NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
10. VI. 1998.
Sudbonosni zastoj
"Rasprave o prilagodbi sporazuma o konvencionalnim oružanim
snagama u Europi (kratica KSE - Konventionellen Streitkräfte in
Europa) aktualnom sigurnosno-političkom stanju u ozbiljnoj su
krizi. Ako prilagodba ne uspije do washingtonskog susreta na vrhu
NATO-ovih članica, u proljeće iduće godine, sporazumu prijeti
erozija: Rusija bi tada vjerojatno na jednoj od 'izvanrednih'
konferencija mogla odstupiti od dijela sporazuma. Tim je korakom
već više puta prijetila.
Taj je sporazum ugaoni kamen europske sigurnosti. Od 1990.
ograničava konvencionalne oružane snage trideset država u Europi:
među njih spadaju sve države NATO-a i zemlje bivšeg Varšavskog
ugovora. U dvije skupine država koje su još usmjerene na stare
strukture saveza, ograničava pet kategorija: tenkove, oklopljena
borbena vozila, topništvo, borbene zrakoplove i borbene
helikoptere. Godišnja razmjena podataka o oružanim snagama i
oružju, kao i inspekcije, u međuvremenu su se razvile u čvrst
sastavni dio sigurnosti i stvaranja povjerenja. To je i važan
razlog što je nuklearno oružje drastično izgubilo na značenju.
Sustav ograničavanja i ispitivanja toga sporazuma i dalje se na
postojanju dvaju saveza. Istočni vojni savez raspušten je 1991. a
bivši Sovjetski savez raspao se na 15 država od kojih osam (Rusija,
Ukrajina, Bjelorusija, Armenija, Azerbejdžan, Gruzija, Moldova i
zapadni kraj Kazahstana) podliježu odredbama sporazuma o
smanjivanju konvencionalnog naoružanja. Osim toga, zapadni je
savez odlučio prihvatiti države istočne Europe. Imajući u vidu sve
veći broj nezavisnih zemalja članica i proširenje NATO-a na istok,
koncept KSE-sporazuma o skupinama država, a nastao je još u doba
hladnoga rata, sada postaje upitan. Osim toga, njime se zabranjuje
prijam novih članica. U zimi 1996. jednodušno je prihvaćeno da se
KSE-sporazum, na temelju postojećeg vojnog statusa quo, prilagodi
izmijenjenom sigurnosno-političkom stanju. U ljetu 1997.
prihvaćeni su određeni elementi novog koncepta ograničavanja.
Zastarjeli koncept ograničavanja skupina država sa svojim
regionalnim donjim granicama treba biti zamijenjen novim sustavom
državnih i teritorijalnih gornjih granica. Državne gornje granice
određuju koliko oružanih snaga na području obuhvaćenom sporazumom
neka zemlja smije imati. Teritorijalne gornje granice određuju
koliko od toga smije biti nazočno na području neke države ili neke
teritorijalne jedinice, uključujući i stacionirane postrojbe. Tek
prava kombinacija obaju načina ograničavanja daje stabilnost.
Zapadni savez, osim toga, namjerava znatno smanjiti cjelokupne
dosadašnje gornje granice količine naoružanja. Time se ni poslije
prijama triju novih članica ne bi prekoračile dosadašnje gornje
granice skupine zapadnih država. Budući da su zalihe oružja svih
članica NATO-a, kad je riječ o više od 25 tisuća sustava naoružanja,
ispod gornje granice njihove skupine, a tri džave pristupnice
raspolažu s više od 11 500 oružanih sustava, manevarskog prostora
ima dovoljno. Rusija je spremna povući svoj zahtjev za postavljanje
novih ograničenja za zapadni savez.
Od potpisivanja toga sporazuma 23. srpnja 1997., pregovori su
izgubili dinamiku. U savezu se otada raspravlja o sljedećim temama
i to proturječno: novi pokušaj smanjivanja naoružanja koji
obuhvaća nacionalne države ograničava vojnu sposobnost djelovanja
više nego ranije. Stoga su NATO i Rusija u temeljnim dokumentima u
svibnju 1997. dogovorili da su povremena pojačanja dopuštena.
