NJEMAČKI RADIO - RDW
31. VII. 1998.
Gospodarska panorama
Unutar Europske unije poljodjelstvo ima sve više problema.
Europski su proizvodi na svjetskome tržištu skupi, a razlog je
način proizvodnje. Polja za sadnju su isparcelizirana, a to obradu
čini neekonomičnom. To je glavna sličnost hrvatskih
poljoprivrednika s europskima. Ali na visoku cijenu proizvoda s
hrvatskih polja ne utječe samo struktura. O uzrocima trenutačne
krize u toj grani izvješćuje Stephani Streloke:
Dvostruko veći uvoz od izvoza - to je bilanca prvog polugodišta
1998. godine u Hrvatskoj. Ukupni gospodarski nesrazmjer oslikava
se i u poljodjelstvu. To je uočila i Dragica Zgrebec, članica
Socijaldemokratske stranke koja vodi jednu privatiziranu zadrugu.
Ona kaže: "Mi imamo stravičan trgovinski rebalans u uvozu i izvozu
poljodjelskih proizvoda. U prošloj godini, prema statistikama, to
je bilo više od milijardu dolara. To nisu samo proizvodi koje bismo
mi tradicionalno uvozili, jer ih nema, ili zato što ih ne
proizvodimo. Dobrim dijelom to su i nekakvi osnovni prehrambeni
proizvodi. Npr. Hrvatska, koja raspolaže s više od tri milijuna
hektara zemljišta, ne može za svojih manje od pet milijuna
stanovnika osigurati dovoljno žitarica. Mi proizvodimo negdje čak
i manje od 500 kilograma žitarica po stanovniku, dok bi prema
nekakvim kriterijima FAO-a to trebalo biti oko jednu tonu. Dakle,
trebalo bi dva puta povećati proizvodnju. Mislimo da je to stanje
neodrživo."
Naravno, mora se uzeti u obzir da se za vrijeme rata dio hrvatskog
poljoprivrednog zemljišta nije obrađivao. Ali, kako kaže Dragica
Zgrebec, nije samo rat kriv za nisku proizvodnju: "Možemo reći da je
jednim dijelom to utjecaj rata, jer su upravo okupirana područja
bila vodeća u poljoprivredi, dakle dio Slavonije i Baranja - gdje je
i najveći dio kvalitetnog poljoprivrednog zemljišta. Međutim, na
ovom drugom segmentu, gdje nije bilo okupacije, situacija nije puno
bolja. I na tom području ima puno neobrađene zemlje, jer praktički
na selu ostaju samo stara domaćinstva. Mladi ljudi nemaju gotovo
nikakvu perspektivu, jer unatoč tome što je Hrvatska prije gotovo
pet godina donijela strategiju razvoja poljoprivrede, ta
strategija se ne ostvaruje."
Ivica Gaži, nekadašnji predsjednik Hrvatske gospodarske komore i
današnji predsjednik Odbora za poljoprivredu hrvatske Vlade stanje
procjenjuje drugačije. Naravno, i on uočava nesrazmjer između
izvoza i uvoza. Ali, za razliku od Dragice Zgrabec, on drži da je
poboljšanje već nastupilo: "Konačno evo naznake na području
Zagreba: Zagrebačka mljekara ima dovoljne količine mlijeka,
postupno se oslobađa uvoza, proizvodnja žita je dovoljna ne samo za
podmirivanje potreba, nego i za izvoz. Stanje je još uvijek loše u
povrtlarskom i voćarskom dijelu, ali i tu će se činiti napori da se
ta bilanca uspostavila."
Kako bi se bilanca popravila, moraju se svladati još neke zapreke.
Ako se želi povećati izvoz, moraju se sniziti cijene. Samo u tom
slučaju hrvatski proizvodi mogu postati konkurentni na svjetskom
tržištu. No, Dragica Zgrabec ne vjeruje da će cijene u bližoj
budućnosti stvarno pasti: "U ovom trenutku, mi s cijenama koje su u
proizvodnji u Hrvatskoj ne možemo konkurirati, a da ne ostvarujemo
gubitak. Prema tome, mi nemamo iste uvjete da bismo reprodukcijski
materijal mogli uvoziti, pa bismo mogli s nešto nižim input-om
imati i niže cijene u proizvodnji i na taj način snižavati cijenu.
