a neke se niti ne nalaze
u Iraku", rekla su dvojica članova Odbora za međunarodne odnose.
Oni su se usprotivili i organiziranju 'Radija Slobodni Irak' u
Pragu jer će on imati 'problema s uspostavom povjerenja' zbog svoje
povezanosti s ostalim radio postajama koje podržavaju SAD-e. Taj bi
se radio, prema njihovom mišljenju, trebao nalaziti u sjevernom
Iraku (...).
Republikanski senatori nezadovoljni su i time što većina novca nije
namijenjena Iračkome nacionalnom kongresu (INC) u Londonu kojeg je
Washington do 1996., kada se iračka oporba raspala, smatrao
njezinim legitimnim glasom. Za Clintonovu administrciju INC je
'jedna od oporbenih skupina, a ne glavna skupina', rekao je jedan
viši dužnosnik."
Runda za Srbiju
"Posljednje borbe na Kosovu pokazale su vojnu snagu Srbije kojom je
ona stekla novu psihološku i stratešku prednost i nanijela gubitke
kosovskim Albanicma koji se bore za neovisnost. Nema sumnje da će
kosovski gerilci, koji su u ovoj etapi borbi zagrizli više nego što
mogu prožvakati, pokušati nadvladati sadašnje neprilike i vlastitu
fragmentiranost i ponovno razraditi svoju strategiju. Mudro bi,
međutim, bilo i za Srbe i za kosovske Albance da preusmjere pažnju
na izglede za mir koje podržava međunarodna zajednica", stoji u
uvodniku lista "The Washington Post".
"Mora se priznati da je jugoslavenski predsjednik Slobodan
Milošević težak protivnik. Ne obazirući se na savjete da pokaže
suzdržanost, prošlog je tjedna na Kosovo poslao jake snage koje su
poduzele i jače akcije od onih na koje ima pravo jedna suverena
država koja se susreće s oružanim secesionističkim pokretom koje su
se pretvorile u okrutne i pretjerne mjere 'etničkog čišćenja'.
Slobodan Milošević i dalje je ozbiljna neugodnost za Sjedinjene
Države i sve ostale koji prihvaćaju njegovo odbijanje da njegova
zemlja nude rascjepkana, ali ne prihvaćaju njegovu taktiku.
Međutim, još uvijek nije kasno za suzdržanost i još uvijek ima
smisla da Kontaktna skupina podrži diplomatski pokušaj uspostave
proširene autonomije Kosova. Taj bi status bio negdje između
neovisnosti koju traže kosovski Albanci i ovisnosti koju sada
provodi Srbija. Kosovska mala srbijanska manjina očekivala bi,
naravno, da se s njom na takvom Kosovu pošteno postupa.
Mogućnost savezničke potpore neovisnom Kosovu stalno se vraća na
razmatranje. Zašto ne neovisnost? Zato što bi Republika Srpska tada
tražila istu povlasticu i time vratila Bosnu i Hercegovinu u rat.
Zato što bi ostali Albanci široko rasprostranjeni po Balkanu tada
prouzročili oluju svojim nacionalističkim zahtjevima. Zato što bi
Grčka i Turska priskočile u pomoć tradicionalnim balkanskim
klijentima što bi još više povećalo kaos. Neovisnost? Manje je
više.
G. Milošević ostaje tvrdi orah koji mora biti zdrobljen. Mora ga se
uvjeriti da međunarodne sankcije neće biti ublažene dok s Kosova
bježe nove izbjeglice. Ne smije mu biti niti dozvoljeno da izbjegne
mogućnost akcije NATO-a protiv njegovih postrojbi radi postizanja
i provođenja primirja", zaključuje se u uvodniku.
THE NEW YORK TIMES
30. VII 1998.
Ruske suprotnosti
"Ja nisam najdraži kolumnist Jevgenija Primakova. U nedavnom
interviewu s mojim kolegama iz Timesa ruski ministar vanjskih
poslova mahao je člankom kojega sam napisao u svezi njegova nacrta
da proda projektile Cipru, i time potakne rat između Grčke i Turske,
i nazvao ga 'glupim'. Iako je njegov prevoditelj to ublažio kao
'nerazumno' ruska riječ znači glupo.
Razlog koji stoji iza njegove iritiranosti vjerojatno je
biografska napomena o njegovom imenu koju sam napisao prošle
godine: Primakov je ukrajinska riječ za pastorka. On je uzeo to ime
jer ono pod kojime je rođen - Finkelstein - nije bilo korisno KGB-
ovom špijunu koji je radio pod krinkom dopisnika Pravde s arapskog
Bliskog istoka.
Zanimljivo je da se odnos mnogih ruskih političara spram njihovog
židovskog porijekla mijenja.
To je naglašeno u posljednjoj predsjedničkoj kampanji kada je
reformist Grigorij Yavlinsky ludom nacionalistu Vladimiru
Žirinovskom kazao, 'Obojica smo pola Židovi, no ja sam onaj koji to
priznaje.
Arhitekt ugovora s MMF-om, Anatolij Čubais naveden je u 'Židovskoj
enciklopediji Rusije'.
Kao i njegov suparnik Boris Berezovsky, podjednako nepopularan
automobilski i naftni tajkun koji je prije pet godina uzeo
izraelsko državljanstvo. Berezovski je upozorio Borisa Nemtsova ,
karizmatičnog reformatora izabran za guverenera Nižnjeg
Novogoroda, da se ne kandidira za predsjednika jer ima 'čisto
genetski problem'.
Nemtsov je prešao preko toga. 'U prvo vrijeme tvoga ulaska u
politiku gledaju ti životopis. No nakon što si bio stotinu puta na
televiziji zaborave', kazao mi je u svom moskovskom uredu.
Nemtsova, koji još nije navršio 40 godina, Boris Jeljcin je doveo u
Moskvu, i on sada kao dopredsjednik vlade nastoji reformirati
sektor energetike. Njegova popularnost u ispitivanjima javnog
mišljenja pala je uslijed slabog gospodarskog stanja, no javno
saznanje da je Židov nije imalo mnogo utjecaja.
Kada ga je u siječnju načelnik Jeljcinova ureda zatražio da navede
pet imena kao izbor za zamjenu predsjednika vlade Viktora
Černomirdina (koji nije znao da mu se radi o glavi), Nemtsov je na
svoju listu stavio Sergeja Kirijenka, energičnog mladog
poduzetnika starog oko 35 godina koji je s njime radio u Njižnjem, a
koji dolazi iz židovske obitelji.
Iako je Černomirdin ranije mislio kako je Kirijenko premlad da bi
bio zamjenik ministra za naftu i plin, Nemtsov ga je bio smatrao
'pametnim, časnim i liberalnim'. Jeljcin koji je tražio nekoga bez
političke baze koji će prodrmati stvari, iznenadio je svijet
postaviši ga za predsjednika vlade. Kritike su bile uperene na
njegovu mladost i političko neiskustvo, i na Jeljcinovu prividnu
naglost, no ne i na etničku pripadnost novog čovjeka.