Sporna je količina tih povremenih pojačanja snaga. Dok Sjedinjene
Države žele ostaviti otvorenom mogućnost da se u svakoj državi
potpisnici sporazuma teoretski dodatno stacioniraju do dvije
divizije, većina europskih država to odbija. One drže da to,
teoretski, dopušta jačanje oružanih snaga u državama oko Rusije za
koje se ne može reći da su stabilne.
Njemačka je stoga izradila protuprijedlog. Njega ipak podupiru i
američke oružane snage. Čak je i Rusija od kraja ožujka 1989.
prihvatila postupak, ali ne i količinu mogućeg razmještanja snaga.
Po njemu bi se pravilo pojačanja, koje za sada vrijedi samo za rubna
područja, proširilo na sve države koje su potpisale sporazum.
Dodatno bi u prijetećim kriznim stanjima jedna do dvije države
mogle prenijeti svoja prava na 'privremeno razmještanje' nekoj
trećoj državi. To bi i na razini nadzora naoružanja odgovaralo
planovima NATO-a da do dvije divizije budu premještene u neku
kriznu regiju. Iako je primjerice Njemačka već izjavila da je zbog
povlaštenog sigurnosnog položaja u svako doba spremna svoje pravo
'privremenog stacioniranja' odstupiti drugim partnerima u savezu,
američke oružane snage još uvijek vide probleme. Argumentiraju da
se mora politički pregovarati s još dvije daljnje države prije nego
što se iskoristi maksimalna vojna fleksibilnost u kriznim
stanjima.
I o novom tranzitnim pravilima još ne postoji suglasje. Do sada je
već bilo dopušteno da oružane snage koje su u roku od sedam dana
prešle preko područja, budu izuzete od ograničenja. Budući da novi
pokušaj ograničenja puno više ograničava vojnu fleksibilnost,
razmišlja se i o 'unutarnjem' tranzitnom pravilu. Jer države koje,
poput Sjedinjenih Država, stacioniraju u Europi velike kontingente
postrojba, moraju imati mogućnost da ih povuku ili premjeste u
druge države područja obuhvaćenog tim sporazumom. Pritom ponekad
prekorače gornja teritorijalna ograničenja država preko kojih
prolaze. Još se vijeća o rokovima koji su za to potrebni. Washington
zamišlja dulji rok (otprilike šest tjedana) dočim europske zemlje
drže da je dovoljno i kraće vremensko razdoblje (nekih dva do tri
tjedna).
Sustav verifikacije i nadzora toga sporazuma izgrađuje se također
na skupinama država. Stoga je koordinacija inspekcija unutarnja
stvar saveza. Ukidanje skupina država učinit će nužnim novo
uređenje na temelju trideset država. Koordinacija inspekcija u
trideset država svakako će biti teža nego u skupinama od četrnaest
ili šesnaest država. Stoga bi pomogao ustroj središnjeg ureda za
verifikaciju i kooridinaciju u OESS-u ili u Den Haagu. Ponajprije,
Amerika bi morala pristati na preseljenje ili prijenos NATO-vih
centara za verifikaciju i koordinaciju na taj novi ured. Osim toga,
važno je da Washington u svojim prijedlozima za verifikaciju više
vodi računa o aspektu stvaranja povjerenja.
Prerada sporazuma o ograničavanju konvencionalnog naoružanja
otvara istodobno i priliku da se pojednostavi razmjena podataka i
da se pritom uštedi. Tako bi središnja agencija za podatke,
ustrojena primjerice u OESS-u, prikupljala sve podatke i koristila
ih za zemlje sudionice. Time bi postao nepotreban prijenos
dokumentacije između glavnih gradova koji se obavlja svake godine i
održavanje trideset korisničkih stožera u tim zemljama.
Naposljetku bi, osim toga, usporedno s proširenjem NATO-a, jačala i
uloga OESS-a. To bi ispunilo ruske zahtjeve.
