FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
20. VII. 1998.
Korupcija kao svjetski fenomen
Prilog Dušana Szabe.
"Nevolja koja sapleće gotovo sve zemlje svijeta, a ne samo treći
svijet, zove se korupcija. Mnoge od zemalja, a pogotovo one
najbogatije, često se trude da pred ovom pojavom zatvore oči iz
jednostavnog razloga što je mnogo interesa uključeno i uloženo u
ovu pojavu. Gotovo je javna tajna da postoje zemlje, veliki kupci
oružja, kojima je nemoguće išta prodati, a da se ispod ruke ne
dodijeli njihovim ministrima, pa čak i liderima, određena
provizija. Međutim, pojava je uzela toliko maha da se međunarodna
zajednica dobro zamislila i počinje se osvještivati shvaćajući da
korupcija nije samo nemoralna, nego je i jedna od glavnih zapreka
razvoju i slobodnoj trgovini.
Na to nas u Francuskoj podsjeća i nedavna afera s bivšim ministrom
Rolandom Dumasom koji je za prodaju nekoliko vojnih fregata Tajvanu
ispod ruke za sebe ostavio nekoliko čvrstih milijuna franaka. O
ovoj pojavi posljednji broj 'Nouvel Observateura' daje iscrpnu
sumu podataka. Korupcija je i izvor nestabilnosti, što potvrđuju i
nedavni financijski poremećaji u Aziji, za sada nazvani samo kriza,
a ne i potencijalna katastrofa. Koliki je stvarni razmjer ove
pojave, i kako joj se suprotstaviti i liječiti, pitaju se mnogi
državni vrhovi. Pitaju se, također, i gdje su joj najsnažnija
uporišta. Institucija koja je do sada najviše učinila na
rasvjetljavanju svega što može podrijeti do javnosti zove se
'Transparence International' i njezini rezultati istraživanja
počinju zaokupljati široku javnost.
U arapskom svijetu korupcija se naziva 'bakšiš', u Latinskoj
Americi 'la propina', na obalama Konga, bivšeg Zaira, zove se
'matabish', na Filipinima 'pajola', u Rusiji 'krisha' ili u
prijevodu 'krov', u Kini 'jong bao' - 'crvena kuverta', u bivšoj
Jugoslaviji zvala se 'plava kuverta'. U industrijski razvijenim
zemljama zovu je radije - 'provizija'. Kako zapažaju novinari
'Nouvele Observateura' korupcija ne poznaje granice i ponaša se
krajnje internacionalno. Nadilazi granice Istoka i Zapada, Sjevera
i Juga, bogatih i siromašnih zemalja. Korupcija je jedno od
najprosperitetnijih aktivnosti na svijetu. Prema Svjetskoj banci,
suma novca koja tijekom jedne godine protekne ispod ruke iznosi, ni
manje ni više, nego 80 milijardi dolara. To je za samo 20-ak
milijarda manje od količine novca koji MMF ima na raspolaganju za
spas od bankrota azijskoga gospodarstva. Ali, količina novca koji
obrće korupcija, tih 80 milijarda dolara, vrijedi mnogo više kad se
zna da se nigdje službeno ne prikazuje, prema tome nije ni
oporezovan. Za mnoge zapadne poslovne ljude korupcija je nužno zlo
jer bez nje ne bi mogli poslovati s mnogim zemljama svijeta. Zvuči
cinično, ali je istinito, iako su svjesni da time nelegalno skreću
novac siromašnih, novac koji pripada građanima jedne zemlje, u
džepove isključivo onih bogatih, svi koji se odluče na korupciju
tješe se pomalo time da u nekim zemljama novac dat na crno
predstavlja oblik odnosa među samim građanima. Kao na primjer u
Kini, Meksiku, Filipinima, Pakistanu, gdje je gotovo nemoguće
dobiti čak i osobnu kartu, vozačku dozvolu ili putovnicu, a da se ne
doda određena i uvijek dobro znana sumica nekom od dužnosnika
zaduženih da ove dokumente omogući građanima kojima to pravo
ustavno pripada. U Indoneziji, na primjer, prema istraživanju u
jednom Institutu za političke znanosti, ta suma koja se prelijeva
nezakonito birokraciji iznosi između 5 i 20 posto dohotka jednog
poduzeća.
