NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
23. VI. 1998.
Čudesnim oružjem sankcija protiv mana svijeta
"Raspoloženje među američkim političarima vanjskih poslova,
stvarnim na jednoj strani i onima koji bi to rado bili na drugoj
strani, rapidno se pogoršava. Mjerodavna za vanjske poslove
ministrica Madeleine Albright grmi protiv politike 'prijedloga
čekićem' i žali se kako bi to ona i Predsjednik trebali međunarodno
djelovati ako su im 'ruke vezane na leđima'. Konzervativna većina u
kongresu podgrijava takve pritužbe iz neomiljene vlade. Baš zato
što je Bill Clinton takav mekušac i jer njegova politika popuštanja
i trgovine ide na ruku samo autokratima, diktatorima i ostalim
neprijateljima slobode ovoga svijeta, zastupnici i senatori moraju
svoju zastavu visoko dizati. A na toj zastavi piše: sankcije.
Ako će i dalje ići kao za proteklih pet godina, uskoro više na
svijetu neće biti zemlje koju SAD na jedan ili drugi način nisu
strogo kaznile: primjerice zato što dopušta pobačaje ili ne poštuje
vjersku slobodu onoliko koliko je uobičajeno u SAD-u, ili podupire
teroriste, ili izgrađuje vojsku, ili potiskuje oporbu, ili ne
podupire SAD dovoljno u Ujedinjenim narodima.
U tužaljkama M. Albright ima nešto. Nagon da u svaki panj zabije
klin nepredvidljivo je oneraspoložio prijatelje i saveznike SAD-a
i stvorio postojanu frontu protiv Washingtona. U Europi je Clinton
u potrazi za partnerima za sankcije protiv Indije i Pakistana zbog
nuklearnih pokusa bio odbijen. Europa i Washington se već tri
godine taru u trgovačkom ratu jer SAD prijetnjom kaznenim procesima
protiv europskih poduzeća u SAD-u žele prisiliti vlade Staroga
Svijeta da pristanu uz politiku sankcija protiv Kube, Irana i
Libije.
To je jednako malo funkcioniralo kao i gotovo sve jednostrane
sankcije koje su SAD podijelile po svijetu. 90 posto promašilo je
cilj, procjenjuju stručnjaci. Razlog je jednostavan: u globalno
umreženom gospodarstvu uvijek će se naći netko tko će dostaviti. Za
jedan začepljeni izvor šiknu dva nova. S jedne strane, sankcije
čini nekorisnima to što trebaju pokrenuti određeno, željeno
ponašanje. A s druge strane, to ljuti američke proizvođače koji na
taj način dugoročno gube tržišta od europske i azijske
konkurencije. Godišnje gubitke američkoga gospodarstva njihove
udruge i politika neporecivo procjenjuju na 15 do 20 milijarda
dolara. Nije čudo što je američko gospodarstvo, među ostalim 'USA
Engage', osnovalo vlastitu organizaciju za borbu protiv sankcija.
Da su jednostrane sankcije malo pouzdan instrument vanjske
politike i da uglavnom nanesu više štete nego koristi, nije nova
spoznaja kao ni to da se takvo sredstvo smije zbog toga
primjenjivati samo uz najveći oprez i nakon što su potrošene sve
ostale političke i diplomatske metode. Američki je kongres
sankcije ipak učinio instrumentom broj 1 američke vanjske
politike. Između 1993. i 1996. SAD su, po podacima zamjenika
ministra vanjskih poslova Stuarta Eizenstata, uvele 61 pojedinačnu
sankciju. To znači da se 60 posto svih američkih sankcija poslije
II. svjetskog rata zgusnulo u te četiri godine.
A trend prema sankcijama je stalan. Sadašnjem kongresu, koji je
izabran potkraj 1996., predočeno je 37 novih zahtjeva, a
predsjednik Clinton je u proteklih 20 mjeseci iskoristio svoje
pravo i za četiri zemlje putem naputka vlade odredio gospodarske
kazne. Ako se ostvare svi zaključci, čemu u prilog puno toga govori,
uskoro će '70 posto svjetskog stanovništva na jedan ili drugi način
biti pogođeno američkim sankcijama', izračunao je Richard Lugar,
jedan od malobrojnih iskusnih političara u senatu svojim kolegama.
Chuck Hagel, senator i republikanac poput Lugara i jedan od
malobrojnih nadarenih političara za vanjsku politiku u kongresu,
neskriveno upozorava da se ne smije nastaviti tim putem. 'Igramo
vrlo opasnu igru. Moramo se čuvati da Predsjednika ne oslabimo ili
neutraliziramo pred očima cijelog svijeta. Nije stvar kongresa
određivati pojedinosti vanjske politike.'
