ŠPANJOLSKA
EL PAIS
1. VII. 1998.
Opet prema staroj rascjepkanoj Europi?
Xavier Vidal-Foch piše o stanju u Europskoj uniji:
"Europeizam proživljava svoje teške trenutke. Na nedavnom sastanku
na vrhu u Cardiffu opet se na stolu našla sve jače izražena želja
mnogih vlada da krenu u smjeru stvaranja Europe nacija i prema
obnovi nacionalnih politika koje su se u međuvremenu već stopile u
zajedničku. Ili, ako ništa drugo, prema njihovu ponovnom
razmatranju s posebnim pogledom na novu podjelu ovlasti koja će
više naginjati Europi s mnogim vladama nego Europi koja naginje
ujedinjenju.
A ta pojava nije nova. Jasno se pojavila prije godinu dana kad je na
sastanku Europskog vijeća u Amsterdamu dvotrećinska većina
spriječila bilo kakvo napredovanje pri donošenju odluka koje bi
omogućile odustajanje od prava veta i suverenosti, a odgodila je i
reformu ustanova Europske unije, toliko nužnu za početak
proširivanja na istok. Ali sada je to uzmicanje dobilo i jak
poticaj. Treba se manje baviti Europom i posvećivati joj manji
proračun, kažu. Manje novca, manje vlasti.
Odakle sve to dolazi? Postoji jedna pretpostavka: od
neonacionalizma bogatih. A kompleks Padanije preselio se na cijelu
Europu. Pobuna bogatih regija, kao što je Padanija, protiv juga ili
Flandrije protiv Valonije. Nećemo govoriti o pobuni Katalonije
protiv Extremadure zato što je u Španjolskoj, psihološki gledano,
teritorijalna kohezija još na zavidnoj razini. I uvijek nailazimo
na isti lažni argument: jug prisvaja vlast i troši novac koji mu
daju.
A taj se virus pojavio i u Europi zato što je njime zaražena njezina
lokomotiva Njemačka. I odatle su zaražene i ostale države koje
dosta pridonose - Nizozemska, Švedska i Austrija - tzv. skupina
četvorice. Nepravedno je tako nazvana, jer taj naziv prikriva posve
različite situacije. Njemačka se poziva na svoje argumente u
kampanji protiv prevelikog izdvajanja za zajednički proračun. A
njezin je doprinos gotovo trećina proračuna. Duge godine ponavlja
se ova situacija, a i njezina diskriminacija u odnosu na ostale
bogate države poput Francuske i Danske. Ostale tri države su ili tek
nedavno prišle ili su tek sada postale pogane.
U povezanom gospodarskom prostoru postoji dvostruko zlatno
pravilo: trgovinski višak najrazvijenijih kompenzira njihov
porezno-financijski deficit. Drugim riječima, cijena koju bogati
plaćaju za zauzimanje novih tržišta u manje sretnim državama
zapravo je upravo ono što one ovim posljednjima daju kako bi
potaknule njihov razvoj.
To je pravilo djelovalo i u državama-nacijama kao što su npr.
Španjolska, gdje su Katalonija i Madrid uspostavljale ravnotežu
svoje gospodarske hegemonije u odnosu na Andaluziju, Extremaduru i
pokrajinu Asturias plaćanjem visokih poreza. A djeluje i u
regionalnim projektima na razini Europske unije, i prema unutra i
prema van. Između Njemačke i Španjolske i između Europske unije i
država Magreba. Ali toga nema u prostorima bez kralješnice kakav je
onaj stvoren sporazumom o slobodnoj trgovini između SAD-a, Kanade i
Meksika, i gdje se jasno vidi da nema toga uravnoteživanja, osim u
iznimnim slučajevima kao onda kad je trebalo nužno spašavati stanje
poslije meksičke krize.
Zašto je bogatima svega toga dosta? Zbog unutarnje situacije i
pritiska na njihov porezni sustav koji je trajao godinama. Tamo
nastaju pokreti koji se zalažu za reforme. Na razini država, zato
što se rente na nekadašnja stanja, poput Churchillove pobjede nad
nacistima, brzo troše, a njihovo se isplaćivanje teško odražava na
cjelokupno stanje. Tako da se na europskoj razini sjevernjačka
vladavina na iberskom tržištu prikazuje kao nešto stečeno, ali bi
njezin godišnji završni račun mogao biti diskutabilan i upitan,
zato što se ponavlja iz godine u godinu. Ako tome dodamo smanjivanje
manevarskog prostora koje izaziva proračunsku štednju, zbog
politike makroekonomskog prilagođavanja Europi, imat ćemo gotovo
potpunu sliku stanja.
Gotovo potpunu. U njemačkome slučaju, a on je najvažniji, toj slici
treba dodati i malo drugačiji gospodarski ciklus. Razdoblje
ponovnog pokretanja gospodarstva zakasnilo je za ostalim državama
i izazvalo je nepredviđenu cijenu od 4 milijuna nezaposlenih. I,
ponajprije, treba uzeti u obzir i teško prihvaćanje osiromašenih
njemačkih istočnih saveznih pokrajina. Prije samo malo manje od
deset godina, ostale europske države strahovale su da će njemačko
ujedinjenje prije stvoriti njemačku Europu nego europsku Njemačku,
prema sugestivnoj dihotomičnoj sintezi Karla Lammersa, europskog
ideologa kancelara Helmuta Kohla.