Što to znači? Nitko ne može tvrditi da je Rusija, domovina pogroma i
Staljinove 'protu-kozmopolitske' kampanje, odjednom izgubila
svoje duboko ukorijenjene predrasude, ili da je gotovo milijun
Židova bilo glupo što je ovog desetljeća napustilo Rusiju kako bi
došlo do sigurnosti i i mogućnosti u Izraelu i Americi.
Kada je prije dva mjeseca u moskovskoj Marina Roshche sinagogi
eksplodirala bomba, jedan je komunistički član Dume zloslutno
kazao: 'Iz nekog je razloga prednost data jednoj nacionalnosti -
Židovima. Na žalost, ne isključujem mogućnost da bi moglo biti još
eksplozija.'
No komunisti su u padu i oni oportunističkiji iskorištavaju
zadrtost spram Muslimana, koji su obično tamnoputiji Rusi s
Kavkaza. Gradonačelnik Moskve Yuri Luzhkov ... stavio je kapu na
glavu i nazočio službi u sinagogi kako bi se 300.000 moskovskih
Židova osjećalo sigurnijima.
Neraspoloženje je upravljeno prema manipulativnim oligarhima
poput Berezovskog koji vladaju gospodarstvom. Mali broj njih
priznaje svoje židovstvo, mada se medijski mogul Vladimir Gosinsky
nalazi na čelu Židovskog kongresa.
U teškim gospodarskim vremenima ova opća prihvaćenost Židova u
punom svjetlu ruske politike sugerira kulturnu promjenu na bolje.
Kao što Madeleine Albright može kazati svojem kolegi Primakovu,
otkrivanje židovskog porijekla nije smetnja i ne bi trebalo biti
razlog za nelagodu. To sluti na dobro za ruski narod.", piše William
Safire.
LOS ANGELOS TIMES
2.VIII 1998.
Uspon i pad: Hoće li zaći sunce u carstvu SAD-a?
Englezu i s najmanje osjećaja za povijest teško je promatrati
sadašnju globalnu američku nadmoć da ga ne obuzmu zle slutnje.
Početkom devedestih je pad Sovjetskog Saveza Sjedinjene Države
pretvorio u jedinu svjetsku supersilu, a danas propast azijskoga
modela i nesposobnost europskoga modela da se nosi s brzim svijetom
računala i telekomunikacija, pretvaraju Sjedinjene Države,
također, i u jedini svjetski gospodarski uzor.
Burze, unatoč nedavnim trzavicama, ostaju na razinama bez
presedana. Mnogi utjecajni Amerikanci uvjereni su kako će dobra
sreća njihove zemlje potrajati desetljećima. Mortimer B.
Zuckerman, među ostalim i vlasnik U.S. News and World Reporta,
ustrajava pri tome da će 21. stoljeće pripadati Sjedinjenim
Državama baš kao i 20. stoljeće.
Posljednja velika sila koja je ususret novog stoljeća išla s
tolikim samopouzdanjem bila je Britanija. Zuckermani iz 1890-tih
izjavili su da u njihovom carstvu sunce nikada neće zaći. Britanija
je nadzirala gotovo četvrtinu zemaljske površine, imala četvrtinu
trgovine i proizvodnje, i ulagala je u inozemstvu više novaca nego
cijeli ostatak svijeta zajedno.
Britanci su 20.stoljeće proveli učeći kako sunce zalazi kao što i
izlazi. Carstvo je propalo, funta je mjesto ustupila dolaru,
britanske topovnjače nosačima zrakoplova Sjedinjenih Država,
godine 1979. Britanija je morala moliti Međunarodni monetarni fond
da je spasi od stečaja. Usporedba između viktorijanske Britanije i
clintonovske Amerike ne sastoji se samo u nadmenosti. Postoji sve
više znakova da su Sjedinjene Države počele bolovati od iste
bolesti koja je Britaniju bacila na koljena.
Možda se najuočljivija paralela između jučerašnje Britanije i
današnjih Sjedinjenih Država nalazi u politici. Britanija je u 20.
stoljeće ušla s političkim sustavom kojime su vladale stare
dinastije i bila je zaokupljena nerazumljivim raspravama koje
širokoj populaciji nisu ništa značile. Godine 1902. je,
primjerice, lorda Salisburyija na mjestu predsjednika vlade
naslijedio njegov nećak Arthur Balfour, ... a jedna od glavnih tema
političkih ogovaranja bila je slabost Georgea VII. prema ženama.
Politika se odlučivala u kućama za odmor koliko i u Donjem domu.
Vladavina tih dinastija potrajala je i u ovom stoljeću.
Predsjedavajući konzervativne strnke trenutno je Robert Cecil,
izravan potomak Roberta Cecila koji je strankom predsjedavao 1895.
i Roberta Cecila koji je predsjedavao 1945.. Nitko nije ostao imun
spram slabosti na dinastije, imena kao što su Gladstone i Asquith
pojavljuju se u povijesti ljevice često koliko i Peel i Cecil na
desnici.
Britanija makar ima ispriku da je nevoljko prešla na demokraciju.
No Amerika, ponosna na demokraciju, ulazi u 21. stoljeće opterećena
sa slično introvertiranom političkom kulturom. Slijedeći
predsjednički izbori mogli bi biti vođeni između nasljednika dviju
starih dinastija: Georgea W. Busha, sina predsjednika i unuka
moćnog senatora, i Alberta ('Ala') Gorea, sina senatora koji je i
sam imao predsjedničke ambicije. I Bush i Gore nose odgovarajuća
viktorijanska imena; Bush čak može i prisvajati daleke krvne veze s
Elizabethom II.
Rastuća introvertnost političkog života Sjedinjenih Država tek je
jedan pokazatelj rastuće nejednakosti. Sve od revolucije
Amerikanci su sebe određivali kao slobodne od krute britanske
klasne strukture. Pa ipak nisu u potpunosti uspjeli izbjeći
britanskom iskušenju.(...)
U kasno-viktorijanskoj Britaniji, gospodarska nejednakost jačana
je obrazovnim sustavom koji je za elitu osiguravao gotičke palače i
sirotinjeske škole za mase. Sjedinjene Države uvijek su sebe
smatrale zemljom jedinstvenih mogućnosti obrazovanja. No to opet
skreće u britanskom pravcu. Bogati Amerikanci trude se kako bi
svoju djecu smjestili u 'pravu' školu (a potom na prava
sveučilišta) na mnogočemu sličan način kao što su Britanci
nastojali svoju smjestiti u Eton i Winchester. Istovremeno su djeca
na mjestima kao što je Compton svime podsjećana, od ruševnih zgrada
... do toga da se nedokučivi ravnatelji premještaju iz jedne u druge
školu, da su stavljena u drugorazredni život.