Vijećanja o promjeni teritorijalnih gornjih granica tek su počela.
Sjedinjene Države sklone su većoj fleksibilnosti dok Njemačka,
zajedno s Rusijom, drži da bi zbog stabilnosti trebalo
teritorijalne gornje granice mijenjati samo u iznimnim slučajevima
(recimo kod promjene geopolitičkog stanja). Sjedinjene bi Države,
osim toga, rado ponijele svoj udio u teritorijalnoj gornjoj granici
kad iz zemlje povuku svoje jedinice. No taj automatizam Njemačka,
kao glavna država na koju se to odnosi, ipak odbija zato što bi
njemačke teritorijalne gornje granice, a time i njemačka sigurnost
bitno ovisile o vojnopolitičkim odlukama drugih država. S takvim
stajalištem može biti otežan i kompromis na boku. Jer time jačaju
prava država koje dovode stacionarne postrojbe, a ne zemalja koje
ih prihvaćaju (poput Moldove, Gruzije, Ukrajine i Armenije). One bi
povlačenjem ruskih postrojba automatski morale sniziti svoje
teritorijalne gornje granice bez mogućnosti da ih u krizi iskoriste
za vojnu suradnju s drugim zemljama.
U prilagodbi bočnog uređenja novom sustavu ograničavanja postoji
cijeli niz teškoća: zapadne bočne države žele i dalje dosadašnja
regionalna razgraničenja. Inače će, boje se, nestati sama bit
pravila o bokovima. Tu je bojazan početkom godine još pojačao ruski
prijedlog za prilagodbu bočnog pravila: Rusija za ograničene
oružane snage bočne regije na svojem teritoriju traži samo
politički obvezujuće uređenje koje bi, osim toga, trebalo biti tako
oblikovano da se njezine oružane snage tamo mogu pojačati. Većina
drugih zemalja odbija promjenu pravno obvezatnih dužnosti u
političke i ne želi povećanje ruskih oružanih snaga na bokovima,
osobito zato što je bočno pravilo tek 1996. izmijenjeno u korist
Rusije. Razjašnjenje bočnog pitanja središnji je element
prilagodbe sporazuma o ograničavanju konvencionalnog naoružanja.
U prošlosti je uglavnom Washington, zahvaljujući konstruktivnom
angažmanu, postigao potrebne kompromise. Zbog stajališta
američkih oružanih snaga takav je angažman nesiguran.
Sadašnji se problem sastoji u tomu da očito i u Americi i u Rusiji
postoje sve jače snage koje se iz raznih razloga ograđuju od
prilagodbe sporazuma o ograničavanju naoružanja. U Americi su to u
prvom redu oružane snage koje drže da bi novi koncept ograničenja
mogao jako smanjiti njihovu vojnu fleksibilnost i ograničiti NATO.
No pri tome se odgovornost za to ne smije prebaciti samo na oružane
snage. Njihovo držanje samo odražava općenito stajalište u
američkoj strategijskoj raspravi u kojoj NATO dobiva sve manje
samostalnosti, a istodobno je sve više potčinjen globalnim
interesima Amerike. Zbog takvog razvoja stanja izgleda da
ministarstvo vanjskih poslova, usredotočeno na izjednačenje
interesa s Europom, gubi utjecaj. Razgovori o nadzoru naoružanja tu
su se pokazali kao rano upozorenje sve većih razilaženja u savezu.
Strategijska rasprava zaposlit će Atlantski savez idućih mjeseci i
u to bi vrijeme mogla negativno djelovati na razgovore o
konvencionalnom naoružanju - i stoga što je Francuska zauzela
suprotan, izrazito kritički stav.
U Rusiji sporazum blokiraju u prvom redu časnici koji sumnjaju u
njega i civilni suradnici u ministarstvu vanjskih poslova koji su
razočarani dosadašnjim tijekom pregovora. Ponajprije zbog
zapadnog odbijanja 'pravila o dostatnosti saveza' (gornja granica
naoružanja za zapadni savez), čini se da su protekle godine bivši
podupiratelji prilagodbe sporazuma postali njezinim
protivnicima. Zbog tog razočaranja, težište svoje politike države
potpisnice sporazuma prebacile su na slabljenje bočnog rješenja, a
tu se pokušava postići političko poravnanje za proširenje NATO-a.
