GLAS AMERIKE - VOA
31. V. 1998.
Hrvatski stručnjaci tvrde da država može vratiti dug
umirovljenicima! - stoji među ostalim u prilogu Željka Matića:
Posljednjom odlukom Ustavnoga suda, Zakon o usklađivanju mirovina
je ocijenjen neustavnim, što znači da bi hrvatska država trebala u
ime zakinutih mirovina vratiti umirovljenicima više od 30
milijarda kuna. Radi se o golemoj sumi koja čini gotovo trećinu
ukupnoga godišnjeg društvenog bruto-proizvoda Hrvatske.
Vladajuće strukture tvrde da tog novca jednostavno nema te da bi
isplata ukupne sume dovela do potpunog financijskog sloma.
Stručnjaci, među kojima je i Željko Kardum, glasnogovornik
Zagrebačke burze, tvrde da se dug može vratiti.
Kardum: Ja ne bih ulazio u odluku Ustavnog suda, jer ako najviši
organ odluči nešto, o toj odluci se ne diskutira. O tome što bi to
ekonomski značilo, naravno da je to užasno puno novaca kojeg treba
vratiti, ali prisjetimo se samo koliko je koštalo saniranje banaka.
Mislim da to nisu nekakvi nemogući novci, međutim, radi se o tome,
da to nitko ne može vratiti odjednom. Moram podsjetiti da je naš
bruto državni proizvod (GDP) cijeli za 1997. godinu iznosio oko 19
milijarda dolara. Vraćanje tolikog novca bi bio veliki pritisak,
ali nitko i nije očekivao da se to vraća odjednom. Ako politika
odluči da poštuje odluku Ustavnog suda i da na neki način vrati
umirovljenicima dug, postoji nekoliko načina - da se to rastegne na
neko veće razdoblje, da se njima u zamjenu daju nekakve državne
obveznice ili da se te državne obveznice emitiraju, pa da se tako
prikupljeni novac na određene rate isplaćuje umirovljenicima.
Postoji niz financijskih operacija pomoću kojih je to moguće
izvesti. Podsjetimo se koliki je bio iznos u staroj deviznoj
štednji, koji je država ipak servisirala i našla načina da za njega
garantira i ljudima vraća dug. Ništa financijski nije nemoguće, pa
se jednim pametnim raspoređivanjem na određeni niz godina u
određenim isplatama to može učiniti.
GA: Koji bi model vraćanja duga bio najprihvatljiviji?
ŽK: Financijski stručnjaci bi morali smisliti iz kojih bi izvora to
bilo financirano - da li će to biti financiranje iz poreza na dodanu
vrijednost (PDV), koji imamo, ili će to biti prebačeno na emisiju
obveznica, što bi bilo najbezbolnije, jer se tako zapravo
prolongira konačna isplata svega. To je stvar tehnike i izvedivo
je.
Predsjednik Matice umirovljenika Alojz Malogorski također ima
ideje kako država bezbolno može vratiti dug.
Malogorski: To su pitanja dionica koje i danas postoje u
Mirovinskom fondu, koje postoje u Fondu za privatizaciju, a tu će
biti i dionica koje budu iz privatizacije javnog sektora koji vlada
najavljuje, jer svakako će dio javnih poduzeća ići u privatizaciju.
Prema tome, može se osigurati da se preko dionica vrati dug
umirovljenicima. Isto tako, država može potpisati obveznice za
određeni niz godina. Međutim, do danas s nama nitko nije razgovarao
o tome.
Slično razmišlja i ugledni ekonomist Mladen Vedriš.
Vedriš: Sami umirovljenici su već preko svojih udruga dali nekoliko
izvrsnih ideja. Po meni, ideja da se stvori investicijski fond, i to
od dionica najkvalitetnijih vrsta sadašnjih javnih poduzeća, od
INE, Telekomunikacije (HPT), organizacije Naftovoda i nekih
drugih, apsolutno na potpuno legitiman način štite interese
umirovljenika, i takav investicijski fond koji bi izašao na vanjsko
tržište sa svojim dionicama ulaskom strateškog partnera, tj. onog
partnera koji te poslove poznaje i koji bi ih vodio. Jednim
kvalitetnim managementom bi kod prodaje takvih dionica i prihod
takve tvrtke apsolutno na siguran i ekonomski racionalan način
osigurao sredstva umirovljenicima i pojačao stabilnost
gospodarskog sustava. Takav investicijski fond stabilizirao bi te
iste tvrtke. Znači, postoji osnova da se osiguraju sredstva i da
bude to u funkciji stabilnosti, a ne destabilizacije
gospodarstva.
Željko Kardum drži da podjela dionica ne bi bila dobar posao.