Jedna štetna posljedica stratificiranog britanskog stališkog
sustava bila je kultura koja je s visoka gledala na industrijski
kapitalizam, dok je aristokratski prezir spram trgovine zarazio
cijelo društvo. Prva stvar koju bi industrijalci učinili kada bi
skupili imetak je da kupe staro imanje i počnu se baviti
odgovarajućim sportovima. Srednja se klasa nagurala u otmjenija
zanimanja, što bi bila dalje od proizvodnje stvari to bi bilo bolje,
a škole i sveučilišta propovijedala bi da zgrtanje novaca nije za
gospodu.
U SAD-u dobrotvorne zaklade i sveučilišta počinju igrati istu ulogu
kao i britanska aristokracija, okrećući sve veći dio inteligencije
protiv kapitalizma. Američka najstarija dobrotvorna ustanova rado
sponzorira istraživanja koja tržišta smatraju problemom a vladine
intervencije rješenjem, a čitavi odsjeci na sveučilištima preuzeti
su od 'teoretičara kritike' koji kapitalizam smatraju drugom
riječi za izrabljivanje . Ta protuindustrijska poruka nalazi
slušateljstvo spremno saslušati ne samo među uobičajenim
sumnjivcima, posebno onima koji se brinu za okoliš, već i onima iz
predgrađa koji su gradove napustili kako bi živjeli u svojim
osobnim Edenima.
Amerikanci imaju jasne prednosti spram svojih predhodnika, od
veličine njihove zemlje do njene otvorenosti za useljavanje, do
činjenice da teksaške milijunaše uopće ne zanima što newyorški
intelektualci misle o njima. No treba paziti na američko skretanje
prema aristokratskim načelima. U jednom od djela Georgea Bernarda
Shawa jedan lik primjećuje: 'Pao je Rim, pala je Kartaga, doći će
red i na Hindhead', a Hindhead je samozadovoljno predgrađe.
Sjedinjene Države bi mogle otkriti da ono što vrijedi za Hindhead,
vrijedi i za Burbank i Glendale." ,piše Adrian Wooldridge.
THE WASHINGTON TIMES
2. VIII. 1998.
Kosovski otpor još nije slomljen
"Ako svijet misli da su srbijanske snage sigurnosti nakon
sedmodnevnih napada uplašile i natjerale u bijeg kosovske gerilce,
to nije očito u Likovcu, stožeru kosovskih Albanaca oko 32
udaljenom kilometara od Prištine.", piše Philip Smuckler.
"I dok američka vlada pokušava izvršiti pritiske na gerilce da budu
pragmatičniji i da pregovaraju o miru, ta poruka, čini se, ne dopire
do cilja.
Albanski gerilci odbili su da ih za pregovaračkim stolom
predstavlja politička koalicija albanskih političara na čelu s
Ibrahimom Rugovom koju podržavaju SAD-e. (...) čime su izgubili
svoj glas u mirovnome procesu.
'Ne znimaju nas ničiji diktati', rekao je glasnogovornik
Oslobodilačke vojske Kosova dodajući: 'Mi imamo svoj vlastiti
politički i vojni plan. Zasada komuniciramo samo oružjem'.(...)
(...) Unatoč brzom razvoju u posljednjih nekoliko mjeseci, OVK je i
dalje gerilska organizacija s nejasnom hijerarhijom.(...)
(...) Glasnogovornik koji je želio ostati neimenovan pozdravio je
ulogu američke vlade u kosovskoj krizi, ali i dodao 'trebamo nešto
konkretno, ne samo izjave'.
Gerilci i njihove civilne pristaše smatraju da se međunarodna
zajednica pretvara da ne vidi srbijansku vojnu taktiku sličnu onoj
u BiH koja je dovela do optužnica zbog genocida.
Albanci žele da intervencija NATO-a i SAD-a prekine, prema njihovim
riječima, srbijansku agresiju. Iako su na Kosovu u posljednjih pet
mjeseci dokumentirana skupna pogubljenja muških zatvorenika, još
uvijek nema potvrđenih izvješća o masovnim grobnicama, koje su bile
česti prizor u ratu u BiH.
Američki diplomati zauzimaju se za mirovni proces poput onog koji
je primjenjen u BiH u kojem bi suprotstavljene strane - u ovom
slučaju Srbi i Albanci - također zajedno sjele i sklopile mirovni
sporazum.
Albanski pobunjenici u Likovcu, međutim, ostaju pri svojim vojnim
stajalištima, a raspoloženje u njihovom stožeru začuđujuće je
optimistično unatoč ljudskim gubicima u posljednja dva tjedna.
Njihovi časnici opisali su povlačenje svojih vojnika iz Mališeva
kao taktičko povlačenje unatoč izvješća da se tisuće izbjeglica,
bez hrane i vode, skrivaju po šumama oko tog grada .(...)"
NJEMAČKA
SÜDDEUTSCHE ZEITUNG
2. VIII. 1998.
Most pomirbe
Gradske vlasti, Svjetska banka i UNESCO smatraju da je kucnuo
trenutak za obnovu Starog mosta u Mostaru, izvješćuje Jens
Schneider.
"Stari mostarski most nadvio se nad Neretvu poput kamenog
polumjeseca. Luk je bio tako smjelo projektiran da su posjetitelji
Hercegovine pri prvom pogledu zaključivali da će se na licu mjesta
srušiti. Legenda priča da čak ni njegov graditelj Hajrudin prije
više od 400 godina nije vjerovao da će smjeli luk izdržati te se
prestrašeno skrio na groblje budući da mu je njegov nalogodavac,
turski sultan, zaprijetio odsijecanjem glave ako se njegova
konstrukcija sruši.
'Stari most' je izdržao - 427 godina smatran je simboličnom vezom
između Istoka i Zapada na Balkanu. Čak i kada je rat 1992. g. došao u
Mostar, kameni je most nad Neretvom povezivao dvije obale Neretve
dulje od bilo koje druge veze. Preko Starog mosta hrvatski su
ekstremisti protjerali mnoge Muslimane iz njihovih stanova u
zapadnom djelu grada pod hrvatskom dominacijom, tjerajući ih na
drugu stranu rijeke gdje su živjeli oko povijesne gradske jezgre
kao u getu. Stari most odolio je brojnim udarima granata sve dok 9.
studenog 1993. g. hrvatsko topništvo nije ciljano uništilo
građevinu. Razaranje kulturnog spomenika izazvalo je šok čak i na
hrvatskoj strani. 'Počinitelji su među nama', požalio se jedan
list.
Već 1994. g., tek što je u gradu ponovno zavladao mir, turska vlada
ponudila je svjetskoj kulturnoj organizaciji UNESCO obnovu Starog
mosta. No, tada je bilo i važnijih zadaća: stanovništvo je trebalo
škole, dječje vrtiće i kuće; valjalo je prvo učvrstiti krhko
primirje u gradu, podijeljenom na hrvatsku i muslimansku polovinu.
Službeni odnosi između etničkih skupina u Mostaru i dalje su
obilježeni napetostima. No, grad, Svjetska banka i UNESCO danas
smatraju da je kucnuo trenutak za obnovu Starog mosta. Ovog tjedna
tri su partnera u Parizu najavila osnivanje projektne agencije i
organizacije za prikupljanje dragovoljnih priloga. UNESCO će
obaviti znanstveni dio posla na projektu a Svjetska banka pobrinut
će se za zatvaranje financijske konstrukcije.