Pri tomu se Rusiji mora uzeti u obzir da je u mnogim aspektima
prilagodbe sporazuma već zauzela polazna stajališta o kojima
zapadni savez još uvijek raspravlja. Osim toga, ruska politika u
vezi sa sporazumom, unatoč savim unutarnjim razlikama, još ima
toliko manevarskog prostora da konstruktivno pomaže upravo
stvaranju konsenzusa na Zapadu, primjerice oko 'privremenog
stacioniranja'. Savezna vlada je do sada u pregovorima, zajedno s
Francuskom i Nizozemskom, koncepcijski pogonska i posrednička
snaga, ali bi u slučaju uzajamne blokade između Rusije i Amerike
malo toga mogla postići.
Svim vladama koje sudjeluju u pregovorima pri tomu je jasno kako
mora izgledati politički kompromis ako uspije prilagodba sporazuma
o ograničavanju naoružanja: Rusija prešutno pristaje na novi
koncept ograničenja proširenja NATO-a i korištenja zajednički
dogovorenih mogućnosti promjene u istočnoj i srednjoj Europi, ali
za to u protupotezu dobiva više mogućnosti vojnog djelovanja na
južnom boku svojega teritorija. Povećanje ruskih mogućnosti vojnog
djelovanja, npr. ukidanjem mnogih gornjih granica u pojedinim
regijama u ruskom vojnom okrugu sjeverni Kavkaz, nailazi na ranije
spomenuto proturječje ostalih bočnih država. Na sjevernom boku
ruska vojna sila više ne predstavlja prijetnju. U ruskom vojnom
okrugu Lenjingrad postoji jedna jedina sposobna divizija, ostatak
jedinica popunjen je vojnicima tek od 40 do 50 posto. Vojna
zapovjedništva već su raspuštena tijekom vojne reforme. Stanje u
Kalinjingradu je slično, tako da bi se tamo postojeće potencijale
moglo zamrznuti u skladu s politikom nadzora naoružanja.
Jednostrana Jeljcinova ponuda od 4. prosinca 1997. da snagu
postrojba na sjeverozapadu Rusije smanji za 40 posto, ide u dobrom
smjeru.
Pravi je problem južni bok, zbog mnogih potencijalnih sukoba i
zaliha sirovina. Stajalište bočnih država da ruske oružane snage u
vojnom okrugu sjevernog Kavkaza treba višestruko regionalno
ograničiti, ne može se uskladiti s novim ograničavanjem čak ni ako,
a Rusija se ne bi smjela osjećati obveznom, zaključi da su njezini
sigurnosni interesi doista ugroženi. Ni ruski parlament neće
pristati na takvo uređenje. Turski glavni stožer morao bi pritom za
Rusiju imati puno razumijevanja. Na kraju krajeva, Turska je na
jugoistoku prema Iranu, Iraku i Siriji ustrajala na zoni
isključenja na području primjene sporazuma kako bi zaštitila svoje
sigurnosne interese. Stoga bi se u prvom redu u prilagodbi na južnom
boku trebalo raditi o jačanju nezavisnosti novih država i što je
moguće strožim normama razmještanja stranih (ruskih) postrojba
kako bi se poduprla njihova želja za povlačenjem tih postrojba (do
Armenije).
U mnogim državama koje su potpisale sporazum o ograničenju
naoružanja čini se da, ili potcjenjuju sadašnje teškoće u
pregovorima, ili vjeruju da bi bez većih problema mogli pregovarati
i poslije washingtonskog susreta NATO-a u proljeće 1999 godine. Pri
tomu očito ne raščlanjuju dovoljno ugovorne pravne i političke
posljedice koje proširenje NATO-a nameće 'neprilagođenom'
sporazumu o ograničenju naoružanja. Umjesto toga uzdaju se da
Rusija zbog slabosti svojih konvencionalnih oružanih snaga više
treba taj sporazum nego države NATO-a. Zbog toga i ne vjeruju ruskim
prijetnjama da će sazvati 'izvanrednu konferenciju' i odstupiti od
nekih dijelova sporazuma.
