NJEMAČKA
SÜDDEUTSCHE ZEITUNG
1/2. VIII. 1998.
Za šačicu ubojica
"Imena obojice počinitelja poznata su, njihova prebivališta
također. Njihovo je uhićenje planirano godinama - obavještajne
službe proučavale su svaki njihov pokret a komandosi su uvježbavani
samo za njih. U njihovo hvatanje uložen je ogroman imetak - spominje
se stotinu milijuna dolara. No, početkom ovog tjedna sve je
obustavljeno. Rizici kojima bi bili izloženi nevini ljudi i čitava
regija izgledaju preveliki. Zločinci - riječ je o Radovanu
Karadžiću i Ratku Mladiću - ostaju na slobodi, njihova krvoločna
zlodjela ostaju nekažnjena - možda zauvijek.
U Rimu, deset dana prije gorkog odustajanja, međunarodna zajednica
prvi je puta u povijesti odlučila osnovati stalni međunarodni
kazneni sud. Bez pretjeranog patosa mnogi su slavili čin osnivanja
kao 'ogroman korak na putu prema pravednosti'. No, analogno slavnoj
izreci Neila Armstronga prilikom stupanja na Mjesec, veliki
moralni korak - što je značenje svjetskog suda za čovječanstvo -
vodit će kroz male realne korake kroz prašinu i prljavštinu
zemljine površine.
Dug je put prethodio 17. srpnju ove godine, kada su države postigle
sporazum o osnivanju zajedničkog kaznenog suda. Istinitost
Ciceronove izreke, po kojoj zakon šuti dok oružje govori,
potvrđivana tijekom 2000 godina - ne na unutrašnjoj razini već među
nacijama. Čak je i Pufendorf, jedan od velikih stručnjaka za
međunarodna prava iz 17. stoljeća, osvuremenio tu izreku,
utvrdivši da su tijekom ratovanja opravdani čak i najteži zločini
jer svaka pošteda samo produljuje oružane sukobe.
Takva okrutna logika izdaje pravednost u ime očuvanja mira; svako
sredstvo koje pridonosi prekidu već započetog sukoba ocijenjeno je
legitimnim. Machiavellistički prizvuk te logike dobio je
racionalnu ovjeru u ideji o amnestiji. Također u 17. stoljeću, u
Westfalskom mirovnom sporazumu iz 1648., podvučena je dotad
najradikalnija crta - isključena je svaka mogućnost kaznene
gonidbe tridesetgodišnjih pokolja: 'Obje strane odobravaju jedna
drugoj trajni zaborav i amnestiju...' Obrazloženje je formulirano
u novom zakonu povijesne mudrosti: 'Zato što mir ne bi bio siguran
kada bi stari uzroci rata ostali aktualni'.
Odobravanje amnestije prilikom sklapanja mira uvriježilo se
tijekom čitavog novog doba - sve do 1914. g. Tek je svjetski rat
prekinuo tu tradiciju paušalne ekskulpacije. Versailleski
sporazum predvidio je izvođenje odgovornih pojedinaca poražene
strane - posebno Wilhelma II. - pred sud; no, najave nisu provedene
u djelo. Tek nakon sljedećeg svjetskog rata prevladala je spoznaja
da treba promijeniti prioritete mira i pravednosti te da umjesto
mirovnog sporazuma treba utvrditi sud za gonidbu ratnih zločinaca.
No, čak su i sudovi pobjedničkih sila u Nürnbergu i Tokiju kazneno
gonila tek sićušni isječak strahota koje je skrivila pobijeđena
strana: u Nürnbergu osuđeno je 18 a u Tokiju 23 osobe.
Očitovana je upozoravajuća, vizionarska simbolika i bijedno-
skromna realnost, koja obilježava vrijeme sve do današnjih dana.
Prioritet pravednosti, konačno manifestiran u Deklaraciji UN o
ljudskim pravima iz 1948. g., uvjetovala je, doduše, pojavu velikih
riječi na međunarodnim dokumentima ali ni izdaleka ne i reakcije
država. Još je uvijek prevladavala ona vrsta mira, koji su
međusobno dogovarali počinitelji zločina. Gotovo svi ratovi i
genocidi u poslijeratnom perodu - od krvavih sovjetskih
intervencija preko genocida u Kambodži do građanskih ratova u
Latinskoj Americi ili pokolja u Perzijskom zaljevu - završavali su
faktičkom amnestijom svih zločinaca. Izgledi za izmicanje ruci
pravde u slučaju ubojstva stotina tisuća ljudi još su uvijek
osjetno veći nego u slučaju ubojstva pojedinca.
To se više treba čuditi političarima koji se ne prepuštaju
fatalizmu ili mračno-uzvišenom razmišljanju o neiskorjenjivom zlu
u ljudskoj prirodi, već skreću pozornost na skandalozno
nekažnjavanje masovnih zločina. Brže osnivanje svjetskog suda
manje je sprečavala slabost eteričnog razmišljanja o pravednosti a
daleko više konkretan hladni rat. Od 1948. g., kada su UN zatražili
izradu prvih prijedloga, do 1989. g. taj je projekt bio na ledu.
Nakon što je 1993. g. u Den Haagu relativno bez problema osnovan
poseban međunarodni sud za kaznenu gonidbu ratnih zločina
počinjenih u Bosni, iznenada je sve zahvatio samopouzdanje, koje je
nedavno nagrađeno epohalnom rimskom odlukom.