Nekoliko vlada najavilo je da je spremno poduprti obnovu mosta
financijskim prilozima - među njima su turska, francuska i
nizozemska. Troškovi projekta procijenjeni su na šest do osam
milijuna maraka, izjavljuje Hans Koschnick, koji je od 1994. do
1996. g. na dužnosti upravitelja EU koordinirao obnovu grada,
zalažući se i za rekonstrukciju Starog mosta. Po njegovoj procjeni
pokrivene su oko dvije trećine troškova a gradnja mosta trebala bi
početi sljedeće godine.
Obnova bi, između ostalog, trebala obuhvatiti i rekonstrukciju
razorenih tornjeva na obje strane mosta. Velik dio teškog starog
kamenja spašen je iz Neretve. Rekonstrukciju će olakšati stari
građevinski nacrti - naime, tijekom renovacije 1927. i 1947. g.
most je u potpunosti izmjeren. 'Točno se zna mjesto svakog
pojedinog kamena', tvrdi Koschnick. 'Hrvati i Muslimani žele
obnovu ali službeni predstavnici hrvatske strane u gradu nisu,
nažalost, još iznijeli svoje mišljenje o tom pitanju', prenosi Jens
Schneider Koschnickove riječi.
1/2. VIII. 1998.
Za šačicu ubojica
"Imena obojice počinitelja poznata su, njihova prebivališta
također. Njihovo je uhićenje planirano godinama - obavještajne
službe proučavale su svaki njihov pokret a komandosi su uvježbavani
samo za njih. U njihovo hvatanje uložen je ogroman imetak - spominje
se stotinu milijuna dolara. No, početkom ovog tjedna sve je
obustavljeno. Rizici kojima bi bili izloženi nevini ljudi i čitava
regija izgledaju preveliki. Zločinci - riječ je o Radovanu
Karadžiću i Ratku Mladiću - ostaju na slobodi, njihova krvoločna
zlodjela ostaju nekažnjena - možda zauvijek.
U Rimu, deset dana prije gorkog odustajanja, međunarodna zajednica
prvi je puta u povijesti odlučila osnovati stalni međunarodni
kazneni sud. Bez pretjeranog patosa mnogi su slavili čin osnivanja
kao 'ogroman korak na putu prema pravednosti'. No, analogno slavnoj
izreci Neila Armstronga prilikom stupanja na Mjesec, veliki
moralni korak - što je značenje svjetskog suda za čovječanstvo -
vodit će kroz male realne korake kroz prašinu i prljavštinu
zemljine površine.
Dug je put prethodio 17. srpnju ove godine, kada su države postigle
sporazum o osnivanju zajedničkog kaznenog suda. Istinitost
Ciceronove izreke, po kojoj zakon šuti dok oružje govori,
potvrđivana tijekom 2000 godina - ne na unutrašnjoj razini već među
nacijama. Čak je i Pufendorf, jedan od velikih stručnjaka za
međunarodna prava iz 17. stoljeća, osvuremenio tu izreku,
utvrdivši da su tijekom ratovanja opravdani čak i najteži zločini
jer svaka pošteda samo produljuje oružane sukobe.
Takva okrutna logika izdaje pravednost u ime očuvanja mira; svako
sredstvo koje pridonosi prekidu već započetog sukoba ocijenjeno je
legitimnim. Machiavellistički prizvuk te logike dobio je
racionalnu ovjeru u ideji o amnestiji. Također u 17. stoljeću, u
Westfalskom mirovnom sporazumu iz 1648., podvučena je dotad
najradikalnija crta - isključena je svaka mogućnost kaznene
gonidbe tridesetgodišnjih pokolja: 'Obje strane odobravaju jedna
drugoj trajni zaborav i amnestiju...' Obrazloženje je formulirano
u novom zakonu povijesne mudrosti: 'Zato što mir ne bi bio siguran
kada bi stari uzroci rata ostali aktualni'.
Odobravanje amnestije prilikom sklapanja mira uvriježilo se
tijekom čitavog novog doba - sve do 1914. g. Tek je svjetski rat
prekinuo tu tradiciju paušalne ekskulpacije. Versailleski
sporazum predvidio je izvođenje odgovornih pojedinaca poražene
strane - posebno Wilhelma II. - pred sud; no, najave nisu provedene
u djelo. Tek nakon sljedećeg svjetskog rata prevladala je spoznaja
da treba promijeniti prioritete mira i pravednosti te da umjesto
mirovnog sporazuma treba utvrditi sud za gonidbu ratnih zločinaca.
No, čak su i sudovi pobjedničkih sila u Nürnbergu i Tokiju kazneno
gonila tek sićušni isječak strahota koje je skrivila pobijeđena
strana: u Nürnbergu osuđeno je 18 a u Tokiju 23 osobe.
Očitovana je upozoravajuća, vizionarska simbolika i bijedno-
skromna realnost, koja obilježava vrijeme sve do današnjih dana.
Prioritet pravednosti, konačno manifestiran u Deklaraciji UN o
ljudskim pravima iz 1948. g., uvjetovala je, doduše, pojavu velikih
riječi na međunarodnim dokumentima ali ni izdaleka ne i reakcije
država. Još je uvijek prevladavala ona vrsta mira, koji su
međusobno dogovarali počinitelji zločina. Gotovo svi ratovi i
genocidi u poslijeratnom perodu - od krvavih sovjetskih
intervencija preko genocida u Kambodži do građanskih ratova u
Latinskoj Americi ili pokolja u Perzijskom zaljevu - završavali su
faktičkom amnestijom svih zločinaca. Izgledi za izmicanje ruci
pravde u slučaju ubojstva stotina tisuća ljudi još su uvijek
osjetno veći nego u slučaju ubojstva pojedinca.
To se više treba čuditi političarima koji se ne prepuštaju
fatalizmu ili mračno-uzvišenom razmišljanju o neiskorjenjivom zlu
u ljudskoj prirodi, već skreću pozornost na skandalozno
nekažnjavanje masovnih zločina. Brže osnivanje svjetskog suda
manje je sprečavala slabost eteričnog razmišljanja o pravednosti a
daleko više konkretan hladni rat. Od 1948. g., kada su UN zatražili
izradu prvih prijedloga, do 1989. g. taj je projekt bio na ledu.
Nakon što je 1993. g. u Den Haagu relativno bez problema osnovan
poseban međunarodni sud za kaznenu gonidbu ratnih zločina
počinjenih u Bosni, iznenada je sve zahvatio samopouzdanje, koje je
nedavno nagrađeno epohalnom rimskom odlukom.