Kakve će biti posljedice ako se NATO proširi, a taj sporazum ne bude
prilagođen? Najprije će tri nove članice NATO-a i dalje ostati u
istočnoj skupini država koje su ga potpisale i podlijegat će
ograničenjima (4000 tenkova, 5900 oklopljenih borbenih vozila,
3600 topničkih sustava) u istočnoj središnjoj regiji (Madžarska,
Poljska, Slovačka, Češka). Hoće li se, osim toga, u tim državama
smjeti rabiti zapadne stacionarne postrojbe i one 'za održavanje
mira', sporno je pitanje u međunarodnom pravu. Prekoračenje ranije
spomenutih gornjih granica bilo bi kršenje međunarodnoga prava.
Ipak je moguć prijelaz u zapadnu skupinu država, ali samo u okviru
izvanredne konferencije čiji bi ishod bio otvoren. Zašto bi Rusija
pristala na taj prijelaz ako prije toga prilagodba propadne, prije
svega, zbog neodlučnosti zapadnog saveza? Rusija bi time neizravno
proširenju NATO-a dala još i svoj politički blagoslov. Kad je riječ
o unutarnjoj politici, bila bi izložena oštroj kritici. Stoga malo
toga govori da bi se odvažila na takav korak.
Ostanak članica NATO-a u istočnoj skupini država za Rusiju i ostale
države koje su potpisale sporazum u istočnoj skupini odmah stvara
različite standarde verifikacije. Dok Rusija često može nadgledati
zemlje NATO-a, zapadnoj skupini država koje su potpisale sporazum,
zbog velikog ograničenja verifikacijskih prava unutar njihove
skupine država (samo pet inspekcija godišnje), to nije moguće.
Države NATO-a koje, poput Madžarske, Poljske i Češke, pripadaju
istočnoj skupini država, podliježu ograničenom pravu nadzora. Ono
se vrlo brzo može potrošiti inspekcijom drugih država vlastite
skupine. Prema tomu, može se dogoditi da Rusija uopće ne smije
nadzirati nove članice NATO-a. Ako se proširenje u istočnu Europu
nastavi, za Rusiju i ostale istočne države koje su potpisale
sporazum taj će problem verifikacije biti sve veći. Rusija, prema
tome, ne smije prihvatiti ne samo približavanje zapadnog saveza
nego ni ograničiti svoja prava verifikacije u novim članicama NATO-
a. To je nepomirljivo s duhom sporazuma o ograničavanju
naoružanja.
Osim toga, NATO-u bi u budućnosti mogle pristupiti države koje,
poput Austrije ili Slovenije, nisu bile vezane nikakvim
ograničenjem naoružanja. NATO bi tada imao tri vrste članica: one
koje ne trebaju poštovati nikakve obveze nadzora naoružanja; one
koje podliježu zapadnom standardu nadzora naoružanja, i one koje
podliježu istočnom.
Zašto bi Rusija prihvaćala to stalno pogoršanje svojega
sigurnosno-političkog položaja? Time bi se političko-psihološki
potvrdila paranoja ruske elite glede proširenja NATO-a. Rusija bi
umjesto toga mogla, upozoravajući na štete koje za nju time
nastaju, tražiti 'izvanrednu konferenciju' i najaviti svoje
odstupanje od sporazuma ili njegovih dijelova. U Rusiji, a osobito
u Dumi i u oružanim snagama, mrski sporazum o bokovima prava je
prilika da restriktivna ograničenja u istočnoj i srednjoj Europi i
dalje ostanu na snazi. Time bi na bokovima konvencionalni nadzor
oružja bio mrtav.
