ZAGREB, 4.lipnja (Hina) - Stalni međunarodni kazneni sud - ostvarenje mračne vizije iz Orwellove "1984." (Big Brother is watching you) ili jamstvo da će se svi budući Karadžići, Mladići i ini zlotvori, bez obzira na rasu, boju kože
ili vjeru, ipak naći pred licem pravde?, pitanje je koje sublimira različita stanja duha uoči utemeljenja potencijalno jedne od najvažnijih svjetskih institucija dosada.
ZAGREB, 4.lipnja (Hina) - Stalni međunarodni kazneni sud -
ostvarenje mračne vizije iz Orwellove "1984." (Big Brother is
watching you) ili jamstvo da će se svi budući Karadžići, Mladići i
ini zlotvori, bez obzira na rasu, boju kože ili vjeru, ipak naći
pred licem pravde?, pitanje je koje sublimira različita stanja duha
uoči utemeljenja potencijalno jedne od najvažnijih svjetskih
institucija dosada.#L#
Približavanjem mjeseca srpnja, za kada je u Rimu najavljena
konferencija na kojoj bi trebao biti donesen statut za osnivanje
stalnoga Međunarodnoga kaznenog suda (ICC), sve su glasnije
polemike ne toliko o tome treba li svijetu takav sud, već o načinima
na kojima bi on trebao funkcionirati.#L#
Zamisao o stalnome sudskom tijelu koje bi se bavilo najtežim
kaznenim djelima - genocidom, zločinima protiv čovječanstva i
ratnim zločinima - ma gdje ona bila počinjena, javila se gotovo
odmah nakon osnivanja ad hoc međunarodnih sudova za ratne zločine u
Ruandi i na prostoru bivše Jugoslavije, a već tri i pol godine traju
službene analize koje o svim aspektima njegova budućeg djelovanja
provode stručnjaci zemalja članica Ujedinjenih naroda.
Ključno pitanje proizašlo iz tih analiza koje je i stručnjake i
javnost podijelilo na, uvjetno rečeno, "pobornike" i "protivnike",
jest ono o ovlastima budućeg suda, odnosno o tome hoće li ICC
djelovati u suradnji s pravosudnim organima pojedine zemlje, ili će
im biti nadređen.
Zagovornici "nadnacionalnog" suda, poput vođe američkog
izaslanstva u pregovorima o utemeljenju ICC-a Davida Scheffera,
predlažu da budući sud ima apsolutno pravo provesti suđenje nad
osobom bilo koje nacionalnosti optuženom za ratne zločine, odnosno
da suđenje može "prepustiti" zemlji čiji pravosudni sustav ocijeni
"sposobnim".
Ukoliko je nekoj zemlji odobren zahtjev da sudi svojem građaninu,
glavni tužitelj ICC-a, prema tom prijedlogu, prati postupak i, ako
ga ocijeni nedostatnim, može ga oduzeti nacionalnom pravosuđu i
vratiti međunarodnom sudu. Međutim, u njegovoj je ovlasti, uz
odobrenje Suda, i odbiti zahtjev pojedine zemlje za suđenjem, ako
unaprijed procijeni da se njezin pravosudni sustav "raspao, da nije
u stanju ili nije voljan" provesti vjerodostojan sudski postupak.
Prema istom prijedlogu, ono što protivnike takve koncepcije
najviše zabrinjava, pa i plaši, jest potpuna autonomija suda i
tužitelja da na temelju zasad neodređenih kriterija, procjenjuju
koja zemlja ima, a koja nema, "sposoban" pravosudni sustav.
Strah, prije svega manjih i razmjerno manje moćnih zemalja, da
takav sud ne bi nužno morao biti pravedan, već da bi mogao
predstavljati još jedno sredstvo pritiska, pa i kontrole "velikih"
nad "malima" neće bitno umanjiti ni stajalište da bi u radu ICC-a
veliku ulogu, "zbog svoje odgovornosti za mir i sigurnost u
svijetu, trebalo imati Vijeće sigurnosti UN", koje bi imalo pravo
od suda zatražiti istragu oko pojedinog oružanog sukoba ili zločina
i čak "pomoći u provođenju naredbi suda".