Konstrukcija suda maksimalno je jednostvna i dosljedna. Statut
kažnjivim proglašava tri kategorije zlodjela: genocid, zločine
protiv čovječnosti (koji obuhvaćaju etnička čišćenja i
obespravljanje manjina) i ratne zločine; kasnije bi tim
kategorijama trebao biti pridružen i napadački rat. Sudski
tužitelj može bez odobrenja država sudionica pokrenuti istražne
radnje i podići optužnicu. Za razliku od sudova u Nürnbergu i
Tokiju, protiv čijih presuda nije bilo moguće ulagati priziv,
svjetski sud obuhvaća instancu pravnog lijeka kako bi strankama
ponudio mogućnost priziva. Sud se može aktivirati čak zemlja, čiji
je optuženik državljanin, pokaže da 'nije sposbna ili spremna' sama
pokrenuti sudski proces. Statut neće stupiti na snagu sve dok ga ne
podupre najmanje 60 država.
Nadalje, samo djela počinjena nakon tog datuma spadaju pod
jurisdikciju međunarodnog kaznenog suda. Sve kolektivne
okrutnosti, koje su se dogodile ili se upravo događaju u
Afganistanu, Turskoj, Tibetu, Istočnom Timoru, Alžiru, Sudanu,
Iraku ili Kosovu, ostat će stoga nekažnjene. Ne samo to -
počinitelji će moći nesmetano nastaviti svoja zlodjela godinama -
sve dok statut ne stupi na snagu. Zanemarimo li načelo da zabrana
retroaktivnog djelovanja, koja je na snazi u svim pravnim državama,
ne dopušta drugačiju odredbu (sudovi u Nürnbergu i Tokiju pa i onaj
haaški za zločine počinjene u Bosni zanemarili su to načelo), valja
naglasiti da je ona, naravno, bila jedan od uvjeta za zeleno svjetlo
država-zagovornica.
Osim toga, simptomatičan je otpor SAD međunarodnom kaznenom sudu.
Američka vlada strhuje da bi njezini vojnici i agenti, angažirani
širom svijeta u raznim mirovnim operacijama, mogli biti izvedeni
pred sud 'zbog frivolnih optužnica'. SAD tvrde da njihova
specijalna globalna odgovornost uvjetuje da njihovi podređeni
djelatnici ne mogu bez daljnjeg biti podvrgnuti kaznenim ovlastima
suda. Možda se iza te ograde krije razumljiv strah od progona, kojeg
se supersila, prisiljena igrati napola dragovoljnu, napola
nezahvalnu ulogu svjetskog policajca, nikada ne može u potpunosti
osloboditi. U svakom slučaju, te dvojbe nameću zaključak o prirodi
mirovno-policijskih operacija. SAD očigledno same
pretpostavljaju da bi nepristrana treća strana u operacijama poput
onih u Panami, Grenadi ili Iraku mogla otkriti i stvari koje nisu u
skladu s ljudskim pravima.
Svoj položaj vjerojatno slično ocjenjuje i Francuska jer je na
njezino inzistiranje u statut uključena odredba o izuzimanju
njezinih građana iz nadležnosti suda sedam godina nakon stupanja
statuta na snagu. Teška kaznena djela, na koja je sud svojim
ovlastima ograničen, upućuju na sljedeće pitanje: koje zločine iz
kataloga statuta supersile i kolonijalne sile zapravo uračunavaju
mogućim pri svojim akcijama?
U svakom slučaju, sud će se još neko vrijeme kretati po strukturnoj
ničijoj zemlji, koju s jedne strane omeđuje budući svjetski
pravosudni sustav a s druge sadašnje stanje u međunarodnom pravu. S
jedne strane države podvrgavaju svoje građane svom pravosudnom
sustavu kao uobičajenoj trećoj kategoriji vlasti. S druge strane
međunarodni sud bit će upućen na suradnju pojedinih država, u
slučaju sukoba upravo onih, čije počinitelje želi pozvati na
odgovornost. Nezavisna globalna policija, stacionirana u zemljama
zagovornicama suda, ne postoji - to se posebno odnosi na policiju
koja bi u ime uhićenja osumnjičenih bila spremna gurnuti čitave
nacije u krizu ili čak rat. U većini slučajeva, u pitanju su glave
državnih poglavara i moćnika.
U tom se kontekstu nazire realno značenje svjetskog kaznenog suda.
Osim simbolične funkcije pružanja zadovoljštine i zastrašivanja,
taj će sud tek u rijetkim, iznimnim slučajevima moći suditi
počiniteljima koji nisu državljani velesila, vjerojatno čak ni
sila srednje kategorije. Svoje će ovlasti sud primjenjivati na
primjeru malih, podređenih država a vjerojatno i manje značajnih
počinitelja zločina. Još ćemo dugo biti prisiljeni miriti se sa
zadovoljnim smijuckanjem ljudi poput Radovana Karadžića i Saddama
Husseina. Realpolitika mira i nepoštenog kompromisa zadržat će
primat nad pravednošću. Usprkos tome, na putu u globalno društvo,
nećemo se više odricati najistaknutije, apelirajuće funkcije
svjetskog suda", naglašava Andreas Zielcke.
DIE WELT
31. VII. 1998.
Politička afera
"Stalna opsada Bijele kuće od strane posebnog istražitelja
Kennetha Starra približava se svojem vrhuncu i kraju. Cijeli niz
istraga mogućeg pogrješnog ponašanja predsjednika koji je počeo
1994. pod naznakom Whitewater i prvobitno bio posvećen ulozi
Clintona u propalom projektu s nekretninama u Arkansasu, izoštrava
se na pitanje da li je predsjednik u Bijeloj kući imao seksualni
odnos s praktikanticom.
Razvitak je prerastao u sukob između Clintona i Monice Levinsky
koji su se zakleli da takav odnos nisi imali. Gospođa Levinsky očito
je odlučila povući ustupak nekažnjavanju stanja. A Clinton će kako
se pretpostavlja, pred velikom porotom ostati pri svojem iskazu
kojeg je s velikom važnošću dao u siječnju pred kamerama: da nije
imao seksualni odnos s Monicom Levinsky i da od nikoga nije
zahtijevao da po tom pitanju laže, da se krivo zakune.
O važnosti događaja može se sporiti. Američko stanovništvo koje je
Clintonovoj politici tijekom mjeseci poslije izbijanja afere dalo
rekordne stope odobravanja, uglavnom se drži stajališta da je
Clinton vjerojatno rekao neistinu ali da treba dijeliti njegov
privatni život od njegove političke uloge. Protivnici takvog
stajališta, ponajprije posebni istražitelj Starr koji je
istinitost predsjednika i u najprivatnijim stvarima učinio
uporištem svoje istrage, vide povezanost moralne kvalifikacije kao
čovjeka i političara.
Stalna drama-skandal oko Clintona ima pravnu i politički razinu.
