ZAGREB, 8. srpnja (Hina) - Kupujete li određenu vrstu margarina, piva, mineralne vode ili deterdženta i pošaljete tri, pet ili više markica s tog proizvoda te ako vas sreća posluži, možete dobiti besplatno ljetovanje na Karibima,
perilicu rublja, tv prijamnik ili čak automobil. Hrvatski potrošači su u zadnjih nekoliko godina "zasuti" pozivima da se u uključe u različite nagradne igre koje često nude izuzetno vrijedne nagrade. Trenutačno je u Hrvatskoj više desetaka nagradnih igara koje organiziraju trgovci ili proizvođači. Pitanje je s kojim se ciljem one organiziraju - poticanja prodaje ili promoviranja određenog proizvoda?
ZAGREB, 8. srpnja (Hina) - Kupujete li određenu vrstu margarina,
piva, mineralne vode ili deterdženta i pošaljete tri, pet ili više
markica s tog proizvoda te ako vas sreća posluži, možete dobiti
besplatno ljetovanje na Karibima, perilicu rublja, tv prijamnik
ili čak automobil. Hrvatski potrošači su u zadnjih nekoliko godina
"zasuti" pozivima da se u uključe u različite nagradne igre koje
često nude izuzetno vrijedne nagrade. Trenutačno je u Hrvatskoj
više desetaka nagradnih igara koje organiziraju trgovci ili
proizvođači. Pitanje je s kojim se ciljem one organiziraju -
poticanja prodaje ili promoviranja određenog proizvoda? #L#
Zakonski propisi u trgovini ograničili su organiziranje nagradnih
igara u cilju poticanja prodaje. Zakon o trgovini izričito kaže da
se nepoštenim tržišnim natjecanjem podrazumijeva i pridobivanje
kupaca davanjem ili obećavanjem nagrada ili koje druge imovinske
koristi koje po vrijednosti znatno premašuju uobičajene
vrijednosti robe ili usluga. Trgovci koji organiziraju nagradne
igre ne žele priznati da se radi o poticanju na povećanje prodaje,
već kao razlog nagradnih igara obično navode promociju određenih
proizvoda pa čak i onih koji su godinama na tržištu.
Da bi netko mogao organizirati nagradnu igru, prije toga mora
dobiti suglasnost Ministarstva financija, a ona se dodjeljuje na
osnovu Zakona o igrama na sreću.
Kako trgovci privlače kupce?
Ovih je dana primjerice završila nagradna igra Elektromaterijala,
a glavna nagrada je bila automobil "Toyota corolla 1.4 sedan" te
kućanski aparati, novčane nagrade i 217 utješnih nagrada. U
marketingu Elektromaterijala na upit s kojim je ciljem
organizirana nagradna igra rečeno je da je cilj bio povećanje
prodaje, ali nakon podsjećanja na zakonska ograničenja nismo
uspjeli dobiti daljnje informacije.
Skupe i vrijedne nagrade u svim nagradnim igrama nudi Coca-cola. U
jednoj od posljednjih nagradnih igara Coca-cole potrošači su
dobili tri džipa. Poslovna pravila Coca-cole ne dopuštaju
iznošenje u javnost podataka o prodaji, a u Odjelu za odnose s
javnošću saznajemo da se nagradne igre u svakom slučaju isplate jer
se prodaja znatno povećava. Jedini koji su bili spremni otkriti
koliko se prodaja povećava organiziranjem nagradnih igara je
Milsing, zastupnik američkih vitamina na hrvatskom tržištu. U
Milsingu kažu da nagradne igre povećaju prodaju više od 30 posto.
Konzum je svojim potrošačima u nagradnoj igri "Korak do sna", uz
pomoć sponzora, kao prvu nagradu ponudio sedmodnevno krstarenje
Karibima za dvije osobe i džeparac u iznosu od pet tisuća kuna,
druga nagrada je bilo sedmodnevno putovanje na Kanarske otoke za
dvije osobe i džeparac od tri tisuće kuna. Ni nakon dvodnevnih upita
u Konzumu nismo uspjeli ništa podrobnije saznati o cilju nagradne
igre koja je završila prošli tjedan.
Direktor marketinga Jamnice Ranko Alujević, govoreći o nagradnoj
igri Jamnice, koja je upravo u tijeku i nudi 101 nagradu, kazao je da
ona nije organizirana s ciljem poticanja prodaje, jer je samo u
prvih šest mjeseci ove godine Jamnica povećala prodaju 25 posto u
odnosu na prošlu godinu. Nagradna igra je organizirana kako bismo
Jamnicu približili mladima i zato je glavna nagrada trodnevno
putovanje u London na koncert grupe "Spice girls". Nagradni fond je
oko 100 tisuća kuna, a nagrade su i tv prijemnik, video-rekorder,
hi-fi linija, majice sa slikom Spice girls, kape i drugo, kaže
Alujević.
Tvornica Zvijezda također ima nagradnu igru, ali za ljubitelje
kečapa, novog Zvijezdinog proizvoda. Nagradna igra traje do rujna
ove godine, a direktorica marketinga Zvijezde Maša Šarić ističe da
je nagradna igra organizirana kako bi se potrošačima približio
njihov novi proizvod. Na upit o zakonskom ograničenju vezanom uz
nagradne igre, Maša Šarić je kazala da se zakon, očito je, u
Hrvatskoj ne provodi striktno, ali da Zvijezda ne privlači kupce
izuzetno vrijednim nagradama jer njihove su nagrade, kako je
kazala, dosta "skromne". Fond nagrada u nagradnoj igri kečap je 10
tisuća kuna, a glavna nagrada je mountain bike. Koliko je nagradna
igra dovela do povećanja prodaje kečapa, još nije poznato jer se
proizvod tek uvodi na hrvatsko tržište.
O namjerama nagradnih igara u trgovini na jednoj od svojih
posljednjih sjednica raspravljalo je i Vijeće udruženja trgovine
Hrvatske gospodarske komore (HGK) te je tom prigodom istaknuto kako
bi "Sud časti HGK trebao utvrditi je li časno i pošteno
organiziranje nagradnih igara u cilju poticanja prodaje".
Direktor Sektora trgovine HGK Ruđer Friganović slaže se da se
nagradne igre ne bi smjele organizirati u cilju povećanja prodaje
već samo kao promotivne. Friganović podsjeća da "Posebne uzance u
trgovini na malo" kažu da je "suprotno dobrom poslovnom običaju
poticanje prodaje robe potrošačima organiziranjem nagradnih igara
ili drugih igara na sreću, bez obzira tko je organizator takvih
oblika poticaja prodaje". Međutim, zbog sive trgovine i velike
nelikvidnosti koja vlada u trgovini, Sektor se još nije podrobnije
bavio problemom nagradnih igara. Velike trgovačke kuće su u
prednosti pred malima jer mogu u nagradnim igrama ponuditi bogatije
nagrade i na taj način privući kupce, što je nelojalna
konkurencija, drži Friganović.
U Ministarstvu gospodarstva također se slažu da bi potrošače
trebalo zaštiti od nagradnih igara jer se potrošače na taj način
privlači da kupuju u određenim trgovinama, a to je nelojalno i prema
konkurenciji. Stoga u Ministarstvu kažu da bi jedino donošenje
cjelovitog zakona o zaštiti potrošača moglo zaštiti potrošače od
"poplave" nagradnih igara.
Željana Baradić
(Hina) žb db
080857 MET jul 98