Na žalost, u nabavi za poljodjelstvo imamo domaće monopole, a u
izvozu onda, naravno, ne možemo konkurirati." Pojeftiniti mora ne
samo repro-materijal, kao što je gnojivo i gorivo. Da bi hrvatsko
poljodjelstvo postalo konkurentno, morala bi se poboljšati i
suradnja poljodjelstva i prerađivačko-prehrambene industrije.
Jer, tu postoje golemi problemi, kaže Dragica Zgrabec i dodaje:
"Glavni problem koji se javlja na toj relaciji jest problem
plaćanja. To što u jednom normalnom svijetu i u normalnim poslovnim
uvjetima ne bi uopće trebao biti problem, kod nas predstavlja jedan
veliki problem. Na primjer, za proizvodnju u ratarstvu, koja traje
oko deset mjeseci, a s ukupnim ulaganjima i nešto više. A kada te
proizvode poslije predate na prehrambenu preradu, tada morate
čekati jos šest, a ponekad i sedam mjeseci da biste to dobili
plaćeno." Mala obiteljska poljodjelska dobra tako su se poslije
samo nekoliko sjetvi našla pred propašću: ako novac za svoje
proizvode ne dobiju na vrijeme, često im nedostaje kapital za
nabavu prijeko potrebnoga sjemena za novu sjetvu. Ali, s problemima
se bore ne samo poljoprivrednici, nego i preradivačka industrija,
kaže Ivica Gaži i nastavlja:
"Ta tzv. međusektorska suradnja sigurno da prima mnoge, sve
zaoštrenije oblike, jer su prerađivači manje ili više
privatizirani i jasno je da svatko traži svoj interes oštrije nego
što je to do sada bilo. I sigurno da se seljaci i taj primarni sektor
proizvodnje moraju bolje organizirati, kako bi postao pravi
partner prerađivačima i trgovcima. To znači produktivnost, način
pakiranja, pripreme robe za tržište. Kod nekih roba, ako padne
kiša, onda se dva, tri dana do te robe ne može doći. To je u jednom
urednom tržištu vrlo teško." Prijelaz sa socijalističkog planskog
gospodarstva na slobodno, tržišno gospodarstvo od
poljoprivrednika zahtijeva i promjene u razmišljanju: oni moraju
shvatiti da su u slobodnom tržišnom gospodarstvu oni odgovorni za
funkcioniranje tržišta. Tu zadaću više ne preuzima država, kako su
se hrvatski poljoprivrednici naviknuli za vrijeme socijalizma.
Vlada želi poljoprivrednicima olakšati tu promjenu i stvoriti
poticaje. Zato sada i ulaže novac u mrežu "Zelenih tržnica". Ivica
Gaži objašnjava taj projekt: "To znaći šest punktova u Hrvatskoj
bit će otvoreno tržište, u kojem je udio države dosta velik, preko
pedeset posto, tako da na ovaj način stvaramo jedan tržišni
mehanizam, da Vlada ne bude kriva za višak ili nedostatak krumpira,
nego da je to funkcija tog tržišnog mehanizma. Dakle, onda će
proizvođač, ako se odluči na proizvodnju, imati egzaktne
pokazatelje nekih roba: njezina ponuda i potražnja je takva i
takva, u tim razdobljima to je profitabilno, a u drugima ne. Prema
tome, odluka će biti njegova i on će se sam boriti s tržištem, a ne da
to bude intervencija države. Samo u smislu usmjeravanja tržišta,
nadzora tržišta i eventualno većih poremećaja trebala bi uskakati
država, inače bi to bila normalno funkcioniranje tržišne privrede,
kao što je to i u Njemačkoj."
(RDW)
030210 MET aug 98
Dom naroda parlamenta FBiH usvojio zakon o Južnoj interkonekciji
Biatlon Ruhpolding: Pobjeda Jeanmonnot, Kožica 80.
EU uvodi antidampinške carine na uvoz zaslađivača eritritola iz Kine
Najava događaja - sport - za petak, 17. siječnja
OIF: Tek pokoji gubitnik
ZSE: Oporavak Crobexa, dosegnuli nove rekordne razine
Dakar reli: Al-Rajhi pred pobjedom
U Ministarstvu poljoprivrede sastanak o mjerama zbog slinavke i šapa u Njemačkoj
HRW osudio stanje ljudskih prava u svijetu, ističe dodatnu bojazan od Trumpa
U čakovečkoj bolnici devet novih pročelnika službi, odnosno voditelja odjela