Politička je pri tomu imala do sada veće djelovanje, jer je Starr na
pravnoj osnovi doduše imao uspjeha u Clintonovoj okolici ali nikada
nije došao do glavnog cilja svojih istraživanja. Sada je
postavljena pozornica da bi se to promijenilo: Clinton će 17.
kolovoza biti prvi američki predsjednik na dužnosti koji će u
svojoj stvari kao potencijalni optuženik, dati iskaz pred velikom
porotom. Sve to, kako kažu, čini dobrovoljno. Zapravo ga je na to
naveo tek ustavnopravni Starrov poziv poslije nekoliko mjeseci
otpora. Kao protuuslugu za Clintonovu spremnost da dade izjavu i na
taj način izbjegne ustavni sukob, Starr je formalno povukao poziv i
dopustio Clintonu povlasticu da iskaz da u Bijeloj kući u
nazočnosti svojih odvjetnika.
Dosadašnji tijek skupih istraga izazvao je velike dvojbe o
svrsishodnosti institucije posebnog istražitelja i mnoštva
njegovih ovlasti. Među mnogima se stvorila nelagoda zbog trajne
inkvizicije koja bi mogla potkopati prestiž i sposobnost
funkcioniranja Bijele kuće. No svaka rasprava o zakonitosti
Starrove istrage ima nedostatak što se ne zna što uistinu ima u
ruci. Samo je to sigurno: ako nema više od opisne izjave Monice
Levinsky, ako nema popratne čvrste dokaze koji bi uzdrmali
Clintonovu protuizjavu i dokazali krivokletstvo, ta će istraga
svršiti kao gorka šala suvremene povijesti.
Sve se svodi na pitanje da li će Starr u svojem završnom izvješću
kongresu koje se očekuje ove jeseni, nagomilati toliko dokaznog
materijala da će i Clintonovi demokratski stranački kolege biti
mišljenja da taj predsjednik politički - politički - više ne može
opstati.
U tom bi slučaju vrlo vjerojatno već samo izgledi na uspjeh postupka
za opoziv (u kojem zastupnički dom relativnom većinom izglašava
podizanje optužnice a senat odlučuje dvotrećinskom većinom),
Clintona mogli navesti na ostavku. Za sada je to tek puka teorija,
no tako je bilo u slučaju Nixona.
Cjelokupna istaga protiv predsjednika tako u svakom slučaju ispada
politička odluka pri kojoj pravni materijal igra ulogu samo kao
nepobitnost koja određuje raspoloženje u kongresu. Unatoč sukobu
koji se nazire između dvoje glavnih osoba, Clintona i Monice
Levinsky, oklade su danas još uvijek protiv postupka opoziva.
Pritom ulogu ima politička računica: i Clintonovi protivnici, baš
oni, republikanska većina i senat u zastupničkom domu, ne žure
prije kongresnih izbora u studenom raspravljati o možebitnom
Starrovom izvješću koje bi ostavilo otvorenom dvojbu o Clintonovoj
krivnji ili o zakonitosti i važnosti istrage.
Prijepor s demokratima o pravu na opoziv politički uspješnog
predsjednika mogao bi se pretvoriti u bumerang opasan za
republikance. Jer ubojstvo kralja nije popularno sve dok kralj ne
ostane sasma gol pred svojim narodom a narod ne može drugo nego
sramiti se zbog njega.
I bez obzira na izbore u studenom, republikanci su dali do znanja da
taktički ne bi bilo pametno ni oportuno srušiti Clintona. Jer u tom
bi se slučaju u Bijelu kuću uselio Al Gore a idući bi republikanski
predsjednički kandidat morao 2000. godine izići na izbore protiv
predsjednika na dužnosti - što ne bi bio slučaj kad bi Clinton
završio svoj mandat.
U velikoj drami oko prava, istine i morala, na posljetku se ipak
radi - o politici" - zaključuje Manferd Rowold u uvodniku lista.
FRANKFURTER RUNDSCHAU
1/2. VIII. 1998.
Humanitarna organizacija "Liječnici za pomoć u nevolji": Srbi
uhitili "anđela Mostara"
"Odbor 'Cap Anamur/Deutsche Notärzte založio se za oslobađanje
britanske medicinske sestre Sally Becker, koja je po navodima te
humanitarne organizacije od 17. srpnja zatvorena u jednom srpskom
zatvoru u Prištini (...) U pismu, objavljenom u petak,
predsjedatelj odbora Cap Anamur/Deutsche Notärzte Rupert Neudeck
poziva njemačkog ministra vanjskih poslova Klausa Kinkela da se
založi za oslobađanje Sally Becker. Ona štrajka glađu i mora biti
hranjena umjetnim putem, napomenuo je Neudeck.
Sally Becker postala je poznata kao 'anđeo Mostara' zahvaljujući
neustrašivom zalaganju za ranjenu djecu na Neretvi. Uspjela je iz
oružanih sukoba spasiti desetke muslimanske i hrvatske djece. Po
tumačenju Neudecka predsjedateljica britanske organizacije
'Operation Angel' želi sada pomoći djeci iz kosovskog grada Junika,
poprišta žestokih borbi. Neudeck tvrdi da ju je 16. srpnja čekao na
graničnom prijelazu Padeš kamo je po dojavi radio-amatera trebala
stići toga dana s 15 ranjenih dječaka i djevojčica. No, gospođa
Becker nije došla - umjesto nje stigla je informacija da je jedna
srpska postrojba uhvatila humanitarnu djelatnicu i odvela je u
zatvor u Prištini. 'Teritorijalno-pravnu nezakonitost odavno je
potisnula humanitarno opravdana namjera te divne hrabre žene',
kazao je Neudeck" na kraju izvješća.
AUSTRIJA
DER STANDARD
1/2. VIII. 1998.
Grubi kraj
"Akcija pomoći bosanskim ratnim izbjeglicama koje je sudbina
nanijela u Austriju dokončana je. Austrijski ministar unutrašnjih
poslova Karl Schlögl već je u nekoliko navrata jadikovao 'da
jednoga dana tome mora doći kraj' i to se i dogodilo. Bila je to
akcija za primjer - utočište je dobilo gotovo 100 tisuća Bosanaca.
Osim toga, bila je to i velikodušna akcija - potrošeno je ukupno pet
milijardi šilinga.
Bosanci su imali status 'de facto izbjeglica' i primani su u skladu
s tadašnjim zakonom o boravku u Austriji. Beč im nije htio dati
pravi azil jer bi u tom slučaju automatski dobili pravo trajnog
boravka a time i nesmetan pristup tržištu rada. Bilo kako bilo,
primljeni su i zbrinuti.
Usprkos tome, ostaje gorak okus u ustima. Akcija je dokončana a
sudbina preostalih Bosanaca regulirana je posebnim zakonom. Iako
je vremena bilo dovoljno, zakon je sročen zbrda-zdola, grubo
zanemaruje sudbine tih ljudi i otvara svakoj vlasti širok
manevarski prostor za provedbu. Tko je integriran i može sam
skrbiti za sebe, smije ostati. Pritom zakon ne precizira traženi
prag integracije. Sudeći po iskustvu, svaka će austrijska
pokrajina na svoj način tumačiti tu odredbu. Tko bude ocijenjen
neintegriranim, morat će napustiti zemlju.
