SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
12. VII. 1998.
Ako rubalj potone, moglo bi i cijelo područje
Anders Aslund, viši suradnik u organizaciji za međunarodni mir
Carnegie, piše da se Rusija nalazi u financijskoj krizi te da
središnja banka Rusije svakog dana gubi nekoliko stotina milijuna
dolara pričuva u čvrstoj valuti. "(...) Sve je više bojazni da će
rubalj podlegnuti, što bi moglo imati katastrofalne posljedice.
Nehotična devalvacija uništila bi preostalo povjerenje u valutu, a
uspaničene fizičke i pravne osobe u Rusiji navela bi da prodaju
rublje za dolare, čime bi se vrijednost rublje još više smanjila.
Zbog nespremnosti na čuvanje deprecionirane valute, ubrzano bi se
povećala potrošnja, a inflacija bi porasla. Trošak servisiranja
inozemnog duga također bi se povećao. S velikim dugovima u čvrstoj
valuti, ruske su banke previše izložene, pa bi tako čak i ograničena
devalvacija većinu velikih banaka odvela u bankrot.
Bugarska se prije dvije godine suočila sa sličnom katastrofom.
Njezin proračunski manjak bio je pretjeran, vlada nije uspijevala
servisirati državni dug, većina velikih banaka je propala. U jednoj
godini bugarska je valuta pala na samo 2% svoje prijašnje
vrijednosti. Inflacija je 1997. narasla za 600%, a BDP je pao za oko
10% kako 1996. tako i 1997. Osiromašeni ljudi izišli su na ulice i
izazvali prijevremene izbore. Postkomunistička vlada koja je
Bugarsku odvela u velike nevolje zbačena je. Vlast je preuzela
vlada spremna na liberalnu reformu.
Sadašnja ekonomska politika Rusije bolja je nego što je bila
politika Bugarske, no ako se rubalj uruši, vjerojatno će doći do
širenja panike, gospodarskog rasula i patnje. Moguća je
devalvacija od 80% do 90%. Inflacija bi se tad mjerila u
troznamenkastim brojevima, a output bi se smanjio. Politički,
prevladale bi populističke i nacionalističke snage, jer bi ljudi
tražili da se krivci kazne.
No kriza se ne bi zaustavila u Rusiji. Ukrajina, koja se suočava sa
sličnim problemima, tako je prisno vezana uz Rusiju da bi veoma brzo
bila prisiljena devalvirati vlastitu valutu. Usprkos boljoj
ekonomskoj politici, Kazahstan i neke druge bivše sovjetske države
vjerojatno bi slijedile taj put. Velik dio bivšega Sovjetskog
Saveza mogao bi postati dijelom tog gospodarskog nereda koji bi
izazvao politički i društveni kaos. Ponegdje bi reformisti mogli
doći na vlast, kao što je to bio slučaj u Bugarskoj, no ruski
reformisti najvjerojatnije bi bili proglašeni krivcima za kaos.
Skoro bi svi građani bili pogođeni devalvacijom, osim ruskih
tajkuna koji nadziru velike tvrtke koje proizvode naftu, plin i
metale. Te bi tvrtke imale koristi od toga što bi prihodi i ostali
troškovi domaće proizvodnje opali, jer dobar dio svog outputa
izvoze. Sa svojim zaradama, tajkuni bi imali priliku pokupovati
jeftin imetak Rusije i drugih zemalja pogođenim kaosom.
Nije čudo da nekoliko ruskih naftnih i plinskih tajkuna traži
devalvaciju. Primjerice, Nezavisimaja Gazeta, novine čiji je
vlasnik tajkun Boris Berezovski, zahtijevaju devalvaciju i
pozivaju na smjenjivanje predsjednika Jeljcina, njegove vlade i
predsjednika središnje banke Sergeja Dubinina. Novine predlažu da
bivši premijer Viktor Černomirdin zamijeni Jeljcina. Černomirdin
se nikad nije suprotstavio interesima velikih poslovnih ljudi,
barem ne Berezovskijevim interesima.
Berezovski i neki drugi ruski tajkuni nisu prijatelji slobodnog
tržišta niti otvorenog društva. Što se vanjske politike tiče,
njegove novine i televizijske postaje žestoko su antiameričke.
Bila bi tragedija da Berezovski i njegova vrsta pobijede, budući da
bi njihova Rusija nalikovala Miloševićevoj Srbiji ili Lukašenkovoj
Bjelorusiji: korumpirana, šovinistička, antizapadna,
izolacionistička i ne previše demokratska.
Stoga se rasprava o devalvaciji u Rusiji tiče budućnosti
demokracije, tržišnog gospodarstva, vladavine zakona i otvorenog
društva u čitavom području. Zato bi MMF, Svjetska banka i Zapad
trebali učiniti sve što mogu da Rusiji pomognu izvući se iz ove
neprilike.