No sklonost da se praktična vanjska politika vodi bez obzira na
ustavnopravnu jednoznačnu ovlaštenost saveza, odavno se proširila
zemljom poput epidemije. Cijele savezne države i mnogi gradovi i
općine otkrili su pravo na sankcije. Nakon što je film o burmanskoj
oporbenoj političarki Aung San Suu Kyi izazvao javni gnjev, 21
općina i država Massachusetts proglasile su sankcije protiv Burme.
Američke tvrtke koje trguju s Burmom, čak ako time i ne krše savezno
pravo, isključene su iz poslovanja s tim općinama odnosno državama.
Otkako je postao poznat škandal 'zaboravljenih računa' žrtava
holokasuta u švicarskim bankama, Švicarska je na drugom mjestu
rangliste lokalne i regionalne politike sankcija. Iza nje su
Nigerija, Kuba i Kina.
Za nagon uvođenja sankcija Richard Haass, vanjskopolitički
direktor utjecajnog Bookings-Instituta u Washingtonu, vidi više
razloga. S njima se može lako i brzo postupati i obećavaju
neposredan unutarnjopolitički dobitak. Sankcijama se može
pokazati prijezir prema ponašanju neke države. Prikladne su da se
druge prisili na put poštivanja ljudskih prava. Upadljiva su, ali i
jeftina alternativa vojnoj intervenciji ili nepoduzimanju
ničega.
Daljnji je čimbenik u izboru kongresa 1994., koji je u tijeku
'konzervativne revolucije' naplavio u zastupnički dom i u senat
više desetaka mladih političara čije je vanjskopolitičko neznanje
jednako očito kao i njihova moralna krutost. Stigli uglavnom iz
kršćanskog fundamentalizma, u mnogim su odlukama povukli većinu
kongresa. Tko bi se usprotivio nekoj moralnoj stvari? Tako je došlo
i do 'zakona protiv vjerskog progona', sankcijskog čudovišta bez
usporedbe: svaka zemlja na svijetu koja s vjerskim zajednicama ne
postupa kako se sviđa SAD-u, treba biti kažnjena.
Nerijetko se sankcije kreću na razini stola: razmišlja se da se s
popisa zemalja za pomoć u razvitku skinu zemlje koje u Ujedinjenim
narodima barem u 50 posto slučajeva ne dignu ruku zajedno sa SAD-om.
Ta pojednostavljenost sankcija kao unutarnjopolitičkog
instrumenta upravo je to što sve više ometa američku vanjsku
politiku. Politika koja više nije usmjerena na kompleksnost
međunarodnih problema nego na jednodimenzionalnost moralnih
misija, mora trajno biti neuspješna. Vanjski političari poput
Lugara, Hagela i Haassa plediraju stoga za smanjivanje sankcija u
vanjskopolitičkom arsenalu SAD-a. Jednostrane sankcije treba
uvesti samo u krajnjoj nuždi. U pravilu bi Washington trebao
provoditi multilateralne sankcije - kao u slučaju Južne Afrike,
Iraka ili ostatka Jugoslavije - koje su prema dosadašnjim
iskustvima uglavnom uspješne.
Lugar je senatu predočio zakon koji bi trebao obuzdati maniju
sankcija. Po njemu bi odluke o sankcijama trebale biti donesene tek
nakon opširnih vijećanja, uz trajan nadzor uspješnosti i
automatski ukinute nakon dvije godine ako ih kongres ne obnovi.
Male su šanse za tu reformu koja bi američkoj vanjskoj politici
ponovno stvorila potreban manevarski prostor. Previše zastupnika i
senatora ima riječ u interesnim i biračkim skupinama koje se protiv
'mana svijeta' bore čudesnim oružjem sankcija. Stanovitu krivnju
za to stanje snosi i Clinton: s jedne strane niti jedna sankcija
kongresa ne bi stupila na snagu da ju predsjednik nije potpisao. S
druge strane i njemu - što se više puta pokazalo - nije uopće strano
iskušenje jednostranih sankcija kao jednostavne reakcije na javno
negodovanje" - piše Martin Winter.
240036 MET jun 98
SP rukometaši: Rezultati (1)
Obilježavanje Godine Ive Tijardovića i Jakova Gotovca
SP rukometaši: Slovenija sigurna protiv Kube
Prekinuta potraga za djetetom u Savi, nastavlja se ujutro
Kos: Crna Gora bi mogla završiti pregovore s EU tijekom mog mandata
Reli Dakar: Šebalj i Crnojević 19. u 11. etapi, 20. ukupno
Švicarska traži 700 volontera za Pjesmu Eurovizije
Kirurzi čakovečke bolnice protiv novog pročelnika
Ryanair oduzeo dio letova Španjolskoj "zbog visokih naknada", više letova u Hrvatsku
Bjelovar: Teško ozlijeđeni dječak uspješno operiran