FRANCUSKA
LE NOUVEL OBSERVATEUR
28. V. 1998.
Pariz-Bonn: dvije 'tvrde glave'
"Prošloga se tjedna u Londonu Bill Clinton morao povući. Na težnju
Kongresa SAD-a da donosi zakone ne samo na području Amerike i da,
primjerice, nameće sankcije Njemačkoj, Italiji ili Francuskoj zbog
trgovine s Iranom ili Kubom, Europa je odlučno rekla ne. Malen je to
znak, ali najavljuje velike rasprave. Oboružana eurom, Europa
jedanaestorice imat će u gospodarskom svijetu ugled koji se može
usporediti s američkim: 290 milijuna stanovnika na visokoj
industrijskoj razini, 19 posto svjetskoga bruto društvenog
proizvoda, 18 posto međunarodne trgovine. Ona neće ostati, kako još
čvrsto vjeruje velik dio američke elite, politički patuljak.
Svakako, 'zlatna stagnacija', o kojoj je govorio Jacques Delors
kako bi opisao trenutno stanje u Europi, može poduprijeti njihove
varave nade. Istina je da su sva velika radilišta - sigurnost,
obrana, vanjska politika, reforma ustanova i sl. - uspavana. Razlog
tomu je što, dok ostatak svijeta zaustavlja dah, Europa svu
energiju ulaže u uspjeh velikog pothvata: prijelaza na zajednički
novac. A nakon toga? Kako će Europa potvrditi svoje mjesto pod
suncem? Pitanje je još okrutnije kada je riječ o Francuskoj: hoće li
ona uspjeti pridobiti svoje partnere za jaku Europu u svijetu? Za to
ne treba računati na Veliku Britaniju. Barem ne za neko vrijeme.
'Novi laburizam' Tonyja Blairea smatra obveznim poslušno se
svrstati uz Ameriku kada je riječ o vanjskoj politici, u ime starih
'posebnih veza' za koje su čak i konzervativci shvatili da gotovo
uvijek djeluju u jednom pravcu.
Ostaje francuski partner broj jedan u Europi: Njemačka. Ali, prije
nego ju uspije pridobiti za zadaće svjetske politike i, možda,
oprijeti se Americi, trebalo bi zauvijek ukloniti povijesni
nesporazum. Današnja Njemačka nije ona iz 1989. Adenauerova
Savezna Republika, s kojom je De Gaulle počeo graditi Europu bez
francuskog skrbništva, bila je bez dijela svoje suverenosti. Ona je
tada sa žarom branila europski federalizam i integraciju jer joj je
sve tu išlo na ruku, počevši od stjecanja jednakosti s drugim
europskim zemljama, napose s Francuskom. Ujedinjenjem je Njemačka
opet stekla suverenost i snagu koja premašuje snagu svih ostalih
europskih zemalja. To nismo odmah uvidjeli, ali od tada je 'potreba
za Europom' kod Nijemaca bila sve slabija. Želja za integracijom i
federalizmom koja je u Bonnu još prije četiri godine nadahnjivala
europske nacrte većinskih zastupnika kancelara Kohla u parlamentu,
postupno je nestala.
Danas Njemačka - kao i Francuska - bez kompeksa govori o obrani
svojih 'državnih interesa' i, kao i Pariz, sklonija je Europi
država i naroda, nego saveznoj Europi. Glede političkog jedinstva,
ponekad čak i Francuska traži jaču integraciju, kao što smo sa
stanovitim iznenađenjem vidjeli u Amsterdamu: kancelar Kohl je
spriječio da se većinsko izglasavanje proširi na neka nova
područja. U Bonnu i Münchenu neki politički krugovi čak misle da ima
'dosta Europe' i da je Njemačka dovoljno jaka da se snađe u budućem
svijetu, a da ne jača ujedinjenje. Nije slučajno što Nijemci snažno
potiču istočne zemlje na pristup, što bi moglo oslabiti Europsku
uniju, dok Francuska kao prvo traži jačanje ustanova i
produbljivanje saveza.
Taj se sukob očituje i u gorčini jednog dijela njemačke elite koja
se protivi napuštanju marke u korist eura: kažu da je Francuska -
posebice Mitterrand - uspjela nakon njemačkog ujedinjenja
'ukrotiti' marku i tako Njemačkoj oduzeti glavni adut koji bi od nje
načinio najveću silu u Europi. Kako god bilo, nakon pada Berlinskog
zida i tijekom niza godina, u Europi je uspostavljena nova
ravnoteža u kojoj Francuska više nije glavna, a Njemačka joj je
barem ravna, a obje se zauvijek potvrđuju kao 'srednje sile' na
svjetskom planu. Kako će se te sile sutra očitovati u svijetu kada
zajednički novac načini od njih gospodarske divove? Raspršeno ili
skupa, uz odobravanje drugih europskih sila, napose Italije i
Španjolske?
Francuska je prednost što je ona oduvijek imala svjetske težnje,
iskustvo i politiku stalne nazočnosti u svjetskim poslovima. To
nije tako s Njemačkom koja je pedeset godina svoju svjetsku
politiku zapravo podređivala Amerikancima. Međutim, i to se sada
mijenja. Iako još prešućuje svoje javno mišljenje o upletanju izvan
europskih granica, Bonn sanja o mjestu u Vijeću sigurnosti,
uglavnom zbog želje da se izjednači s Francuskom koja ga uostalom i
podupire u tom nastojanju.