Taj strah svakako nije bezrazložan ako se zna koliki je utjecaj
Sjedinjenih Američkih Država na Vijeće sigurnosti UN, a gotovo
opipljivu dimenziju dale su mu riječi ambasadora Scheffera koji je
na konferenciji u Washingtonu doslovce rekao kako je "taj prijedlog
iznimno važan vladi SAD. S jedne strane, on omogućuje zaštitu od
neutemeljenih sudskih postupaka protiv naših državljana kao i
državljana drugih odgovornih zemalja članica međunarodne
zajednice, a istodobno jamči da će biti suđeno onima koji zaslužuju
poziv pred međunarodni sud".
Da je pitanje suverenosti doista ključno govori i činjenica da se
osnivanju "nadnacionalnog" suda otpor javlja i u SAD. Predsjednik
odbora za međunarodne odnose američkog Senata Jesse Helms
zaprijetio je da će blokirati svaki prijedlog sporazuma o osnivanju
stalnoga međunarodnog suda koji neće sadržavati mogućnost da SAD
spriječi predloženi sudski postupak.
Prije nešto više od tri mjeseca tadašnji hrvatski ministar
pravosuđa Miroslav Šeparović u razgovoru za Hinu oko ovlasti ICTY-a
rekao je da taj sud "nema nikakvu kontrolnu funkciju nad hrvatskim
sudovima".
"Zbog neovisnog sudstva, javnosti postupka i njegove kvalitete",
rekao je tada Šeparović, "nema razloga da se razmišlja o takvom
rješenju" (djelomičnom međunarodnom nadzoru sudstva, kao u BiH).
"Niti jednom pravnom normom nije predviđeno da bi ICTY davao
suglasnost na vođenje postupaka u Hrvatskoj. Međutim, kazneni
postupak u Hrvatskoj je javan i svatko, pa i predstavnici
Međunarodnog suda mogu biti nazočni suđenjima i imati uvida u
njihov tijek", rekao je Šeparović.
Europska se unija zauzima za osnivanje stalnoga Međunarodnog
kaznenog suda, pa je putem svog izvršnog tijela Europske komisije
početkom svibnja odobrila 429 tisuća dolara organizaciji "Nema
mira bez pravde" koja vodi kampanju za osnivanje takva suda.
"Društva koja su prošla moru rata ne mogu se vratiti u normalno
stanje ako se krivci ne izvedu pred lice pravde", rekao je
povjerenik EU za međunarodne poslove Hans van den Broek.
No i u Europskoj uniji su svjesni moguće opasnosti od ugrožavanja
nacionalnog suvereniteta pojedine države, pa je povjerenica EU za
humanitarna pitanja Emma Bonino u Washingtonu izjavila kako ICC
neće zamijeniti nacionalne sudove, već će imati ulogu "osigurača"
za slučajeve u kojima je nacionalni sud onemogućen u djelovanju.
U priopćenju Europske komisije također je rečeno da će sud morati
biti jak, neovisan i imati zajamčeni dotok sredstava kako bi se
spriječilo da se pred njim pokušavaju pokrenuti politički
motivirani postupci.
Slična, iako nešto nedorečenija vizija međunarodnog suda postoji u
Francuskoj, a početkom veljače ju je zastupnicima i javnosti u
francuskom Senatu pojasnio ministar vanjskih poslova Hubert
Vedrine.
"Francuska se bezrezervno zauzela za taj pothvat (osnivanje suda),
koji bi novoj instituciji omogućio učinkovito djelovanje u slučaju
možebitnog zakazivanja nacionalnog sudstva", rekao je Vedrine.
U pregovorima oko osnivanja suda, kako je rekao Vedrine, Francuska
je zastupala načelo komplementarnosti međunarodnog i nacionalnih
sudova jer su "načini suradnje između jednog međunarodnog kaznenog
sudskog tijela i pojedinih država ključno pitanje".