Da pojava nije karakteristična samo za treći svijet, najčešće
siromašan, potvrđuje i logika urednika u 'Fareasteconomic Reviewu'
iz Hong Konga. 'Ako uzmete 65 milijuna Kineza, 65 milijuna
Indijaca, 65 milijuna Amerikanaca i date im vladu i sustav koji
vlada u državi 65 milijuna Filipinaca, imat ćete korupciju koja
pustoši Filipine'. Ovaj fenomen nema ništa s etničkim identitetom
ili religijom koja se prakticira u nekoj zemlji. Prema Svjetskoj
banci, zemlje u tranziciji između dvije ideologije, zemlje na putu
razvoja, nude najpogodnije tlo za korupciju. Sektor koji je
najunosniji, pa prema tome i najmutniji, svakako je trgovina
oružjem gdje se provizija uobičajeno kreće oko 10 posto svote novca
po ugovoru. To iznosi skoro trećinu cjelokupne svjetske svote koja
ode na korupciju, cijelih 25 milijardi dolara. Je li zlo izlječivo,
pitaju se novinari 'Nouvel Observateura'. Odgovaraju prilično
uopćeno: demokracija i politička kontrola pod budnim okom tiska
dala bi najbolja jamstva o prozirnosti svih transakcija. Kažemo da
je odgovor uopćen jer nedostatak demokracije u mnogim zemljama je
isti izvor i za začepljivanje novinarskih gubica. Što upravo čine
političari zaduženi za kontrolu spomenutih transakcija.
Pogledamo Švicarsku gdje se demokraciji i javnosti rada
političara, ne može mnogo predbaciti, ali banke, zakonito, štite
proviziju. Interesi koji stoje iza ekonomija bogatih i
najdemokratskijih zemalja snažniji su od demokratskih načela i
javnosti rada. Za dobrobit svoje zemlje može se zažmiriti na jedno
oko, a kada se već zažmiri na jedno onda nije teško zažmiriti na oba
oka. To ne znači da ne treba podržati napore u mnogim zemljama, kao
što su Malezija, Hong Kong, Bocvana, Čile, Singapur, Francuska,
SAD, gdje su formirane posebne institucije za borbu protiv
korupcije. Ali, između nacionalne dobiti i planetarne pravde
posrnuti je lakše nego ne pristati na ucjenu. Stoga i izjava
izvršnog direktora 'Transparence Internationala' da je utopija
uništiti korupciju od danas do sutra, ima puni smisao za realnost.
Ono što u svim analizama još nije dovoljno razrađeno svakako je
područje kaznenih mjera. Logika da ako na crno ne udijelim novac
eventualnom partneru ja, to će učiniti netko drugi, još uvijek je na
djelu. Stoga bi sustav kazne koji bi kažnjavao administraciju jedne
zemlje mogao uključiti i kaznu za one koji su pristali na korupciju
ako su neki drugi zbog nje od posla odustali. Ali tu se već, u
sadašnjem trenutku, bližimo opet utopiji. Ne samo demokracije
kontrole, dakle, nego i humanizacije interesa, predstavljala bi
dobro polazište za veću efikasnost u borbi protiv ove nedaće. I
dokle god u svijetu bude ratova, bit će i korupcije. Ratovi se
najčešće započinju zbog pljačke i uzurpacije tuđih dobara, vidjeli
smo to i na primjeru bivše Jugoslavije. A oni koji ih započinju iz
tih prljavih razloga nemaju razloga imati moralniji odnos prema
nabavi oružja ili prema preprodaji hrane svom narodu uz obaveznu
tajnu proviziju za klasu na vlasti".
(RFI)
210221 MET jul 98
Dom naroda parlamenta FBiH usvojio zakon o Južnoj interkonekciji
Biatlon Ruhpolding: Pobjeda Jeanmonnot, Kožica 80.
EU uvodi antidampinške carine na uvoz zaslađivača eritritola iz Kine
Najava događaja - sport - za petak, 17. siječnja
OIF: Tek pokoji gubitnik
ZSE: Oporavak Crobexa, dosegnuli nove rekordne razine
Dakar reli: Al-Rajhi pred pobjedom
U Ministarstvu poljoprivrede sastanak o mjerama zbog slinavke i šapa u Njemačkoj
HRW osudio stanje ljudskih prava u svijetu, ističe dodatnu bojazan od Trumpa
U čakovečkoj bolnici devet novih pročelnika službi, odnosno voditelja odjela