Tko treba posebnu zaštitu, smjet će - privremeno - ostati. No,
siročad, osobe traumatizirane ratom i starije osobe moći će uživati
u toj zaštiti samo šest mjeseci kada slijedi nova provjera. Na taj
je način stvoren pritisak: 'Hoćete li sada napokon otići?' Tako
grub završetak akcije koja inače zaslužuje pohvale trebao je
uistinu biti izbjegnut", smatra Michael Völker.
ŠPANJOLSKA
ABC
31. VII. 1998.
Odnosi Slovenije i Hrvatske postaju sve lošiji
"Odnosi između Slovenije i Hrvatske, dviju od pet država nastalih
na području bivše Jugoslavije, nikada nisu bili najbolji, a već
neko vrijeme stalno se pogoršavaju i to bi moglo izazvati novi sukob
u ovome području. U načelu, razlozi za napetost u odnosima između
tih dviju država jesu gospodarske i teritorijalne razmirice,
uzrokovane hrvatskim geostrateškim pretenzijama u toj regiji. U
tom je kontekstu jučer ljubljanska vlada odlučila ukinuti opskrbu
Hrvatske električnom energijom iz nuklearne elektrane Krško, inače
u vlasništvu obiju država, iako se nalazi u Sloveniji. Razlog
donošenja te mjere jest hrvatsko odgađanje isplate duga za
električnu energiju dobivenu iz te nuklearne centrale.
Prekid opskrbe električnom energijom započeo je jučer u podne
isključivanjem dvaju dalekovoda od 400 kilovata. Hrvatskoj i inače
nedostaje mnogo električne energije, pa će isključivanje polovine
njezine opskrbe, koja dolazi iz nuklearne centrale, uzrokovati
velike probleme u njezinom elektroenergetskom sustavu", piše Simon
Tecco.
BELGIJA
LE SOIR
1. VIII. 1998.
Kazneni sud pod povećalom Louise Arbour
Pierre Lefevre razgovarao je s Louise Arbour, glavnom tužiteljicom
Međunarodnog kaznenog suda. Iz razgovora izdvajamo:
" Prijedlog o osnutku Međunarodnog kaznenog suda (CPI, to će biti
njegovo službeno ime na francuskom) dobio je stvaran oblik 17. VII.
u Rimu. Velika većina od sto dvadeset zemalja (sedam je bilo protiv
i dvadeset i jedna suzdržana) odobrila je pravilnike ove ustanove
koja bi trebala suditi za najteže zločine, genocid, ratne zločine,
zločine protiv čovječnosti i za agresiju. Morat će se pričekati
nekoliko godina da šezdeset zemalja potvrdi ugovor o osnutku suda
kako bi on u Den Haagu ugledao svjetlost dana. No već je poznata
njegova glavna zadaća, nadležnosti, čimbenici njegove neovisnosti
i djelotvornosti. Pitali smo Louise Arbour, uglednu kanadsku
odvjetnicu i glavnu tužiteljicu međunarodnih kaznenih sudova za
bivšu Jugoslaviju (TPI) i Ruandu (TPR) da u svjetlu svog izuzetnog
iskustva razloži važnost ovog novog univerzalnog oruđa koje će
uskoro biti u službi ljudskih prava.
- Je li konferencija u Rimu bila stvarna pobjeda prava nad silom?
= Da. Pregovori su u stanovitim trenucima bili vrlo dramatični.
Postojala je opasnost da se u Rimu ništa ne postigne ili da se
zaključi tekst koji je puno slabiji od prihvaćenog.
- Hoće li se ovim prijedlogom unijeti nova dimenzija u međunarodno
pravo?
= Ta je nova dimenzija nastavak onoga što su ad hoc počela uvoditi
dva suda (TPI i TPR). Taj je slijed očito promijenio sveukupne
prilike. Novina, najvažniji čimbenik, je da su sudovi ad hoc mogli
biti samo štićenici Vijeća sigurnosti UN-a koje traži politički
konsenzus. Oni su se uvijek osnivali tek nakon događaja, osim u
slučaju Kosova, budući da ovlast suda za bivšu Jugoslaviju traje u
vremenu i prostoru. Dakle, ovi sudovi nemaju značajniju moć
odvraćanja. Njih je teško pokrenuti na razini kaznene istrage jer
administrativno ne postoje prije početka sukoba. Kaznene su
istrage također osjetljive na nestanak podataka. Dakle, imaju puno
nedostataka. Naprotiv, imaju jednu prednost koju CPI neće imati u
svim slučajevima, a to je da su vrlo snažni.
- Čini li Vam se da će taj sud biti neovisan?
= Da.
- Hoće li glavni tužitelj moći djelovati iz vlastite pobude i u
punoj slobodi?
= Još treba vidjeti. Ima puno načina da se njegov rad ograniči, među
ostalim i putem proračuna. No institucionalna jamstva vrlo
ohrabruju. Glavni će tužitelj moći pokrenuti istragu od svoje volje
samo uz odobrenje sudaca.
- Osobe kao Karadžić i Mladić i dalje su na slobodi, štiti ih njihova
država. Ne zabrinjava li činjenica da država pravno može zaštiti
svoje građane koji su zločinci pred međunarodnim sudom koji ih
traži?
= Iskustvo iz bivše Jugoslavije ne treba uopćavati. Treba vidjeti
kako rade dva postojeća suda. U budućnosti svi primjeri neće biti
kao onaj jugoslavenski gdje je mir uspostavljen sporazumom. Više-
manje je učvršćen status quo gdje su svi ostali tamo, pa i vođe
sukoba. To nipošto nije bio slučaj u Ruandi gdje je skupnost
problema glede uhićenja sasvim drukčija. Osobe koje tražimo
većinom su na područjima država koje nisu izravno zainteresirane da
ih štite i veliki smo broj njih uhitili. Za slučajeve poput
jugoslavenskog, treba vjerovati da će države koje su se na to
obvezale sporazumom i dalje nastojati da budu malo manje snošljive
prema državama bivše Jugoslavije nego su to bile do sada.
- Hoće li sud imati stanovite ovlasti nad budućim pol potovima i
saddamima husseinima?
= Ništa manje nego li ih ima danas. Uvijek će postojati mogućnost da
Vijeće sigurnosti podnese izvješće glavnom tužitelju radi
pokretanja istrage i sudskog postupka. Kada je riječ o suradnji
država kao što su Kambodža pod Polom Potom ili današnji Irak, ne
treba biti naivan.
- Jesu li dva postojeća suda izvukla pouke iz poteškoća na koje se
nišlo u Rimu?
= Da, ali ne sve koje sam htjela. Primjerice, odredbe statuta CPI-ja
u svezi s obveznom suradnjom država su preslabe. Ne toliko da bi sud
bio nemoćan, ali možemo očekivati poteškoće zbog toga.
- Je li dovoljno jamstvo nepristranosti to što glavnog tužitelja
bira većina država potpisnica?