Iz britanskog veleposlanstva u Hrvatskoj također su priopćili da
Velika Britanija smatra da Stalni kazneni sud ne bi smio biti
nadomjestak za nacionalne sudove, već bi djelovao samo kad oni ne bi
bili u stanju provesti suđenje.
"Velika Britanija očekuje da države neće pokušati izbjeći
političko ili financijsko breme održavanja suđenja kad to mogu
provesti", naglašava se u priopćenju veleposlanstva.
Britanci posebno ističu da ne bi smatrali ispravnim da se ICC-u daju
ovlasti za djelovanje u zemljama koje ne potpišu sporazum o njegovu
utemeljenju (iako se nadaju da će to učiniti sve zemlje), osim ako
one za pojedinačni slučaj ne daju posebno odobrenje. Takvo
odobrenje ne bi bilo potrebno samo u slučajevima kad ICC-u određeni
slučaj uputi Vijeće sigurnosti UN u skladu sa svojim obvezama za
očuvanjem mira i sigurnosti u svijetu, određenima Poveljom UN.
Možda najkoherentniju verziju budućeg suda koji ne bi bio
nadnacionalan dao je njemački ministar vanjskih poslova dr. Klaus
Kinkel. U razgovoru za njemački časopis "Neue Juristische
Wochenschrift" on je spomenuo situacije u kojima zbog pritisaka
mjesnih vlastodržaca nacionalni sudovi ne mogu djelovati,
podsjetivši na potpuni raspad kaznenog sustava u Ruandi, zbog kojih
je nužno "pojačati sustav međunarodnog kaznenog pravosuđa".
"No istodobno želim razjasniti: nije riječ o globalnoj kaznenoj
nadinstituciji, koja bi ukinula ovlasti nacionalnog suda ili mu
svojevoljno oduzimala slučajeve. Baš suprotno: u UN vlada
suglasnost da nacionalno sudstvo ima pravo prvenstva. Međunarodni
kazneni sud nastupa jedino onda kad nacionalni sudovi ne postoje,
nisu u stanju ili ne žele goniti točno određene slučajeve", rekao je
Kinkel.
To, "načelo subsidiarnosti ili komplementarnosti", ujedno je i
prvo od pet načela kojima je Njemačka, s većinom zemalja članica EU
i još 41 zemljom istomišljenicom, dala podršku na pregovorima oko
uspostave ICC-a.
Uz ograničavanje djelokruga suda na četiri zločina - genocid,
zločine protiv čovječanstva, ratne zločine i osvajački rat, pravo
glavnog tužitelja da istragu može pokrenuti na vlastitu
inicijativu i doživotni zatvor kao najveću moguću kaznu, Njemačka
sa svojim istomišljenicima inzistira na "neophodnosti očuvanja
neovisnosti Međunarodnog kaznenog suda od političkih utjecaja
pojedinih država ili Vijeća sigurnosti UN, uz puno uvažavanje
odgovornosti VS UN izražene u Povelji Ujedinjenih naroda".
Iz svega dosad navedenog proizlazi da je neupitna samo potreba za
utemeljenjem trajnog kaznenog suda, dok oko gotovo svih drugih
pitanja postoje bitne razlike u gledištima. Toga je svjestan i
ministar Kinkel: "Pravne i političke poteškoće koje prate ovaj
pothvat ne smiju se podcijeniti, ali je odlučujuće da se ne smije
uludo potrošiti mogućnost važnog koraka prema naprijed: namjera se
ne smije razvodniti", kaže on na kraju razgovora.
Upravo zbog toga će konferencija u Rimu morati biti iznimno dobro
pripremljena, jer će od nje svijet očekivati transparentne
odgovore na sva pitanja, pa i ono, vjerojatno najvažnije, s početka
teksta.
(Hina) dam sv
DAMIR MUŠTOVIĆ
odgovor upravo na to pitanje
041644 MET jun 98