Pa dobro, tada nitko nije predviđao da će se bogati stanovnici
Rajnske oblasti i Bavarske pobuniti protiv novčanog pomaganja
istočnih saveznih pokrajina. I nastao je socijalni bunt, iako u
svojem parapolitičkom obliku - u obliku podcjenjivanja i odbijanja
djeteta od sise. A taj rezultat nije laskav za državu-naciju koja
navršava tek stoti rođendan. Željezna Bismarckova Njemačka danas
izgleda kao bezlična federacija regija koje se međusobno svađaju. A
to nije dobro za vodeću državu Europe. I neće imati dobre posljedice
za Europu.
Budući da je vanjska politika, osobito europska vanjska politika,
obično odraz unutarnje politike, umor njemačkog donatora
automatski se prenosi i na Europsku uniju. I tako nastaje (lažna)
borba između siromašnih i bogatih, a ono što se zapravo zahtijeva
jest izjednačavanje doprinosa između bogatih država. Recimo to
drugim riječima: nadjačavanje bi moralo postojati ne između onih
bogatijih i siromašnijih nego između različitih kategorija
razvijenih država s jednakim zahtjevima za gospodarsku i socijalnu
koheziju.
Nema veze. Ono što je vjerojatno djelotvornije je od onoga što je
znanstveno dokazano kao moguće. Stoga je Bonn tražio opću doktrinu
za kojom će zakloniti zahtjeve svojih malih saveznih državica, a
upravo to jest genijalna nejasnoća načela subsidijarnosti. To se
shvaća u onom najjednostavnijem smislu - podjeli ovlasti između
pojedinih uprava prema kriteriju bliskosti (tjelesne? mentalne?
voditeljske?) s običnim građanima, a ne prema onom ortodoksnom
prilagođavanju u skladu s ciljem koji se želi postići. To je početak
provincijalizacije, lokalpatriotizma, stvaranja mikroskopski
podijeljene Europe. I povratka starim malim državicama.
Slabljenju Njemačke pridružuje se Francuska sa svojom krizom
identiteta, Italija koja i dalje pokušava vratiti smisao
postojanja države i Velika Britanija - lišena gluposti M. Thatcher
- koja i dalje o Europi razmišlja prije kao o velikom tržištu nego o
stvarnoj cjelini. A budući da se sve to događa u četiri velike
države Europske unije, petnaestorica gube strast prema stvaranju
Europe, možda i zato što, poslije pada Berlinskog zida, više nije
tako nužno stvarati alternativu za suprotstavljanje sada već
nepostojećemu neprijatelju.
Hoće li na taj način Europska unija stvoriti neki plan za
zauzdavanje Europe, umjesto njezina proširivanja? I stvoriti
države koje će dijeliti samo ono što im je slučajno zajedničko? Je
li poraz EFTA-e, koju je Velika Britanija 1959. izmislila samo zato
da bi se oduprla EEZ-u, stvorenom 1957., a koju je Europska
ekonomska zajednica progutala prihvaćanjem nordijskih država
1995. godine, bio običan trojanski konj za Europsku uniju?
Nije sve baš jasno. Kako bi pobijedila, Europa iz Cardiffa mora
pokoriti Europu jedinstvene valute. (...) To je do te mjere
istinito da petnaestorica, kad raspravljaju o načelu
subsidijarnosti u Cardiffu, moraju dati za pravo i teoretskom
protivniku, Europskom povjerenstvu, koje ih preko Jacquesa Santera
podsjeća da su upravo oni, a ne Bruxelles, intervencionisti,
hiperlegislacija i birokrati. I mijenja igru. Mala i tužna dodatna
nada nalazi se u činjenici da imaju pravo oni koji tvrde da Europska
unija zna raditi samo jednu stvar u isto vrijeme i da sada, budući da
je zauzeta eurom, samo prolazi kroz trenutno razdoblje slabljenja
volje. (...)"
020139 MET jul 98
U 79. godini umro David Lynch, tvorac Twin Peaksa
Kvarachelija potvrdio odlazak iz Napolija
Sabor u petak o izmjenama Zakona o provedbi carinskog zakonodavstva EU
Medijska zvijezda iz Primorčevog stožera ide u zatvor zbog prijetnji Nikici Jelaviću
Novi francuski premijer preživio glasanje o povjerenju zahvaljujući socijalistima
Puljak (Centar): Čak 243 općine nemaju niti jednog proračunskog korisnika
SAD: Primirje u Gazi počinje u nedjelju unatoč neriješenom pitanju
SP rukometaši: Rezultati (1)
Obilježavanje Godine Ive Tijardovića i Jakova Gotovca
SP rukometaši: Slovenija sigurna protiv Kube