= Treba vidjeti kako će se sve to primjenjivati u stvarnosti. Treba
osnovati ustanove koje će priječiti zloporabe ako na čelo dođu
nesposobne ili nepravedne osobe. U glasilima se puno govorilo o
ludim tužiteljima, diktatorima i tužiteljima koji su izmaknuli
kontroli. Isto se tako mogu zamisliti suci koji će biti odgovorni
samo svojim političkim vlastima, koji će dobivati i slijediti upute
svojih vlada. Takva ustanova nema nikakve budućnosti. Treba
zajamčiti odabir odgovornih, sposobnih i poštenih kandidata, i
ukloniti ih ako se načinila pogrješka. (...)
- Amerikanci spominju mogućnost zloporabe suda u političke svrhe,
protiv njihove vojne nazočnosti u inozemstvu.
= To pretpostavlja da sud predvode nesposobne ili nepravedne osobe.
Sigurno da može biti pokušaja da se sud uporabi za protupravne ili
beznačajne postupke. No stručan, sposoban i pošten tužitelj neće
gubiti puno vremena da bi se riješio neutemeljenih postupaka.
Tvrdnja je krivo postavljena jer je nemoguće osnivati utanove i
pretpostavljati da će ih voditi nesposobne i nepoštene osobe.
- Nije li protivljenje SAD-a, svjetskog policajca, ovome
prijedlogu najveća smetnja?
= Države nisu uvijek jako jednodušne. Postoje različita
razmišljanja u američkome narodu i u vladi. Isto tako u Francuskoj.
Primjerice, statut CPI-ja osigurava Vijeću sigurnosti znatan
djelokrug rada i nadamo se da će SAD to iskoristiti kako bi poduprle
sud. Osim ako američke vlasti uporno ne ostanu pri načelnom
stajalištu koje će se protiviti mnogim njihovim interesima i
njihovoj vanjskoj politici. Oni su zapravo dosta pragmatični. I ne
treba isključiti mogućnost promjene javnog mišljenja, a time i
političkih promjena u SAD-u koje će stvoriti ozračje naklonosti
sudu, posebice nakon ratifikacije u nekim zemljama i osnutka suda.
U sadašnjim se političkim prilikama ne trebamo prekomjerno brinuti
zbog nedostatka potpore SAD-a od samog početka. Njihovo je
stajalište suprotno općem gledištu koje imaju o ljudskim pravima,
međunarodnom humanitarnom pravu i potpori koju su ad hoc dali dvama
sudovima. Rim je bio vrlo važan događaj, ali taj proces moramo
promatrati dugoročno. (...)
- Imate li osjećaj da ste u Rimu bili nazočni novom iznimnom
događaju na kojemu je, kao u slučaju protupješačkih mina,
stajalište velikog plemenitog saveza država prevagnulo nad
stajalištem velesila?
= To su dva pitanja koja su vrlo snažna na etičkom planu. Velik
moralni, deontološki ugled nije uvijek odraz gospodarske moći
jedne države. Poticajno je vidjeti države koje nisu uvijek
gospodarski snažne, ali imaju moralnu snagu i žele to potvrditi u
međunarodnoj zajednici. U potrazi smo za novim svjetskim poretkom.
Na rimskoj je konferenciji također istaknuta stanovita kriza
legitimnosti Vijeća sigurnosti kao najmoćnijeg skupa. (...)
- Mislite li da će taj sud doista imati ulogu odvraćanja?
= Ako mu se omogući rad, morao bi odvraćati ni više ni manje od onoga
što se općenito očekuje od kaznenog postupka na nutarnjoj razini.
Bilo bi naivno vjerovati da će osnutak ovakve ustanove odvratiti
sve velike možebitne ratne zločince. Znamo da se tako mogu
privremeno ili stalno oduzeti neka prava osobama koje su počinile
zločine. Postoji i izravan učinak odvraćanja kojim se zločinca može
spriječiti da počini još jedan zločin. (...)"
FRANCUSKA
LIBERATION
1./2. VIII. 1998.
Upletanje
"Moral i logika koji podupiru nužnost upletanja ne isključuju 'ipso
facto' poteškoće pri konkretnoj primjeni politike koja, kako
izgleda, opravdava vojno posredovanje. Uvijek postoji mogućnost da
neka strana vješto preusmjeri ciljeve tog posredovanja, a oni se
vrlo brzo mogu vidjeti, koliko god se pričalo da su humanitarni ili
časni. To bi se moglo nazvati sindromom 'Kabila', preokretanjem
situacije koja izvrgava ruglu sve moralne pokušaje na uvijek
skliskome terenu međunarodnih sukoba. Naravno, to ne opravdava
povratak ciničnome iščekivanju, jer lako se naviknuti na tuđu
nesreću. Mogli smo se radovati tome što zapadne sile, u nekoj vrsti
implicitne samokritike zbog predugog čekanja tijekom sukoba u
Bosni, reagiraju brže na pogoršavanje stanja na susjednome Kosovu.
A politika zastrašivanja agresivnoga Miloševića, ako treba i
silom, nailazila je na veliku potporu, kako u javnosti tako i u
ministarstvima zapadnih država. No, što sada ostaje od te potpore,
ako je budu iskorištavali albanski ekstremisti kako bi stanje na
kraju postalo još gore?
Kako pomiriti odlučivanje za ono manje zlo, od dva zla, na što se
zapravo svodi rad racionalne diplomacije, i obranu viših
vrijednosti i neotuđivih načela? Bilo kakvo upletanje obavlja se
pod uvjetom da se vrlo brzo mogu primijetiti i rezultati, osobito
kad je riječ o pomaganju civilima. Nasilje koje se rabi kako bi se
postigli sebični ciljevi izloženo je opasnosti od neuspjeha, a sila
u službi pravde ne može si to priuštiti, a da sama sebi ne zaniječe
opravdanje.
Vidjeli smo kako kritiziraju djelovanje čiji je cilj bilo
sprječavanje humanitarnih katastrofa zbog izbjegavanja politike
kojemu je ono pogodovalo. Ali, ni politika nije lijek za sve rane.
Neumoljivi srpski poredak koji vlada na Kosovu upravo nas je
podsjetio na to, na svoj ironičan i okrutan način", piše Gerard
Dupuy.
030228 MET aug 98
Dom naroda parlamenta FBiH usvojio zakon o Južnoj interkonekciji
Biatlon Ruhpolding: Pobjeda Jeanmonnot, Kožica 80.
EU uvodi antidampinške carine na uvoz zaslađivača eritritola iz Kine
Najava događaja - sport - za petak, 17. siječnja
OIF: Tek pokoji gubitnik
ZSE: Oporavak Crobexa, dosegnuli nove rekordne razine
Dakar reli: Al-Rajhi pred pobjedom
U Ministarstvu poljoprivrede sastanak o mjerama zbog slinavke i šapa u Njemačkoj
HRW osudio stanje ljudskih prava u svijetu, ističe dodatnu bojazan od Trumpa
U čakovečkoj bolnici devet novih pročelnika službi, odnosno voditelja odjela