ŽK: Najveći problem našeg tržišta je što većina dioničara nisu
investitori, nego su dobili te dionice po sili zakona. To znači
dodijeljene su im dionice kao nekakva odšteta, ratnim veteranima i
invalidima Domovinskoga rata. Prema tome, oni se ne ponašaju kao
investitori. Oni se ponašaju u skladu s tržištem i, dakle, u svakom
trenutku kad je moguće oni nastoje to utržiti. Mislim da ovoliki
iznos od 30 milijarda ne postoji u Fondu. Postoji nekakva mogućnost
da se država odluči, pa da dodatno privatizira Telekom, INU i još
neka atraktivna poduzeća. Međutim, to je onda izravni gubitak za
državni proračun, a to je stvar političke odluke.
Da li bi vraćanje duga potaklo povećanje proizvodnje?
Što se tiče tekućeg usklađivanja mirovina, ono počinje u srpnju.
Mirovinski fond sada tvrdi da ni za tekuće usklađenje ni sada nema
dovoljno novaca. Alojz Malogorski misli drugačije i precizira:
AM: To je prije svega višak PDV-a, koji je ostvaren za prva četiri
mjeseca u visini od 6 milijarda kuna. Plan je bio negdje oko
milijardu i 375 milijuna kuna mjesečno. Ako bi se taj iznos PDV-a,
odnosno proračun punio s tim prihodom, do kraja godine, kao što se
punio za prva četiri mjeseca, bio bi ostvaren višak negdje od 3
milijarde kuna. To je do kraja godine, znači, još šest mjeseci, ako
isplata mirovina za lipanj započne u sedmom mjesecu. Dakle, 500
milijuna kuna može odmah ići u funkciju Mirovinskog fonda za tekuće
usklađivanje plaća. Prema tome, ne možemo prihvatiti činjenicu da
sredstava nema, čak u ovom trenutku taj višak ne izaziva niti
rebalans proračuna, jer svi poreznici bi bili namireni prema visini
iznosa koji im je u proračunu predviđen za ovu godinu. Osim toga,
svakako je moguće postići daljnjom racionalizacijom državne i
javne potrošnje, o kojoj je govorio i predsjednik države, moguće je
također izvući određen dio sredstava.
Neki ekonomisti misle da bi vraćanje ovoga golemog iznosa u toj
mjeri povećalo kupovnu moć stanovništva tako da bi se to odrazilo i
na povećanje proizvodnje. Željko Kardum misli drugačije:
ŽK: Mislim da to kod nas ne bi bio slučaj, zato što proizvodnja još
uvijek kaska za onim dijelom koji se zove trgovina i mislim da bi za
oživljavanje proizvodnje puno bolje bilo izravno investiranje u
proizvodnju. Ovo je jedan od preduvjeta da bi se više proizvodilo i
da se više troši, međutim, više se može trošiti od uvezenih dobara,
a ionako nam je ove godine taj deficit izvoza i uvoza u budžetu već
dostigao oko 11% ukupnog bruto državnog proizvoda. To je velika
brojka koju ne bi trebalo zanemariti, oko koje bi svakako trebalo
razmisliti i pitati se da li je zapravo potrebno sada nešto učiniti
kako bi se taj deficit smanjio, jer on se povećao sa 4,5% na 11% GDP-
a.
I za kraj - što će umirovljenici učiniti ako vlada jednostavno
ignorira odluku Ustavnog suda, braneći se da nema traženih
sredstava?
Alojz Malogorski: Ako se to dogodi, nama preostaje mogućnost javnih
pritisaka, tj. metoda koje su zakonom dozvoljene. Ako ni time ništa
ne postignemo, ostaje obraćanje svjetskoj javnosti, Sudu za
ljudska prava pri Vijeću Europe i zahtjevi za pokretanje smjene
vlade. Na kraju i izbori za koje se moramo organizirati, da zajedno
s radnicima i političkim strankama, na izboru za zastupnike u
Hrvatski državni sabor, promijenimo vladajuću strukturu Sabora i
time dobijemo strukturu kojoj je prije svega u interesu da poštuje
Ustav, ljudska prava, pravdu i poštenje, i da tek tada riješimo svoj
problem.
(VOA)
020057 MET jun 98
Zadar - Split 59-54
U 79. godini umro David Lynch, tvorac Twin Peaksa
Kvarachelija potvrdio odlazak iz Napolija
Sabor u petak o izmjenama Zakona o provedbi carinskog zakonodavstva EU
Medijska zvijezda iz Primorčevog stožera ide u zatvor zbog prijetnji Nikici Jelaviću
Novi francuski premijer preživio glasanje o povjerenju zahvaljujući socijalistima
Puljak (Centar): Čak 243 općine nemaju niti jednog proračunskog korisnika
SAD: Primirje u Gazi počinje u nedjelju unatoč neriješenom pitanju
SP rukometaši: Rezultati (1)
Obilježavanje Godine Ive Tijardovića i Jakova Gotovca