SLOVENIJA
DELO
18. VII. 1998.
Dobri i loši dečki
Gorazd Bohte za subotnji prilog lista razgovarao je s prof. dr.
Bruceom Newmanom, ponajboljim američkim stručnjakom političkog
marketinga, neko vrijeme i savjetnikom u Clintonovu stožeru. Prvo
pitanje odnosi se na političke programe i politički image.
= Radi se o mješavini jednoga i drugoga. Sposobnost da se 'proda'
politički program uvelike je ovisna o imageu što ga ima političar.
Velika većina Amerikanaca, naime, nije srela predsjednika Clintona
a i neće ga nikada sresti. Mišljenje o njemu mogu stvoriti samo
preko medija, poglavito televizije i tiska. Vrhovi obiju stranaka,
demokratske i republikanske, jako se trude pridobiti ljude za svoje
političke programe. Tim ljudima politika je kao religija. Na stvari
gledaju crno-bijelo. Postojimo mi i postoje oni, dobri i loši
dečki. U američkoj politici je politički program još uvijek bitan,
ali uspjeh njegova prenošenja masi ovisan je o političkom
marketingu. (...) Tu mediji imaju jako važnu ulogu.
- Nije li se razlika u političkim programima dviju stranaka jako
smanjila?
= Donekle uistinu jest, ali ne tako jako kao što misli američka
javnost. Između programa republikanske i demokratske stranke još
se osjećaju sadržajne razlike.(...)
- Što je zapravo politički marketing? Što vi uopće radite i kako?
= Politički marketing je aplikacija marketinških metoda i tehnike
na politički proces, i to na dvije razine. Na razini političke
kampanje kad treba 'prodati' političara kao proizvod i osigurati
njegov izbor, te na vladinoj razini kad treba osigurati dobar
prijam vladinih programa i odluka. Radi se o sličnom procesu kao u
komercijalnom marketingu kad treba provoditi istraživanja
tržišta, utvrditi njegove potrebe i na toj osnovi razviti
najprikladnije programe. S toga gledišta nema velike razlike
između predsjednika i koka kole.
- Koja su najvažnija pravila političkog marketinga?
= Prvo pravilo je potražiti pravi marketinški koncept koji uzima u
obzir potrebe tržišta i tek tada razviti proizvod. Pravilo se ne
može uvijek primijeniti jer u politici katkad treba prihvaćati i
odluke protiv struje, protiv javnom mišljenju. Drugo je pravilo da
se političar mora okružiti s dobrim savjetnicima koji razumiju
marketing i njegove zakonitosti. Treće je pravilo da je vrlo važna
konzistentnost, kako političara tako i programa. Potrošač uvijek
traži konzistentnost, pa radilo se o koka koli ili o politici.
Političar mora izvršiti obećanja, sagraditi o sebi konzistentan
image i ne smije od njega odstupiti. (...)
- U kojoj mjeri je Clinton stvarno zaslužan za dobre gospodarske
rezultate?
= Pogledajte objektivne mjerljive činjenice. Burzovni indeks raste
već godinama, nezaposlenost je niska, inflacija također.
Predsjednik je za gospodarske rezultate zapravo objektivno
odgovoran. Može si pripisati zaslugu za dobre ili je kriv za slabe.
Clinton si može pripisati zaslugu za dobre. Dobri su i rezultati na
području zdravstva, školstva i borbe protiv kriminala.
- Na vanjskopolitičkom su području rezultati slabiji, ne čini li
vam se?
= Ne bih rekao, mislim da upravi ide sasvim dobro. Mislim da će se
Clintonov posjet Kini pokazati jednim od prijelomnih događaja,
koji će okrenuti tijek kineske povijesti.
- A što mislite da će se dogoditi u Kini? Valjda ne očekujete da će
ondje tek tako uvesti demokraciju po zapadnom uzoru ili početi
poštovati ljudska prava, onako kako ih mi shvaćamo?
= Mislim da će kapitalizam početi prodirati u sve pore kineskoga
života...
- Ali kapitalizam već imaju.
= Tek su sada počeli privatizirati velika državna poduzeća.
Mentalitet se mijenja. Ubrzo će umjesto jednog para traperica
htjeti imati dva, a jednako tako neće im biti dovoljan jedan
televizor u boji, htjet će još jednoga. Kinesko vodstvo neće imati
drugog izbora nego da globalizira gospodarstvo.
- Azija ima poprilično iskustva s državama koje su udruživale
kapitalizam i diktaturu. Iskustvo pokazuje da je manevarski
prostor za razvoj ograničen. Neko vrijeme ide, a onda se zaustavi.
Jedina država koja je doista dosegnula zapadni standard, Japan, je
demokracija.
= Govorimo o dvije stvari, kapitalizmu i demokraciji. Mislim da
nije nužno da idu ruku pod ruku. Mislim da će Clintonov posjet
poslati Kinu na polaki put u demokraciju, a na brzi put u
kapitalizam. (...)
- U vašoj zadnjoj knjizi, koja još nije izišla, brinete se za
sudbinu demokracije u SAD. Kakva joj pogibelj prijeti?
= Mogao bi se pojaviti netko tko je potpuno nepoznat i s novcem,
upotrebom suvremene tehnologije i vrhunskom mjerom demagogije
postati predsjednik. To je ta opasnost.
- Točno, no bude li radio gluposti, ljudi će ga nakon četiri godine
maknuti s vlasti.
= Četiri godine je dugo razdoblje i u tom vremenu moguće je
napraviti veliku štetu. Predsjednik ima velike, jako velike
ovlasti. Problem je u odluci vrhovnog suda iz g. 1976. koja je
povezala novac sa slobodom govora i izražavanja. Od tada nije
moguće ograničiti količine novca koje se mogu upotrijebiti za
uspjeh na izborima. Danas je za izbor u senat potrebno 7 milijuna
dolara, za izbor u predstavnički dom najmanje pola milijuna dolara.
Predsjednički kandidat mora u godini prije izbora skupiti najmanje
25 milijuna dolara ako hoće imati mogućnost za uspjeh. Sustav je
pobjegao nadzoru, u svoj knjizi nudim rješenje kako ga iznova
postaviti na normalne tračnice.
- Kako?
= Neću odati tajne knjige, počekat ću da iziđe. (...)"
200320 MET jul 98
U 79. godini umro David Lynch, tvorac Twin Peaksa
Kvarachelija potvrdio odlazak iz Napolija
Sabor u petak o izmjenama Zakona o provedbi carinskog zakonodavstva EU
Medijska zvijezda iz Primorčevog stožera ide u zatvor zbog prijetnji Nikici Jelaviću
Novi francuski premijer preživio glasanje o povjerenju zahvaljujući socijalistima
Puljak (Centar): Čak 243 općine nemaju niti jednog proračunskog korisnika
SAD: Primirje u Gazi počinje u nedjelju unatoč neriješenom pitanju
SP rukometaši: Rezultati (1)
Obilježavanje Godine Ive Tijardovića i Jakova Gotovca
SP rukometaši: Slovenija sigurna protiv Kube