PEKING, 4. lipnja (Hina) - Dok je za mnoge u Kini i u svijetu 4. lipnja datum koji se pamti, za službeni Peking, to je datum koji se prešućuje, ali za koji se u kineskom glavnom gradu iz godine u godinu obavljaju sigurnosne pripreme,
čija je prvenstvena svrha na središnjem pekinškom trgu, Tiananmenu, onemogućiti bilo kakve manifestacije sjećanja na dan kad je tu, 4. lipnja 1989. brutalno ugušen studentski prodemokratski pokret.
PEKING, 4. lipnja (Hina) - Dok je za mnoge u Kini i u svijetu 4.
lipnja datum koji se pamti, za službeni Peking, to je datum koji se
prešućuje, ali za koji se u kineskom glavnom gradu iz godine u
godinu obavljaju sigurnosne pripreme, čija je prvenstvena svrha na
središnjem pekinškom trgu, Tiananmenu, onemogućiti bilo kakve
manifestacije sjećanja na dan kad je tu, 4. lipnja 1989. brutalno
ugušen studentski prodemokratski pokret. #L#
U današnjoj Kini, čije je otvaranje prema svijetu i želja za
integriranjem u njegove tokove jedna od temeljnih
vanjskopolitičkih odrednica, a i snažan imperativ unutarnjega
gospodarskog razvitka, o demokratizaciji društvenog života
službeno se govori o okvirima izgradnje pravnog sustava, inače
potpuno zanemarenog u desetljećima Maove vladavine. U tom okviru
proklamirana je i želja da narodni kongresi na svim razinama
naglašenije nadziru rad državne vlasti u zemlji. Istodobno se u
demokratizaciji društva kao korak naprijed ističe činjenica da se
na selu, na kojem još uvijek živi većina kineskog stanovništva,
provode neposredni demokratski izbori za seoske starješine. Kao
što se naglašava i opća društvena opredijeljenost za vladanje
prava, dakle za poštivanje zakonitosti, u mjeri bez presedana u
ovostoljetnoj kineskoj povijesti.
U kojoj je mjeri pak takva slika demokratizacije društva različita
od zahtjeva koje su 1989. kineskim vođama postavljali studenti
ulogoreni na središnjem pekinškom trgu, čiju simboličnu težinu
ilustrira i činjenica da je od samog osnutka Narodne Republike Kine
Tiananmen ucrtan i na državnom grbu, pitanje je o kojem se u Kini
javno ne raspravlja. Kao ni o glasovima u korist službenog
procjenjivanja događaja na Tiananmenu 1989. No ako i jest riječ o
pitanjima kojih nema u strogo nadziranom medijskom prostoru, ne
znači da su zaboravljena. Sjećanje na 4. lipnja svake godine se
vraća poput bumeranga, ne samo obilježavanjem tužnog dana u Hong
Kongu, dakle na kineskom teritoriju, nego i kroz napore koje su
kineske vlasti trajno primorane ulagati kako bi u svijetu popravile
svoj image stečen 1989. osobito glede ljudskih prava.
Tiananmen i 4. lipnja proših su dana u SAD spominjali i oni koji se
protive skorom posjetu američkog predsjednika Pekingu, a spominjan
je na veliko i u krugovima kineskih disidenata koji su tijekom
prošlih devet godina našli utočište u SAD-u. Spominjan je,
uostalom, i dok je nedavno svijet promatrao događaje u Indoneziji,
svjestan da Suharto može ili odstupiti, ili tenkovima krenuti na
svoje studente. Spominje se uvijek i kad se procjenjuje u kojoj
mjeri želja za gospodarskom suradnjom čini demokratski Zapad
"zaboravnim" u približavanju službenom Pekingu, kao što se redovno
spominje i pri prognoziranju kineskog društvenog razvitka u idućem
stoljeću. Ili kad je riječ o političkim zatvorenicima, ili
novinarima u kineskim zatvorima, bez obzira što ih službeni Peking
smatra jednostavno kriminalcima. Spominje se i u prosudbi
umjetničkih djela, u kojima svijet prepoznaje glas moderne Kine.
Tiananmen 4. lipnja odavno je postao metafora i mjera stvari kojom
se određuje prostor osvojenih sloboda. Moguće ga je prešutjeti. U
zemlji naviknutoj da se o mnogočemu glasno ne govori, to međutim ne
znači i zaboraviti.
(Hina) mer sb
040407 MET jun 98