Treba dvojiti je li to u sigurnosno-političkom interesu bočnih
država. Sklonost ruskih stratega da prijeđu na rusku vojnu doktrinu
prvog udara nuklearnim oružjem, kako bi prikrili svoju slabost u
konvencionalnom naoružanju, bila bi pojačana. Taktičko bi
nuklearno oružje za europsku sigurnost opet dobilo na značenju, a
time bi najprije bile pogođene nove članice NATO-a.
Time uvedena erozija sporazuma o ograničavanju konvencionalnog
naoružanja, za koju nije odgovorna samo Rusija, imala bi posljedice
i na drugim poljima nadzora naoružanja. Ako se do tada ne ratificira
sporazum Start II, ni on - kao ni ostali neratificirani sporazumi o
nadzoru naoružanja - ne bi više imali nikakvog izgleda na pristanak
Dume. Buduća politika nadzora naoružanja u Europi i izvan nje bila
bi izložena teškim opterećenjima. Negativne posljedice neuspjeha
sporazuma mogu se proširiti i na druga polja i pokvariti izgradnju
vojne i vojno-industrijske suradnje s Rusijom koja je tek započela.
I po rangu visoka politička radna skupina NATO-a (HLTF) koja za sada
još koordinira politiku nadzora naoružanja zapadnoga saveza,
izgubila bi značenje.
Što se može poduzeti? Ako napredak u politici nadzora naoružanja
više nije moguć zbog strategijske rasprave unutar Atlantskog
saveza, otvorila bi se mogućnost za pregovore u Beču. Poslije
pristanka američkog Senata na proširenje NATO-a, povećao bi se
manevarski prostor za politiku nadzora naoružanja triju novih
država NATO-a. Njemačka i zapadnoeuropska politika nadzora
konvencionalnog naoružanja trebala bi baš tamo promicati
prijedloge koji podupiru nezavisnost i sigurnost istočne i srednje
Europe. Osim toga, trebalo bi pojačati gospodarsku, vojnu i vojno-
industrijsku suradnju s istočnoeuropskim zemljama i Rusijom,
poglavito stoga što bi to relativiziralo kritiku ruskih oružanih
snaga i Dume te poboljšalo izglede za pronalaženje zajedničkog
europskog stava. Time bi barem europske države koje su sporazum
potpisale međusobno promicale prilagodbu sporazuma o
ograničavanju konvencionalnog naoružanja sve dok američke oružane
snagem, po svršetku rasprave o strategiji, možda opet ne postanu
otvorenije za multilateralne sigurnosne aranžmane.
Neovisno o tomu, i politička bi vodstva saveza trebala obratiti
pozornost na zastoj u pregovorima. Čini se ipak da su
zainteresirana za temeljno izjednačavanje interesa između Rusije i
NATO-a, ali da nadzoru naoružanja ne posvećuju dovoljnu pozornost.
Ako na zastoj obrate pozornost tek sljedeće godine, malo prije
sastanka NATO-a na vrhu, moglo bi biti kasno za dogovor. Ako
naprotiv, uspiju već sada postići važne kompromise i prilagodbu
sporazuma o ograničavanju konvencionalnog naoružanja barem
djelomično zaštite od posljedica zapadne rasprave o strategiji,
izgledi na uspjeh bili bi povoljniji" - zaključuje Hans-Joachim
Schmidt, suradnik Heske zaklade za istraživanje mira i sukoba iz
Frankfurta na Majni.
150102 MET jun 98
U 79. godini umro David Lynch, tvorac Twin Peaksa
Kvarachelija potvrdio odlazak iz Napolija
Sabor u petak o izmjenama Zakona o provedbi carinskog zakonodavstva EU
Medijska zvijezda iz Primorčevog stožera ide u zatvor zbog prijetnji Nikici Jelaviću
Novi francuski premijer preživio glasanje o povjerenju zahvaljujući socijalistima
Puljak (Centar): Čak 243 općine nemaju niti jednog proračunskog korisnika
SAD: Primirje u Gazi počinje u nedjelju unatoč neriješenom pitanju
SP rukometaši: Rezultati (1)
Obilježavanje Godine Ive Tijardovića i Jakova Gotovca
SP rukometaši: Slovenija sigurna protiv Kube