Konstrukcija suda maksimalno je jednostvna i dosljedna. Statut
kažnjivim proglašava tri kategorije zlodjela: genocid, zločine
protiv čovječnosti (koji obuhvaćaju etnička čišćenja i
obespravljanje manjina) i ratne zločine; kasnije bi tim
kategorijama trebao biti pridružen i napadački rat. Sudski
tužitelj može bez odobrenja država sudionica pokrenuti istražne
radnje i podići optužnicu. Za razliku od sudova u Nürnbergu i
Tokiju, protiv čijih presuda nije bilo moguće ulagati priziv,
svjetski sud obuhvaća instancu pravnog lijeka kako bi strankama
ponudio mogućnost priziva. Sud se može aktivirati čak zemlja, čiji
je optuženik državljanin, pokaže da 'nije sposbna ili spremna' sama
pokrenuti sudski proces. Statut neće stupiti na snagu sve dok ga ne
podupre najmanje 60 država.
Nadalje, samo djela počinjena nakon tog datuma spadaju pod
jurisdikciju međunarodnog kaznenog suda. Sve kolektivne
okrutnosti, koje su se dogodile ili se upravo događaju u
Afganistanu, Turskoj, Tibetu, Istočnom Timoru, Alžiru, Sudanu,
Iraku ili Kosovu, ostat će stoga nekažnjene. Ne samo to -
počinitelji će moći nesmetano nastaviti svoja zlodjela godinama -
sve dok statut ne stupi na snagu. Zanemarimo li načelo da zabrana
retroaktivnog djelovanja, koja je na snazi u svim pravnim državama,
ne dopušta drugačiju odredbu (sudovi u Nürnbergu i Tokiju pa i onaj
haaški za zločine počinjene u Bosni zanemarili su to načelo), valja
naglasiti da je ona, naravno, bila jedan od uvjeta za zeleno svjetlo
država-zagovornica.
Osim toga, simptomatičan je otpor SAD međunarodnom kaznenom sudu.
Američka vlada strhuje da bi njezini vojnici i agenti, angažirani
širom svijeta u raznim mirovnim operacijama, mogli biti izvedeni
pred sud 'zbog frivolnih optužnica'. SAD tvrde da njihova
specijalna globalna odgovornost uvjetuje da njihovi podređeni
djelatnici ne mogu bez daljnjeg biti podvrgnuti kaznenim ovlastima
suda. Možda se iza te ograde krije razumljiv strah od progona, kojeg
se supersila, prisiljena igrati napola dragovoljnu, napola
nezahvalnu ulogu svjetskog policajca, nikada ne može u potpunosti
osloboditi. U svakom slučaju, te dvojbe nameću zaključak o prirodi
mirovno-policijskih operacija. SAD očigledno same
pretpostavljaju da bi nepristrana treća strana u operacijama poput
onih u Panami, Grenadi ili Iraku mogla otkriti i stvari koje nisu u
skladu s ljudskim pravima.
Svoj položaj vjerojatno slično ocjenjuje i Francuska jer je na
njezino inzistiranje u statut uključena odredba o izuzimanju
njezinih građana iz nadležnosti suda sedam godina nakon stupanja
statuta na snagu. Teška kaznena djela, na koja je sud svojim
ovlastima ograničen, upućuju na sljedeće pitanje: koje zločine iz
kataloga statuta supersile i kolonijalne sile zapravo uračunavaju
mogućim pri svojim akcijama?
U svakom slučaju, sud će se još neko vrijeme kretati po strukturnoj
ničijoj zemlji, koju s jedne strane omeđuje budući svjetski
pravosudni sustav a s druge sadašnje stanje u međunarodnom pravu. S
jedne strane države podvrgavaju svoje građane svom pravosudnom
sustavu kao uobičajenoj trećoj kategoriji vlasti. S druge strane
međunarodni sud bit će upućen na suradnju pojedinih država, u
slučaju sukoba upravo onih, čije počinitelje želi pozvati na
odgovornost. Nezavisna globalna policija, stacionirana u zemljama
zagovornicama suda, ne postoji - to se posebno odnosi na policiju
koja bi u ime uhićenja osumnjičenih bila spremna gurnuti čitave
nacije u krizu ili čak rat. U većini slučajeva, u pitanju su glave
državnih poglavara i moćnika.
U tom se kontekstu nazire realno značenje svjetskog kaznenog suda.
Osim simbolične funkcije pružanja zadovoljštine i zastrašivanja,
taj će sud tek u rijetkim, iznimnim slučajevima moći suditi
počiniteljima koji nisu državljani velesila, vjerojatno čak ni
sila srednje kategorije. Svoje će ovlasti sud primjenjivati na
primjeru malih, podređenih država a vjerojatno i manje značajnih
počinitelja zločina. Još ćemo dugo biti prisiljeni miriti se sa
zadovoljnim smijuckanjem ljudi poput Radovana Karadžića i Saddama
Husseina. Realpolitika mira i nepoštenog kompromisa zadržat će
primat nad pravednošću. Usprkos tome, na putu u globalno društvo,
nećemo se više odricati najistaknutije, apelirajuće funkcije
svjetskog suda", naglašava Andreas Zielcke.
030136 MET aug 98
Dodikovi zastupnici blokirali rad parlamenta BiH, europski zakoni na čekanju
Gospodarstvo - ukratko do 14,30 sati
Vonn pala na treningu spusta u Cortini
Najmanje dvoje ubijenih u školi u Slovačkoj - TA3
Femi Kuti nastupa 11. ožujka u zagrebačkom Boogaloo klubu
Žena u Puli u romantičnoj i računalnoj prevari oštećena za više od 50 tisuća eura
Frankfurtska zračna luka i u 2024. ispod pretpandemijske razine
Državna matura: Učenici Međimurske najbolji, Ličko-senjske najčešće zadnji
Pula: Hotel Valkane predao zahtjev za izdavanje građevinske dozvole
Kekin traži hitno rješavanje krize upravljanja u KBC Zagreb