No nikakva međunarodna potpora ne može biti djelotvorna, ako si
ruska vlada sama ne pomogne stavljanjem proračunskog manjka pod
nadzor i potkresavanjem bezakonja svojih birokrata i velikih
biznismena. (...) Vanjski svijet može pomoći samo ograničeno, no
takva pomoć ipak može biti presudna za rusku budućnost. Vremena
nema na pretek, i čim se više vremena potroši na pripremanje paketa
financijske pomoći, to će više financiranja biti potrebno da se
Rusija spasi.
Mnogi tvrde da je rubalj uvelike precijenjen, no postoje znakovi
njegove skrivene snage. U svakoj od posljednje četiri godine Rusija
je imala znatan trgovinski višak - oko 20 milijarda dolara. Pad
cijena glavne izvozne robe Rusije (nafte i metala) smanjit će
njezin ovogodišnji višak, no on će i dalje ostati znatan. (...) Zbog
pada izvoznih cijena, Rusija bi ove godine mogla imati manjak
tekućeg računa od 2% do 3% svog BDP-a, što nije razlog za
zabrinutost.
Cjenovna inflacija pala je na 7,5% godišnje, a ukupni vladin dug
može se podnijeti (oko 45% BDP-a, što je skromno u usporedbi sa
zapadnom Europom). No kratkoročni dug u mjenicama iznosi oko 70
milijarda dolara, što je neposredan razlog za zabrinutost zbog
iznimno visokih kamata koje odražavaju opadajuće povjerenje
ulagača u Rusiju. Dvije trećine tih mjenica drže ruske državne
banke, koje će ih i zadržati. Problem je 25 milijarda dolara u
mjenicama koje se nalaze u vlasništvu opreznih ruskih
komercijalnih banaka i stranih ulagača. Da obnovi povjerenje,
mnogi ekonomisti predlažu da Rusija dobije stabilizacijski kredit
od 10 do 15 milijarda dolara da ponovno popuni međunarodne pričuve
na razinu od 20 do 25 milijarda dolara. Ukratko, tri su moguća
izvora financiranja: MMF, Svjetska banka i euroobveznice. (...)
No Rusija mora ispraviti i veliki proračunski manjak. Godine 1996.
i 1997. ona je učvrstila vladin proračunski manjak od kojih 8% BDP-
a. Ove godine vlada je poduzela junačka smanjenja proračuna, no
grijesi otaca padaju na sinove i savezni manjak teško se može
smanjiti na manje od 5% BDP-a, zbog velikih troškova servisiranja
duga. Za sljedeću godinu, međutim, ruska vlada i MMF složili su se
da se manjak treba smanjiti na maksimum od 2,5% BDP-a.
S paketom koji bi uredili MMF i Svjetska banka, Rusija bi u
sljedećih šest mjeseci mogla povećati broj privatnih ulaganja.
Sadašnja je kriza dobar razlog za ubrzavanje privatizacije. Velik
broj stranih ulaganja mogao bi se dogoditi u industrijama poput
prerade hrane i proizvodnje auta, koje cvjetaju. Rusija je 1997.
primila 6 milijarda dolara izravnih stranih ulaganja, a to je bio
tek početak; njezino financijsko tržište moglo bi opet privući
znatna ulaganja.
Uzroci ruske krize nisu samo financijski. Prošle godine, većina
stranih ulagača bila je prestrašena zloporabama manjinskih
dioničara kako u malim, tako i u velikim tvrtkama. Nekoliko velikih
ruskih poslovnih ljudi nezakonito je ruske i inozemne manjinske
dioničare lišilo njihova vlasništva u dioničarskim društvima. Do
dana današnjeg, ruska vlada nije bila u stanju zaustaviti tu krađu.
Sve dok ruska država ne pokaže sposobnost da obrani privatno
vlasništvo, malo će se ljudi usuditi ulagati u Rusiju."
130219 MET jul 98
EU uvodi antidampinške carine na uvoz zaslađivača eritritola iz Kine
Najava događaja - sport - za petak, 17. siječnja
OIF: Tek pokoji gubitnik
ZSE: Oporavak Crobexa, dosegnuli nove rekordne razine
Dakar reli: Al-Rajhi pred pobjedom
U Ministarstvu poljoprivrede sastanak o mjerama zbog slinavke i šapa u Njemačkoj
HRW osudio stanje ljudskih prava u svijetu, ističe dodatnu bojazan od Trumpa
U čakovečkoj bolnici devet novih pročelnika službi, odnosno voditelja odjela
Cijene nafte blizu 82 dolara
Svi Mirexi u plusu