ZAGREB, 14. lipnja (Hina) - Predstavom "Bijaše jednom jedan zmaj" nizozemskog kazališta "Artemis" jutros je u Gradskom kazalištu "Komedija" završio Prvi međunarodni festival profesionalnih kazališta za djecu i mlade "Orbit - Mliječni
zub". Od 7. lipnja na nekoliko je zagrebačkih kazališnih pozornica održano trideset izvedaba petnaest predstava nizozemskih, belgijskih, švicarskih, njemačkih, danskih, austrijskih i hrvatskih kazališta i kazališnih skupina, koje, po riječima direktora Festivala Ivice Šimića, spadaju u najuži europski vrh kazališta za djecu i mlade.
ZAGREB, 14. lipnja (Hina) - Predstavom "Bijaše jednom jedan zmaj"
nizozemskog kazališta "Artemis" jutros je u Gradskom kazalištu
"Komedija" završio Prvi međunarodni festival profesionalnih
kazališta za djecu i mlade "Orbit - Mliječni zub". Od 7. lipnja na
nekoliko je zagrebačkih kazališnih pozornica održano trideset
izvedaba petnaest predstava nizozemskih, belgijskih, švicarskih,
njemačkih, danskih, austrijskih i hrvatskih kazališta i kazališnih
skupina, koje, po riječima direktora Festivala Ivice Šimića,
spadaju u najuži europski vrh kazališta za djecu i mlade.#L#
Osnovni je motiv Festivala bio pokazati kako se kazalište za djecu i
mlade žanrovski, stilski i tematski razvija, kako bi se u Hrvatskoj
takva kazališta pomaknula u smjeru novih istraživanja, kaže Šimić.
Kod nas postoji tradicija takvih kazališta, no u njima se uvijek
prepričavaju iste priče, na isti se način koriste lutke, glazba i
šarenilo, pa je to kazalište dosadno i stereotipno, dodao je.
Postoje predstave koje se razlikuju, poput "Hampera", Zagrebačkog
kazališta mladih i "Pierrot ili tajne ljudi", Male scene, no one su
više iznimka koja potvrđuje pravilo da je, ističe Šimić, kazališna
produkcija kod nas tanka i problematična. Po njegovim riječima
predstave s "Orbita" pokazuju nešto novo i drugačije, što bi
trebalo osloboditi kreativnost i energiju onih koji rade takve
predstave, a onda i privući posjetitelje u kazalište.
Posjet Festivalu, zahvaljujući organiziranim posjetima škola, bio
je zadovoljavajući, potvrdio je, ocjenivši kako su pojedinačni
posjeti bili rjeđi, jer ljudi kod nas, unatoč dobroj medijskoj
promidžbi, jednostavno ne odlaze u kazalište. Odrasli djecu ne vode
na predstave zato što i sami nemaju kulturu odlaženja u kazalište, a
djeca, po uzoru na njih, nikada ju vjerojatno neće ni steći. Po
mišljenjima mnogih umjetnika djeca su najiskrenija, a zato i
najbolja publika. Šimić smatra da su iz istog razloga djeca na neki
način i 'najgora' publika, jer ih se ne može prevariti. Djeca nikada
neće pljeskati iz kurtoazije, ako im se predstava ne sviđa, neće je
gledati, dodao je.
U Europi kazalište za djecu živi intenzivnije od tzv. kazališta za
odrasle i svaka država koja drži do takvog kazališta ima svoj veliki
međunarodni festival. Neki od poznatijih su oni u Den Boschu u
Nizozemskoj, u Lyonu, Berlinu te u Švedskoj.
Od novosti koje su u proteklih osam dana inozemni kazalištarci
pokazali u Zagrebu, najznačajnija je ona po kojoj su granice između
kazališta za djecu i kazališta za odrasle sve neprimjetnije.
Predstave se rade za cijelu obitelj, što su i organizatori
Festivala, Mala scena i Hrvatski centar ASSITEJ također željeli
postići.
Začeci ideje o Prvom međunarodnom festivalu profesionalnih
kazališta za djecu i mlade u Zagrebu nastali su 1994., kad je
skupina umjetnika iz pet europskih zemalja napravila predstavu
"Prave cipele" koja se izvodila u prognaničkim kampovima po
Dalmaciji i u Zagrebu.
Želja je organizatora da se "Orbit - Mliječni zub", nakon
ovogodišnjega uspješnoga 'prvog pokušaja', održava svake dvije
godine. Hoće li tako biti ponajprije zavisi o novčanoj potpori i
mišljenju, kazališnih profesionalaca i nadležnih državnih tijela,
treba li takav festival ili ne, kaže Šimić.
Anamarija Grbin
(Hina) ag mc
141403 MET jun 98