Hoće li ovaj europski tandem steći priznanje? Zajednički nastupi
francuskih i njemačkih čelnika u stranim prijestolnicama još su
ograničeni, ponajprije zato što Amerika to ne voli, a zatim i zato
što postoji veliko nepovjerenje prema francuskim težnjama. Pariz
nije uvijek dovoljno oprezan i ne odbacuje sumnje koje potiču neki u
Bonnu. Oni misle da Francuska u prvom redu hoće preko Europe
ostvariti svoje državne interese koje ne može ostvariti sama. To
nije sasvim krivo, ali isto vrijedi za Njemačku. A sumnja gubi svoj
razlog postojanja kada se, kao u Bonnu, nameće uvjerenje da su
'životni interesi Francuske i Njemačke od sada isti'. Upravo nove
geopolitičke prilike izazvane eurom daju mogućnost dvjema zemljama
da postupno, na načelu jednakosti, vuku europska kola u svjetskim
pitanjima.
Kao povijesnom prjevarom, upravo će Amerikanci, jako neskloni
svakoj pomisli na zajedničku europsku politiku, ubrzati njezino
pojavljivanje. To će se ostvariti zahvaljujući drukčijem shvaćanju
NATO-a. Od kraja hladnog rata atlantska je organizacija, koja je
bila obrambeni savez ograničen na Europu i Ameriku, izgubila razlog
postojanja. Amerikanci su to uvidjeli kada su predložili Kongresu
da odobri proširenje Saveza na istočne zemlje - Poljsku, Mađarsku i
Republiku Češku. Kada su senatori, brinući se za novac poreznih
obveznika, zapitali čemu bi trebao služiti takav prošireni savez,
američka vlada najprije nije znala što bi odgovorila. Onda je malo
jasnoće unijela Madeleine Albright govoreći o savezu koji bi bio
ovlašten da se umiješa u bilo kojem dijelu svijeta, 'od Srednjega
istoka do srednje Afrike' preko Kineskog mora. Tako se doznalo da će
'novi strateški nacrt' koji je Washington predložio svojim
europskim partnerima u Sjevernoatlantskom savezu, zapravo
ustanoviti neku vrst nadvlade za vanjsku politiku Zapada koja će
biti pod američkim nadzorom. (...) Znakovito je da je jedan od
glavnih razloga koje je navela Madeleine Albright pred Senatom kako
bi obranila pristup Poljske, Mađarske i Češke, da su te zemlje
pokazale dobru volju ponudivši Americi djelatnu pomoć u zadnjem
sukobu s Irakom.
Očito je da Francuska neće moći nastaviti svoje približavanje NATO-
u ako ono postane neka vrst podružnice State Departmenta i
Pentagona. To više što bi taj novi NATO imao zadaću da izbjegne
utjecaj UN-a i Vijeća sigurnosti i bio u napasti da sam sebi dade
ovlasti za međunarodne misije očuvanja mira, bez sudjelovanja UN-
a. Novost je da Nijemci šute, kao i Francuzi. Unatoč njihovoj
strateškoj odanosti američkoj nazočnosti u Europi - stajalište
koje uostalom dijeli i Francuska - Nijemci imaju velik razlog za
neslaganje s američkim planovima: parlament u Bonnu neće
prihvatiti nikakavo upletanje njemačkih snaga izvan Europe bez
izričite ovlasti UN-a.
'Novi atlantizam' koji nudi Bill Clinton, ali koji još nije jasno
određen - konačni bi se nacrt trebao prihvatiti u Washingtonu na
proljeće, prigodom pedesete obljetnice Atlantskog saveza - značio
bi, svakako, kraj svakog plana zajedničke europske vanjske
politike, ili samo francusko-njemačke. Američko ogorčenje u svezi
s time jasno se očitovalo u ožujku kada su Helmut Kohl i Jacques
Chirac posjetili Moskvu. Jeljcin je iskoristio prigodu da baci
nekoliko kamenova u europsko-američku baru, govoreći o osnutku
francusko-njemačko-ruske osovine i o 'trojci' triju zemalja u
provedbi europske sigurnosti. Ni Kohl ni Chirac očito nisu previše
ozbiljno mogli shvatiti prijedlog kojega bi prva posljedica bila
rušenje temelja Europske unije. No Washington je na taj posjet i na
Jeljcinove izjave reagirao jako ljutito i s očitom
razdražljivosti, podsjetivši Europljane da odnosi s Rusijom moraju
ići preko NATO-a, dakle preko Amerike, a ne izravno preko europskih
zemalja.
Nedvojbeno je da će u mjesecima i godinama koji dolaze ovakvih
mikrosukoba između Europljana i Amerikanaca biti sve više, pri čemu
Francuska od sada neće biti jedina 'tvrda glava' u razredu, na rubu
i osamljena, kao što je prije bila. Dolaskom zajedničkog novca
Europa će zacijelo, prije nego neki misle, postati svjesna
zajedničkih probitaka zemalja članica i možda će ih, u nedostatku
očitog vanjskog protivnika, najprije braniti od Amerikanaca", piše
François Schlosser.
290027 MET may 98
Engleska: Manchester United - Southampton 3-1
Euroliga: Hezonja najbolji strijelac Reala u porazu
Više od 360 novinara diljem svijeta iza rešetaka krajem 2024. - istraživanje
Šah: Četvrta pobjeda Bogdana Lalića
SP rukometaši: Dan bez iznenađenja
Na splitskom Filozofskom fakultetu u petak nastava online
SP rukometaši: Rezultati (2)
Novi studentski prosvjed u Podgorici
Izraelski ministar prijeti ostavkom zbog sporazuma o prekidu vatre u Gazi
Španjolski kup: Dva gola Budimira, Osasuna izbacila branitelja naslova